Gå til innhold

Info om økonomistudier


cheeplix

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg driver fortiden og planlegger fremtiden min mtp studier og vurderer da bl.a økonomi. Det er bare det at jeg har ikke vet hva jeg da eventuelt går til. Føler heller ikke at infoen på de forskjellige høyskolene og universitetene er tilstrekkelig.

Lurte derfor på om noen som studerer/har studert økonomi, både bachelor og master (sivøk) kan fortelle meg litt om hva som stilles av forkunnskaper o.l. Hva man lærer, gjerne med konkrete eksempler og gjerne fortell litt om hvor du går og hvordan du liker deg. Setter utrolig pris på det. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og hopp!

 

Personleg so studerar eg Økonomi og Administrasjon (med ei planlagt spesialisering i finans) på Trondheim Økonomiske Høgskole (under Høgskolen i Sør-Trøndelag), og storkosar meg, snart ferdig med andre studieåret.

 

Byrjar med forkunnskapar:

 

Matematiske kunnskapar er nesten eit must. Eg trur TØH (skulen min altso) er ein av dei få i Noreg som ikkje krev at du må ha 2mx for å kome inn. Sjølv hadde eg berre 1my, og måtte jobbe som ein tulling for å klare å kome meg opp på dei andre sitt nivå (hjalp ikkje at det hadde gått 2 år mellom vidaregåande og studiestart på TØH heller). Men dersom du jobbar hardt, so går det greit uansett kor lite matematikk du kan.

 

Elles vil du nok finne ut at å studere på ein høgskule er ikkje det same som vidaregåande. Her har du for det meste berre eksamenen din å rette deg etter, og er den einaste "dommen" du får for kor bra/dårleg du gjer det. Ingen passar på at du gjer det du skal, og ingen bryr seg om du fer på ei forelesning eller ikkje. Dette veit du nok frå før, men eg blir overraska over kor mange flinke studentar som berre fell utanfor når ingen er der for å halde dei i handa lenger.

 

Kva du lærer under utdanninga di er so mykje rart, avhengig av kva du har lyst til å spesialisere deg innan. Akkurat no so er det stor etterspørsel etter revisorar på jobbmarknaden. Revisorar kontrollerar regnskapa til bedrifta rundt omkring, men kan og rådgje bedrifter.

 

Eg studerar finans, noko som gjerne er ei utdanning for folk som skal jobbe i bank eller med aksjar. Meir informasjon finn du på sidene til TØH, NHH eller BI.

 

Elles so vil eg berre få kome med eit utsagn om kor du bør studere. Personleg so likar eg ikkje BI. På BI so betalar du for ei utdanning som du kan få nesten like bra eller betre, gratis! Det einaste du får der, er ryktet som BI har som skule. Og det ryktet er ikkje akkurat på veg opp for tida, for å seie det sånn. Viss du vil gå på ein økonomisk vinkla skule med litt rykte, so bør du sjå på karakterkrav. Ofte, og dette er ikkje alltid, so er det skulane med konkurranse om plassane som er "best", eller kanskje har eit rykte i næringslivet. Den beste økonomiske skulen i Noreg er NHH, kjem du inn der har du gjort det bra;)

Lenke til kommentar

Hei, jeg studerer Økonomi og administrasjon med IKT på Høgskolen i Hedmark, et lite sted som heter Rena. Jeg kan for det meste si det samme som Arangaras har sagt i posten over. Matematiske kunnskaper er et must (glad jeg tok 3MX på VGS), hvis ikke må du jobbe en del for å klare Matematik og statistikk eksamener. Jeg vet fremdeles ikke hva jeg vil bli, jeg studerer litt av alt, finansregnskap, markedsføring, bedriftsregnskap, organisasjonsfag, informasjonsteknologi, finansiering blir til neste semester og en del andre fag som jeg ikke kommer på i farta. Ingen som følger med på at du er i timene, du bestemmer selv hvor mye du vil være i timene og hvor mye du vil lese hjemme. Nå har jeg vært på en tur til Høgskolen i Bodø for å se hvordan det er der med å ta Master i siviløkonom og sånt, men er foreløpig på andre året av bachelor studiet mitt og vet ikke hva jeg vil om et år.

Beklager hvis det er mye feil, har litt dårlig tid.

Lenke til kommentar

Er også interessert i informasjon om siv.øk-studiet.

 

Kjempeflott svar fra deg, Arangaras! (EDIT: og fra deg, prostoman) :) Takker!

