Gå til innhold

Ny Vista-rabatt


Anbefalte innlegg

Nei, operativssytemet vil nok bli trykket ned over hodet på oss når vi kjøper nye PC'er med bundlet OEM lisens, og det er nok dette som er og blir Microsoft sin hovedkilde til verdens dominans.
Dette har jeg lest mange ganger, og er helt enig. Etter at jeg skiftet til Linux har jeg lagt merke til at ingen ferdigpcer selges uten wintendo... Helt sykt at det er adgang for det! For ikke å snakke om at en Dell maskin med wintendo blir billigere pga alt crap/reklame enn hvis Linux hadde fulgt med samme maskin(altså en distro som er gratis).

8245146[/snapback]

 

Regner med at det er fordi de store PC leverandørene sikkert får helt andre (antakeligvis latterlig lave) priser på OEM versjoner, enn de du finner på Komplett.no, etc. Og at de samme PC leverandørene på en eller annen måte binder seg helt eller delvis til å selge maskiner med overnevnte OS for å få slike gode avtaler.

 

Kan det hende at dersom de leverer PC'er med Linux som opsjon, at de da uansett betaler Windows lisens til Microsoft pga interne avtaler, og så tar ekstra kostnad fordi merarbeidet de har med å legge til rette ekstra systemer for å håndtere andre OS? (altså at de kun har dette som opsjon fordi de vet endel entusiaster ønsker seg noe annet enn Windows)

 

Noen som vet noe om dette? (har alltid lurt på hvorfor enkelte PC leverandører sier at de ikke har "lov" til å selge PC uten OS...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje MS støtter seg på den såkallte Big Mac indexen når de prisetter sine produkter? :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Mac_index

 

http://www.oanda.com/products/bigmac/bigmac.shtml

 

Forøvrig er det vel slik med mange slags varer, enten det er biler eller HiFi, etc. at kjøpekraften i det aktuelle landet/regionen er det som i mange tilfeller fastlegger utsalgsprisen.

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

Hva jeg ikke forstår, er at ikke denne ekstreme detaljeringen som MS driver på med for Vista ikke koster mye mer i administrasjon og oppfølging enn de tjener på det sammenlignet med en mye enklere modell.

 

F.eks. at de har ett uttall forskjellige versjoner av Vista, i ett utall forskjellige språk, i ett uttall forskjellige lisenstyper, i ett uttall forskjellige rabattprogram, i forskjellige media (DVD/nett)...

 

MS må vel kunne tjener mye mer på å forenkle dette. Hvorfor ikke kun ha en base type som de selger i butikk på DVD, og selg alt annet som billige plugins (f.eks Media Center, etc) på via internett butikk hos seg selv.

 

Drit i OEM, retail og upgrade varianter. Selg kun enn variant til en "rimelig" penge. (f.eks 1000 kroner for base OS'et, og 50-250 pr. plugin). Bedrifter og PC leverandører kunne vel inngått egne kvantum avtaler direkte med MS som før.

 

Selg seperate lisenser som gjør det mulig å installere det samme OS'et på flere maskiner til en rimelig penge. F.eks. 50% rabatt pr. OS/plugin.

 

De vil selvfølgelig få mindre intekt pr. salg, men jeg tror de ville solgt så mye mer kopier at det ville svare seg...

Lenke til kommentar

Grim_Fandango

 

Vi betaler allerede "PC lisens". Men det kalles med andre navn (moms, miljøavgift, elavgift, etc, etc... :D )

 

PS. Forstod ikke så mye av statistikken. Hvor/hva er den tatt fra, og hva er sammenhengen mellom svarene og spørsmålet de har svart på?

 

Hva mener du med at man betaler for naboen?

 

(PS. er du full, eller er det jeg som er dum? :!: )

8244996[/snapback]

 

 

Linken-----ikke så langt unna

 

Men du ser vel at hvis like mange som skal kjøpe ultimate skal bruke ulovlige versjoner, at noen dekker kostnader for noe?

