Gå til innhold

Forutså gud evolusjonslæren?


Anbefalte innlegg

Andre1983 og JBlack. Nå må dere bli enig. Jeg trodde utviklingslæren var fastspikret og godt fundamentert. Og her finner jeg dere i full uenighet.

8247321[/snapback]

Stråmann av mest desperate merke. :thumbdown:

 

Det er mange detaljer rundt evolusjon som det er uenighet om. Det falsifiserer ikke teorien som helhet.

 

Det er mange detaljer jeg, Andre1983 og andre på forumet ikke har full kunnskap om, det falsifiserer heller ingen ting.

 

Skjerpings!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi må bare nevne sammensmeltingen av apenes gen 12 og 13, som utgjør vårt gen 2 -- og som er grunnen til at vi har 23 genpar og apene 24.

 

Menneskets gen 2 har 2 sentometer og 4 talometer -- noe som betyr at det består av to genpar...

 

Det er en genetisk feilkopiering, og det tyder på at mennesket er resultat av en feilaktig celledeling, enten om det ble skapt av gud, eller om det stammer fra apene.

 

Tenk på mennesket som en ape med en form for omvendt Downs Syndrom; to sammensmeltede genpar, i stedet for et genpar for mye...

8247245[/snapback]

 

Bytt ut genpar med kromosompar? :)

Lenke til kommentar
Svaret på det som er viktig for mennesker står i Bibelen. Det første innlegget forteller at gud forutså frafall og falsk lære.

8244545[/snapback]

Forutså? Falsk lære (i en kristens øyne) har det alltid vært. Både før og etter jesu død. Bare i Midt-Østen var det fullt av forskjellige religioner og trosretninger -- og å tilbe dyr og naturen har ikke vært uvanlig opp gjennom historien.

 

Så du trenger ikke akkurat å være guddommelig for å forutse noe slikt.

Lenke til kommentar
Andre1983 og JBlack. Nå må dere bli enig. Jeg trodde utviklingslæren var fastspikret og godt fundamentert. Og her finner jeg dere i full uenighet.

8247321[/snapback]

Stråmann av mest desperate merke. :thumbdown:

 

Det er mange detaljer rundt evolusjon som det er uenighet om. Det falsifiserer ikke teorien som helhet.

 

Det er mange detaljer jeg, Andre1983 og andre på forumet ikke har full kunnskap om, det falsifiserer heller ingen ting.

 

Skjerpings!

8247608[/snapback]

 

 

Jammen så se til å bli enig da før dere presenterer det som sannhet.

 

Svaret på det som er viktig for mennesker står i Bibelen. Det første innlegget forteller at gud forutså frafall og falsk lære.

8244545[/snapback]

Forutså? Falsk lære (i en kristens øyne) har det alltid vært. Både før og etter jesu død. Bare i Midt-Østen var det fullt av forskjellige religioner og trosretninger -- og å tilbe dyr og naturen har ikke vært uvanlig opp gjennom historien.

 

Så du trenger ikke akkurat å være guddommelig for å forutse noe slikt.

8249272[/snapback]

 

Mulig det, men her handler det også om frafall. Frafall fra Jesu lære kom ikke før menneket hadde ....Jesu lære.

 

1    Angående http://en.wikipedia.org/wiki/Mutation Vi vet alle at artene har evne til variasjon. Men det oppstår ikke noe nytt. En hest får ikke plutselig vinger, og en ape får ikke plutselig gjeller.

Her støtter du opp under ideen min om at de aller fleste som ikke tror på evolusjonsteorien rett og slett ikke forstår den.

8250804[/snapback]

 

 

Jeg tror ikke de som støtter apelæren forstår den heller. Den krever i grunnen en tro som er sterkere enn det som kreves av kristne.

Lenke til kommentar
Mulig det, men her handler det også om frafall. Frafall fra Jesu lære kom ikke før menneket hadde ....Jesu lære.

8251770[/snapback]

Vel. Nå regner jeg med at det var frafall i Paulus sine menigheter. Verden har ikke forandret seg så mye som du kanskje tror?

 

Resten av teksten er bare skremselspropaganda fra Paulus sin side. Bla bla, de som ikke tror får det ille. Fin måte å få folk til å "tro" på, er det ikke? Gud trenger da vel ikke å skremme folk til å tro på han?

Lenke til kommentar
Jammen så se til å bli enig da før dere presenterer det som sannhet.

8251740[/snapback]

 

Hva ser du som forskjellen mellom det vi har sagt?

 

Såvidt jeg kan lese så sier vi det samme -- At mennesket ikke bare er resultat av den ene makromutasjonen (--som ikke må forveksles med makroevolusjon, da makromutasjon er definisjonen på store forandringer i arvestoffet -- slik som downs syndrom*, eller sammenspleising av to genpar.) -- men av mange millioner mutasjoner...

