Gå til innhold

Ny Vista-rabatt


Anbefalte innlegg

Jeg skal spare deg bryderiet med å sende mail, og gi deg svaret med en gang; de gjør de fordi de kan :ermm:   - uten noe konkurranse så kan de sette den prisen de selv ønsker. Så hva de "burde" eller ikke "burde" er jo veldig relativt. Det er ingen hemmelighet at produktene til ms er overpriset og kunstige. Eneste konkurrent ms har er seg selv, herunder xp. Hvorfor tror dere prisene er lavere i USA enn i Europa? Så lenge kunden løper til butikken og betaler så vil det heller ikke endre på seg.

 

Som nevnt; det finnes andre og bedre alternativer , man betaler ikke engang for frakt, jeg har selv spart 6901kr så langt :) , ved å velge en annen plattform, og denne summen vil bare øke i tiden fremover, for ikke å glemme andre fordeler det bringer med seg.

 

Så velger man ms sine produkter så kan man bare klage på seg selv, ikke andre...

8239353[/snapback]

 

Mye av grunnene til at det er dyrere i Europa (regner ikke med du tenker på Norge, for her er det jo mva +++) er jo fordi EU har krevd at MS må lage egne versjoner og saksøkt dem for masse $$$$. Så hvorfor skal de gi billigere utgaver da?

 

Og i Norge tar jo staten sin del av forskjellen av prisen fra USA, og ikke minst: Vi er 4 millioner, de er 280 millioner mennesker....og snitt inntekten til de i USA er vel ca 50% av hva vi tjener her i Norge, og i mange land i europa.

 

Men de kunne gitt oss noen gode tilbud som familierabatt programmet, som gir deg 60% av grunnprisen. Hadde jo vært bra uansett.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå som rdp er hacket til å virke under home premium ser jeg ingen grunn til å gå for ultimate.

 

Jeg føler at ms gjør narr av meg ved å tilby hele 10% hvis jeg kjøper flere lisenser. En nesten arrogant rabatt. Alternativet for mange er jo den gode gamle 100% rabatten. ms kunne spart seg denne rabatten og brukt det ekstra de tjente på å fixe x64 versionen..

Lenke til kommentar
(...) og skal gi 10 prosent rabatt i forhold til det kunden ellers ville betalt for vanlig lisens.
Tilleggslisensen gir altså 10 prosent rabatt (...)
Ifølge den nye rabattordningen vil kunder altså få 10 prosent rabatt i forhold til normal pris.

Så vi kan konkludere med at rabatten blir 10%?

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Nå roter du fælt, EU har ikke krevd at ms skal lage «egne versjoner»!

 

Eneste forskjell på versjonen i og utenfor EU er hvilke programmer ms kan tvinge forbrukeren til å kjøpe. Ms har jo vist hvor flinke de er til å gi ut cripple-ware, hhv. vista basic, home, premium osv... alle er samme versjoner men med software-begrensninger. EU nekter ms å legge ved(som kunden faktisk betaler for selv om mange ikke forstår det), programmer for å sørge for et minimum med konkurranse. Dette er bla årsaken til at onecare driten til ms ikke ligger ved vista(noe kundene forøvrig skal være glad for)

 

Ms er blitt saksøkt i EU OG USA fordi de misbruker sin markedsposisjon(les;monopol, definert av hhv. USA og EU).

 

Inntekten til ms er -seks- ganger utviklingskostnaden så prisen er uten tvil kuntsig, slik det vil bli på ethvert område hvor er monopol hersker.

 

Emnet har vært nevnt  tidligere  av hw.no

8239524[/snapback]

 

Jeg tror du roter litt nå. Windows Vista kommer i N utgaver i EU på grunn av pålegg om at f.eks mediaplayer ikke skal legges med.

Så EU har pålagt MS til å lage egne utgaver.

 

Sjekk på nett hvorfor Vista N utgavene er laget.

 

Windows Vista Home Basic N

 

Samme som overstående, men med noen flere begrensinger.

Den inneholder ikke Windows Media Player og andre lignende Windows relaterte teknologier.

Den er spesielt laget for markedet i EU etter kritikk om Microsofts markedsdominans.

Tilgjengelig i 32-bit og 64-bit system.

Pris: Kun for salg i EU, trolig samme pris som Windows Vista Home Basic.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Så du definerer altså EU versjonen som et eget operativsystem fordi den mangler en mediaplayer? LOL

 

Kravene som EU har pålagt ms mht ms utgaven er ikke forbundet med utgifter for ms som kan forklare den store prisforskjellen.

