Gå til innhold

Tråden for tedrikkere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Koffein/Tein

 

I kaffe heter det oppkvikkende stoffet koffein. Samme stoff i te heter tein, men det er egentlig identisk med koffein. Mengden tein varierer fra tesort til tesort. Hva det kommer av vites ikke, men den oppkvikkende effekten av tein kommer langsommere enn den oppkvikkende effekten av koffein. Til gjengjeld varer den lenger. Te er derfor mer oppkvikkende enn kaffe

 

Det er i sort te at koffeininnholdet er høyest. Selv om koffeininnholdet i sort te jevnt over er lavere enn i kaffe, så finnes det faktisk sort te som inneholder omtrent dobbelt så mye koffein som kaffe. Oolong-te har betydelig mindre koffein enn sort te, grønn te enda mindre, mens hvit inneholder så å si ingenting.

 

Jeg leste at Yerba mate visstnok skal være rik på tein/koeffein.

Endret av KittyCat
Lenke til kommentar

Da jeg var i Irland i sommer kom jeg over Barry's tea gold blend, og forelsket meg! Det er en vanlig svart te, men veldig god og fyldig i smaken, samtidig som litt "rundere i kantene" enn de andre typene svart te jeg har smakt. Dessverre er ikke denne å få tak i i Norge, men viss noen skulle komme over den en gang, så må jeg absolutt anbefale å prøve den!!

 

Og ja, jeg er nok en av de som må ha en skvett melk i teen ;) yummi!!

 

 

post-149565-1200907848.jpg

Lenke til kommentar
Da jeg var i Irland i sommer kom jeg over Barry's tea gold blend, og forelsket meg! Det er en vanlig svart te, men veldig god og fyldig i smaken, samtidig som litt "rundere i kantene" enn de andre typene svart te jeg har smakt. Dessverre er ikke denne å få tak i i Norge, men viss noen skulle komme over den en gang, så må jeg absolutt anbefale å prøve den!!

 

Og ja, jeg er nok en av de som må ha en skvett melk i teen ;) yummi!!

 

 

post-149565-1200907848.jpg

 

Den ser meget god ut. Synd du ødelegger den med melk! :p

 

Er det forresten bare meg som blir litt tørr på tungen når jeg drikker te? Merker det nå her jeg sitter, akkurat som med tørr vin. Kan ikke være honningen i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...