Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte girkasseolje, anbefalinger av olje?


Anbefalte innlegg

Hei, skal bytte gearkasseolje på bilen min, har misstanke om at nivået er lavt også, den har svetta litt i pakninga mellom motor og gearkasse.

 

Men hva slags olje bør man bruke i kassa? Olja som er på har sikkert sitti der i 100.000km eller noe. Er ingen intervaller på det.. Hender at det skraper litt når jeg setter bilen i 2gir når kassa er "kald"..

 

Noen mener den ene typen og andre mener en annen type olje.. Har hørt at castrol-olje er best, men det sitter noe Esso-olje i kassa orginalt fra citroen..

 

Bruker forøvrig helsynt. castrol-olje på motorn.

 

Gjelder en Xantia activa 2.0turbo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Redline har noen veldig gode oljer, brukes mye på Skyline og andre japsebiler bruker det selv på bilen min på både motor og girkasse og er veldig fornøyd.

Nå er ikke redline bare ment på japsebiler, brukes mye på amerikanske biler også.

den jeg bruker på kassa heter MT90 som er 75W90 og er en helsyntetisk girolje.

http://www.redlineoil.com/

 

Nå vet jeg ikke hvordan type olje citroen bruker på sine girkasser men mistenker at dem bruker en spesiel olje, så ville ringt å hørt med et citroen verketed før du går til innkjøp av olje.

 

Castrol, Valvoline og Esso er veldig gode oljer så du blir nok fornøyd uansett hvordan du velger :)

 

ingen ting er som helt ny olje på kassa, det merker man godt :thumbup:

Lenke til kommentar

ja det kan jeg tenke meg, mykere og smooth'ere giring vil jeg tru. Kassa er myk nå, men det hender at det skraper litt i andre gir.. Skal høre med en citroenmekaniker i dag.. Jeg gidder ikke å bruke noe sånn fransk Tottal-tull..

 

http://www.castrol.com/castrol/multiplepro...ntentId=6007948

skulle bruke syntraxuniversal eller EPX 75W-80

 

hvem av dem er best..?

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Du skal ha en olje som er merket GL5. Det er den beste kvaliteten.

8242445[/snapback]

 

GL5 er ikke en kvalitetsbeskrivelse men en betegnelse på hva oljen består av, GL5 er mye brukt på fordelingskasser med viskosekobling. GL5 blir vanligvis for høy viskositet på for en vanlig gearkasse og synkroniseringsringene kan få problemer med å skjære seg igjennom. Da vil kassen opplevest som tung å få i gear. De fleste manuell gearkasser bruker GL4, vet endel honda og peugeot 205 (bl.a) bruker motorolje på sine manuelle kasser. Noen kasser bruker også ATF som nevnt ovenfor. Men også mulig at denne kassa skal ha GL5, finnes også en olje som heter GL4/GL5 som har litt av kvalitetene til begge.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

kanskje dette er litt off topic, men jeg lurer på om jeg har samme problemet selv. har en golf 2 og og det er tungt å gire.

når jeg drar den ned i 2.gear så hører jeg en jevli lyd. Det høres ut som noe er gale. Det er ikke alltid det skjer, men det skjedde ikke da onkelen min sprøyta på noe smørningsmiddel. Smørningsmiddelet derimot forsvant jo ganske fort når det begynte å regne.

 

Vi fant heller ingen plass å skifte gearolje? Noen her som har peiling?

Blir nesten redd når jeg kjører denne kjerra til tider. (Nettopp fått lappen og har ikke så helsikes god peiling på bil enda:/ )

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...