Gå til innhold

Føler meg hakket på, på jobben. tar jeg det feil?


Anbefalte innlegg

Jeg har en uheldig situasjon på jobben. av og til gjør jeg feil, noe som jeg retter opp i senere, men det er tydeligvis ikke godt nok.

 

Eksempler;

 

Jeg skrev feil dato i forbindelse med en sak som skulle føres i historikken for en kunde.

 

I skuffen min plasseres det da et ark med beskjed om å unngå det - en i avdelingen forteller meg i sur tone at slikt IKKE skal skje - sjefen gjentar og nesten kjefter på meg for det ovenfor ALLE kveldsvaktene på jobben 2 uker etterpå!

 

I korte trekk; jeg får først skriftlig beskjed, så muntlig "kjeft", så blir jeg hengt ut på personalmøte hvor jeg ble henvist til med navn (hun snudd seg og sa og DU må slutte bla bla bla)

 

Dette skjer konstant ved hver feil jeg gjør. Og jeg får det skriftlig - muntlig - sjefen tar det opp igjen kort tid etterpå!

 

Hver gang det skjer, så har det stoppet etter første melding uansett, så jeg føler jeg blir hakket på for ingenting.

 

 

Jeg ble også dratt inn på medarbeidersamtale for å få kjeft og trussel om tap av stilling for feil som skjedde 2-3 uker tidliger, og som aldri gjentok seg.

 

 

er dette riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som et surt arbeidsmiljø du jobber i.

Nå vet jeg ingenting om stillinmgen din eller størelsen på bedriften men uthenging forran de annsatte samt utskjelling og trusler om oppsigelse på medarbeidersamtalen er vel brudd på HMS.

Medarbeidersamtaler skal være en åpen samtale mellom deg og din overordnede og helst under nøytrale omgivelser.

Under samtalen skal du få mulighet til å ytre deg om arbeidplassen din og ønsker du har for fremtiden hva etterutdanning og kursing gjelder.

Sikker andre ting også men ikke som jeg kommer på.

 

Gjør du denne feilen ofte forresten?

Lenke til kommentar
Høres ut som et surt arbeidsmiljø du jobber i.

Nå vet jeg ingenting om stillinmgen din eller størelsen på bedriften men uthenging forran de annsatte samt utskjelling og trusler om oppsigelse på medarbeidersamtalen er vel brudd på HMS.

Medarbeidersamtaler skal være en åpen samtale mellom deg og din overordnede og helst under nøytrale omgivelser.

Under samtalen skal du få mulighet til å ytre deg om arbeidplassen din og ønsker du har for fremtiden hva etterutdanning og kursing gjelder.

Sikker andre ting også men ikke som jeg kommer på.

 

Gjør du denne feilen ofte forresten?

8383594[/snapback]

 

I forhold til kontraktstid så har jeg ved slutten av april jobbet 5,5 måneder i kontraktstid på 4 måneder.

 

Feilene jeg har gjort var vel dette;

 

1. gang var for ivrig og sa noe i utide mens sjefen konsentrerte seg om noe annet

resultat; kjeft da + i samtalen

 

2. Ringte Netcom for å sjekke dekning på noe for å utelukke det

resultat; en sa det kanskje var unødvendig, men ingen skade skjedd + sjefen bemerket det neste arbeidsdag + medarbeidersamtalen

 

3. Leder på kveld sa jeg skulle gjøre noe, og jeg på spøk sa usj da.

Resultat; kjeft av henne + sjefen på møte

 

4. Vi fikk en brukermanual som jeg leste og leste, så skrev egne notater.

resultat; kjeft + kjeft og så kjeft igjen på samtalen.

 

I tillegg så fikk jeg tilsnakk for å ikke å være ydmyk og stille nok i medarbeidersamtalen.

jeg fikk ikke følelsen av at min versjon betydde noe selv om noe var min, selv om mange var åpenbare misforståelser, så fikk jeg beskjed om at jeg fikk se å skjerpe meg ellers ville jeg miste jobben. Det var IKKE noe positivt i det jeg gjorde.

 

 

 

De feilene skjedde i starten og gjentok seg aldri, men jeg fikk i snitt tilsnakk for hver feil 3 ganger over en viss tid etterpå.

