Gå til innhold

Mine-dokumenter varibel slik som %programfiles%

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det en variabel for "C:\Documents and Settings\*brukernavn*\Mine dokumenter"

Slik at jeg kan skrive %variabel% istedet for "c:\documents and settings.......

Eventuelt en annen måte å lage an fast variabel for "c:\documents an..." slik at jeg kan bruke scriptet på andre pc-er uten å redigere mer enn maks en linje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har jeg et lite problem til.. My Documents eller Mine dokumenter, norsk eller engelsk. Finnes det en måte å få de til og fungere som en kanskje?

Skrevet (endret)

Du får vel bruke en IF statement test på : if %USERPROFILE%\My Documents exists , else %USERPROFILE%\Mine Dokumenter da (eller omvendt) .

Endret av syar2003
Skrevet

Ser ikke ut som scripting men batch.

Pass på å bruk .cmd som file extension for rett command interpeter.

Eksempel :

if exist %USERPROFILE%\My Documents NUL goto process1 else goto process2

:process1
cd %USERPROFILE%\My Documents
start xxxx.exe

:process2
cd %USERPROFILE%\Mine Dokumenter
start xxxx.exe

pause

Skrevet (endret)

FOR /F "tokens=3* delims=  " %%A IN ('REG QUERY "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders" /v "Personal"') DO SET dokumenter=%%B

Koden over vil hente info'en du vil ha ut av registeret, deretter legge den til i variabelen "dokumenter" ;)

Idèen er hentet fra JohndoeMAKT's løsning på oppstart/startup problemet... Husk tab og space etter delims=

Endret av mhbakke
Skrevet (endret)

Koden må kjøres i begynnelsen av hvert batch script der du skal ha variabelen "dokumenter" ja...

Du kan forresten skrive SET i kommandolinja for å se alle slike variabler som USERPROFILE osv...

Endret av mhbakke
Skrevet

Jeg forsøkte å lage en slik uten at den var avhengig av registeret.

FOR %dokumenter IN (variabel) DO kommando [C:\Documents and Settings\Thor\Mine dokumenter]

Men den fungerer ikke, hva er feil?

Skrevet
Prøver du å lage en variabel som alltid vil være der, som f.eks %userprofile% ?

8303088[/snapback]

Jeg prøver å lage en for et script, koden bør være i selve batch-filen. Helst ingen registermodifikasjoner eller systemendringer

Skrevet (endret)

Koden jeg skrev over endrer ikke noen ting, den henter bare ut info... Den finner ut hvor "Mine dokumenter" ligger, og lagrer info'en i variabelen "dokumenter" ;)

Edit: Selfølgelig vil variabelen "dokumenter" kun eksistere i scriptet der koden blir kjørt...

Endret av mhbakke
  • 2 uker senere...
Skrevet
Regner med at du har laget denne "mine dokumenter" mappen selv på E:. Jeg snakker om Mine dokumenter som ligger som default.

8415718[/snapback]

Høyreklikket på "Mine dokumenter"-ikonet på startmenyen og satte en annen målmappe som mine dokumenter :p

Men ja, jeg har gjort det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...