Gå til innhold

DRM-fritt og dobbel kvalitet


Anbefalte innlegg

Ganske drøye utsagn der todda7. Jeg har ikke testet slik med MP3 på et par år, men vil tro at det lett vil gå ann å høre forskjell på 128 og 192 kbps MP3 med et normalt headset. Men jeg definerer 12-1400,- som "normalt" og 800> som "crap", så det har muligens litt med hvilken prisklasse du mener er normalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forsåvidt enig i det. For dem som sitter på slike drittanlegg så blir hele denne diskusjonen ganske uinteressant.

8316467[/snapback]

Faktisk ikke, kjenner mange idioter som kjøper cd'er og ripper for de INNBILLER seg at de får bedre lydkvalitet. De sitter på Jaivo etelleranna japsemerket man ikke får biltema engang. Og de er heller ikke alene. Har tilogmed opplevd at folk jeg har bygget pc for vil ha et nytt lydkort, p.g.a lydkvaliteten ikke er god nok for de medfølgende pluggene til sanyo mp3 spilleren sin.

Lenke til kommentar
Ganske drøye utsagn der todda7. Jeg har ikke testet slik med MP3 på et par år, men vil tro at det lett vil gå ann å høre forskjell på 128 og 192 kbps MP3 med et normalt headset. Men jeg definerer 12-1400,- som "normalt" og 800> som "crap", så det har muligens litt med hvilken prisklasse du mener er normalt.

8316510[/snapback]

På headsett kan man få _VELDIG_ bra kvalitet til rundt tusenlappen, men kan og få crap til 1500. I tillegg nytter det ikke med et internt lydkort, da disse vanligvis ikke klarer mer en 192kbps og 44khz(correct me if im wrong).

Lenke til kommentar
I tillegg nytter det ikke med et internt lydkort, da disse vanligvis ikke klarer mer en 192kbps og 44khz(correct me if im wrong).

8316530[/snapback]

You're wrong. Antall kbps fila er har ingenting å si for lydkortet da den blir dekodet i software, og da tror jeg det er lydbildets maksoppløsning som begrenser bitrate, som på alle lydkort i dette årtusenet nok er enten 96 eller 192 kHz. Det finnes nok mange sorte får når det kommer til integrerte lydkort, og mange, mange ganger flere når det kommer til personer som har feil settings i Windows for sitt lydkort, men om alt er gjort rett på ett moderne lydkort tror jeg igjen den største støykilden er komprimeringen.

 

Men når Creative i alle år har vært nummer en når det kommer til lydkort forteller det også at "greit nok" vil holde for de aller fleste.

Lenke til kommentar
Ganske drøye utsagn der todda7. Jeg har ikke testet med MP3 på et par år, men vil tro at det lett vil gå ann å høre forskjell på 128 og 192 kbps MP3 med et normalt headset. Men jeg definerer 12-1400,- som "normalt" og 800> som "crap", så det har muligens litt med hvilken prisklasse du mener er normalt.

8316510[/snapback]

På headsett kan man få _VELDIG_ bra kvalitet til rundt tusenlappen, men kan og få crap til 1500. I tillegg nytter det ikke med et internt lydkort, da disse vanligvis ikke klarer mer en 192kbps og 44khz(correct me if im wrong).

8316530[/snapback]

 

 

Akkurat det med internt lydkort har du rett i. Det finnes unntak, men de aller fleste er så elendige at selv min snart døvhørte bestemor hører at noe er galt. Spilte selv på anlegget på min signatur med innebygget lydkort, før jeg fikk meg Squeezebox, og det var en oppgradering som betød langt mer enn å oppgradere loydbiblioteket fra 196mp3 til flac... Men med flac, SB og bra anlegg sammen blir det enda bedre :)

Lenke til kommentar
Akkurat det med internt lydkort har du rett i. Det finnes unntak, men de aller fleste er så elendige at selv min snart døvhørte bestemor hører at noe er galt. Spilte selv på anlegget på min signatur med innebygget lydkort, før jeg fikk meg Squeezebox, og det var en oppgradering som betød langt mer enn å oppgradere loydbiblioteket fra 196mp3 til flac... Men med flac, SB og bra anlegg sammen blir det enda bedre :)

8316847[/snapback]

Er det ikke lettere og bruke en spdif kontakt fra pc'en istedenfor en sb? Har dog aldri prøvd en squeezebox..

