Gå til innhold

Målt strømforbruk på PC.


Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt en strømmåler, ETECH PM300.

Interessant opplevelse. Mitt oppsett under idle drar mellom 220W og 240W fra strømnettet. Under load (4*prime95 og 3dmark i loop) dras det aldri mer enn 400W.

Med en virkningsgrad mellom 0,82 og 0,85 vil det si at komponenetene i min PC ikke drar mer enn ca 340W.

Dette viser nok en gang at det er ampere på hver rail som er mangelvare på de fleste oppsett med strømproblemer, ikke det totale antall watt kan leveres.

 

Oppsettet drar forøvrig 33W i standby (pc slått av).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et spørsmål er hvor nøyaktig kan man tro at denne effektmåleren er? Den er sikker bra nok på lyspærer og andre resisitive belastninger, men en switchmode PSU trekker strøm i korte pulser og det er mye vanskeligere å måle.

Så jeg antar at slike billige målere viser noe for lite på PCer.

Lenke til kommentar
Et spørsmål er hvor nøyaktig kan man tro at denne effektmåleren er? Den er sikker bra nok på lyspærer og andre resisitive belastninger, men en switchmode PSU trekker strøm i korte pulser og det er mye vanskeligere å måle.

Så jeg antar at slike billige målere viser noe for lite på PCer.

8442596[/snapback]

 

Tror nok den er nøyaktig nok til at du får en pekepinn over forbruket. Den er nok også mer nøyaktig enn mye av den synsinga som bedrives rundt om vedrørende hvor stor PSU man trenger. :cool:

Lenke til kommentar
Man må huske på at 80 - 90% intern effekt i PC trekker strøm fra PSUens +12v .

Dvs at med din måling trenges en PSU med sustained kapabilitet på +12v tilsvarende 320-360W ~deromkring .

 

En PSU med rating totalt = 400W vil normalt ikke holde dette kravet og man må opp i høyere ratede modeller.

8442505[/snapback]

Du glemte å regne med strømforsyningens effektivitet. Altså trengs ~ 270-300 W fra +12V (forutsatt at målingen stemmer). Mange PSUer oppgitt for rundt 400W klarer det.

 

Men med tanke på stabilitet over lang tid ville jeg gått for 12V på minst 350W for å være sikker.

Lenke til kommentar
Man må huske på at 80 - 90% intern effekt i PC trekker strøm fra PSUens +12v .

Dvs at med din måling trenges en PSU med sustained kapabilitet på +12v tilsvarende 320-360W ~deromkring .

 

En PSU med rating totalt = 400W vil normalt ikke holde dette kravet og man må opp i høyere ratede modeller.

8442505[/snapback]

Du glemte å regne med strømforsyningens effektivitet. Altså trengs ~ 270-300 W fra +12V (forutsatt at målingen stemmer). Mange PSUer oppgitt for rundt 400W klarer det.

 

Men med tanke på stabilitet over lang tid ville jeg gått for 12V på minst 350W for å være sikker.

8445577[/snapback]

 

Jeg "glemte" det ikke . Var kun en 'rask' pekepin for fokus på +12v for folk som evt. leser dette og automatisk tror at dersom det trekkes kun ~350w fra 220v klarer man seg med en 400w generisk PSU.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Eg har kopla eit amperemeter på ein skøytekabel PC-en er kopla til. Med det har eg målt 0,5-6A under bruk, økte ikkje spesielt mykje når eg starta eit spel.

 

Det er eit "clamp meter" lånt frå jobb så eg trur det måler ganske riktig. Det vil i så fall bety at PC-en trekker 120-140W, kan det stemme? PC-en er ein AMD Athlon XP 2400, 1GB minne, 2 harddiskar og eit par PCI-kort.

Lenke til kommentar
Jeg "glemte" det ikke . Var kun en 'rask' pekepin for fokus på +12v for folk som evt. leser dette og automatisk tror at dersom det trekkes kun ~350w fra 220v klarer man seg med en 400w generisk PSU.

8446348[/snapback]

Du mener vel ~350W likestrøm (ut fra PSU)? For hvis det trekkes kun 350W fra 220V klarer en seg nesten garantert med 400W generisk.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
Eg har kopla eit amperemeter på ein skøytekabel PC-en er kopla til. Med det har eg målt 0,5-6A under bruk, økte ikkje spesielt mykje når eg starta eit spel.

 

Det er eit "clamp meter" lånt frå jobb så eg trur det måler ganske riktig. Det vil i så fall bety at PC-en trekker 120-140W, kan det stemme? PC-en er ein AMD Athlon XP 2400, 1GB minne, 2 harddiskar og eit par PCI-kort.

