Gå til innhold

Mannen i dagens samfunn


Anbefalte innlegg

Jeg tror du missforstod, jeg sa aldri at kvinner har all makten, jeg sa at kvinner har (så godt som) all makten mellom kjønnene.

 

Vel, du sa jo faktisk at kvinner hadde all makten, for å være pirkete :):

 

Når det kommer til maktforholdet mellom kjønnene har kvinnene all makten.

 

Det er en forskjell og da mener jeg forholdet mellom kjønnene i norge. Ja, kvinner blir disriminert så det holder mange steder i verden, men ikke ikke norge. Vi burde heller fokusere på de kvinnene som har det virkelig fårlig. De bor nemlig ikke i norge.

 

Hva er det egentlig du snakker om? Det du vil ta opp er at mannen blir så ufattelig diskriminert i dag, både gjennom lovverk og gjennom uskrevne regler. Til din informasjon blir kvinner også diskriminert i Norge.

 

70% av all oppmerksomhet i Norske klasserom går til guttene.

100.000 ungdommer lider av spriseforstyrrelser i dag, 90% er jenter.

Menn dominerer totalt i norske styrerom. 90% er menn.

43% av norske kvinner jobber deltid, til sammenligning gjør 12% menn det.

2/3 av alle jenter som går ut av ungdomsskolen har blitt utsatt for seksuell trakassering.

 

Selvfølgelig finnes det kvinner der ute som har det verre enn norske kvinner, men ikke kom her å si at norske kvinner ikke opplever å bli diskriminert. Likestillingen har kommet lang i Norge i forhold til mange andre land, men vi er ikke i mål enda.

Endret av Springsteen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1: 70% av all oppmerksomhet i Norske klasserom går til guttene.

2: 100.000 ungdommer lider av spriseforstyrrelser i dag, 90% er jenter.

3: Menn dominerer totalt i norske styrerom. 90% er menn.

4: 43% av norske kvinner jobber deltid, til sammenligning gjør 12% menn det.

5: 2/3 av alle jenter som går ut av ungdomsskolen har blitt  utsatt for seksuell trakassering.

8339857[/snapback]

1: Ikke så gunstig, men jentene får fortsatt bedre karakterer og tar oftere høyere utdanning.

 

2, 3, 4: Dette må jentene og kvinnene gjøre noe med selv. Akkurat som at menn selv må ta ansvar for å ikke bli kriminelle. (Du er ikke for innkvotering av kvinner i fengsler, eller særdeles reduserte straffer for menn, regner jeg med?)

 

5: Ikke så gunstig, men svært mange gutter opplever også mobbing. Jeg ser ikke hvorfor seksuell trakassering skal være verre enn andre former for ubehag. (Eller vold, som nærmere 3/3 av guttene har opplevd.)

 

Ja, det er ganske mange som har det vondt på et eller annet vis. Men at kvinner har det så mye verre enn menn går jeg ikke med på.

Lenke til kommentar
1: 70% av all oppmerksomhet i Norske klasserom går til guttene.

2: 100.000 ungdommer lider av spriseforstyrrelser i dag, 90% er jenter.

3: Menn dominerer totalt i norske styrerom. 90% er menn.

4: 43% av norske kvinner jobber deltid, til sammenligning gjør 12% menn det.

5: 2/3 av alle jenter som går ut av ungdomsskolen har blitt  utsatt for seksuell trakassering.

8339857[/snapback]

1: Ikke så gunstig, men jentene får fortsatt bedre karakterer og tar oftere høyere utdanning.

 

2, 3, 4: Dette må jentene og kvinnene gjøre noe med selv. Akkurat som at menn selv må ta ansvar for å ikke bli kriminelle. (Du er ikke for innkvotering av kvinner i fengsler, eller særdeles reduserte straffer for menn, regner jeg med?)

 

5: Ikke så gunstig, men svært mange gutter opplever også mobbing. Jeg ser ikke hvorfor seksuell trakassering skal være verre enn andre former for ubehag. (Eller vold, som nærmere 3/3 av guttene har opplevd.)

 

Ja, det er ganske mange som har det vondt på et eller annet vis. Men at kvinner har det så mye verre enn menn går jeg ikke med på.

8340591[/snapback]

 

Jeg heller nok til å være enig med deg. Det har vært, og er fortsatt viktig å kjempe frem like rettigheter for kvinner når det kommer til utdannelse, lønn og seksualrealisering. I dag er vi kommet langt på disse punktene og både når det gjelder utdanning og seksualrealisering, begynner damene å passere menn. Det er fortsatt en del å gjøre når det kommer til lik lønn, men jeg tror vi kommer dit.

 

Menn har vært litt tilbakelent i kvinnens kamp, men for 18 år siden kom det faktisk en egen mannsdag. 7. oktober er mennenes 8. mars. Det er ikke mange som er klar over denne og det kommer nok av at menn ikke har følt behovet for store kamper i samfunnet. De siste årene har det imidlertid vært en del som har masjert i tog med "fedres rettigheter ved samlivsbrudd" som kampsak.

 

Kvinner og menn er ulike. Mens det er mest kvinner som arbeider deltid, er lengst hjemme med barna, har spiseforstyrrelser og opplever seksuell trakassering, er det flest menn som begår selvmord, dør i ulykker og blir kriminelle.

 

Jeg føler at vi er kommet til det punktet at vi skal prøve å gjevne ut forskjellene mellom kjønn. Kan en mann være "ekte" mann og samtidig være omsorgsfull, følsom og med lite muskler? Kan en kvinne være "ekte" kvinne og samtidig være en hardhudet leder som tjener stort og som selv bytter dekk?

 

Trenger vi nye definisjoner på hva mann og kvinne er?

