Gå til innhold

Hvor mange Mhz kjører PCI-express på?


sentence

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er rimelig irrelevant med hvor mye data den kan levere, da en PCI express port kjører på 100MHz, det kan du sjekke i din egen bios om du har det :-)

Du vil rett og slett fucke opp grafikkinnstillingene om du kjører den noe særlig høyere. Prøv gjerne selv, så skjønner du hva jeg snakker om :)

Lenke til kommentar
Det er rimelig irrelevant med hvor mye data den kan levere, da en PCI express port kjører på 100MHz, det kan du sjekke i din egen bios om du har det :-)

Du vil rett og slett fucke opp grafikkinnstillingene om du kjører den noe særlig høyere. Prøv gjerne selv, så skjønner du hva jeg snakker om :)

8395765[/snapback]

 

Eummm. PCIe er en seriell bus, og hvor mye data den kan levere per sekund er direkte proposjonell mot klokkefrekvensen.

 

Uansett, 1 lane er på 2.5 GT/s, så hvis det er 2 bit ECC per byte er den effektive overføringshastigheten egentlig 2 Gbps.

Lenke til kommentar
x16 PCI Express-porter kan vel levere 75W.

 

PCI Express har vel ECC, 8+2 bit så vidt jeg husker (likt med SATA). Den kjører vel på 2,5GHz (250 MegaByte per sekund) per lane per retning.

 

Altså at PCI Express x16 leverer 4 GByte/s i hver retning samtidig.

8395847[/snapback]

 

 

PCI 33Mhz / 66Mhz

PCI-X 133Mhz

PCI-e 100Mhz

 

 

Det er alt nevnt at man på de aller fleste hovedkort kan justere hastigheten på PCI-e bus selv via BIOS, men den skal være 100Mhz.

Lenke til kommentar
formann: Hvordan mener du de skal klare å pumpe gjennom 20 bit per lane per klokkesyklus?

8396213[/snapback]

 

 

Tja... overføre data på flere frekvenser kanskje?

 

For alt jeg vet kan det godt hende at det er en slags base frequency som er på 100Mhz, og at det sitter en multiplier der som pumper det opp til høyere frekvenser. Noe ala FSB + Multi på prosessorer.

 

Når man tar en titt i BIOS og det står 100Mhz så ser jeg ingen grunn til at denne skal være noe annet. Spesielt ikke siden _alle_ de forskjellige produsentene tar utgangspunkt i de samme 100Mhz.

 

Vi kan jo snoke litt i white papers .. der burde vi finne ett og annet :)

 

 

EDIT: Kan se ut som hastigheten er 2.5Ghz .. så eneste jeg kan tenke meg er at 100Mhz er den hastigheten som er utgangspunktet.

 

Det spiller uansett ingen rolle, for trådstarter lurer på verdiene som settes i BIOS, og der er 100Mhz standard.

Endret av formann
Lenke til kommentar

Jeg mistenker at det burde stått % i stedet for MHz i biosene, men at en eller annen biosprogrammerer har skrevet MHz og alle andre bare har kopiert hans måte å skrive det på.

 

Forøvrig så er det med multiplier og FSB ikke noe som øker FSB-hastigheten. Det er bare en måte å få CPU og FSB til å snakke med hverandre selv om de har ulike klokkefrekvenser. Å sende digitale signaler på ulike frekvenser er veldig vanskelig (må bruke ulike spenninger for å skille på det). Da er det smartere å bruke DDR og QDR-teknikker. Men jeg har ennå ikke hørt om noen som har fått til mer enn ODR (En datarate på 8x klokkefrekvensen). En datarate som er 20x klokkefrekvensen tviler jeg på er teknisk gjennomførbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...