Gå til innhold

SJUUUK prosentvis forskjell på SMS kontra data


Anbefalte innlegg

Det var i en artikkel jeg så fra digg hvor de regna ut en prosentvis forskjell på datatrafikken på en sms kontra pris. Og jeg begynte med en gang å fundere hvordan det lå an i hjemlandet Norge.

 

Med åpent sinn og godt mot, tok jeg for meg Fri60-abonnementet til Telenor, med en datatrafikk-pris på 20 kroner per megabyte og 69 øre per SMS. Andre operatører/tilbydere ligger jevnt rundt samme prisnivå.

 

Med utgangspunkt i samme datamengde per sms i sitert artikkel (7 bit per symbol i en tekstmelding på 160 tegn), ble det 1120 bit per sms om man skriver til siste tegn.

 

Med litt rusten gammel regning kom undertegnede fram til at ei tekstmelding kommer på 0,00257 kroner i datatrafikk, kontra 0,69 kroner per dyrebar utdatert enveis SMS-trafikk.

 

Konklusjonen var (og kontrollregn gjerne med rettelser!) en prosentvis forskjell på

 

26848 %

 

Velkommen til 2007 folkens!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Veeeeell...

 

Telenor abonementer er en ting, men gjenstad for en nøytral undersøkelse kan de vel ikke gjøre seg gjenstand for...

 

For fucks sake!

8262999[/snapback]

 

Det er jo fortsatt landets største tilbyder av mobile tjenester. Kunne like gjerne tatt utgangspunkt i Netcom. Det var likevel ikke poenget.

Lenke til kommentar

Om det er så dyrt å sende vanlig sms, bytt til f.eks vyke, mobisms etc hvor du kan sende via gprs, det er ikke mange ørene du må ut med i gprs-kostnad da, pluss 13,3 øre til vyke. Hvordan det er med mobisms eller andre ift pris vet jeg ikke. Vi kan vell konkludere med at operatørene tjener MYE mer på sms enn ringing (som faktisk bruker endel båndbredde og i tillegg må forholde seg til terminering/leiepriser når en kunde ringer til noen i andres nett).

Lenke til kommentar

Hmm. Dette har man da visst lenge. SMS er jo blitt teleoperatørenes melkeku. Tidligere var jo sms noe som var inkludert i abb. og kostet ikke noe. Helt til noen smarte mennesker fant ut at dette kunne man tjene penger på.

Telenor var vell ettersom jeg husker en av de første og største pådriverene for å ta betaling for sms. (I begynnelsen var det et stort hull, selv om telenor tok betalt kunne man bare skaffe seg et utenlandsk kontantkort fra et firma som ikke tok betalt for sms og sende i vei).

 

Dette kan sammenlignes med personen som var så smart å finne på voicemail. Oi. Man kan faktisk gjennomføre en samtale via en svarer, og ikke bare tjene penger på selve samtalen, men også på at mottaker ringer inn for å lytte til samtalen. Dobbel fortjeneste med andre ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...