Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov å leke Taxi å kjøre fulle folk hjem?


nabbskall

Anbefalte innlegg

Hei.

 

En bekjent av meg lurer på om det er lov å kjøre fulle folk hjem for 50 kr.

 

Taxi her i lokalområdet har brukt å gjøre det, men de har ikke alltid kapasitet...

 

Så han lurer på om det er lov om han tar 50 kr betalt og kjører folk hjem istedet?

 

 

 

*beklager dårlig formulering, sitter å hører på gjennom telefon...*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs..

 

Yrkestransportloven:

 

"§ 4. Løyve for persontransport med motorvogn

(1) Den som mot vederlag vil drive persontransport med motorvogn må ha løyve. Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass."

 

Vennekjøring for en 50-lapp tror jeg ikke er noe problem.

Pirat-taxi-virksomhet er derimot ikke tillatt.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Så lenge dine passasjerer gir deg 5000,- frivillig, skal ikke det anses som pirattaxi. Så lenge det er en gave. Og du ikke har bedt for penger, skal det gå greit..

8372217[/snapback]

 

 

Haha ikke sant!? Not! Realiteten er jo at du kjører pirattaxi.. Samme om dere later som om de gir deg det i gave.. Du har jo da implisitt bedt om penger.

 

Er det venna dine og du ber om bensinpenger så er det selvsagt lov.. Men da skal man jo ikke tjene penger.

Lenke til kommentar
Så lenge dine passasjerer gir deg 5000,- frivillig, skal ikke det anses som pirattaxi. Så lenge det er en gave. Og du ikke har bedt for penger, skal det gå greit.

Da må du nok også kunne argumentere overbevisende for at du ville kjørte dem neste gang og gangen etter der også selv om aldri de gir deg noe penger.

Lenke til kommentar
Prøv å fortell politiet det du når de ser pengene bli utvekslet i bilen en sen lørdagsnatt.. ;)

Skulle likt å se politiet gi deg en bot når de personene som satt på med deg og ga deg pengene selvfølgelig sier at det var 100% frivillig og som takk for at du kjørte...

 

Da er det veldig pent lite politiet kan gjøre!

Lenke til kommentar

Det politiet gjerne gjør er å notere bilnummerene på biler som ofte ser ut til å kjøre rundt og lete etter "venner". Når de synes de har sett en bil ofte nok, stopper de dem og gir dem bot og/eller avskilter bilen. Om du tror politiet ikke kan gjøre dette bare fordi du har planlagt en unnskylding med dem du frakter har du en kjedelig overraskelse i vente.

Lenke til kommentar

Realiteten:

Viss mistanker så stopper de deg.

 

De snakker med deg samtidig som "kundene" blir tatt vekk ifra deg og politiet snakker med de og samtidig så de snakker med deg.

På den måten finner de ut om de er venner med deg eller om det faktisk er pirattaxi....

Avskilter de bilen din så må du rekne med å få 6måneders sperre på bilen.

 

Jeg kjører selv taxi (hos godkjent taxifirma)

Ser ofte pirattaxi kjørende rundt. Jeg anmelder de ikkje.....

Hvorfor? Fordi av og til er de gode å ha.

Slik som det fungerer her ute så hjelper pirattaxi å få folk heim når vi taxisentralene er fulle og ikkje kan hjelpe de.

Pirattaxi får og som regel de folkene som er mest fulle og kan være vanskelig å ha med + gjerrige.

 

Eneste som provosere meg med pirattaxi er pirattaxi køene.

På Sandnes eks. Der parkerer de med kun få meter ifra taxikøene og plukker folk.

Endret av XeLix
Lenke til kommentar

Hvis du kjenner personene inni bilen og kan svare på en haug med spørsmål politiet spør deg om så er det ganske vanskelig å bli tatt for det... Hvis du derimot ikke vet hva de heter en gang så kan du nok bli straffet... Ganske hardt og tror jeg... Politiet liker visst å sette eksempler...

Lenke til kommentar

skjønner ikke dette helt jeg, gir jo ikke mål og mening. Henta en kompis + kompiser av han på tryvann denne helga, jeg stod opp midt på natta og henta dem og kjørte dem hjem. Eneste de betalte for var bensin! Dette kan jo faen ikke være ulovlig, henger IKKE på greip.

 

Skal det ikke være lov å hente folk med bil så er jo meninga med bil null og niks. Sjåfør/eier av bilen skal jo ikke betale for å hente folk..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...