Gå til innhold

Kulturo: Ny kopisperre fra Sony


Anbefalte innlegg

Tror ikke de får til noen kopisperrer som virkelig blir plagsomme (for andre enn de lovlydige) før de legger inn sperrene i selve maskinene, som de gjør på konsollene. Håper inderlig det aldri går så langt.

 

Hvor lang tid det tar å knekke, kommer nok kun an på hvor mye folk prøver, altså hvor mye det blir brukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
enne typen kopisikring, som med en fellesbetegnelse kalles DRM (Digital Rights Management), fungerer noen ganger og andre ganger ikke. Av og til ødelegger den for piratene, mens ofte finner folk også snarveier rundt krypteringen

 

Det er vel heller motsatt

Piratene har da meir ein nok kunnskap til å omgå dette, mens det for vanlege folk faktiskt gjør det vanskelegare å gå den lovlege veien.

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar

Tror Sony er inne på noe her altså! Mulig de ser en mulighet for en god fortjenestemargin på salg/lisensiering av kopibeskyttelses teknologi, til de som distribuerer musikk/film eller software.

 

Antagelig kan en tjene store penger på dette. Ville ikke overraske meg om Microsoft høstet gode penger på royalties på sin DRM teknologi. Ser virkelig ut til at det har oppstått en ny nisje hvor det er gode fortjeneste marginer.

 

Trikset blir bare å få de store utgiverene til å satse på nettopp din kopibeskyttelse!

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
Problemet er jo at hvis alle sluttet å kjøpe på bakgrunn av dette (kall det gjerne en boikott), ville det slå negativt ut på salgskurvene og piratkopiering ville umiddelbart få skylda (platebrqansjen er jo ikke oppegående nok til å forstå elementær logikk og vil dermed heller ikke forstå at de stadige negative salgstallene skyldes boikott pga. rigide beskyttelsestiltak) - dermed vil platebransjen sikkert stramme til ytterligere for å få bukt med piratene - med enda mere koder og beskyttelse..... Som igjen fører til mere boikott...... hmmm platebransjens død, ingen tvil!

8263261[/snapback]

Vel, derfor er det viktig at man ikke bare boikotter avdelingen Sony Music, men også resten av Sony. Det er ikke så lett å skylde på pirater om salget av TV'er, digitalkameraer, videokameraer, LCD-skjermer, headset og annet går ned. "Viser Sony oss kunder fingeren kapper vi av dem hele armen."

 

Litt ut av trådemne men, et eksemplel på irritasjon er hvordan mange barnefilmer tvinger en til å måtte se over 5 minutter med reklame i begynnelsen hver gang, før man får lov å spille filmen. Da tar jeg en kopi og fjerner brukersperren på plata og vips så er man selv fri til å navigere på DVDen som man vil.

8263553[/snapback]

Når man skal se filmer ment for voksne er det et irritasjonsmoment ja, men når det gjelder filmer ment for barn under 12 år så er det vel direkte lovstridig i Norge? Om jeg ikke husker feil fra markedsføringsloven er det ulovlig i Norge med reklame rettet mot barn under 12 år.

Lenke til kommentar

Huff...

Snart må man ha 4 år utdannelse for å ta personlige backuper. Dette er missvisende. Mere kopisperrer = mere pirat kopiering.

 

Eneste jeg laster ned fra nette er ting jeg ellers får problemer med å lage kopier av selv. Slike ting som fjerning av drm o.l

Kjøper musikk med drm, først finne en bra side, så registere seg, så akitvere seg. Så registere sitt visa/mastercard kort, så kjøpe en sang, så fjerne drm. Så kan du høre.

PB metoden, søke - laste ned - høre :)

Og alle levde lykelige alle sine dager ;)

Lenke til kommentar
Hvor mange er det egentlig som bruker fysiske cder når de skal høre på musikk i dag?

 

Jaja.... får vel trekke på nettet for å laste ned sangene slik at man kan ha dem på mp3-spilleren da...

8263682[/snapback]

 

Jeg bruker cder i bilen. Ingen orginale. Men jeg eier mine cder. Liker å betale for musikk jeg liker.

 

Ikke at jeg kjøper så mye musikk fra Sony nå..(har ikke tellingen men det er lite)

Men jeg kommer nå fan ikke til å kjøpe musikk fra Sony når jeg ikke kan brenne en "bil-cd" engang. De varer jo maks noen uker så er de full i riper og skit!

Lenke til kommentar
Hvor mange er det egentlig som bruker fysiske cder når de skal høre på musikk i dag?