 

Jeg trakk fram makromutasjonen som beviser at vi stammer fra apene, fordi jeg synes den er viktig i denne sammenhengen -- ikke fordi jeg mener at det er en viktigere mutasjon (mikro-)evolusjonsmessig enn de fleste andre mutasjoner.

 

*(Downs syndrom er når man har ett ekstra av kromosom 21... Makromutasjon er som oftest dødelig, med unntak av Downs Syndrom og en del andre syndromer.)

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Trenger vi virkelig en ny tråd om dette?

 

Jeg har hørt Dawkins si dette selv, og jeg har lest det skrevet.

8246945[/snapback]

Du har ikke veldig stor troverdighet når det gjelder dette, så enten må du komme med noe mer konkret, eller så må du trekke påstanden tilbake.

 

Jeg ser også at du ikke skjønner hva evolusjonsteorien går ut på, siden du tror ting skjer plutselig. Hvordan kan du kritisere noe du ikke skjønner deg på?

 

 

Jammen så se til å bli enig da før dere presenterer det som sannhet.

8251740[/snapback]

Det de diskuterer er ikke relevant for om evolusjonsteorien stemmer eller ikke.

Lenke til kommentar
Jammen så se til å bli enig da før dere presenterer det som sannhet.

8251740[/snapback]

 

 

Jeg tror ikke de som støtter apelæren forstår den heller. Den krever i grunnen en tro som er sterkere enn det som kreves av kristne.

8251780[/snapback]

 

Jeg ser du har gitt opp å komme med saklige argument.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke de som støtter apelæren forstår den heller. Den krever i grunnen en tro som er sterkere enn det som kreves av kristne.

8251740[/snapback]

 

Hah..!

Det kalles ikke tro -- det kalles utdannelse...

 

La oss først rette opp en misforståelse som mange kristne har:

Evolusjon er ikke en forandring i individer, og mutasjoner gjør ikke at jeg eller deg forandrer oss.

Evolusjon er mutasjoner over mange generasjoner, hvor (ideelt sett, for best utvikling: ) de individene som er dårligst tilpasset får færrest avkom eller dør.

Mutasjoner forandrer kun avkom gjennom den forandringer som er gjort i de to gjeldende kjønnscellene fra far og mor, samt de reaksjoner som skjer i første og andre/tredje celledeling i den cellen som nå er fostercellen.

Voksne individer blir minimalt påvirket av mutasjoner i cellene våre, bortsett fra at en tredjedel av oss får kreft på grunn av mutasjoner i enkeltceller.

Mutasjoner skjer under befruktningen og under produksjonen av kjønnsceller i voksne individer -- mutasjoner i voksne individer gir ingen eller mikroskopisk forandring på det voksne individet.

 

Grunnen til at jeg nevner dette er at dette er en av grunnene til at mange kristne finner evolusjonen usansynlig -- de tror at evolusjon skjer med allerede fødte individer, som forandrer seg som en reaksjon på miljøet. Det er det ikke snakk om. Mutasjoner fører til evolusjon fordi avkommet til to individer alltid er ulikt foreldrene, ikke bare i utseendet, men også i arvestoffet. En av hundre tusen basepar i arvestoffet vårt er ikke fra foreldrene, men resultat av mutasjoner.

En gang til:

Livet er 3.8 milliarder år gammelt.

Da formerte livet seg en så ofte som kanskje en gang hvert tyvende minutt: Omtrent like ofte som dagens kolerabakterier.

I løpet av de siste 60 millioner årene har mennesket hatt 3 millioner generasjoner, hvor de fleste individene er antatt å bli født med en mor på 20 år.

 

Det gir oss 3 millioner generasjoner å utvikle oss på.

Med 2500 mutasjoner per person per generasjon, hvor 1/20 oppnår fordeler eller simpelten får mer avkom, som utsletter andres svakere arv -- og halvparten av disse oppnår reelle forandringer som består gjennom hele menneskeslekten uten å bli forandret, eller blir overskrevet av andre forandringer: 187 500 000 mutasjoner som har bestått tidens tann.

Vi har 9 000 000 000 basepar -- (9 000 000 000 * X)/100 = 187 500 000

9 000 000 000 * X = 187 500 000*100

X = (187 500 000*100)/9 000 000 000

2% forandring.

 

Med denne (demonstrative og høyst uvitenskapelige) modellen oppnår vi 2% varig forandring i arvestoffet vårt over 60 millioner år.

Som omtrent samsvarer den største mulige forskjellen mellom sjimpanser og mennesker...

