Gå til innhold

Får ikke slettet NTFS partisjon

Duqe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, sitter nå med et partisjon problem. Winxp klikka og henger opp under reinstallasjonen, så nå vil jeg grundig slette partisjoen eller endre den til fat32. Så problemet er da at jeg har win98 bootcd og den leser bare fat32 dermed får jeg ikke bruke fdisk eller pqmagic.

Finnes det andre mulighet for å slette eller endre partisjonen uten å måtte ta den fysisk ut og koble til anna pc?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei, sitter nå med et partisjon problem. Winxp klikka og henger opp under reinstallasjonen, så nå vil jeg grundig slette partisjoen eller endre den til fat32. Så problemet er da at jeg har win98 bootcd og den leser bare fat32 dermed får jeg ikke bruke fdisk eller pqmagic.

Finnes det andre mulighet for å slette eller endre partisjonen uten å måtte ta den fysisk ut og koble til anna pc?

8409700[/snapback]

Boot med XP CD, etter at den har lastet kan du slette og formatere partisjoner.

Skrevet

Har bare gamle xp cder, og de vil ikke bootes. Det vel også ann å slette ntfs i fdisk hvis du booter med ntfs filsystem.

Skrevet

ser ikke ut som jeg har hellet med meg, klarte ikke å boote med ranish og det dukker bare feilmeldinger etter jeg har boota med win98 og prøvde å installere det etterpå.

Gparted funket heller ikke å boote med, og det var heller ingen exe, bat eller com filer som kunne kjørers, ser ut som det er linux basert.

Skrevet

Går du inn på siden til GParted, velger Download og laster ned LiveCD'en, får du en ISO fil. Brenn denne, og boot på CD'en.

Ja, GParted er linux basert, men det spiller da ingen rolle?

Skrevet
Går du inn på siden til GParted, velger Download og laster ned LiveCD'en, får du en ISO fil.  Brenn denne, og boot på CD'en.

Ja, GParted er linux basert, men det spiller da ingen rolle?

8412475[/snapback]

har prøvd den filen, men etter dl og pakket den opp med rar så er det visst masse filer, men ikke en iso fil.

Skrevet

har prøvd den filen, men etter dl og pakket den opp med rar så er det visst masse filer, men ikke en iso fil.

8412502[/snapback]

iso-filen er en image-fil, altså et bilde av innholdet på en cd-plate. Du kan brenne den med de fleste brenneprogrammer. Skal ikke pakkes ut med winrar.

Skrevet

Husk å brenn fila som et image og ikke som en vanlig data-cd.

Feks. i Nero går du til Recorder menyen og velger Burn Image... sikkert noe lignende i andre brenneprogram.

Skrevet
Tips til senere :

Dersom du benytter DOS/Win9x utgaven av FDISK,

kan du velge å slette "NON-DOS" partisjoner for å bli kvitt NTFS.

8420376[/snapback]

Den funksjonen har jeg husket å gjøre i partition magic, men kan ikke huske at jeg har sett det i fdisk.

Skrevet

hadde dette problemet tidligere grunnet at jeg innstallerte linux fant ut at dette ikke var tingen for meg ville gå over tilbake til win2k

løsninga på dette er å gjenopprette partisjons tabelen ved å skrive kommandoen

fdisk /mbr

da skriver fdisk ny partisjons tabel på hard disken og problemet skal i utgangspunktet være løst. vis ikke gå til bootdisk.com og skaff deg en boot disk cd / disket her med ntfs støtte. (oppstart disket som du kan lage i windows 9x versjonen 95-windows me) med ntsf støtte på.

Skrevet
... fdisk /mbr 

da skriver fdisk ny partisjons tabel på hard disken ...

8421097[/snapback]

Det er ikke riktig. Det er bootkoden som skrives, partisjonstabellen forblir urørt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...