Så på grunn at jeg er ikke full og du er ikke dum, vil jeg si det slik:

 

Er jeg og mange andre som kan kalles "dum" som kjøper lisens for et produkt, uansett rettferdig eller ikke, contra de "full smarte" som bruker det samme produkt uten å betale?

 

Og det blir ikke bedre når til og med rabatter blir argumentert som det blir.

 

For at % av brukere ovenfør som vil kjøpe og ikke kjøpe Vista, er for meg høyst realistisk som det kommer fram.

 

Og at så mange bruker et produkt ulovlig, som jeg velger å kjøpe er veldig problematisk.

 

Og at allerede du betaler for PC via alle de avgiftene du nevner, det blir for enkelt å svare slik. Alt for enkelt.

 

 

Men vi er enig i noe, og det må være at vi er uenig. :)

Lenke til kommentar
Noen som vet noe om dette? (har alltid lurt på hvorfor enkelte PC leverandører sier at de ikke har "lov" til å selge PC uten OS...)
Det er garantert avtaler som gir sterkt redusert pris på os mot at selger binder seg til å selge med dette. Du kan ofte lese (påstander) om Dell som er livredd for å miste godviljen hos ms...

 

Men når jeg nevnte lavere pris for Dell med wintendo så er årsaken først og fremst all reklame som medfølger(trialware). Et eksempel; Nero betaler Dell for å være med på "pakken", dette gir særdeles god reklame for Nero, som vet at x antall kunder vil oppgradere til fullversjon av Nero ev. kjøpe tilleggstjenester(du mangler f.eks. codec for å brenne avi til dvd osv). Leser du litt om dem som kjøper Dell maskiner så forteller de at etter fire uker kan det plutselig være et nytt ikon på skivebordet som bringer deg til en eller annen bank... Så eneste fornuftige du kan gjøre med en helt ny Dell maskin er å legge wintenod inn på nytt(cd plate følger med). Mao. en rekke software produsenter som betaler Dell penger for å være med, som fører til lavere pris. Det er synd det er slik, det gjør det ekstremt vanskelig for konkurrenter å ... konkurrere. Det virker rart for mange at en pc med gratis Linux er dyrere enn samme med wintendo...

 

Jeg trodde ikke helt på dette med det første, men søk litt på google så finner du masse info. Du kan se denne siden.

 

Jeg fikk med Nero til en dvd brenner jeg kjøpte; i dag stod den å blinket i tray med "Special Offer for you"... :nei:

8245896[/snapback]

 

Jeg tror deg på det du sier.

 

Men uansett, så har jeg ikke så mye imot det så lenge prisen på pakken blir så lav som den blir (Dell PC'er er tross alt ganske rimelige, eller ?). I bedriften vår får vi enda endel pris reduksjon på Dell (og bortsett fra noe Sonic Multimedia Offering (som er en helt grei basis CD/DVD brennings pakke for vanlige folk) og noe e-learning programvare, så har jeg ikke sett så mye til spam program).

 

Men som nevnt, for den relativt lave prisen på OS'et, er det greit å ha Windows med. Man er nesten avhengig av det for mange bruksområder (les: Spill), og man kan uansett installere Linux i tillegg. Det er vel det de fleste gjør. Bedrifter er enda mer avhengig av å bruke Windows, siden vi ofte har spesial programmer som ikke finnes i Linux utgave.

 

Men ang. spam programvare, så er IBM mye værre... De er helt ekstreme med alle sine egne "ThinkVantage" programmer. Programmer som skal gjøre bruker opplevelsen bedre, men som er ett helvete for administrering i bedrifter...

 

Men uansett er vel dette litt langt unna temaet til denne originale tråden...

 

:)

Lenke til kommentar

Grim_Fandango

 

Vi betaler allerede "PC lisens". Men det kalles med andre navn (moms, miljøavgift, elavgift, etc, etc... :D )

 

PS. Forstod ikke så mye av statistikken. Hvor/hva er den tatt fra, og hva er sammenhengen mellom svarene og spørsmålet de har svart på?

 

Hva mener du med at man betaler for naboen?

