Gå til innhold

Katten tisser over alt!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vi har en ungkatt(7-8mnd)som har vært renslig helt fra vi fikk henne. Hun er innekatt og har alltid gått på kassa si. Men nå i det siste har hun begynt å tisse alle andre steder. I senga mi, i en stol i stua, bl.annet.

Dette er selvfølgelig forferdelig irriterende.

Noen som har noen ide om hvorfor hun plutselig har endret seg? Og hvordan bli kvitt problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke hun er syk, for hun fyker rundt her like vill og crazy som alltid. leker masse og både spiser og drikker.

Vi har byttet sand. Hun fortsetter å gå på kassa også, men også andre steder. Tok henne nettopp på fersken i å prøve å tisse i den andre stolen vår(hun har tisset i begge to ganger)så da løftet jeg henne opp og satte henne i kassa, og da tisset hun der.

Begynner å bli litt slitsomt dette. Jeg tørr ikke slippe henne inn på soverommet mitt lenger, for jeg er så redd for at hun skal tisse på klærne mine.

Pusen er innekatt, så det betyr jo at hun får ett mindre område å være på. Kjipt for henne, men jeg vil virkelig ikke at hun skal gå inn der når hun bare tisser over alt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet, bare at det var to katter som holdt på hos meg. Det første du må gjøre er å vaske der katta tisset veldig godt. Vask først med eddik (lukt blir borte) før du vasker med et middel katten ikke liker (det tester du på katta ved å holde en åpen flaske ved nesa hans. Rygger han unna eller skvetter kraftig kan det brukes). Vask området rundt også, så det generellt ikke lukter så godt der for pus. Funker ikke dette, så steng katten ute av rommet. Den har ikke vondt av det. Katten kan komme inn i rommet igjen når den har bevist at den klarer å bruke kassa. Dette er metoden som fungerte hos meg. Kattene mine nektet å bruke kasse i det heletatt, men jeg klarte det til slutt :)

 

Hvis du ahr byttet kattesand, bytt tilbake igjen. Kan bidra til problemet.

Lenke til kommentar

Katter er svært renslige dyr. Hvis du ikke skifter kattesand regelmessig, vil den gå på do andre steder.

 

Har ulykken allerede skjedd, ta hardt tak i katten, stikk nesen dens der den har tisset, og sett katten i kattesanden. Da skjønner den att tisset hører til der.

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Har ulykken allerede skjedd, ta hardt tak i katten, stikk nesen dens der den har tisset, og sett katten i kattesanden. Da skjønner den att tisset hører til der.

8480653[/snapback]

Helt enig, flott metode :!:

 

Nei. Dyr resonnerer ikke. Hverken hunder eller katter vil forstå den type "straff". Det eneste du oppnår med det, er et dyr som gjemmer seg bedre neste gang det skal tisse på et ulovlig sted.

Lenke til kommentar
Jeg hadde samme problemet, bare at det var to katter som holdt på hos meg. Det første du må gjøre er å vaske der katta tisset veldig godt. Vask først med eddik (lukt blir borte) før du vasker med et middel katten ikke liker (det tester du på katta ved å holde en åpen flaske ved nesa hans. Rygger han unna eller skvetter kraftig kan det brukes). Vask området rundt også, så det generellt ikke lukter så godt der for pus. Funker ikke dette, så steng katten ute av rommet. Den har ikke vondt av det. Katten kan komme inn i rommet igjen når den har bevist at den klarer å bruke kassa. Dette er metoden som fungerte hos meg. Kattene mine nektet å bruke kasse i det heletatt, men jeg klarte det til slutt :)

 

Hvis du ahr byttet kattesand, bytt tilbake igjen. Kan bidra til problemet.

8442507[/snapback]

Det "middelet" bør helst være Sitron/appelsin lukt.

 

Dette gjør katten for å markere seg.

 

EDIT: nå husker jeg hu-katta vår gjorde noe av det samme etter en stund, det jeg da gjorde når jeg merket det, var å tørke opp med papir, og så legge det i kassa.

 

Dette gjorde jeg kun 2 ganger, og etter det har katta ikke pisset seg ut her mer.

Endret av Storleer
Lenke til kommentar

Hei Sessan :)

Det at kattene tisser inne er noe dritt, for å si det på godt norsk. Men som regel har det en årsak. Jeg har hatt mitt eget katteoppdret i mange år, om enn ikke aktivt for tiden. Perserkatter er mitt oppdrett, og de har vært innekatter. Sykdom er det første som man tenker på når det gjelder urinering, spesielt når det gjelder hunnkatter. (Hannkatter tisser jo for å markere.) Men din katt er jo ung, så det er liten sannsynlighet for sykdom i urinveiene, som er en gammel katts sykdom. Slik jeg ser det så kan det være to ting. Enten at katten din er blitt kjønnsmoden (litt sent kanskje) og har forandret adferd (pubertet, prøve ut grensene). Eller, mer sannsynlig, den er misfornøyd med noe. Innekatter har svært lite revir og små endringer kan føre til reaksjoner. Det trenger ikke være allverdens, nytt fòr, en ny stol, ommøblering, et nytt familiemedlem, endrede foringstider, alt kan spille inn. Gå nøye gjennom rutinene og eventuelle endringer og følg godt med katten din. Lær den vanene på nytt, akkurat som da den var kattunge. Masse kjærlighet og oppmerksomhet. Straff fungerer dårlig og er totalt uegnet etter at skaden er skjedd. Katter eier ikke skyldfølelse. De handler ut fra sitt innstinkt og har ikke moralsk hukommelse. Bruk mye tid med pusen din du. Det er kanskje derfor den markerer. Kanskje den er ensom, når du ikke er der. Et enslig dyr er som regel et ensomt dyr. Kanskje du skal vurdere å anskaffe deg en katt til, så har de selskap i hverandre.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei

 

Det kan hende at katten din føler seg utrygg. Hvis du har flyttet på møbler, fått ett nytt familiemedlem eller liknende, kan katten føle seg utrygg og dermed begynne å tisse.

Jeg vil anbefale deg at du prøver et beroligende middel, som du ganske enkelt kobler til stikkontakten hjemme. Denne saken sender ut naturlige duftstoffer som katter gir fra seg da de er rolige. Dette kan få du få kjøpt hos veterinæren for ca 150 kroner.

Lykke til!

 

Hanne

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei.

 

Vi har en ungkatt(7-8mnd)som har vært renslig helt fra vi fikk henne. Hun er innekatt og har alltid gått på kassa si. Men nå i det siste har hun begynt å tisse alle andre steder. I senga mi, i en stol i stua, bl.annet.

Dette er selvfølgelig forferdelig irriterende.

Noen som har noen ide om hvorfor hun plutselig har endret seg? Og hvordan bli kvitt problemet?

8430916[/snapback]

 

Hadde samme problem med mi hokatte, det viste seg å være urinveisinfeksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...