Gå til innhold

Hva vil du bli?


Thoz

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Min "drøm" er å få meg utdanning innen lydteknikk for og så å eie et eget studio der jeg kan jobbe med musikk og lyd til film og spill. Instrumenter, mikrofoner og annet utstyr. Mye jobb også, men fortsatt! Det å ha noe sånt ville vært topp!

Endret av king_of_kong
Lenke til kommentar
Mye å velge mellom, ikke bestemt meg enda :p

 

-Sports journalist

-Forsker

-Drive restaurant kanskje :hmm:

8926067[/snapback]

 

Hvis du skal bli journalist bør du kunne stave ordet "sportsjournalist"

 

Når det gjelder hva jeg ønsker å bli, må det være investor. Er jo en slags investor, men kan ennå ikke leve på investeringene. Snakker da råvarer, eiendom, aksjer o.s.v.

 

For å kunne gjøre dette trenger jeg mer EK, men jeg jobber med saken. Når jeg mener jeg har nok, ønsker jeg én leilighet i Oslo og én i Toscana, og vil da bo i Toscana.

 

Det er drømmen!

Lenke til kommentar
Har litt lyst til å få meg jobb i UD. Virker som en spennende arbeidsgiver, selv om rapportene om mobbing kan tyde på noe annet. I tillegg får man reist mye:)

9024061[/snapback]

 

Kødder du?

Første må du ha A på masteroppgave i ett område som er relevant for UD.

Mange har dette så du må igjennom div tester som psykologi etc.

Men hvorfor i huleste vil du jobbe i UD? Det er ett meget streng hierarkisk system som du kommer til å være på bunnen av hvis du er meget godt kvalifisert og nesten kan velge alle andre relevante jobber til studiet ditt.

I tillegg må du gjennom enda en opplæringsperiode internt i UD og du forplikter deg til å reise ut der UD bestemmer å sende deg (selv om de tar hensyn til individuelle preferanser). Personlig er arbeidsmiljø alfa omega og UD frister dermed veldig lite. I tillegg forventes det at du viderutdanner deg hele tiden i språket i det landet du jobber i, ofte på kveldstid etter arbeidstid.

 

Du får langt ifra jobbe i utlandet hele tiden, men må oppholde deg i ud i oslo store deler av din karriere. Og når du først kommer til en typisk ambassade i utlandet på rundt 15 ansatte så har du ingen venner, du kan ikke språket og du må bli der i 2-3år. I tillegg fins det som sagt en mobbekultur i UD som har sitt bakgrunn i karrierejaget til de ansatte. Det er ikke alle som kan stige i gradene fra saksbehandler til embetsmann innad i UD og den konkurranse situasjonen mellom de ansatte skaper ett dårlig arbeidsklima. Og når du først har en A på mastergraden din i samfunnsfag og relevant erfaring og verv så er det så utrolig mye andre og bedre jobber du kan velge mellom.

Arbeidsoppgavene i UD er heller ikke akkurat glamorøse, spesielt ikke på saksbehandler nivå.. Du må behandle visum søknader, skrive rapporter og sammendrag fra aviser, oppdatere hjemmesidene og generelt drikke mye kaffe og sitte på ræven og smiske med sjefen. Da kan du like greit jobbe på nav. :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...