Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hun 15 og han snart 18, funker det?


Anbefalte innlegg

Hei, en kompis av meg liker en jente, og hun liker han :p

Men jeg syns at aldersforkjellen er litt rar, hadde de vært 25 og 28 hadde det funka helt greit, men når hun er 15 og han snart 18, funker det da?

 

Hun ble 15 i februar og han blir 18 i august. Noen som har noen meninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg og min vennegjeng syns da at alder har INGENTING å sei. er kjemien rett. Og man passer isammen så er alderen "borte"

 

Har selv venner der hu er 14 og han er 19.

 

Hu oppfører seg som en 16åring.

Desverre så gjør han det på 19 og :p

Så de passer perfekt. Og alderen har ikkje hindret noe.

Og ingen folk som har reagert på det så lenge de ser hvordan de er isammen.

Lenke til kommentar

Jeg kan se tre sider i denne saken. I lovens sammenheng, omverdenens sammenheng og i parents sammenheng.

 

Juridisk sett har dem ikke lov til å ha seksuell omgang med hverandre. Og når det gjelder omverdenen mener jeg at dem/du spør om det er akseptabelt å være sammen med den aldersforskjellen, det kommer an på hvilke standpunkter og prinsipper paret har, om dem driter i hva andre mener eller ikke.

 

Dem kan velge å ha et forhold, og samtidig gjøre mange folk rundt dem sinte, eller dem kan velge å la være, la følelsene dø ut og aldri se hverandre mere på den måten.

 

Personlig var jeg sammen med ei på 14 da jeg var 18. Jeg fikk aksept av begge foreldrene hennes og av vennene mine. Men jeg hadde nok ikke brydd meg om jeg ikke hadde fått det. Det er dumt å gjøre som andre sier.

Lenke til kommentar

Jeg mener at dette kommer mest anpå hvordan personene oppfører seg, har to kompiser som er sammen med 92 modeller, (begge er 89) og jeg må inrømme at jeg var litt skeptisk til det til å begynne med, men etter å ha vært litt med de og sett hvordan de oppfører seg, har jeg ingen problemer med det...!

 

Jeg mener at alder ikke bør være noe hinder når begge partene har følelser for hverandre...

Lenke til kommentar
Helt greit det vel... De fleste jenter jeg kjenner som er rundt 15-16 er sammen med noen som er 18 eller eldre. Helt normalt..

8316378[/snapback]

 

det er jo helt tullete,ka går guttene i den alderen på da hvis alle damene er opptatt med eldre karer..?

 

har ingenting imot at det skjer,men det bør ikke være vanlig eller standard,stakkar 15åringene her i landet da!

Endret av BacardiKillah
Lenke til kommentar
Helt greit det vel... De fleste jenter jeg kjenner som er rundt 15-16 er sammen med noen som er 18 eller eldre. Helt normalt..

8316378[/snapback]

 

det er jo helt tullete,ka går guttene i den alderen på da hvis alle damene er opptatt med eldre karer..?

 

har ingenting imot at det skjer,men det bør ikke være vanlig eller standard,stakkar 15åringene her i landet da!

8316428[/snapback]

18 er ikke så forbanna mye eldre enn 15. Det er bare 3 år. Hva får du gjort på 3 år? Jo, du får et par fester sammen med vennene dine og noen nyttårsfeiringer, men ble du noe særlig klokere eller særlig eldre på de par tre årene? Som jeg sa, 18 er ikke så forbanna mye eldre enn 15. Man føler seg ihvertfall ikke særlig eldre heller.

 

Og det er jo heller ikke sånn at det er én kvinne i verden for hver mann. :)

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg 15 og 18 var litt drøyt.

 

Som nevnt lenger opp i tråden: opp mot 3 års aldersforskjell er 'ingenting' hvis man er 20 eller mer, men når man er så ung som 15 er det *mye*.

 

Bare min personlige oppfatning pluss at jeg lurer på hvor barnslig denne 18-åringen egentlig er som finner glede i å være sammen med ei på 15... Jeg synes 15-åringer var en gjeng drittunger når jeg selv var 18, det var de litt 'enkle' gutta som aldri hadde sjans på noen på sin egen alder som hadde så unge kjærester :)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Hadde man ikke vært redd for hva omverdenen synes, så hadde man ikke spurt. (Eller som i dette tilfellet, hvor det er "omverdenen" som lurer på hva de skal synes.) Blir man forelsket i noen så blir man det, og da er det en rekke forskjellige kriterier som bestemmer om det funker. Det finnes det ikke noe fasitsvar på.

 

Spør du meg om jeg tror to mennesker jeg aldri har møtt vil "funke" sammen, må jeg bare si "aner ikke". Det vil selvsagt vise seg, men det er ingen grunn til ikke å prøve...

 

Det fine med aldersforskjell er at det er et "problem" som blir mindre og mindre. Når du blir 30 (for ikke å si 50 som meg) er 3 år ingen ting. Og jentene vokser raskt forbi oss i modenhet, så om noen år kan det bare være en fordel for forholdet. (Når hun er 20 og er blitt en dame, og han er 23 og fortsatt like barnslig... ;) )

 

Trådstarter bør heller spørre seg "Hva synes jeg og resten av kameratene om dette, og hvis vi synes det er rart, hva kan vi gjøre for å ikke være negative og lage problemer for dem?"

 

Så om omverdenen ikke lager noe problem for de to, ser jeg ingen grunn til at de ikke skal kunne får det helt greit sammen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Juridisk sett har dem ikke lov til å ha seksuell omgang med hverandre. Og når det gjelder omverdenen mener jeg at dem/du spør om det er akseptabelt å være sammen med den aldersforskjellen, det kommer an på hvilke standpunkter og prinsipper paret har, om dem driter i hva andre mener eller ikke.

8315762[/snapback]

 

Det står det i loven at den seksuelle lavalderen er 16 år, men så har man en egen fin liten bok med bare unntak.. Og der står det at hvis det bare er 2-3 års aldersforskjell så kan det gå. Det vil si at om han hadde blitt anmeldt så ville han ha blitt frifunnet om det i det heletatt hadde blitt noe sak ut av det.

Lenke til kommentar
Det står det i loven at den seksuelle lavalderen er 16 år, men så har man en egen fin liten bok med bare unntak.. Og der står det at hvis det bare er 2-3 års aldersforskjell så kan det gå. Det vil si at om han hadde blitt anmeldt så ville han ha blitt frifunnet om det i det heletatt hadde blitt noe sak ut av det.

8323358[/snapback]

 

Det står vel faktisk ikke 2-3 år, men heller «Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.».

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...