Gå til innhold

hva er galt med raiden min ? ene harddisken forsvinner hele


SAMU3L

Anbefalte innlegg

hei

jeg kjører 2x180gig WD 8mb cache disker i raid0.

jeg har et abit.kr7a raid hk.

jeg får at Controller1, Channel 2, Master er Disabled. dette har skjedd nå ca. 5ganger, jeg har kjørt raiden i kanskje 2måner nå. pcen min har nå stått på i ca 2dager nå. plutsli fikk jeg denne "erroren". når jeg restarter pcen er alt fint igjen (dette skjer hver gang) ...... jeg har allerede prøvd og skifte IDE kabel.... hva er feilen her ? hva gjør jeg... jeg vil ikke miste det som ligger på diskene.. hjelp meg noen !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

jeg kjører 2x180gig WD 8mb cache disker i raid0.

jeg har et abit.kr7a raid hk.

jeg får at Controller1, Channel 2, Master er Disabled. dette har skjedd nå ca. 5ganger, jeg har kjørt raiden i kanskje 2måner nå. pcen min har nå stått på i ca 2dager nå. plutsli fikk jeg denne "erroren". når jeg restarter pcen er alt fint igjen (dette skjer hver gang) ...... jeg har allerede prøvd og skifte IDE kabel.... hva er feilen her ? hva gjør jeg... jeg vil ikke miste det som ligger på diskene.. hjelp meg noen !

Lenke til kommentar

Kan nok ikke hjelpe så veldig mye. Har et lignende problem selv. En disken får en error, alt går vanvittig tregt, og må starte på nytt, og da fungerer alt. Har kjørt alt av diskscanningsprogrammer på disken, og finner ingen feil. Det som også er merkelig hos meg, er at jeg har en singel disk på den vanlige IDE kontrolleren, og denne detter ut innimellom. Min teori er at IDE-kontrolleren og RAIDen holder på å gå til varmere strøk down under. En annen mulighet er at det er IDE-kablene. Disken har jeg liten tro på. Den single er en WD1200JB som er nesten ny, og den ene som står på RAIDen er en IBM 75GXP. IBM disken er jo ikke kjent for lang levetid, men finner som sagt ingen fysiske feil på den, og den fungerer generelt sett bra.

 

Regner med at du har installert nyeste BIOS, chipset drivere osv? Finn en eller annen tool for harddisken din og sjekk for alle mulige feil, finner gjerne dette på hjemmesiden til produsenten. Er vel omtrent det eneste jeg kan hjelpe med, og fører ingen av tingene fram, tipper jeg at HK'et er halvveis gåent.

Lenke til kommentar

Bare sån for å luke ut banale feil her, du bruker vel en 80 par UDMA kabel?

 

Hvordan er det med kjøling i kabinettet? 2 HD +++ osv. Test. evnt med å ta av kabinettdørene en periode.

 

Kjør diagnoeprogrammer, HD produsent HK produsent. Evt. Sisoft Sandra.

Ta vekk raid arayet og kjør med diskene som enkeltdisker og se hva som skjer da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...