8446375[/snapback]

Det virker realistisk, litt avhengig av skjermkortet.

 

Den PCen ville altså klart seg fint med en velbalansert 150W PSU.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
Jeg "glemte" det ikke . Var kun en 'rask' pekepin for fokus på +12v for folk som evt. leser dette og automatisk tror at dersom det trekkes kun ~350w fra 220v klarer man seg med en 400w generisk PSU.

8446348[/snapback]

Du mener vel ~350W likestrøm? For hvis det trekkes kun 350W fra 220V klarer en seg nesten garantert med 400W generisk.

8446488[/snapback]

 

Nei det gjør man garantert ikke da 80-90% av effekten i en PC trekkes fra +12v linjen og en 400W generisk PSU klarer nok ikke mere enn 150-200w isolert sett på +12v.

Dette var faktisk noe av poenget med det jeg postet .

 

En PSU rates til f.eks 400W sustained , dette er 3,3v+5v samt +12v samlet .

I og med at omtrent halve totaleffekten ligger på combined 3,3v/5v vil det aldri holde med en generisk 400 watter .

Før i tiden kanskje , da gikk foringen av CPU fra 5volt linjen .

Idag er omtrent all effekt dratt fra +12v .Chipsett , minne , elektronikk på HDD osv fra 3.3/5v men disse samlet er ubetydlige i effektuttak.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er også "et problem" for de som eventuelt ser for seg å benytte 'samme' PSU etter oppdatering fra AGP basert system til PCI-e .

AGP gfx kort fordeler nemlig effekt uttaket rimelig jevnt over 3,3v(20w) , 5v(10w) og 12v(12w) - tilsammen rundt 40w max - resten hvis high end kort får det på add-on +12v connector. Mens PCI-e korta eksklusivt trekker all effekt KUN fra +12volt (kun ca 1w fra 3.3v) .

Så med 'gamle kortet' oppgitt til max 150w og nye kortet det samme sitter man ofte med skjegget i postkassa hvis man ikke er forberedt på denne "shifting" av effekten.

 

Mitt poeng er at å se på total watt rating er verdiløst , man må alltid kontrollere at +12v totalen holder mål i dagens pc bygg.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, vart litt nyskjerrig på denne posten, siden samme måleapparat er montert på ei varmepumpe her i huset..

Lånte denne og sjekket litt, dette er resultatet..

 

Idle 260-320.. Alltids noen progs som står og går i bakgrunnen..

Load 350-390.. Uansett hva så har det ikke gått høyere..

 

Bruker en mist 600watt psu, og siden jeg mistenkte at systemet fikk litt lite strøm, og testet da med 2 psu`r..

 

Mist,pluss en eldre 450watt bequiet..

Denne koblet jeg opp så den forsynte mitt 8800gtx.. Resultat.

 

Idle = det samme som før..

Load = 380-450..

 

Hva sier dette dere?..

 

Pc`n består av..

 

Asus hk.

E6700es @ 3600

8800GTX @ 640/2050

2 gig ocz ram

7 disker i div størrelser.

Dvd brenner

Vannpumpe,vifter og litt annet fjas..

 

Meninger og forslag tas imot m takk..

 

Mvh

Tom egil

Lenke til kommentar

Naturlig at to PSU'er trekker mer effekt enn en. Det er en god del effekt som brukes av selve PSU'en, virkningsgrad ligger kanskje rundt 70%.

At en slik måler ikke registrerer dette konsekvent er kanskje en indikasjon på at den ikke er særlig nøyaktig for slike belastninger.

Lenke til kommentar

Gjorde et kjapt lite eksperiment med PM300.

1. En PC i idle viser 105W. (støysvak HTPC med Celeron 2GHz).

2. En PSU med bare en PSU-tester koblet til, viser 38W.

3. Begge samtidig viser 122W. Burde jo vist 143.

 

Det viser tydelig at denne måleren ikke er nøyaktig.

Lenke til kommentar
Innbiller meg bare at misten ikke er bra nok, men det er kanskje feil.. :dontgetit:

8531865[/snapback]

Hvorfor skulle den ikke være bra nok?

 

Et grovt overslag:

E6700es @ 3600: 100W

8800GTX @ 640/2050: 180W

7 disker i div størrelser: 7 * 11 W

Med resten får vi rundt 400 W totalt. Dette er i verste fall. I praksis blir det nok nærmere 300 W (load).

 

Målingen din viser 280 - 320 W (load), når virkningsgrad medregnes (antar 0,8 - 0,82). Ser ut til å stemme bra.

 

Maskinen skulle altså klart seg fint med en PSU som gir 400W totalt, 320W 12V. Mist 600W er heller overkill enn for svak.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...