Lenke til kommentar
Jeg heller nok til å være enig med deg. Det har vært, og er fortsatt viktig å kjempe frem like rettigheter for kvinner når det kommer til utdannelse, lønn og seksualrealisering. I dag er vi kommet langt på disse punktene og både når det gjelder utdanning og seksualrealisering, begynner damene å passere menn. Det er fortsatt en del å gjøre når det kommer til lik lønn, men jeg tror vi kommer dit.

 

Menn har vært litt tilbakelent i kvinnens kamp, men for 18 år siden kom det faktisk en egen mannsdag. 7. oktober er mennenes 8. mars. Det er ikke mange som er klar over denne og det kommer nok av at menn ikke har følt behovet for store kamper i samfunnet. De siste årene har det imidlertid vært en del som har masjert i tog med "fedres rettigheter ved samlivsbrudd" som kampsak.

 

Kvinner og menn er ulike. Mens det er mest kvinner som arbeider deltid, er lengst hjemme med barna, har spiseforstyrrelser og opplever seksuell trakassering, er det flest menn som begår selvmord, dør i ulykker og blir kriminelle.

 

Jeg føler at vi er kommet til det punktet at vi skal prøve å gjevne ut forskjellene mellom kjønn. Kan en mann være "ekte" mann og samtidig være omsorgsfull, følsom og med lite muskler? Kan en kvinne være "ekte" kvinne og samtidig være en hardhudet leder som tjener stort og som selv bytter dekk?

 

Trenger vi nye definisjoner på hva mann og kvinne er?

8341603[/snapback]

 

:whistle:

 

Når kommer vil til det punktet der kvinner endelig akspeterer at menn er menn og slutter å rette opp alle "feilene" våre? Hvorfor må menn alltid vise følelser? Dagens kvinner har skapt en mengde menn som bruker sminke og andre skjønnhetsprodukter og generelt kler seg og oppfører seg feminint. Jeg mener at kvinners påvirkning av menn fører til at både endel av de fysiske og psykiske forskjellene mellom kjønnene forsvinner gradvis men akkurat nå drastisk. Menn som meg som er imot feminiseringen av menn blir oppfattet som "mannsjåvinister" og "ignorante tullinger". Jeg synes det også er nokså patetisk at kvinner allitd skal være "offeret". I saker hvor en 18årig mann har forgrepet seg mot en 14år gammel jente er alle intressert i å få mannen bak murene i minst et par år, mens i saker hvor en 25år gammel jente forgriper seg på en 14år gammel gutt blir straffen ikke like hard og media spekulerer stadig i om gutten hadde sex med 25åringen "frivillig".

Lenke til kommentar

Hehe, jeg tror det alltid vil være sånn. Vi kvinnfolk vi ha dere til å være litt mer følsomme, og mannfolk vil ha oss til å være litt mer seksuelle :!:

 

Jeg er også enig med deg i at mange kvinner ofte påtar seg rollen som offer. Vi lever i et samfunn der vi i stor grad har mulighet til å være akkurat den vi er, så det er veldig unødvendig. Mens menn gjerne kommer med seksuelle hentydninger og kaller oss svake, kaller vi dere for mammadalter og hentyder at dere er lite smarte.

 

Jeg mener at vi bør i mer grad ha aksept for at kvinner og menn er, og alltid vil være forskjellige fra naturens side. Selv er jeg det som kalles for guttejente. Jeg liker data, spill, motor og kraftig arbeid. Samtidig er jeg veldig feminin og liker å pynte meg, ta vare på kroppen og lar meg få lov til å ha alle de kvinnelige nykkene som pms og gråtetukter. Jeg føler meg som en kvinne selv om jeg liker mange maskuline ting.

 

Det burde være lov for menn å gjøre det samme. Men, hvis en mann ønsker å vise sine følelser, snakke om dem og være feminin- da blir han sett på som svak og dultes i sia av sine kompiser. Eller?

Lenke til kommentar
1: 70% av all oppmerksomhet i Norske klasserom går til guttene.

2: 100.000 ungdommer lider av spriseforstyrrelser i dag, 90% er jenter.

3: Menn dominerer totalt i norske styrerom. 90% er menn.

4: 43% av norske kvinner jobber deltid, til sammenligning gjør 12% menn det.

5: 2/3 av alle jenter som går ut av ungdomsskolen har blitt  utsatt for seksuell trakassering.

8339857[/snapback]

1: Ikke så gunstig, men jentene får fortsatt bedre karakterer og tar oftere høyere utdanning.

 

2, 3, 4: Dette må jentene og kvinnene gjøre noe med selv. Akkurat som at menn selv må ta ansvar for å ikke bli kriminelle. (Du er ikke for innkvotering av kvinner i fengsler, eller særdeles reduserte straffer for menn, regner jeg med?)

 

5: Ikke så gunstig, men svært mange gutter opplever også mobbing. Jeg ser ikke hvorfor seksuell trakassering skal være verre enn andre former for ubehag. (Eller vold, som nærmere 3/3 av guttene har opplevd.)

 

Ja, det er ganske mange som har det vondt på et eller annet vis. Men at kvinner har det så mye verre enn menn går jeg ikke med på.

8340591[/snapback]

 

 

1. Det at jenter får bedre resultat på skolen og tar høyere utdanning rettferdiggjør på ingen måte at guttene får så mye mer oppmerksomhet.

 

2, 3, 4: Hvordan kan jenter selv gjøre noe med dette?

Det er vel ikke så mye jenter selv kan gjøre med hele skjønnhetstyrraniet? Det jenter kan gjøre er vel å prøve å ignorere signalene de får fra alle kanter om at de må være pene, slanke og søte for å være framgangsrike, men det er ikke så lett i en alder av 13-18 da man er sårbar å usikker.

 

Hva kan kvinner gjøre for å forandre at norske styrerom domineres i så stor grad av menn, eller at kvinner må ta deltidsjobber?

De tar høyere utdanning enn menn, men de blir fortsatt valgt bort til fordel for mannen tross utdanningen. Arbeidsgiveren ser kvinnen, og tenker at hun snart vil få barn, og dermed vil hun velge å ta permisjon, og derfor velger arbeidsgiveren mannen framfor kvinnen.

