Gå til innhold

31 drept i ny skole-massakre i USA


Anbefalte innlegg

Det blir vel en ganske egosentrisk (les: feil) tankegang å kreve våpen for å forsvare seg selv på individbasis.

 

Selv om du selv kan takle det ansvaret det er å få makten til å forsvare deg selv med dødelig kraft, så er det ikke nødvendigvis sånn at verden/landet ditt vil bli et tryggere sted dersom alle får det. Makt kan og vil misbrukes.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Trist, men på den annen side så er det den eneste beskyttelsen enkeltindividet i USA har iforhold til staten. Blir nok vanskelig å innføre totalitærstaten uten å få tilbake våpnene fra sivilbefolkningen først. Vi snakker tross alt om den største våpensamlingen eiet av privatpersoner på kloden. Blir nok mange skyteepisoder fremover så man kan endre våpenloven...

Lenke til kommentar

Stenges for opprydning.

 

 

EDIT:

 

Da åpner vi igjen. Mye off topic er slettet. Her diskuterer vi Virginia Tech-saken og eventuelle årsaker av den, ikke hvorvidt USA er fascistiske eller om Swastika er ensbetydende med nazisme.

 

Om dere ønsker å diskutere hvorvidt USA utvikler seg i en fascistisk retning, start en egen tråd. :)

 

 

Kos dere og hold dere til sak, ikke person. :)

Lenke til kommentar
Våpen er flott dere! :wee:

 

Slikt kan skje når folk som ikke bør ha det, får tilgang til det.

 

 

Edit: (Smilyen i første linje var ment ironisk)

8513291[/snapback]

 

Da handler det ikke om lovlig tilgang på våpen, men dårlig oppbevaring. Har man barn i huset skal alle våpen være låst inn i safer, det burde vært minst påbudt.

8513338[/snapback]

 

Det er forbudt å oppbevare våpen og skudd sammen. Det sier våpenloven klart ifra om.

 

§ 27a. Skytevåpen eller en vital våpendel, samt ammunisjon, skal oppbevares forsvarlig nedlåst. Kongen fastsetter nærmere regler for oppbevaring. Slike regler kan også gjelde for skytevåpen, våpendeler og ammunisjon som nevnt i § 5.

 

Politiet kan foreta kontroll med oppbevaringen hos den som har skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. Hos private kan slik kontroll bare gjennomføres etter forhåndsvarsel.

 

Tilføyd ved lov 5 juni 1998 nr. 35.

 

 

Hele våpenloven her : http://www.lovdata.no/all/nl-19610609-001.html

 

Det er ikke vanskelig å kontrollere de av oss som har våpen lovlig, det er alle de andre som har våpen ulovlig, det er vanskelig med, og det er de som utgjør størst risiko for å bruke våpen.

 

Dårlig kombinasjon :

 

Dårlig psyk / nedsatt almenntilstand + rus + våpen + forbannelse = farlig kombinasjon.

 

Alder og kjønn, spiller ingen rolle.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar
Hele våpenloven her : http://www.lovdata.no/all/nl-19610609-001.html

 

Det er ikke vanskelig å kontrollere de av oss som har våpen lovlig, det er alle de andre som har våpen ulovlig, det er vanskelig med, og det er de som utgjør størst risiko for å bruke våpen.

 

Dårlig kombinasjon :

 

Dårlig psyk / nedsatt almenntilstand + rus + våpen + forbannelse = farlig kombinasjon.

 

Alder og kjønn, spiller ingen rolle.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

8516810[/snapback]

 

Med forbehold om jeg kan ta feil, så vil jeg påstå at hos småbarnsfamilier er ikke det første stedet man leter etter ulovlige skytevåpen. Iallefall i svært liten grad.

 

Jeg vil si at ulovlige skytevåpen og lovlig våpenoppbevaring er to nesten helt separerte emner, da de rører hver sin befolkningsgruppe.

 

(Kuttet sitatet litt grunnet lesbarhet)

 

Forøvrig tror jeg ikke at kombinasjonen du her setter frem automatisk gjør en person farlig. Jeg har selv vært i den situasjonen uten å bli en morder, noe jeg ikke vil gå nærmere inn på. Generelt sett er det nok en uheldig kombinasjon, men jeg ser ingen grunn til å anta at ethvert menneske med fortid som delvis eller helvis psykisk syk er en automatisk fare i nærheten av et våpen. Jeg rror mye sosiologi og normer ligger i bunnen av dette, i tillegg til modenhet.