 

(PS. er du full, eller er det jeg som er dum? :!: )

8244996[/snapback]

 

 

Linken-----ikke så langt unna

 

Men du ser vel at hvis like mange som skal kjøpe ultimate skal bruke ulovlige versjoner, at noen dekker kostnader for noe?

Så på grunn at jeg er ikke full og du er ikke dum, vil jeg si det slik:

 

Er jeg og mange andre som kan kalles "dum" som kjøper lisens for et produkt, uansett rettferdig eller ikke, contra de "full smarte" som bruker det samme produkt uten å betale?

 

Og det blir ikke bedre når til og med rabatter blir argumentert som det blir.

 

For at % av brukere ovenfør som vil kjøpe og ikke kjøpe Vista, er for meg høyst realistisk som det kommer fram.

 

Og at så mange bruker et produkt ulovlig, som jeg velger å kjøpe er veldig problematisk.

 

Og at allerede du betaler for PC via alle de avgiftene du nevner, det blir for enkelt å svare slik. Alt for enkelt.

 

 

Men vi er enig i noe, og det må være at vi er uenig. :)

8245982[/snapback]

 

Takk for linken. Det ble lettere å forstå nå hva du mente med tallene. Selvfølgelig forstår jeg at vi som kjøper OS på sett og hvis betaler for de som piratkopierer, men jeg mener at det vil være færre som piratkopierer med enklere og billigere lisensmodell (selv om man alldri kan fjerne alle piratene. Enkelte vil kopiere uansett pris så lenge det er mulig. Det er programvarens evige dilemma).

 

Poenget er vel om MS vil tjene like mye ved økt salg pga redusert pris, enn de gjør med den modellen de har idag, noe som dette vel er ett forsøk på pga at de ikke selger som forventet. Det tror jeg. Derfor tror jeg at 10% pris reduksjon er ett latterlig tilbud da det ikke vil ha noen effekt.

 

PPS. Det jeg skrev om avgifter var ment som tull. Ikke som ett argument. (jeg hadde jo en smiley på...men kanskje ikke rett...)

 

PPPS. Jeg mente selvfølgelig heller ingenting alvorlig med "full"/"dum" replikken. Det var bare for å poengtere at jeg ikke helt forstod artikkelen siden du ikke refererte til hva statistikken gjalt/og ikke brukte mer ord på å forklare argumentet med naboen.

 

PPPPS. Jeg synest også det er irriterende med personer som velger å piratkopiere på bekostning av oss som kjøper.

 

:)

Lenke til kommentar
For å si det sånn; dersom Dell begynner å selge maskiner med eller klar for GNU/Linux, så vil jeg uten tvil kjøpe denne selv om den er dyrere enn en med wintendo.

 

Ettersom jeg har forstått holder Dell på med å øke Linux tilbudet sitt med partnerskap med Red Hat og Novell (SUSE)

 

http://www.dell.com/linux

http://www.dell.com/content/products/featu...=bsd&redirect=1

 

Jeg er sterkt uenig med deg; flere og flere spill kan benyttes på GNU/Linux plattformen, flere native spill kommer også. Alt annet får man gjort på GNU/Linux plattformen med noen få unntak, som stadig blir mindre. Med tanke på alle de fordeler GNU/Linux kan by på så er jeg ikke i tvil om at wintendo vil tape til slutt. Ser frem til det! En Wii kan erstatte wintendo :!:

8246070[/snapback]

 

Kan ikke si at jeg ser mye til disse spillene i butikk hyllene...

 

Når det gjelder at alt annet kan gjøres på Linux, er dette til en viss grad greit/sant på hjemme markedet, men jeg kommer fra en industri bedrift, og vi har sinnsykt mange programmer som er spesiallaget og kun virker under Windows. Og flere blir det. Vi har kun mulighet for å la ett mindre utvalg av våre brukere kjøre Linux, men jeg er overhode ikke interessert i å måtte supportere to miljøer for å spare lisenskostnader.

 

Skulle vi derimot få applikasjonsstreaming fra sentralt styrt server (slik som f.eks SoftGrid, Citrix Tarpon, etc) til Linux (finnes det?) så ville det kunne vært en annen sak...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...