 

Har også hørt at BI er for rike pappagutter som ikke er smarte nok til å komme inn på NNH. :p

 

Jeg har selv veldig lyst å gå NHH, så hvis det er noen NHH-studenter her på forumet, så er det bare til å sputte ut om studiet. ;)

Endret av -=Martin=-
Lenke til kommentar

Det er ikkje for seint å velge NHH sjølv om du ikkje kjem inn dit på bachelor. Sjølv har eg tenkt å ta bachelor-grada mi her på TØH, og so ta master på NHH (karakterane mine på høgskulenivå er betrakteleg betre enn dei frå vidaregåande). Det er skikkeleg vanskeleg å kome inn på master nesten uansett kor du vil ta den då.

Lenke til kommentar

Tusen takk Arangaras og prostoman! Matte ja, har kun 1MX fra VGS, men har planer om å ta 2MX og litt til for å skaffe meg mer studiepoeng gjennom privatskole som Bjørknes e.l. Matte var aldri min greie på skolen, men etter å ha pønsket litt har jeg funnet ut at det sannsynligvis har stor sammenheng med at VGS var noe jeg måtte, jeg hadde ingen planer og ingen motivasjon. Dermed har jeg konkludert med at nå som jeg har motivasjon og lyst skal det ikke by på så store problemer (forhåpentligvis ;) .) Angrer så utrolig på mangelen på innsats på VGS. Helt latterlig hvor mye snittet mitt falt fra første til jeg var ferdig i tredje.

 

NHH er drømmen, men jeg er redd for at det er for mye opphenting som skal til før jeg kan komme inn der. Er virkelig BI så fælt? Skjønner jo at det er veldig dyrt og det at det er lavere krav der har ført til et stempel som skolen for pappaguttene som ikke kom inn på NHH, men er det virkelig ingen som har noe bra å si om BI? Andre steder som anbefales?

Lenke til kommentar
NHH er drømmen, men jeg er redd for at det er for mye opphenting som skal til før jeg kan komme inn der. Er virkelig BI så fælt? Skjønner jo at det er veldig dyrt og det at det er lavere krav der har ført til et stempel som skolen for pappaguttene som ikke kom inn på NHH, men er det virkelig ingen som har noe bra å si om BI? Andre steder som anbefales?

8406434[/snapback]

 

Har skrevet mye positivt om BI i andre tråder, så det finner du om du søker litt :)

 

Og når det gjelder dem som er negative til BI, er det nesten utelukkende de som går på andre økonomiske høgskoler og har bestemt seg for at de som betaler for utdannelsen er dumme, eller de som gikk et år på BI og droppet ut.

 

Selg har jeg gått markedsføring, så vet lite om økonomistudiene. Min oppfatning er hvertfall at markedsføringsfagene er mer up-to-date på BI, i likhet med foreleserne, sett ifht andre skoler. Dette er også noe arbeidslivet verdsetter. Brukes også mye case-studier i undervisningen (vet ikke hvordan andre skoler er på det området).

 

Når det gjelder pappastempelet, så er det dessverre en del studenter som opprettholder det. Men går man på en vanlig høgskole eller universitet får man til gjengjeld en hel haug med folk som bare fester og går "psykologi ellernoe" bare for å få studielån. Uansett hvilke skole man går på, er ikke alle medstudentene superkonsentrerte.

 

Er også viktig å merke seg at BI varierer en del mellom skolene. Gikk selv i Trondheim, hvilket er den skolen som internt i BI er rangert høyest. Studiemiljøet er meget bra, siden det er kun i underkant av 300 som starter på 1. året hvert år. Skolen ligger i et stort forretningsbygg, og er akkurat stor nok, og har veldig mange gode forelesere. Dem som har gått i Nydalen klager litt over at det er for stort, og miljøet er kanskje ikke det beste. Er nok også betraktelig mange flere pappagutter i Nydalen enn i Bergen, Stavanger, Trondheim osv.

 

Sånn, vet ikke om det hjalp :) Prøver bare å nyansere bildet folk har av BI ;)

Lenke til kommentar

Er også viktig å merke seg at BI varierer en del mellom skolene. Gikk selv i Trondheim, hvilket er den skolen som internt i BI er rangert høyest. Studiemiljøet er meget bra, siden det er kun i underkant av 300 som starter på 1. året hvert år. Skolen ligger i et stort forretningsbygg, og er akkurat stor nok, og har veldig mange gode forelesere. Dem som har gått i Nydalen klager litt over at det er for stort, og miljøet er kanskje ikke det beste. Er nok også betraktelig mange flere pappagutter i Nydalen enn i Bergen, Stavanger, Trondheim osv.