 

Etter det, som teller 2 måender siden, og 3 måneder siden ansettelse, så skrev jeg to dårlige hendelse i loggen til noen husstander. Dette ble kommentert kraftig i kommentar og så tatt opp på møte.

 

det var greit, en kan ta det på generelt grunnlag. fair enough, alle kan lære av hverandres feil.

 

MEN!

 

Vi har regler for hvordan datosetting skal skje i historikken til kundene, men jeg hadde tydeligvis misforstått, slik at jeg satte noen logger frem i tid fordi de var viktige, men glemte å påføre dato for når jeg snakket med dem. (Noe de andre ofte gjør også, selv sjefene)

 

Dette skjedde ved noen anledninger, men det skyldtes at ingen sa noe, og jeg oppfattet beskjeden fra de som lærte meg opp at det var mulig, så jeg var i god tro.

 

Før påske sier den ene sjefen i sur tone at slik ikke skal gjøres. Jeg svarer "oi, beklager, selvfølgelig skal ikke jeg gjenta det". Der trodde jeg det stoppet.

På onsdag etter påske lå det lapp i boksen min om det, og så på personalmøte ble jeg igjen hengt ut for det og sjefen sa hun slet så mye med feilen min og alt foran de andre.

 

Jeg vet altså at jeg har gjort noen feil. En av de to loggfeilene rettet jeg dagen etter møte, den andre kunne jeg ikke rette fordi den var i sammenheng med en lapp de hadde skrevet, så jeg husket ikke den.

 

(Altså; vi får en lapp om en husstand hvor det er et problem eller beskjed. Jeg ringte, men glemte at de ikke hadde skrevet samme beskjed i loggen, så dermed ble min melding uten mening)

 

 

er jeg en så ille medarbeider da? :cry:

 

 

ps! sjefen selv sier at de forventer ca 1/2 år på at vi skal være skikkelig oppegående i det aller meste, så jeg føler jeg får motstridende signaler.

 

Nå har en sluttet fordi han følte vi ble behandlet dårlig der, men tror ikke det var pga samme som meg.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Ja du må være en ille medarbeider. :roll:

Skaff deg en annen jobb for i det sure miljøet du jobber i har du ingen fremtid.

Du vil slite mere og mere og ender opp med sykemelding grunnet utbrenthet.

Bedre det en å bli oppsagt på usaklig grunnlag.

8383759[/snapback]

 

Jeg tar det første som ironi? :p

Egentlig var jeg ment å jobbe der 2,5 år ca. Underveis i studiene. Nå setter jeg selv stopper for studietiden og går over i fast jobb neste år. Så jeg må slutte der før sommeren.

Så jeg må eksl. sommerferien i år, der et annet selskap ville ha meg, holde ut 8 måneder til, noe jeg skal greie. Pengene og jobben er fin, men jeg avskyr sjefen fordi hun gjør alt det.

 

Men feilene mine kan vel ikke være så ille? (spesielt de første mhp. trussel om sparken i prøveperioden)

Lenke til kommentar

Ja det førsta var ironi.

Med de utsiktene du har så er det vel bare å bite det i seg og overleve, for det gjør du om de ikke sier deg opp.

Som oftest blir medarbeidere som har gjort GROVE feil anbefalt å si opp selv, ser mye penere ut på CVen senere.

Det du ramser opp av feiltrinn høres ut som helt vanlige bagateller og burde ikke føre til de reaksjonene du har fått.

Høres ut som sjefen har PMS eller noe deromkring, men hold ut og lykke til med ny jobb senere.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at de rett og slett ikke liker deg. Er det bare på jobben du blir mislikt eller er det generellt også? Hvis det er bare på jobben så er det ikke din feil, og du bør ta dette opp i en konfrontasjon med sjefen din, og deretter sykemelde deg hvis det ikke ordner seg. Hvis du generellt bli mislikt over alt du går, så bør du kanskje endre personlighet og bli mere ydmyk. Det er ingen som liker hovne kjekkaser som tror de er konger og kan gjøre hva dem vil. Det er kanskje grunnen til at du blir hakket på?

 

Utifra det du sier har skjedd på jobben med feil du har gjort, er det ingen som helst grunn til å trakkasere deg. Alle kan gjøre feil.