 

Den lille gutten vi omtaler i avisartikkelen som ble postet tidligere var nok hverken en tikkende bombe i henhold til psykisk helse eller en kald morder. Denne lille gutten ble offer for dårlig våpensikring av sine foreldre. Om en fireåring kan finne frem en pistol og ammunisjon alene og faktisk fyre av dette våpenet uten noen hjelp fra eldre, vil jeg si at sikringen av våpenet ikke var i nærheten av så god den skulle være. Det er trist å se neglisjering på et slikt nivå.

 

Den omtalte episoden er ikke et samfunnsproblem, men et trist og tragisk enkelttilfelle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

Jeg tror my av grunnen til den hoye antallet vapendrap i USA (kanskje ikke akkurat denne hendelsen) er pa grunn av synet pa skytevapen, og synet pa det a eige et vapen. Canada for eksempel har en mye hoyere prosent av antal personer som eier skytevapen. Men nar en canader kjoper et vapen er det til jakt, nar en amerikan kjoper et vapen er det til selforsvar. Og mens canadere har de last inn i vapensafer og ammunisjon og sluttstykke pa et separat sted har amerikanere vapene tiljengelige og skyteklare.

 

Det er ogsa for lett a skaffe skytevapen i USA gutten i denne hendelsen burdi ikke ha klart a fa tak i to Glock pistoler.

 

Det er et mindretall av amerikanere som er slik jeg beskriver her, men for a si det pa en litt cheesey mate: et vapen drap er et vapendrap for mye.

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar

Det er ogsa for lett a skaffe skytevapen i USA gutten i denne hendelsen burdi ikke ha klart a fa tak i to Glock pistoler.

 

8517514[/snapback]

 

Det var en Glock 17 og en Walter P99. ;)

 

Jeg tror du kan ha et poeng da. Men hele second amendment (som omhandler våpen hos sivile) er jo basert rundt det at man skal kunne forsvare sin eiendom og sitt land.

Lenke til kommentar
2nd amendment rettferdiggjøres også for å holde styresmaktene "in check".

 

Uansett.. 2nd amendment var vel mer fornuftig på "kruttrøyk"- og pioneer-tiden en i det moderne USA.

8518237[/snapback]

 

Her kan jeg si meg enig. I dagens moderne samfunn har vi demokratiske prossesser, revolusjoner burde være en saga blott.

Lenke til kommentar

Ifølge Newsweek International så stemmer det ikke at Canada har en like høy andel av våpen som USA. USA er faktisk det moderne vestlige landet som har utvilsomt flest våpen. Quoter meg selv fra et tidligere innlegg:

 

Noen tall til som kan være interessante for diskusjonen:

 

*Land

*Antall våpen totalt

*Antall våpen per 100 innbygger

*Antall dødsfall per 100 000 innbyggere som følge av skytevåpen (både drap og selvmord)

 

United States

270 millioner

90

10,08

 

Finland

2,9 millioner

56

4.51

 

France

19 millioner

32

4.93

 

Canada

9,95 millioner

31

Mindre enn 5 (nøyaktig tall ikke oppgitt)

 

Sweden

2,8 millioner

31

Mindre enn 5 (nøyaktig tall ikke oppgitt)

 

Statistikken er tatt fra Newsweek International, 30 april 2007. Si ifra hvis ytterligere informasjon er ønskelig (ie: Hvor stor del av dødsfallene som er selvmord/drap/uhell, eller informasjon om flere land).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ifølge Newsweek International så stemmer det ikke at Canada har en like høy andel av våpen som USA. USA er faktisk det moderne vestlige landet som har utvilsomt flest våpen. Quoter meg selv fra et tidligere innlegg:

 

Noen tall til som kan være interessante for diskusjonen:

 

*Land

*Antall våpen totalt

*Antall våpen per 100 innbygger

*Antall dødsfall per 100 000 innbyggere som følge av skytevåpen (både drap og selvmord)

 

United States

270 millioner

90

10,08

 

Finland

2,9 millioner

56

4.51

 

France

19 millioner

32

4.93

 

Canada

9,95 millioner

31

Mindre enn 5 (nøyaktig tall ikke oppgitt)

 

Sweden

2,8 millioner

31

Mindre enn 5 (nøyaktig tall ikke oppgitt)

 

Statistikken er tatt fra Newsweek International, 30 april 2007. Si ifra hvis ytterligere informasjon er ønskelig (ie: Hvor stor del av dødsfallene som er selvmord/drap/uhell, eller informasjon om flere land).

8518966[/snapback]

 

Du mener vel antall registrerte våpen, er jo folk som har uregistrerte våpen, importerer det ulovlig i et land. Mafia virksomhet, for ikke å nevne det :roll:.

Så denne kilden er ikke helt troverdig, mer unøyaktig enn det jeg trodde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...