 

Jaja.... får vel trekke på nettet for å laste ned sangene slik at man kan ha dem på mp3-spilleren da...

8263682[/snapback]

 

Det er jo ingenting som slår å sette en god gammel cd i spilleren, slår mp3 fra ipod godt ned i støvlene.

8263705[/snapback]

Eneste stedet jeg bruker cder til å høre på er i bil. Hjemme ligger hele samlinga i FLAC, og til daglig har jeg med meg musikk på telefonen.

Akkurat nå ser jeg at jeg har med 47 plater, og skulle gjerne hatt plass til fler.

Om man legger 50cder oppå hverandre får man en 6cm tykk bunke, og når man i tillegg skal drasse med seg en discman blir det fort ganske lite mobilt.

Lenke til kommentar
Hvor mange er det egentlig som bruker fysiske cder når de skal høre på musikk i dag?

 

Jaja.... får vel trekke på nettet for å laste ned sangene slik at man kan ha dem på mp3-spilleren da...

8263682[/snapback]

Jeg f.eks. Kjøper enda en del cd-er, og synes det er noe eget å sette seg ned å sette på en cd. Musikk på digitalform er kjempeflott, men det har tatt bort litt av sjarmen ved musikk hjemme. Jeg husker når jeg sparte til en ny skive og endelig fikk kjøpt den, gleden av å sette seg ned og lytte da, bare lukke øynene og glemme alt annet - den er nesten helt borte med digital distribusjon.

 

Kopisperre er noe dritt, jeg kopierer de fleste av mine cd-er slik at jeg skal kunne høre på de både i stua på annlegget med cd, på rommet ved pc-en, på kontoret på pc-en og så jeg kan sende over til venner som tips om god musikk.

Lenke til kommentar
Hvor mange er det egentlig som bruker fysiske cder når de skal høre på musikk i dag?

 

Jaja.... får vel trekke på nettet for å laste ned sangene slik at man kan ha dem på mp3-spilleren da...

8263682[/snapback]

 

Jeg foretrekker CD, man får "optimal lyd" på stereoanlegget, og kan selv velge å konvertere til den MP3 kvalitet (eller annet filformat) man ønsker.

-Tenker også på at man står fritt til å konvertere CD-spor til fremtidige bedre format, eller fremtidige bedre codecer til MP3 m.m.

 

Har begynt å kjøpe litt CD på nettet, og 80-100 kr for nye CD utgivelser er grei pris.

Lenke til kommentar
Hvor mange er det egentlig som bruker fysiske cder når de skal høre på musikk i dag?

 

Jaja.... får vel trekke på nettet for å laste ned sangene slik at man kan ha dem på mp3-spilleren da...

8263682[/snapback]

 

Jeg foretrekker CD, man får "optimal lyd" på stereoanlegget, og kan selv velge å konvertere til den MP3 kvalitet (eller annet filformat) man ønsker.

-Tenker også på at man står fritt til å konvertere CD-spor til fremtidige bedre format, eller fremtidige bedre codecer til MP3 m.m.

 

Har begynt å kjøpe litt CD på nettet, og 80-100 kr for nye CD utgivelser er grei pris.

8271786[/snapback]

 

Du kan prøve Flac, det er tapsfritt, og da er rippingen gjort en gang for alle (og det er det som er jobben), så kan du svært enkelt konvertere det til et framtidige "superformat" (om det kommer, tror egentlig ikke det er så fantastisk mye å hente lenger om man skal ha transparent kvalitet)

 

AtW

Lenke til kommentar

Skal se nærmere på det :)

 

Jeg er ingen lydfreak, poenget mitt er det at jeg heller vil ha CD, med cover og hefte når det koster det samme eller mindre en å laste ned lovlige MP3 filer på nett.

 

Så noe visse plateselskap sier noe om at MP3 spillere er laget for priatvirksomhet blir jeg provosert. Jeg og andre med meg har alt eller minst 90% av sporene på MP3 spiller fra lovlige CD-plater.

 

Men nå skal jeg minne om at tråden her er om Sony sin nye kopisperre, så ikke jeg bidrar til at tråden her sporer helt av. :blush:

 

Jeg er spent på hvordan denne kopisperren fungerer i praksis. Vi forbrukere glemmer jo fort, og det er en veldig begrenset del av markedet som også fikk med seg Sony sin tabbe med forrige "piratsikringsprogram".

Jeg vil uansett gjøre mitt med norsk lov på min side til å konvertere enhver CD jeg eier til de format jeg selv ønsker.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...