Gå til innhold

Hjelp til å finne akkorder.


aleks tho

Anbefalte innlegg

Lurte på det var noen her som kunne hjelpe meg med å finne chords til en sang.

 

Hadde vært kult om noen hadde orka.

 

 

Melodien går noe sånt. Bb = den svarte?

 

Bb C C#C# C C# Eb C# Eb F F F# F Eb F# F Eb Eb F Eb C# Eb C# C C C# C Bb

 

 

Bb G# Bb C C C# Eb F F E F G F E F G# G F F F G G# F F F Eb G# C C C C Bb G# G F

 

Det klarte jeg sånn ca. å finne ut, men sliter sykt med akkordene.

 

 

Setter pris på all hjelp.

Samme sangen.

Futurama___The_devils_hands_are_idle_playthings.mp3

Endret av aleks tho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er den, sånn ca:

 

Bm - Ab - Db - Ebm - Ebm - Bm - F7 - Bm - Ab7 - Db - C7 - Fm - Db - Ab - C7 - Fm

 

Merk, det er norsk B for H som er angitt her. (Bb moll på engelsk.)

 

Hvis du synes det er litt tricky med alle B'ene, kan du sette en capo på første båndet og spille i A moll (den skifter til E moll mot slutten som du ser), det er mye lettere:

 

Am - G - C - Dm - Dm - Am - E7 - Am - G7 - C - H7 - Em - C - G - H7 - Em

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Hvordan finner dere det ut? Dumt spørsmål, sikkert..

8314059[/snapback]

I mitt tilfelle bare hører jeg det. Har rett og slett gehør. Trenger liksom ikke plukke ned enkelttoner og tonene i en akkord.

 

Dog skal det sies at gehøret bare hjelper et stykke på vei. En annen bit av puslespillet er å kjenne igjen akkorder. Har du aldri hørt en 9sus4 akkord før vil du lure, mens har du hørt og spilt den mye så tar du den på klangen.

 

Og så kan du trene på å kjenne igjen spranget mellom akkordene, slik at du hører det når man går fra for eksempel C til Am. (Den er ganske grei, fordi du hører den så ofte, men det finnes mer uvanlige akkordskifter.)

 

Så tren på å kjenne igjen disse så kommer det etterhvert, hvis du ikke er helt tonedøv. (Men da hadde man kanskje ikke spilt gitar til å begynne med.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvis man vil bli god til å plukke akkorder, er det også smart å jobbe litt med hørelære. Det er veldg mye "system" i dette, og som regel er det ikke så mange akkorder å velge i på de fleste stedene. Det er stort sett "remser", eller faste vendinger med akkorder som blir brukt.

 

Bare sjekk ut hvor mange sanger man kan spille med følgende akkordrekke: C, Am, F, G. Den samme, bare i G- dur: G, Em, C,D..

 

Spiller man i C- dur, for eksempel, så kommer man veldig langt med C,F,G, og Am,Dm og E- moll.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...