 

Selvsagt er det mange flinke kvinnelige ledere, men det er betraktelig færre enn menn, rett og slett fordi det lønner seg for arbeidsgiveren å velge mannen. Dette er vel ikke rettferdig? Skal kvinner nedprioriteres slik tross lang og solid utdanning bare fordi de etter naturens lov skal føre generasjonen videre?

 

(Du er ikke for innkvotering av kvinner i fengsler, eller særdeles reduserte straffer for menn, regner jeg med?)

Jeg ser ikke at dette er relevant. Men selvsagt er jeg for innkvotering av kvinner i fengsler og mener at menn burde ha særdeles reduserte straffer.

 

5. Det er sant at gutter i stor grad blir utsatt for blind vold, og det er noe som må tas tak i, uten tvil. Men kvinner/jenter blir oftere utsatt for systematisk fysisk vold og psykisk vold. Seksuell trakassering er et bevisst våpen brukt av menn (oftest) for å holde jenter nede.

Lenke til kommentar
Det burde være lov for menn å gjøre det samme. Men, hvis en mann ønsker å vise sine følelser, snakke om dem og være feminin- da blir han sett på som svak og dultes i sia av sine kompiser. Eller?

8343593[/snapback]

 

Ikke nødvendigvis, men hvis en kompis av meg hadde startet med å gå med pannebånd, og hadde også begynt å bruke hudkrem og annen sminke hadde jeg nok gjort jævelig narr av ham(og eventuelt sluttet å være kompis med han hvis det ble for ille :whistle: ). Menn skal ha lov til å vise følelser i forhold(kjæresten, samboeren, kona etc), men hvis du snakker om blomster, sminke og hester dagen lang kan du ikke forvente at folk skal se på deg som et ekte mannfolk ;)

Lenke til kommentar
[ men hvis du snakker om blomster, sminke og hester dagen lang kan du ikke forvente at folk skal se på deg som et ekte mannfolk ;)

8344383[/snapback]

 

Hehe, ja det tror jeg på. En mann av den kaliberen (blomsterfinn?) blir han vel mer betegnet som å helle litt over på den andre siden. Men, hva er et ekte mannfolk da? Og, hva er et ekte kvinnfolk?

 

En ekte mann er:

- en som kan skru bil og banke spiker

- en som ...ehh..help

 

En ekte kvinne er:

- ...tja... :whistle:

- en som kan bake brø?

 

hehe, neida- nå tuller jeg veldig. Men, seriøst..hva er ekte mann og kvinne?

Lenke til kommentar
1. Det at jenter får bedre resultat på skolen og tar høyere utdanning rettferdiggjør på ingen måte at guttene får så mye mer oppmerksomhet.

 

2, 3, 4: Hvordan kan jenter selv gjøre noe med dette?

Det er vel ikke så mye jenter selv kan gjøre med hele skjønnhetstyrraniet? Det jenter kan gjøre er vel å prøve å ignorere signalene de får fra alle kanter om at de må være pene, slanke og søte for å være framgangsrike, men det er ikke så lett i en alder av 13-18 da man er sårbar å usikker.

 

Hva kan kvinner gjøre for å forandre at norske styrerom domineres i så stor grad av menn, eller at kvinner må ta deltidsjobber?

De tar høyere utdanning enn menn, men de blir fortsatt valgt bort til fordel for mannen tross utdanningen. Arbeidsgiveren ser kvinnen, og tenker at hun snart vil få barn, og dermed vil hun velge å ta permisjon, og derfor velger arbeidsgiveren mannen framfor kvinnen.

 

Selvsagt er det mange flinke kvinnelige ledere, men det er betraktelig færre enn menn, rett og slett fordi det lønner seg for arbeidsgiveren å velge mannen. Dette er vel ikke rettferdig? Skal kvinner nedprioriteres slik tross lang og solid utdanning bare fordi de etter naturens lov skal føre generasjonen videre?

 

(...)

 

5. Det er sant at gutter i stor grad blir utsatt for blind vold, og det er noe som må tas tak i, uten tvil. Men kvinner/jenter blir oftere utsatt for systematisk fysisk vold og psykisk vold.  Seksuell trakassering er et bevisst våpen brukt av menn (oftest) for å holde jenter nede.

8344345[/snapback]

Snakker om å legge skylda på andre, da... Ta for eksempel skjønnhetstyranniet og spiseforstyrrelser - er det manneblad som FHM eller kvinneblader som Elle som skaper dette? Og for å fikse problemet med lederstillingene kan man få inn mer pappapermisjon, resten må kvinnene ta selv i årene fremover (men det krever ofte litt arbeid).

 

Ellers har det vel vist seg at kvinner også er flinke til å bruke systematisk trakassering, om enn noe mindre enn menn. Et kjapt søk gir f.eks. slike resultater: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1293150.ece

I undersøkelsen «Den skjulte volden?», kom forsker Kari Stefansen ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, fram til at også menn rammes av vold i parforhold, men ikke i like stort omfang som kvinner.

Så: Jeg synes fortsatt det er diskutabelt om kvinner har det verre enn menn i dagens Norge.

 

Redigert: Stygg skrivefeil.

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Hva kan kvinner gjøre for å forandre at norske styrerom domineres i så stor grad av menn

De må vise at de duger, og det blir en naturlig økning i kvinnelig representasjon når gamlekara går ut i pansjon og det blir et kulturskifte i næringslivet. De som sitter nå er gjerne godt voksne og er påvirket at de kjønnsrollene de vokste opp med på 50-60 tallet. Det er tåpelig å gjøre denne evolusjonen til en revolusjon bare for å få tallene til å se pene ut. Er det riktig å ha 50/50 kjønnsfordeling i styret til en bedrift som har 90% menn?