Lenke til kommentar

altså; jeg kan forstå at jeg ble oppfattet feil, men samme personer som tok meg feil slang også heftig med leppen. Dessuten kommer jeg godt overens med alle bortsett fra sjefen og hun som snart skal slutte. det er KUN de to som hakker sånn på meg, alle de andre er hyggelig, og dette er første jobb ut av 10 jobber på 5 år hvor jeg sliter med sjefen min. Til og med ansvaret for 60 elever i et valgfag på vgs fikk enklere enn denne sjefen.

 

Jeg har en mann helt øverst, en dame over meg og tre rundt henne som er dagvakter.

Den kvinnelige sjefen og en av dagvaktene er verst. Sjefen først og vakten etterpå. Alle andre inkl. personalsjefen i bedriften er kjempe hyggelige med meg. Og meg bekjent har jeg ingen klager på meg fra de andre heller, og forsåvidt;

 

jeg endret holdningen på minuttet etter medarbeidersamtalen. jeg endret meg så mye at sjefen ble såpass sjokkert at hun ble bekymret for min velvære i bedriften. Jeg gav blanke, jeg gikk inn og skulle gjøre mitt aller allers beste fordi jeg ville ha jobben så mye, det skar seg, så jeg snudde og tenkte; javel, da får vi bare holde munn og ikke si noe, selv om jeg av og til vet jeg har rett eller vet det de andre sier.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Herregud man. Vi tilbringer enorme deler av livet vårt på jobben. Blir du behandlet som dritt der så får du ett kjipt liv. Tror heller ikke du bør bruke disse folkene som referanse på cv'en din.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg sagt ifra til disse folkene at de bør skjerpe seg og lære seg hvordan å behandle sine kollegaer og ansatte. Eller du kan bare slutte i jobben.

 

Ingen nordmenn trenger virkelig en jobb. Ingen nordmenn lider økonomisk. sosialen er alltid der.

 

Dårlig arbeidsmiljø = dårlig trivsel = redusert livskvalitet

Lenke til kommentar
Jeg har en uheldig situasjon på jobben. av og til gjør jeg feil, noe som jeg retter opp i senere, men det er tydeligvis ikke godt nok.

 

Eksempler;

 

Jeg skrev feil dato i forbindelse med en sak som skulle føres i historikken for en kunde.

 

I skuffen min plasseres det da et ark med beskjed om å unngå det - en i avdelingen forteller meg i sur tone at slikt IKKE skal skje - sjefen gjentar og nesten kjefter på meg for det ovenfor ALLE kveldsvaktene på jobben 2 uker etterpå!

 

I korte trekk; jeg får først skriftlig beskjed, så muntlig "kjeft", så blir jeg hengt ut på personalmøte hvor jeg ble henvist til med navn (hun snudd seg og sa og DU må slutte bla bla bla)

 

Dette skjer konstant ved hver feil jeg gjør. Og jeg får det skriftlig - muntlig - sjefen tar det opp igjen kort tid etterpå!

 

Hver gang det skjer, så har det stoppet etter første melding uansett, så jeg føler jeg blir hakket på for ingenting.

 

 

Jeg ble også dratt inn på medarbeidersamtale for å få kjeft og trussel om tap av stilling for feil som skjedde 2-3 uker tidliger, og som aldri gjentok seg.

 

 

er dette riktig?

8383507[/snapback]

 

Det du skriver om her er trakassering. Det er ikke til å stikke under en stol. Hvis du er organisert vil jeg anbefale at du tar kontakt med folk i forbundet ditt. Hvis du ikke er det, så kan du ta kontakt med arbeidstilsynet (dette bør du faktisk gjøre selv om du er organisert) og fortelle om dette. De vil da opprette en "mappe" på bedriften, som alle senere henvendelser blir lagt i. Kanskje har bedriften saker på seg fra før, og da vil din henvendelse bare gjøre mappa tykkere.

 

De siste tiders hendelser i LO-systemet har satt fokus på mobbing og trakassering mer enn det noensinne har vært, og folk blir stadig oppfordret til å melde fra til arbeidstilsynet.

 

Werner

Lenke til kommentar

Dette høres ut som en singel kvinne i maktrus. Ikke bry deg om henne, bit tenna sammen og gled deg til du mest sannsynlig får en mye bedre sjef når du slutter der.