 

Biokjemi, cellebiologi, geologi, geografi samt til og med fysikk -- *alt* peker mot *en* lære.

Det er ikke bibelens lære.

 

Samtidig så er hver av disse grenene uavhengige og ubestridelige.

 

-Kristendommen kan ikke angripe geologene og si at jorden *ikke* er mange milliarder år gammel.

Geologene har analysert og bekreftet alderen på fjell, og det finnes ikke noe som tyder på at disse geologene tar feil. Alt peker i den retning at geologien stemmer.

Geologien forteller oss om klimaet for 320 millioner år tilbake -- gjennom de delene av fjell som ble dannet 320 millioner år tilbake. Det finnes ikke noe som heter "ting kan gå raskere under trykk". Mye av fjellet vi har i dag er laget av at leire og bunnslam fra sjøen har blitt klemstret mellom kontinentalplater som presser mot hverandre.

-Kristendommen kan ikke angripe biologene og si at "cellebiologi stemmer ikke". De kan heller ikke angripe biologene og si at mutasjoner ikke forekommer, eller at mutasjonene er skapt av gud... De fleste mutasjoner er skadelige og noen er ubetydlige, mens de færreste er positive. Kreft er resultatet av mutasjoner.

 

Hvis man kobler sammen det man 'vet' om jorden, så peker alt mot at alt levende får avkom som er bedre eller dårligere tilpasset.

Jeg kan ikke forstå hvordan mennesker ikke klarer å forstå logikken i dette...

Hva er det de misforstår?

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke forstå hvordan mennesker ikke klarer å forstå logikken i dette...

Hva er det de misforstår?

8256626[/snapback]

Min personlige teori er at de ikke forstår fordi de ikke vil forstå.

8257844[/snapback]

 

jepp. så nettopp the century of the self: http://video.google.com/videoplay?docid=-2637635365191428174 , en dokumentar om freud sin teori om at for å få mennesker til å handle og tro irrasjonelt, må du spille på de irrasjonale følelsene dems. dokumentaren viser ganske tydelig hvordan dette har blitt brukt for å skape verden vi lever i dag. den tar ikke for seg religion, men man ser tydelig hvordan religion vekker irrasjonelle følelser i folk. en veldig bra dokumentar, verdt å se

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg tror ikke de som støtter apelæren forstår den heller. Den krever i grunnen en tro som er sterkere enn det som kreves av kristne.

8251740[/snapback]

 

Hah..!

Det kalles ikke tro -- det kalles utdannelse...

 

La oss først rette opp en misforståelse som mange kristne har:

Evolusjon er ikke en forandring i individer, og mutasjoner gjør ikke at jeg eller deg forandrer oss.

Evolusjon er mutasjoner over mange generasjoner, hvor (ideelt sett, for best utvikling: ) de individene som er dårligst tilpasset får færrest avkom eller dør.

Mutasjoner forandrer kun avkom gjennom den forandringer som er gjort i de to gjeldende kjønnscellene fra far og mor, samt de reaksjoner som skjer i første og andre/tredje celledeling i den cellen som nå er fostercellen.

Voksne individer blir minimalt påvirket av mutasjoner i cellene våre, bortsett fra at en tredjedel av oss får kreft på grunn av mutasjoner i enkeltceller.

Mutasjoner skjer under befruktningen og under produksjonen av kjønnsceller i voksne individer -- mutasjoner i voksne individer gir ingen eller mikroskopisk forandring på det voksne individet.

 

Grunnen til at jeg nevner dette er at dette er en av grunnene til at mange kristne finner evolusjonen usansynlig -- de tror at evolusjon skjer med allerede fødte individer, som forandrer seg som en reaksjon på miljøet. Det er det ikke snakk om. Mutasjoner fører til evolusjon fordi avkommet til to individer alltid er ulikt foreldrene, ikke bare i utseendet, men også i arvestoffet. En av hundre tusen basepar i arvestoffet vårt er ikke fra foreldrene, men resultat av mutasjoner.

En gang til:

Livet er 3.8 milliarder år gammelt.

Da formerte livet seg en så ofte som kanskje en gang hvert tyvende minutt: Omtrent like ofte som dagens kolerabakterier.

I løpet av de siste 60 millioner årene har mennesket hatt 3 millioner generasjoner, hvor de fleste individene er antatt å bli født med en mor på 20 år.

 

Det gir oss 3 millioner generasjoner å utvikle oss på.

Med 2500 mutasjoner per person per generasjon, hvor 1/20 oppnår fordeler eller simpelten får mer avkom, som utsletter andres svakere arv -- og halvparten av disse oppnår reelle forandringer som består gjennom hele menneskeslekten uten å bli forandret, eller blir overskrevet av andre forandringer: 187 500 000 mutasjoner som har bestått tidens tann.