Det blir nok bare fler og fler damer som søker seg i ledende stillinger da dette er naturlig med deres utdannelse og ønsker.

 

De tar høyere utdanning enn menn, men de blir fortsatt valgt bort til fordel for mannen tross utdanningen. Arbeidsgiveren ser kvinnen, og tenker at hun snart vil få barn, og dermed vil hun velge å ta permisjon, og derfor velger arbeidsgiveren mannen framfor kvinnen.

 

Den avgjørelsen du mener lederne tar her har de faktisk ikke lov å ta. Bruk lovverket så langt det lar seg gjøre for å ta rotta på disse korttenkte arbeidsgiverne. Det er på lang sikt smartest å velge den best kvalifiserte, uavhengig av hvilket behov disse har. Unntaket kan være enkeltmannsforetak som er sårbar og blir tappet så enormt av en nyansatt som går ut i fødselspermisjon. Er det bedre at firmaet går konkurs eller at de ansetter en som kan gjøre jobben?

Det er ikke sikkert arbeidsgiveren du bruker som eksempel velger en mann fremfor ei verpesjuk dame, men heller velger en eldre, mer erfaren kvinne som allerede er etablert med barn.

 

5. Det er sant at gutter i stor grad blir utsatt for blind vold, og det er noe som må tas tak i, uten tvil. Men kvinner/jenter blir oftere utsatt for systematisk fysisk vold og psykisk vold.  Seksuell trakassering er et bevisst våpen brukt av menn (oftest) for å holde jenter nede.

 

Mitt inntrykk er at kvinner er veldig flinke å utsette hverandre for den psykiske volden du snakker om. Intriger, baksnakking og surmuling blir presentert gang på gang i media. (uten at jeg gidder å finne frem artikler som viser dette) Den seksuelle trakasseringen til menn er uheldig, men enkelte kvinner er værre. Da tenker jeg på utnyttelse av kropp og klær for å påvirke en testosteronfyllt mann for å få gjennom viljen sin.

Lenke til kommentar
Snakker om å legge skylda på andre, da... Ta for eksempel skjønnhetstyranniet og spiseforstyrrelser - er det manneblad som FHM eller kvinneblader som Elle som skaper dette? Og for å fikse problemet med lederstillingene kan man få inn mer pappapermisjon, resten må kvinnene ta selv i årene fremover (men det krever ofte litt arbeid).

 

Ellers har det vel vist seg at kvinner også er flinke til å bruke systematisk trakassering, om enn noe mindre enn menn. Et kjapt søk gir f.eks. slike resultater: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1293150.ece

I undersøkelsen «Den skjulte volden?», kom forsker Kari Stefansen ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, fram til at også menn rammes av vold i parforhold, men ikke i like stort omfang som kvinner.

Så: Jeg synes fortsatt det er diskutabelt om kvinner har det verre enn menn i dagens Norge.

Redigert: Stygg skrivefeil.

8345318[/snapback]

 

Vel, for å svare på ditt første spørsmål tror jeg både manneblad som FHM og kvinneblad som Elle kan bidra til å skape skjønnhets-presset. Men på helt ulike måter. I kvinneblad som Elle blir fokuset veldig rettet mot mote og velvære, og "lærer" kvinnen hvordan de skal oppføre seg og kle seg, mens i manneblad som for eksempel FHM blir fokuset mer rettet mot kvinnens kropp og seksualitet.

Jeg er ikke særlig fan av noen av bladene, jeg sier heller hurra for Billy! :thumbup::p

 

Pappapermisjons ordningen i Norge er veldig bra, og etter Island er Norge det landet som benytter seg mest av ordningen, i verden. Ordningen med permisjon gir i dag menn rett til seks ukers betalt permisjon, men åpner for at fedre kan ta en større del av permisjonen som foreldrene totalt sett har rett på.

Norge er det første landet i verden som har en slik ordning. Så jeg vil si at argumentet ditt når det gjelder å fikse problemet med lederstillingene i Norge er litt spakt. Dessuten er veldig mange av de norske mannlige lederene iallefall over 40, og dermed er det litt uaktuelt med pappapermisjon.

 

Selvsagt forekommer det også vold fra kvinner i parforhold, dette er ikke noe jeg har benektet. Og det er sant som det ble sagt i artikkelen; dette ikke blir tatt alvorlig nok. Men vold i forhold er like alvorlig enten det kommer fra kvinnen eller mannen. Men som det også sto i artikkelen; kvinner blir mer utsatt for denne volden.

I tillegg til denne volden, blir kvinner også oftere rammet av voldtekt og prostitusjon og menneskehandel.

 

Dark Archon:

Jeg er heller ikke noe særlig begeistret for gutter iført rosa fra topp til tå og som bruker sminke, men dette er i grunn en ganske bra utvikling for menn. Det er en del av den mannlige frigjøringen, som er (etter min mening) like viktig som den kvinnelige frigjøringen:)

Lenke til kommentar

Det er underlig at kvinner mener menn må ta mer ansvar for barna. Jeg gruer meg til den dagen jeg må inn i det minefeltet. Jeg som mann har absolutt ingenting rettigheter eller noe jeg skulle ha sagt når det kommer til barn. Hvorfor skal jeg da ta ansvar? Bare så det er sagt, jeg har ingenting imot barn, faktisk jeg gleder meg til akkurat det å kunne ta del i et barns oppvekst og kunne forme det. Derimot hater jeg det faktum at straks forholdet går skeis så har jeg absolutt ingenting å si. Mor får nesten garantert ansvaret for barnet og far får knapt se det, dette på tross av at lovgivningen visstnok skal være "nøytral". I tillegg måtte vi inntil år 2000 betale dyrt i barnebidrag, for først da tok man hensyn til at en kvinne kanskje kan ha mer inntekt enn mannen og derfor bør ta en større andel av kostnadene. Kvinner har selvbestemt abort. Det er forsåvidt ingenting i veien med det, men hva med mannen? Jo, han må sitte passivt på sidelinjen og bare godta kvinnens valg selv om graviditeten var et uhell og hun var på forhånd klar over at han ikke ønsket barn. Dette resulterer i at han må betale bidrag i bøtter og spann. Er det rettferdig?