 

Quote forminsket av moderator

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Er det ikke lettere og bruke en spdif kontakt fra pc'en istedenfor en sb? Har dog aldri prøvd en squeezebox..

8317011[/snapback]

 

Det er ikke spdif på min dell, og dessuten har squeezebox en del andre features som gjør det bedre enn andre eksterne lydkort. Det eneste jeg savner er å bruke det som et direkte wifi lydkort til feks når jeg ser på film fra pc. Dessuten slipper en å ha kabel til den bærbare med sb... Men dette er ikke sb tråd, så send heller en pm om du lurer på noe om den :)

 

Quote forminsket av moderator

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
På headsett kan man få _VELDIG_ bra kvalitet til rundt tusenlappen, men kan og få crap til 1500. I tillegg nytter det ikke med et internt lydkort, da disse vanligvis ikke klarer mer en 192kbps og 44khz(correct me if im wrong).

8316530[/snapback]

 

som MR john sa, det er ikke antal kbit/s.. det er nok noen lydkort derute som har en helt vanvittig forvrenging av lyden!

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar

Var det noensinne snakk om MP3 på 128 kbps da? Jeg synes jeg kun så Vorbis og MP4 (AAC) (som riktignok er en hel del bedre ved lavere bitrates).

 

Likevel. 128 kpbs MP3-er har så slarkete diskant at det gjør vondt, samme hva man hører det på. Det høres ut som om man har pakket høytalerne inn i plast.

Lenke til kommentar

Glem det, det var bare deres fantastisk gode feilmelding om at referer logging må være aktivert.

 

EDIT:

Jeg lyttet med et par Argon EP4001 99,- øreplugger på SoundMAX Integrated Digital Audio og hørte lett forskjell på alle filene. Det er vel ikke langt fra et worst case scenario.. muligens forbigått av PortaPro. :whistle:

Og når jeg byttet til Pioneer HDJ-1000 via reciever tilkoblet digitalt til PC ble det bare bekreftet. Så jeg fikk lett rett på de tre første, men for den klassiske var det vanskelig å høre om det var versjonen med mer klang og skarpere toner som var orginalen eller om det var den mer nøytrale, så der fikk jeg feil. (Jeg sier ikke hvilken jeg trodde det var)

 

Konklusjonen fra min side er at 128kbps AAC ikke er godt nok til lytting når høyere bitrate er like lett tilgjengelig uten større ulemper enn at filstørrelsen øker med 50-100%. Men til bruk med bærbar spiller holder det nok mål.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Jeg tok feil. Jeg syntes faktisk at den komprimerte versjonen hørtes bedre ut enn den andre - som om den komprimerte versjonen, i motsetning til hva man kan forvente, ikke hadde en svak "hissende" lyd på stemmen. Dette ble testet på Icemat Siberia-headset gjennom et SoundBlaster Pro Gamer. Jeg får vel prøve med Beyerdynamic DT231 og Shure E4c...

 

Siden det ikke var mulig å stemme flere ganger fra samme ip-addresse - logisk nok, så hørte jeg gjennom de tre siste med DT231. Jeg valgte konsekvent de komprimerte versjonene av alle fire. Siden det er ca. 6% sjanse for at valget falt på det ved vill gjetning konkluderer jeg med at jeg ikke kan høre forskjell på 128kbs AAC og Lossless AAC. Grunnen til at jeg valgte som jeg gjorde var utrolig nok at jeg syntes at diskanten var klarere og at helhetsinntrykket derfor var bedre.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...