8240101[/snapback]

 

Ikke et eget OS, men en egen utgave. Kaller du Vista Home Premium et annet OS enn Vista Ultimate?

 

Det er samme OS, men forskjellige utgaver.

 

Se noen av forskjellene her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista

Lenke til kommentar
Dersom ikke aktivering skjer innen 30 dager vil Vista etter hvert miste en del funksjoner.

Dette må være ukas underdrivelse. Jeg fikk ikke aktivert selv og det var praktisk talt ingenting som fungerte. Dvs. skrivebordet var borte, startknappen borte, startlinja borte, ingen ikoner, ingen Aero. Etter pålogging var det eneste jeg fikk se en nettleser med "Aktiver nå!-sidene til microsoft". Jeg fik riktignok åpnet flere tabs i nettleseren, men det var det. Nå er Vista fjernet for godt.

 

Det suger å måtte punge ut med alt fra 1500 til 5000  for hver PC en har...for å oppgradere..

8238566[/snapback]

Man jo ikke bruke Vista. Angående XP så er det noe som heter "Dont fix it if it anint broken". Ellers så finnes det jo andre og mer fristende alternativer. ;)

8238842[/snapback]

 

Vel, det er bare å starte explorer.exe manuelt, så får du full tilgang til PCen :)

Lenke til kommentar
I et velfungerende marked vil en produsent fastsette pris ut fra utviklingskostnaden og en avanse. Denne avansen vil i et fungerende marked være bestemt ut fra hva markedet er villig til å betale. En viktig faktor for sistnevnte vil være hva konkurrenten priser sine tilsvarende produkter. Tine kan ikke krever 40kr pr liter ettersom forbrukeren vil kjøpe hos en annen leverandør.

 

Microsoft har ingen konkurrenter, de har 80% av dekstop markedet, og det er flere årsaker som gjør at forbrukeren ikke kan vurdere alternative produkter, eksempelvis vendor «lock-in», udokumentert hardware, subsidiering, software osv. Mao. de kan fastsette prisen uten å se hen til hva konkurrenten setter, ettersom denne er helt fraværende. Derfor er prisen kunstig; ms  beregner kostnadene med å lage produktet, og kaster terning for hvor mye de ønsker å tjene... 

 

Microsoft har brukt i overkant av 60 milliarder på å utvikle Vista. Normal foretningssans tilsier at man i starten etter man har lansert ett nytt produkt, setter prisen slik at man raskt kan få tilbake investeringen. Man kan også sette en lav pris på et produkt for å selge i større kvantum, men da må man være sikker på at produktet selger. Derfor er som oftes nye produkter, uansett om det er programvare, en bil, tv osv høyere i starten. På denne måten får selskapet investeringen tilbake, og kan starte med å senke prisen ut i fra hvor mye man ønsker å tjene/selge.

 

Et kjapt regne stykke på MS Vista investering, tilsier at de må selge følgende (regnet ut i fra at ALLE kjøper samme produkt)

 

Home Premium oppgradering:

USA pris: 60.000.000 kopier for å gå i null

Norsk pris: ca 31.700.000 kopier for å gå i null

 

Ultimate oppgradering:

USA pris: ca 36.800.000 kopier for å gå i null

Norsk pris: ca 19.400.000 kopier for å gå i null

 

Greit at Microsoft vil selge en god del lisenser på sikt, men likevel regner man med at de selger flest av Home Premium, og de fleste velger opgradering er 60 millioner kopier ikke solgt på en uke eller to.

 

Så ut i fra et marketsøkonomisk synspunkt er ikke prisen så alt for dum. Og uansett hva du mener, så er lønnsnivået til mange av de europeiske landene mye høyere enn snittet i USA. Norges snittlønn ligger ca 50% høyere enn i USA, og da er det bare rett og rimelig at vi må betale mer.

 

Men uansett hadde jeg satt pris på om MS også kjørte tilsvarende kampanjer her i Norge som i USA når det gjelder % rabatt. 60% rabatt på norsk pris er fortsatt en god deal. :thumbup:

Lenke til kommentar

Prisen er kanskje fornuftig sett fra ms sitt synspunkt...

 

5000 for en lisens er jo ganske mye penger å hoste opp på en gang. Ja WinXP har var i 5 år, og skal vi tro at Vista vil vare like lenge så er det 1000pr/år ... under 100lappen mnd. Samme pris som WOW omtrent, kanskje.