 

Straks det er snakk om barn og menn stiller menn svært svakt, og kvinner skremmende sterkt. Jeg har selv vært vitne til at en svært åpenbart grunnløs anmeldelse ang. vold mot barn fra en kvinne som sliter psykisk (innlagt på psykiatrisk sykehus ved flere anledninger, flere voldtektsforsøk, tilkalt politiet flere ganger unødvendig osv.) og er generelt lite troverdig. Alikevel blir hun hørt så det holder og litt til. Det går flere måneder før mannen blir frifunnet på alle punkter. I mellomtiden har han gått rundt og tidvis vært svært deprimert. Mannens advoktat karakteriserer saken som en skandale at det i det heltatt gikk inn i rettssystemet, men det er vel kanskje ikke så sjokkerende når det er kvinnelig politijurist inni bildet :shrug: (For all del, det er bra at politiet tar vold mot barn seriøst, men det her var en svært unødvendig sak som aldri burde vært tatt seriøst noen gang).

 

Så var det voldtekt da. Det er faktisk slik at ikke bare kvinner blir voldtatt, det skjer faktisk endel menn og det er dessverre ytterst få som anmelder. For hva skjer når "vi" for en gangsskyld anmelder saken? Jo, "vi" blir latterliggjort og sliter svært med å bli tatt på alvor. Det skjer hvis en mann voldtar en annen mann. Så kan du gjette hvordan det går på politistasjonen hvis mannen det gjelder skal anmelde en kvinne for voldtekt (ja, det skjer faktisk det også ...) ... hvis han har mot (les: tro på å faktisk bli tatt seriøst) til det da vel og merke.

 

Dette bringer oss videre til neste punkt. "Unnskyldningen" til kvinnene som voldtar menn ser ut til å være at "han fikk ereksjon, ergo ville han ha sex" eller at "menn alltid vil ha sex". Når i alle dager skal vi bli kvitt dette idiotiske stemplet? Når i alle dager skal menn slippe å bli utsatt for et slikt press om å pressere?

 

Ja, for alle del, det er på bedringens vei, men det går på langt nært fort nok. Menn blir stadig unødig "rassert" som følge av dette. Menn dominerer selvmordsstatistikken, og det er langt fra tilfeldig. Jeg synes strengt tatt det er på tide med en aldri så liten frigjøring av menn, og ikke minst på tide at samfunnet fokuserer på reell likestilling. Menn er faktisk mennesker de også, ikke udyr på testosteron!

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Ernie: Det er underlig at kvinner mener menn må ta mer ansvar for barna. Jeg gruer meg til den dagen jeg må inn i det minefeltet. Jeg som mann har absolutt ingenting rettigheter eller noe jeg skulle ha sagt når det kommer til barn. Hvorfor skal jeg da ta ansvar? Bare så det er sagt, jeg har ingenting imot barn, faktisk jeg gleder meg til akkurat det å kunne ta del i et barns oppvekst og kunne forme det. Derimot hater jeg det faktum at straks forholdet går skeis så har jeg absolutt ingenting å si. Mor får nesten garantert ansvaret for barnet og far får knapt se det, dette på tross av at lovgivningen visstnok skal være "nøytral". I tillegg måtte vi inntil år 2000 betale dyrt i barnebidrag, for først da tok man hensyn til at en kvinne kanskje kan ha mer inntekt enn mannen og derfor bør ta en større andel av kostnadene. Kvinner har selvbestemt abort. Det er forsåvidt ingenting i veien med det, men hva med mannen? Jo, han må sitte passivt på sidelinjen og bare godta kvinnens valg selv om graviditeten var et uhell og hun var på forhånd klar over at han ikke ønsket barn. Dette resulterer i at han må betale bidrag i bøtter og spann. Er det rettferdig?

 

Nei, det er ikke rettferdig at kvinner skal kunne bære frem et barn som ikke også er ønsket av barnafaren. Jeg synes det er grusomt at fedre har så lite å si her. Det burde bli slik at begge to må være enig i at de ønsker å ta sitt del av ansvaret for barnet. Kanskje en samtykke erklæring?

 

Når det gjelder barnefordeling, er det blitt andre regler. Nå er det automatisk slik at ved brudd, skal foreldreansvaret deles likt. Som regel bor da barnet annen hver uke hos hver av foreldrene. Andre ordninger fungerer også, men hovedregelen er nå at foreldrene skal ha likt ansvar.

 

Straks det er snakk om barn og menn stiller menn svært svakt, og kvinner skremmende sterkt. Jeg har selv vært vitne til at en svært åpenbart grunnløs anmeldelse ang. vold mot barn fra en kvinne som sliter psykisk (innlagt på psykiatrisk sykehus ved flere anledninger, flere voldtektsforsøk, tilkalt politiet flere ganger unødvendig osv.) og er generelt lite troverdig. Alikevel blir hun hørt så det holder og litt til. Det går flere måneder før mannen blir frifunnet på alle punkter. I mellomtiden har han gått rundt og tidvis vært svært deprimert. Mannens advoktat karakteriserer saken som en skandale at det i det heltatt gikk inn i rettssystemet, men det er vel kanskje ikke så sjokkerende når det er kvinnelig politijurist inni bildet :shrug: (For all del, det er bra at politiet tar vold mot barn seriøst, men det her var en svært unødvendig sak som aldri burde vært tatt seriøst noen gang).

 

Det finnes dessverre mange hull i rettssystemet og ett av dem er både dette og barn som er i opposisjon og som finner det for godt å beskylde foreldre, eller andre voksne som de mener har "tråkket dem på tærne" for overgrep eller mishandling. I begge tilfeller burde systemet finne gode metoder på å finne ut av sannheten og ikke tro blindt på alt som blir fortalt med krokodilletårer og list.