Vi har 9 000 000 000 basepar -- (9 000 000 000 * X)/100 = 187 500 000

9 000 000 000 * X = 187 500 000*100

X = (187 500 000*100)/9 000 000 000

2% forandring.

 

Med denne (demonstrative og høyst uvitenskapelige) modellen oppnår vi 2% varig forandring i arvestoffet vårt over 60 millioner år.

Som omtrent samsvarer den største mulige forskjellen mellom sjimpanser og mennesker...

 

Biokjemi, cellebiologi, geologi, geografi samt til og med fysikk -- *alt* peker mot *en* lære.

Det er ikke bibelens lære.

 

Samtidig så er hver av disse grenene uavhengige og ubestridelige.

 

-Kristendommen kan ikke angripe geologene og si at jorden *ikke* er mange milliarder år gammel.

Geologene har analysert og bekreftet alderen på fjell, og det finnes ikke noe som tyder på at disse geologene tar feil. Alt peker i den retning at geologien stemmer.

Geologien forteller oss om klimaet for 320 millioner år tilbake -- gjennom de delene av fjell som ble dannet 320 millioner år tilbake. Det finnes ikke noe som heter "ting kan gå raskere under trykk". Mye av fjellet vi har i dag er laget av at leire og bunnslam fra sjøen har blitt klemstret mellom kontinentalplater som presser mot hverandre.

-Kristendommen kan ikke angripe biologene og si at "cellebiologi stemmer ikke". De kan heller ikke angripe biologene og si at mutasjoner ikke forekommer, eller at mutasjonene er skapt av gud... De fleste mutasjoner er skadelige og noen er ubetydlige, mens de færreste er positive. Kreft er resultatet av mutasjoner.

 

Hvis man kobler sammen det man 'vet' om jorden, så peker alt mot at alt levende får avkom som er bedre eller dårligere tilpasset.

Jeg kan ikke forstå hvordan mennesker ikke klarer å forstå logikken i dette...

Hva er det de misforstår?

8256626[/snapback]

 

Jeg kan ikke si meg enig. Utdanningsnivået i dag er dårligere enn på mange tiår.

 

Jeg ser du opererer med tallet <<Livet er 3.8 milliarder år gammelt>>. Dette er ren gjetning. Disse tallene endrer seg til stadighet. Det demonstrative og høyst uvitenskapelige regnestykket ditt opererer med faktorer som er tatt ut av løse luften. Det finnes ingen garanti for at mutasjoner oppstår så ofte som du sier. I kjent menneskelig historie er det heller ikke observert en eneste muyasjon.

 

Det er ingenting i Bibelens lære som bryter med naturvitenskapen, og personlig tror jeg at jorden er milliarder av år gammel.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke si meg enig. Utdanningsnivået i dag er dårligere enn på mange tiår.

 

 

8276827[/snapback]

 

Det er en påstand du må begrunne. SÅ vidt jeg vet er det generelle kunskapsnivået høyere enn noen gang og antall analfabeter har aldri vært lavere.

 

.... men kan være med på at enkelte poster her på forumet kan gi inntrykk av at det står dårlig til med utdanningsnivået...sukk

Endret av etjazz
Lenke til kommentar
Jeg ser du opererer med tallet <<Livet er 3.8 milliarder år gammelt>>. Dette er ren gjetning. Disse tallene endrer seg til stadighet. Det demonstrative og høyst uvitenskapelige regnestykket ditt opererer med faktorer som er tatt ut av løse luften. Det finnes ingen garanti for at mutasjoner oppstår så ofte som du sier. I kjent menneskelig historie er det heller ikke observert en eneste muyasjon.

 

Det er ingenting i Bibelens lære som bryter med naturvitenskapen, og personlig tror jeg at jorden er milliarder av år gammel.

8276827[/snapback]

 

Har du aldri hørt om kreft?!

Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke si meg enig. Utdanningsnivået i dag er dårligere enn på mange tiår.

 

 

8276827[/snapback]

 

Det er en påstand du må begrunne. SÅ vidt jeg vet er det generelle kunskapsnivået høyere enn noen gang og antall analfabeter har aldri vært lavere.

 

.... men kan være med på at enkelte poster her på forumet kan gi inntrykk av at det står dårlig til med utdanningsnivået...sukk

8276924[/snapback]

 

Når tv-program som Big Brother og Farmen er det folk er mest opptatt av, tar jeg meg den frihet å trekke mine konklusjoner om nivået. Du må da ha fått med deg resultatet av de siste års undersøkelser angående nivået i skolene her i landet? En ting er at vi har mer kunnskap tilgjengelig enn noensinne, en annen ting er at det støver ned på bibliotek og databaser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...