Gå til innhold

Widescreen i Ubuntu


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en ganske ny Asus Laptop (A6F) med et intel 945GM skjermkort. Saken er at jeg ønsker å kjøre widescreen oppløsning, helst 1280 x 800. Høyeste jeg kan velge i Ubuntu nå er 1024 x 768, noe som så klart blir litt flatklemt på en widwscreen skjerm. Har prøvd med hacken 915resolution, men når jeg kjører det får jeg bare opp oppløsninger som ikke er widescreen. Får altså ikke opp 1280 x 800.

 

Noen som har noen gode råd? Har søkt litt men ikke funnet noe fornuftig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet burde driveren kjent igjen oppløsningen til skjermen din, men slik er det dessverre ikke alltid. Det burde være mulig å fikse det med å herje rundt i xorg.conf. Jeg har ikke 945GM så det er vanskelig for meg å sjekke. Du kan sikkert google etter noen med ditt kort og deres xorg.conf fil.

Lenke til kommentar

sudo aptitude install 915resolution

 

Legg til dette i /etc/rc.local før exit 0 :

 

915resolution 30 640 480

915resolution 32 800 600

915resolution 34 1024 768

915resolution 38 1280 800

915resolution 3a 1280 1024

915resolution 3c 1920 1200

 

Du kan bruke 915resolution -l for å se hvilke modes som er tilgjengelig for å byttes ut De bør sorteres i stigende rekkefølge (erfaringsmessig).

 

Restart når du har gjort dette. - Hvis du fortsatt ikke får velge riktig oppløsning, er det nok /etc/X11/xorg.conf.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Du kan bruke 915resolution -l for å se hvilke modes som er tilgjengelig for å byttes ut De bør sorteres i stigende rekkefølge (erfaringsmessig).

 

Er akkuratt dette som er problemet, får ikke opp 1280 x 800 eller andre widescreen oppløsninger når jeg bruker -l.

Lenke til kommentar

Sist jeg testet Ubuntu fikset den dette selv, alt jeg gjorde var å installere 915resolution, ved neste restart var alt slik det skulle.

 

Hvis dette ikke fungerer (noe jeg synes er rart) må du selv spesifisere hvilken profil som skal erstattes, ikke rør 1024 og lavere.

 

Jeg vet at Ubuntu har en egen config for 915resolution, vet ikke hvor, men i den kan du spesifisere ønsket oppløsning.

 

Hvis ikke noe av det fungerer, gjør det HavarN skriver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...