 

Så var det voldtekt da. Det er faktisk slik at ikke bare kvinner blir voldtatt, det skjer faktisk endel menn og det er dessverre ytterst få som anmelder. For hva skjer når "vi" for en gangsskyld anmelder saken? Jo, "vi" blir latterliggjort og sliter svært med å bli tatt på alvor. Det skjer hvis en mann voldtar en annen mann. Så kan du gjette hvordan det går på politistasjonen hvis mannen det gjelder skal anmelde en kvinne for voldtekt (ja, det skjer faktisk det også ...) ... hvis han har mot (les: tro på å faktisk bli tatt seriøst) til det da vel og merke.

 

Dette bringer oss videre til neste punkt. "Unnskyldningen" til kvinnene som voldtar menn ser ut til å være at "han fikk ereksjon, ergo ville han ha sex" eller at "menn alltid vil ha sex". Når i alle dager skal vi bli kvitt dette idiotiske stemplet? Når i alle dager skal menn slippe å bli utsatt for et slikt press om å pressere?

 

Ja, for alle del, det er på bedringens vei, men det går på langt nært fort nok. Menn blir stadig unødig "rassert" som følge av dette. Menn dominerer selvmordsstatistikken, og det er langt fra tilfeldig. Jeg synes strengt tatt det er på tide med en aldri så liten frigjøring av menn, og ikke minst på tide at samfunnet fokuserer på reell likestilling. Menn er faktisk mennesker de også, ikke udyr på testosteron!

 

Jeg har tidligere skrevet om mannens kampdag, som er 7 oktober. Kanskje det er på tide at flere menn markerer dagen?

 

:)

Endret av Lilhla
Lenke til kommentar
Nei, det er ikke rettferdig at kvinner skal kunne bære frem et barn som ikke også er ønsket av barnafaren. Jeg synes det er grusomt at fedre har så lite å si her. Det burde bli slik at begge to må være enig i at de ønsker å ta sitt del av ansvaret for barnet. Kanskje en samtykke erklæring?

8360834[/snapback]

Flott at du ser poenget :) Ja, en eller annen form for erklæring hvor barnefar kan sifra seg absolutt alle rettigheter forbundet med barnet hadde vært noe. Dette må selvsagt være noe man kommer frem til i god tid før 12. uke slik at vordrende mor har mulighet til å bestemme seg for hva hun skal gjøre.

 

Når det er sagt, kvinner pleier heldigvis å høre på hva menn har å si, og som regel blir man enig om hva man gjør. Det hjelper derimot ikke de mennene som ufrivillig blir far. Å dra saken inn i rettssystemet hjelper dessverre ingenting siden norsk rett har bestemt at menn ikke kan "løpe unna" på en rettferdig måte :(

 

Når det gjelder barnefordeling, er det blitt andre regler. Nå er det automatisk slik at ved brudd, skal foreldreansvaret deles likt. Som regel bor da barnet annen hver uke hos hver av foreldrene. Andre ordninger fungerer også, men hovedregelen er nå at foreldrene skal ha likt ansvar.

8360834[/snapback]

Med forbehold mot at jeg har misforstått lovverket:

Ja, hvis foreldrene er gift vil man automatisk dele foreldreansvaret. Ved ugifte foreldre får mamma automatisk foreldreretten med mindre man avtaler noe annet. Dvs. at begge må være enige om delt foreldreansvar eller at far har hele ansvaret for at han faktisk skal få det. Er man ikke enig ender det fort opp i rettssystemet som oftest sammen med tvist om boforhold og samvær. Videre er det ingen automatikk i at deltforeldrerett medfører at barnet bor hos begge foreldre eller at det bor hos en og har samvær hos den andre. Avtale rundt dette er noe man må forhandle frem selv. Dette bunner normalt ut i at barnet, som du sier, bor hos begge eller bor hos en og har samvær hos den andre. Er man derimot ikke enig går det til rettssystemet hvor man bare kan fastsette at barnet skal bo hos en av foreldrene. Tendensen der er at det går i favør mor.

 

Begge foreldre har i utgangspunktet rett til samvær med barna, men det skal ikke så alt for mye til for å stikke kjepper i hjulene. Er det riktig hett (i dessverre feil betydning) mellom far og mor finnes det nok av eksempler på at mor flytter vekk med barna eller på andre måter byr på problemer som medfører samværsnekt. Dessuten foreligger det, såvidt jeg veit, ingen mulighet til å tvinge igjennom samvær hvis en av partene slår seg riktig vrang og nekter den andre part samvær.

 

Både for barnets og foreldrenes beste burde regelverket legge opp til betydelig mindre kamp om barnet. Normen og utgangspunktet burde helt klart være delt foreldreansvar og delt bosted med mindre man blir enig om noe annet. Samtidig burde man få reelle midler for å unngå samværsnekt.

 

Det finnes dessverre mange hull i rettssystemet og ett av dem er både dette og barn som er i opposisjon og som finner det for godt å beskylde foreldre, eller andre voksne som de mener har "tråkket dem på tærne" for overgrep eller mishandling. I begge tilfeller burde systemet finne gode metoder på å finne ut av sannheten og ikke tro blindt på alt som blir fortalt med krokodilletårer og list.

8360834[/snapback]

Ja, helt klart, men det er ikke alltid like enkelt. Å frykte det verste er på generelt grunnlag det best, men det medfører også at uskyldige blir rammet og i praksis må bevise sin uskyld. Derimot bør det ikke hindre bruk av sunt fornuft. I saken jeg nevnte var til og med barnevernet mot politiet, og hadde absolutt ingen invendiger mot at han hadde samvær med barna. I slike tilfeller bør man virkelig legge sammen 2 og 2 og se at ting ikke stemmer. Nå er forhåpentligvis saken enestående, men man veit aldri. Jeg kjenner derimot til tilfeller hvor barn på tross av at det har sagt at mor er voldelig og vil bo hos far alikevel har endt opp med å bli tvunget til å bo hos mor. Dette er riktignok eldre saker, men alikevel ...