 

Men når en bruker sitter der og har valget mellom 5 lapper, eller kjøre inn noen cracks ... ja da blir jo valget lett.

Lenke til kommentar
Nå roter du fælt, EU har ikke krevd at ms skal lage «egne versjoner»!

 

Eneste forskjell på versjonen i og utenfor EU er hvilke programmer ms kan tvinge forbrukeren til å kjøpe. Ms har jo vist hvor flinke de er til å gi ut cripple-ware, hhv. vista basic, home, premium osv... alle er samme versjoner men med software-begrensninger. EU nekter ms å legge ved(som kunden faktisk betaler for selv om mange ikke forstår det), programmer for å sørge for et minimum med konkurranse. Dette er bla årsaken til at onecare driten til ms ikke ligger ved vista(noe kundene forøvrig skal være glad for)

 

Ms er blitt saksøkt i EU OG USA fordi de misbruker sin markedsposisjon(les;monopol, definert av hhv. USA og EU).

 

Inntekten til ms er -seks- ganger utviklingskostnaden så prisen er uten tvil kuntsig, slik det vil bli på ethvert område hvor er monopol hersker.

 

Emnet har vært nevnt  tidligere  av hw.no

8239524[/snapback]

 

Jeg tror du roter litt nå. Windows Vista kommer i N utgaver i EU på grunn av pålegg om at f.eks mediaplayer ikke skal legges med.

Så EU har pålagt MS til å lage egne utgaver.

 

Sjekk på nett hvorfor Vista N utgavene er laget.

 

Windows Vista Home Basic N

 

Samme som overstående, men med noen flere begrensinger.

Den inneholder ikke Windows Media Player og andre lignende Windows relaterte teknologier.

Den er spesielt laget for markedet i EU etter kritikk om Microsofts markedsdominans.

Tilgjengelig i 32-bit og 64-bit system.

Pris: Kun for salg i EU, trolig samme pris som Windows Vista Home Basic.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista

8240074[/snapback]

Nei han har faktisk rett, sånn bare for å kverrulere litt. EU har pålagt Microsoft å gjøre noe med denne "monopol" situasjonen. Det er Microsoft selv som har valgt "Windows med N-mangelen" som en løsning på EU-kravet om å endre på "situasjonen".
Lenke til kommentar
og ett sted mellom 30 - 50 prosent for bedrifter?

8238613[/snapback]

 

Mange(større) bedrifter betaler allerede langt mindre for Vista enn hjemme brukere gjennom egne rabatt ordninger slik som Select/Software Assurance avtalene, og i tillegg har de ofte "gratis" oppgradering til neste versjon i avtale perioden.

 

Det er i tillegg de billigere "upgrade" lisensene som MS selger gjennom disse avtalene (de regner med at bedrifter allerede kjøper PC'er med OEM OS fra PC leverandørene), slik at dersom en bedrift har kjøpt mange PC'er med dritbillig OEM lisens av Windows XP Professional fra f.eks Dell i løpet av de siste årene, så er ofte kostnaden (relativt) "lav" eller gratis for mange med slike avtaler.

 

Og dersom bedrifter ikke har slike avtaler med Microsoft, så antar jeg at veldig mange heller kjøper nye PC'er når de drar på årene med en billig OEM lisens inkludert enn å kjøpe dyr oppgradering/full versjon. Tross alt er PC'er for eksempel så billige hos Dell at lisenskostnaden med å få med Vista på kjøpet ikke kan stå for mye av kjøpesummen...

 

...

 

Så melkingen er vel stort sett på hjemme markedet. Det er vel der dette initiativet først og fremst er rettet mot. Dette er vel for å gjøre noe med det dårlige salget (bombe) MS til nå har hatt av Vista.

 

Tviler på at det hjelper så mye med så liten reduksjon. De fleste hjemmebrukere (altså ikke dere som skriver på dette forumet. De fleste av dere bruker vel OEM, pirat versjon eller Linux ;) ), men de vanlige dødelige. De som ikke kan så mye om PC, men som bruker den hjemme til å surfe på internett, redigere film av barna, spille WoW/SIMS, etc...Tror ikke de fleste av disse ser bryet med å oppgradere noe som funker til flere tusen for "bedre" grafikk/nytt friskere utseende, og fagre løfter om bedre ytelse i nye spill. Det er tross alt et relativt stort prosjekt for personer med lite IT kunnskap og oppgradere PC'en.