 

Sånn, vet ikke om det hjalp :) Prøver bare å nyansere bildet folk har av BI ;)

8410936[/snapback]

 

Trudde det var den i Nydalen som var den beste eg? Iallefall det inntrykket eg har.. Jaja, lærer noko nytt kvar dag. Men de har iallefall ein god forelesar der nede! Olav Lilleberg! :thumbup:

Lenke til kommentar

Er også viktig å merke seg at BI varierer en del mellom skolene. Gikk selv i Trondheim, hvilket er den skolen som internt i BI er rangert høyest. Studiemiljøet er meget bra, siden det er kun i underkant av 300 som starter på 1. året hvert år. Skolen ligger i et stort forretningsbygg, og er akkurat stor nok, og har veldig mange gode forelesere. Dem som har gått i Nydalen klager litt over at det er for stort, og miljøet er kanskje ikke det beste. Er nok også betraktelig mange flere pappagutter i Nydalen enn i Bergen, Stavanger, Trondheim osv.

 

Sånn, vet ikke om det hjalp :) Prøver bare å nyansere bildet folk har av BI ;)

8410936[/snapback]

 

Trudde det var den i Nydalen som var den beste eg? Iallefall det inntrykket eg har.. Jaja, lærer noko nytt kvar dag. Men de har iallefall ein god forelesar der nede! Olav Lilleberg! :thumbup:

8411046[/snapback]

 

Olav Lilleberg befinner seg da i Trondheim? Eller er det Trondheim du mener med "der nede"? Bra foreleser er han hvertfall :)

Lenke til kommentar

Case er oppgaver som ofte ikke har et absolutt svar.

 

Et eksempel på case kan være, vi har 11 mennesker i et synkende båt men i livbåten er det bare plass til 10. Hvem får ikke være med videre. Også har hver av de personene forskjellige egenskaper.

 

Så ofte så sjekker intervjueren hvordan du jobber og analyserer situasjonen mens dere kommer frem til et svar.

Lenke til kommentar

Hm, ja. I denne sammenhengen kan det være et enklere eksempel at man får en gitt markedsinformasjon, og skal konkludere hvordan bedriften skal posisjonere seg. Innen økonomi kan man få uttallige regnskap og budsjetter, og ut fra det løse en oppgave.

 

Poenget med case er at man bruker den teoretiske kunnskapen i praksis. Mye kan virke enkelt når man leser det, men det oppstår fort utfordringer når man faktisk skal bruke det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er også viktig å merke seg at BI varierer en del mellom skolene. Gikk selv i Trondheim, hvilket er den skolen som internt i BI er rangert høyest. Studiemiljøet er meget bra, siden det er kun i underkant av 300 som starter på 1. året hvert år. Skolen ligger i et stort forretningsbygg, og er akkurat stor nok, og har veldig mange gode forelesere. Dem som har gått i Nydalen klager litt over at det er for stort, og miljøet er kanskje ikke det beste. Er nok også betraktelig mange flere pappagutter i Nydalen enn i Bergen, Stavanger, Trondheim osv.

 

Sånn, vet ikke om det hjalp :) Prøver bare å nyansere bildet folk har av BI ;)

8410936[/snapback]

 

Trudde det var den i Nydalen som var den beste eg? Iallefall det inntrykket eg har.. Jaja, lærer noko nytt kvar dag. Men de har iallefall ein god forelesar der nede! Olav Lilleberg! :thumbup:

8411046[/snapback]

En litt gammel tråd å ta opp igjen kanskje...

 

Men jeg går for tiden på BI i Nydalen, og kan bekrefte at det er overflod av vestkantgutter og jenter i negativ betydning (ikke vondt ment mot dem som måtte være fra vestkanten...) og studentmiljøet er slett ikke blant de beste. Det faglige nivået er også så som så til tider, og de bruker personer fra næringslivet i mange tilfeller. Ikke at jeg ser den helt store fordelen med dette, selvfølgelig er de oppdatert på hva som skjer i verden men dette betyr ikke så mye når de har null forståelse for hvordan de skal lære dette vekk til andre. Men en ting skal være sagt, og det er at det er veldig fine lokaler :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...