 

Jeg har tidligere skrevet om mannens kampdag, som er 7 oktober. Kanskje det er på tide at flere menn markerer dagen?

 

:)

8360834[/snapback]

Dagen burde helt klart markeres bedre, og ikke minst blir mer allment kjent. Det er faktisk første gang jeg hører at dagen faktisk eksisterer. Endret av Ernie
Lenke til kommentar
1. Det at jenter får bedre resultat på skolen og tar høyere utdanning rettferdiggjør på ingen måte at guttene får så mye mer oppmerksomhet.

 

2, 3, 4: Hvordan kan jenter selv gjøre noe med dette?

Det er vel ikke så mye jenter selv kan gjøre med hele skjønnhetstyrraniet? Det jenter kan gjøre er vel å prøve å ignorere signalene de får fra alle kanter om at de må være pene, slanke og søte for å være framgangsrike, men det er ikke så lett i en alder av 13-18 da man er sårbar å usikker.

 

Hva kan kvinner gjøre for å forandre at norske styrerom domineres i så stor grad av menn, eller at kvinner må ta deltidsjobber?

De tar høyere utdanning enn menn, men de blir fortsatt valgt bort til fordel for mannen tross utdanningen. Arbeidsgiveren ser kvinnen, og tenker at hun snart vil få barn, og dermed vil hun velge å ta permisjon, og derfor velger arbeidsgiveren mannen framfor kvinnen.

 

Selvsagt er det mange flinke kvinnelige ledere, men det er betraktelig færre enn menn, rett og slett fordi det lønner seg for arbeidsgiveren å velge mannen. Dette er vel ikke rettferdig? Skal kvinner nedprioriteres slik tross lang og solid utdanning bare fordi de etter naturens lov skal føre generasjonen videre?

 

(Du er ikke for innkvotering av kvinner i fengsler, eller særdeles reduserte straffer for menn, regner jeg med?)

Jeg ser ikke at dette er relevant. Men selvsagt er jeg for innkvotering av kvinner i fengsler og mener at menn burde ha særdeles reduserte straffer.

 

5. Det er sant at gutter i stor grad blir utsatt for blind vold, og det er noe som må tas tak i, uten tvil. Men kvinner/jenter blir oftere utsatt for systematisk fysisk vold og psykisk vold. Seksuell trakassering er et bevisst våpen brukt av menn (oftest) for å holde jenter nede.

 

Springsteen, hvem er det som fortjener mest oppmerksomhet av læreren? Den som kan alt, får sekser på prøver og klarer å jobbe selv? eller den som ikke kan noe, har dysleksi, får stryk og ikke klarer å konsentrere seg?

SELVFØLGELIG rettferdiggjør det at gutter sliter mer på skolen, at vi får mer oppmerksomhet!

 

Og til svaret ditt på 1,2,3

 

HAHAH

Mener du at gutter, i en alder av 13-18 IKKE er usikre på seg selv? Mener du at det IKKE er like stort fokus på sixpack som det er på pupper?

Og fokuset på at man skal være sunn, ikke røyke, bevege seg mye, ikke spise junkfood og ikke drikke altfor mye for å kunne få seg en annstendig jobb er da ikke så farlig? Det er INGEN yrker som krever at du skal ha et model utseende for å få jobb. Jeg avskyr de modellene, de er jo tannpirkere hele gjengen! Faktum er at det de fleste arbeidsgivere ser etter er et greit utseende ( du får som oftest ikke jobb hvis du ser ut som hufsa ), god utdanning og at du lever sunt.

 

Hva kan kvinner gjøre for å forandre at norske styrerom domineres i så stor grad av menn, eller at kvinner må ta deltidsjobber?

De tar høyere utdanning enn menn, men de blir fortsatt valgt bort til fordel for mannen tross utdanningen. Arbeidsgiveren ser kvinnen, og tenker at hun snart vil få barn, og dermed vil hun velge å ta permisjon, og derfor velger arbeidsgiveren mannen framfor kvinnen.

 

Hva skjer med antagelser? At flere kvinner tar høyere utdanning enn menn har begynt å skje i det siste tiåret, ettersom verden har eksistert en god del lenger enn det, er det veldig akseptabelt å skjønne at det faktisk finnes fler menn med yrkeserfaring fra toppjobber, som igjen vil få gode stillinger. De fleste som sitter i toppstyrer er 35+. Og i akkurat den gruppen, finnes det flere høyt utdannede menn enn kvinner. Og at arbeidsgiver ser vekk fra kvinner fordi hun vil ta permisjon er da rett og rimelig? Fordi de gjør faktisk det! Og i Norge får jo en kvinne et ÅR med permisjon! LØNNET! hva i svarteste?! hvis jeg ansetter en toppleder, for å styre et av mine " underselskaper " så kan ikke den personen bare forsvinne i et år! Da hadde jeg jo måtte ansette noen andre uansett!

Det er forresten bare antagelser, du vet ikke at det er akkurat det ALLE arbeidsgivere ser på. Selvfølgelig, så kan det være tilfeller hvor slikt skjer.

 

At kvinner blir mer utsatt for systematisk fysisk og psykisk vold skjer først senere i livet, som oftest fra en voldelig mann. Gutter opplever vold i mye større grad enn kvinner de første 20 årene av ditt liv, noe som ødelegger argumentet ditt ( henviser til at du snakket om unge " jenter " ) Og seksuel trakasering.. hvis du hinter til de kåte fjortis gutta som klår på de mer private delene til jentene på ungdomsskolen, så gjør de faktisk ikke det for å " undertrykke " og holde de " nede ". De gjør det faktisk fordi jenta ofte bare fniser og sier " åå 'slutt' ", og fordi de er stormkåte. Skal love deg hvis en jente faktisk sier " Nei! " så slutter de fleste gutter.