 

Nei, operativssytemet vil nok bli trykket ned over hodet på oss når vi kjøper nye PC'er med bundlet OEM lisens, og det er nok dette som er og blir Microsoft sin hovedkilde til verdens dominans.

 

Og vi i større bedrifter blir nok sittende på sidelinjen til minst den første service pack er lansert før vi tenker på å oppgradere. Helst vil vi vente til vi ikke lenger kan bestille maskiner med Windows XP fra PC leverandørene. Nå ser jeg at det spekuleres i at første service pack skal komme allerede i april nettopp fordi MS vet at mange bedrifter har som regel å vente til denne (de skal med andre ord lure oss med å lansere enn liten samling oppgraderinger og kalle den enn service pack, og så håpe at vi begynner å kjøpe...)

Lenke til kommentar

Kanskje man burde innføre ”PC lisens” alla NRK modell?

Og dermed få rettferdighet på dette. Da kan du velge om du skal betale 1200 kr for Windows og 0 for linux, men uansett du må betale PC lisens?

Da kan vel EU forhandle med MS?

 

Se her:

Ja, Windows Vista Ultimate [ 275 ] [24.82%]

Ja, Windows Vista Home Premium [ 192 ] [17.33%]

Ja, Windows Vista Home Basic [ 11 ] [0.99%]

Ja, Windows Vista Business [ 52 ] [4.69%]

Nei, venter på SP1 (Fiji) [ 31 ] [2.80%]

Nei, kommer til å leke pirat [ 258 ] [23.29%]

Nei, velger heller Linux-distribusjoner / Mac OS X. [ 87 ] [7.85%]

Nei, jeg beholder Windows XP [ 195 ] [17.60%]

Nei, jeg beholder Windows 2000 eller andre Windows OS [ 7 ] [0.63%]

Antall stemmer: 1108

 

 

Det er riktig at hjemme brukere betaler dyrt for dette, men det er ikke bare MS som tjenner på det. Det kommer helt klart fram, at hver betalende hjemme bruker betaler for naboen og, som velger bare å "klage".

 

Hva synes jeg om MS sine priser eller rabatt ordninger, kan sikkert skrive om.

 

Men hva synes jeg for de 23.29% av brukere ovenfor, kan desverre ikke skrive noe om, .......men ikke på grunn av sympathi.

 

 

.

Lenke til kommentar
Kanskje man burde innføre ”PC lisens” alla NRK modell?

Og dermed få rettferdighet på dette. Da kan du velge om du skal betale 1200 kr for Windows og 0 for linux, men uansett du må betale PC lisens?

Da kan vel EU forhandle med MS?

 

Se her:

Ja, Windows Vista Ultimate [ 275 ]  [24.82%]

Ja, Windows Vista Home Premium [ 192 ]  [17.33%]

Ja, Windows Vista Home Basic [ 11 ]  [0.99%]

Ja, Windows Vista Business [ 52 ]  [4.69%]

Nei, venter på SP1 (Fiji) [ 31 ]  [2.80%]

Nei, kommer til å leke pirat [ 258 ]  [23.29%]

Nei, velger heller Linux-distribusjoner / Mac OS X. [ 87 ]  [7.85%]

Nei, jeg beholder Windows XP [ 195 ]  [17.60%]

Nei, jeg beholder Windows 2000 eller andre Windows OS [ 7 ]  [0.63%]

Antall stemmer: 1108

 

 

Det er riktig at hjemme brukere betaler dyrt for dette, men det er ikke bare MS som tjenner på det. Det kommer helt klart fram, at hver betalende hjemme bruker betaler for naboen og, som velger bare å "klage".

 

Hva synes jeg om MS sine priser eller rabatt ordninger, kan sikkert skrive om.

 

Men hva synes jeg for de 23.29% av brukere ovenfor, kan desverre ikke skrive noe om, .......men ikke på grunn av sympathi.

 

 

.

8244842[/snapback]

 

Vi betaler allerede "PC lisens". Men det kalles med andre navn (moms, miljøavgift, elavgift, etc, etc... :D )

 

PS. Forstod ikke så mye av statistikken. Hvor/hva er den tatt fra, og hva er sammenhengen mellom svarene og spørsmålet de har svart på?

 

Hva mener du med at man betaler for naboen?

 

(PS. er du full, eller er det jeg som er dum? :!: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...