 

Har gjort værre blundere enn det der og reaksjonene til sjefene/overordnete har ville mest sannsynlig sett ut slik;

 

1. gang var for ivrig og sa noe i utide mens sjefen konsentrerte seg om noe annet

resultat; Gjøre seg ferdig og så spørre hva jeg spurte om/sa.

 

2. Ringte Netcom for å sjekke dekning på noe for å utelukke det

resultat; Her tror jeg ikke det ville blitt sagt noe negativt.

 

3. Leder på kveld sa jeg skulle gjøre noe, og jeg på spøk sa usj da.

Resultat; Hehe...

 

4. Vi fikk en brukermanual som jeg leste og leste, så skrev egne notater.

resultat; Her skjønner jeg ikke hva du fikk kjeft for...

Lenke til kommentar

Har hørt fra flere steder jeg har jobbet midlertidig at sjefer har en tendens til å overdrive småfeil og kjefte og setter seg på deg de første månedene for å få satt deg på plass og vise at slurving er ikke godtatt.

Dette gjør de pga at er den en slabbedask som jobber slik en selv vil så vil dette trekke ned på andre som jobber der.. Stå på noen månder til og gjør ditt beste elles ville jeg tatt det opp med vedkommende og sluttet hvis det ikke blir bedre..

Lenke til kommentar
Har hørt fra flere steder jeg har jobbet midlertidig at sjefer har en tendens til å overdrive småfeil og kjefte og setter seg på deg de første månedene for å få satt deg på plass og vise at slurving er ikke godtatt.

Dette gjør de pga at er den en slabbedask som jobber slik en selv vil så vil dette trekke ned på andre som jobber der..  Stå på noen månder til og gjør ditt beste elles ville jeg tatt det opp med vedkommende og sluttet hvis det ikke blir bedre..

8396791[/snapback]

 

skal svare mer senere, men nå har jeg ca jobbet der 6 måneder og hun later å hakke kraftig på meg. Men så av en eller annen grunn så greier hun å være hyggelig med meg og, så jeg forstår ikke hva hun vil egentlig.

Lenke til kommentar
En bruker utestengt i 14 dager. Vennligst vær litt greiere med hverandre!

 

Christian86: Arbeidstilsynet ser svært alvorlig på dette. Send de ett brev hvor du forklarer de hva som har skjedd så du vil få en anbefalt fremgangsmåte.

8410356[/snapback]

 

mon tro hva jeg gikk glipp av ja?

 

Får se hva jeg gjør :) enn så lenge jeg ikke møter så mye på henne, så går det jo bra :)

Lenke til kommentar
Jeg har en uheldig situasjon på jobben. av og til gjør jeg feil, noe som jeg retter opp i senere, men det er tydeligvis ikke godt nok.

 

Eksempler;

 

Jeg skrev feil dato i forbindelse med en sak som skulle føres i historikken for en kunde.

 

I skuffen min plasseres det da et ark med beskjed om å unngå det - en i avdelingen forteller meg i sur tone at slikt IKKE skal skje - sjefen gjentar og nesten kjefter på meg for det ovenfor ALLE kveldsvaktene på jobben 2 uker etterpå!

 

I korte trekk; jeg får først skriftlig beskjed, så muntlig "kjeft", så blir jeg hengt ut på personalmøte hvor jeg ble henvist til med navn (hun snudd seg og sa og DU må slutte bla bla bla)

 

Dette skjer konstant ved hver feil jeg gjør. Og jeg får det skriftlig - muntlig - sjefen tar det opp igjen kort tid etterpå!

 

Hver gang det skjer, så har det stoppet etter første melding uansett, så jeg føler jeg blir hakket på for ingenting.

 

 

Jeg ble også dratt inn på medarbeidersamtale for å få kjeft og trussel om tap av stilling for feil som skjedde 2-3 uker tidliger, og som aldri gjentok seg.

 

 

er dette riktig?

8383507[/snapback]

 

 

Uff, høres ikke bra ut. Men håper ting ordner seg, i og med at sjefen har blitt litt snillere mot deg.

Jeg skjønner heller ikke noe av den utestengingen. ("En bruker utestengt i 14 dager. Vennligst vær litt greiere med hverandre!")

Noen som kan udype?

Endret av Legen_er_inne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...