 

Nei til likestilling, JA til likebehandling!

Endret av Latskap
Lenke til kommentar

 

 

Når det gjelder barnefordeling, er det blitt andre regler. Nå er det automatisk slik at ved brudd, skal foreldreansvaret deles likt. Som regel bor da barnet annen hver uke hos hver av foreldrene. Andre ordninger fungerer også, men hovedregelen er nå at foreldrene skal ha likt ansvar.

 

 

Og dette baserer du ut fra dine egne erfaringer eller hva du har hørt av politikere? Hva er egentlig et brudd da? Skilsmisse eller at man som samboere flytter fra hverandre? For jeg kan fortelle at dersom man er samboere så er det ingenting i loven som likestiller meg med moren! Hun flyttet elegant bort med min sønn uten at jeg hadde noe jeg kunne ha sagt. Dette skjedde også med en kompis for bare et år siden. Nå vet ikke jeg hvilke regler det er snakk om her, men jag har vært hos advokater og jeg har prøvd med mekling, men her null sjangs. Jeg har tapt. Så for min del så kan dem stappe hele barnefordelingspisspreiket en viss plass. Fatter ikke hvorfor dem ikke bare kan gjøre det enkelt og nekte fedrene å se barna i det hele tatt? Det er jo helt tydelig at vi ut fra loven ikke bryr oss noe særlig om barna og bare krever vår (minimale) rett for å plage mødrene....ikke sant?

 

 

Jeg har ingen problemer med å være mann i dagens samfunn. Så lenge det bare er meg og guttungen så går det overraskende bra. Det er først når det kommer damer inn i bildet at ting roter seg til;)

Lenke til kommentar

 

 

Når det gjelder barnefordeling, er det blitt andre regler. Nå er det automatisk slik at ved brudd, skal foreldreansvaret deles likt. Som regel bor da barnet annen hver uke hos hver av foreldrene. Andre ordninger fungerer også, men hovedregelen er nå at foreldrene skal ha likt ansvar.

 

 

Og dette baserer du ut fra dine egne erfaringer eller hva du har hørt av politikere? Hva er egentlig et brudd da? Skilsmisse eller at man som samboere flytter fra hverandre? For jeg kan fortelle at dersom man er samboere så er det ingenting i loven som likestiller meg med moren! Hun flyttet elegant bort med min sønn uten at jeg hadde noe jeg kunne ha sagt. Dette skjedde også med en kompis for bare et år siden. Nå vet ikke jeg hvilke regler det er snakk om her, men jag har vært hos advokater og jeg har prøvd med mekling, men her null sjangs. Jeg har tapt. Så for min del så kan dem stappe hele barnefordelingspisspreiket en viss plass. Fatter ikke hvorfor dem ikke bare kan gjøre det enkelt og nekte fedrene å se barna i det hele tatt? Det er jo helt tydelig at vi ut fra loven ikke bryr oss noe særlig om barna og bare krever vår (minimale) rett for å plage mødrene....ikke sant?

 

 

Jeg har ingen problemer med å være mann i dagens samfunn. Så lenge det bare er meg og guttungen så går det overraskende bra. Det er først når det kommer damer inn i bildet at ting roter seg til;)

8374315[/snapback]

 

:thumbdown: Dette irriterer meg å høre. Slik jeg har forstått det, uten å ha slått opp paragrafer i lovverket, skal far ha like rettigheter som mor når det kommer til barnefordeling. Men, så viser det seg at det faktisk ikke fungerer slik i praksis? :no:

 

Jeg skulle gjerne latt far til mine barn, irriterte meg langt opp i dage hvis det betydde at han ønsket å ha samvær med barna på et normalt nivå. Men, her er det heller ikke mulig å gjøre noe. Det er ikke mulig å tvinge fedre til å være sammen med ungene sine og det er ikke mulig for fedre som ønsker det, å kjempe det gjennom.

 

Å påtvinge samvær til noen som ikke ønsker å være delaktig i oppforstringen av barna, vil ikke ha noen positiv effekt. Mer negativt enn sorgen over at pappa ikke ønsker å være en fast del av livet. Men, å frarøve en pappa som virkelig ønsker det, synes jeg er hjerteløst, ufornuftig og helt uforståelig.

 

Jeg håper nu at en dame kan komme inn i bilde uten å rote det til :) Hvis ikke, må du vel snu over :p

Lenke til kommentar

Realiteten er at far ikke har noe å si om mor velger å ha hele omsorgen. Det er ikke noen nye paragrafer her i dag som endrer dette reelt.

 

Når det gjelder skole så er den veldig tilpasset jenter. Her har ikke vi gutter noe å stille opp med.

 

Men det kjipe er at vi menn egentlig ikke kan kreve endring/rettigheter uten å bli ledd av. For det er ikke særlig mann å gå i tog, eller stå fram som taperen på skolen, taperen som ikke kan holde på dama, taperen som ikke får omsorgen. Taperen som ikke fikk jobben fordi dama ble kvotert inn.

 

Eg reagerer på at likestillingsministeren gang på gang er kvinne, og jeg ser fint lite arbeid mot menn fra den gjengen. Idag så har vi ikke fokus på likestilling, vi har fokus på kvinnestilling.

 

Greit at damer tjener mindre penger enn menn. Men kvinner tvinges ikke inn i helse, og menn tvinges ikke inn i IT. Menn tvinges ikke inn som lege og damer inn som assistenter. Så lenge alle er der de ønsker å være så er alt ok, da har vi likestilling. Det med lederstillinger i bedrifter .. det er siste bastion av gamlinger som levde før likestilling. De er snart stein dau. Men jeg reagerer på at vi skal ha 40% kvinner, og ikke 40% av kjønnene. For jenteklubben grei er like homogen som gutteklubben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...