Gå til innhold

Den store Antec kabinett tråden!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Mye god lesing om P182 kabinettet her, selv har jeg dog bestemt meg for å gå for P190 tror jeg (da jeg alikevel må ha ny PSU). Er det noen her som kan fortelle litt som sine erfaringer med P190 ? (gjerne med bilder!)

 

Jeg er interessert i følgende;

- Hvordan er kvalitet og støynivå på de 2 strømforsyningene man får med i kabinettet her ? Er disse på høyde med høykvalitets PSU'er man ellers kjøper i løsvekt ? (leste bla. i en produktkommentar på komplett.no at en kjøper hadde hatt noen problemer med strømforsyningene her)

- Er kabinettet standard "midi-størrelse", eller snakker vi nesten maxi-tower her ?

- Vil TRUE til en Q6600 passe i P190 eller anbefales en annen kjøler til cpu her ? (jeg tenker da på evt. konflikter med den store viften i sidedøren)

- Regner med at et 8800 Ultra kort passer fint her ? (igjen, jeg tenker på evt. konflikter med viften i sidedøren)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

P190

 

PSU'ene er tilnærmet helt stille (jeg klarer ikke å høre de når de andre viftene går selv om jeg legger øre ned bak). Det som derimot er et problem med de er at 550w PSU'en bare kan brukes til optiske drev og harddisker etc. og ikke til f.eks skjermkort. Det er jo helt urealistisk å skulle bruke 550w på cd-rom og harddisk, men man kan jo få bruk for mer enn 650w til resten. (har lest at det kanskje er mulig å bruke noen overganger, men ettersom jeg kun kjører en GPU har jeg ikke giddet å undersøke nærmere).

 

Jeg hadde først et x1950xt (med samme vifte som her slik) stående i kabinettet og det kom i konflikt med "big-boy"-vifta så den mått skrus av. Nå bruker jeg derimot HD3870 og da er det ikke noe problem. Så vidt jeg kan se stikker ikke ULTRA-vifta i nærheten så mye opp som Arctic Cooling vifta jeg hadde så jeg tror ikke det skulle bli noe problem. Hvis du vil kan jeg prøve å ta noen mål for å se hvor mye plass jeg har tilovers med HD3870.

 

CPU-vifte er det noe jeg ikke har klart å bestemme meg for enda. I følge denne testen er det ikke plass til mer enn 10-12cm heatsink og det utelukker jo en del. Jeg lurer på om thermaltake big typhoon kan passe, men er litt skeptisk til vifteplasseringen på denne (blir jo ganske nære big-boy hvis det i det hele tatt går). TRUE tror jeg du kan utelukke hvis 200mm vifta ikke skal av, scythe ninja plus tror jeg heller ikke går (men er litt mer usikker her). CNPS9500 går såvidt (som du kan se i testen), men den er visstnok en søpplekjøler som bråker værre. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe scythe ninja plus og heller hive big-boy-vifta hvis jeg ikke finner noe som passer og kjøler bra.

 

Viftene som følger med i kabinettet er ikke veldig bråkete, men de suser ganske bra selv på low (medium og high høres maskina ut som en mikrobølgeovn). Tror disse skal byttes hvis det er penger igjen etter jul.

 

Ellers er det overaskende tungt. Det er et skikkelig styr å flytte på eller løfte. Det er også ganske stort (døh!). Plassering kan bli et problem pga lengden (ca 10cm lenger enn p182) og høyden (P182 er like høyt). Men det er en fryd å bygge i, og det er masse muligheter for å trekke kabler så det blir ryddig og fint. En del av kablene på den ene PSUen er avtagbare, men ikke noen av de på 550w'en noe som gjør at det blir litt mye kabler å finne sted til, noe stort problem var det derimot ikke.

 

Jeg skal se om jeg får tatt litt bilder og mål etterhvert.

Lenke til kommentar

sitter nå, som nevnt tidligere, med antec P190. Og er strålende fornøyd....blir overasket hvis jeg ser negativt på en enste ting ved dette kabinettet når jeg setter sammen dela.

Stort,stabilt og robust. Akkurat slik et kabinett skal være...

Og plass, synes jeg det er nok av i dette kabinettet, skal ha en Noctua U-12 CPU Kjøler. Og det passer .....

 

syes CPU viftene er litt overdrevet vanskelig å få plass til, fikk plss til en Big Typhoon cpu vifte i et lian li minitower, med 2 8800 GTS, raptor disk, 620 watt corsair osv osv...

 

BTW: Aluminium sucks

Lenke til kommentar

Takk for et fyldig svar Olarg!

 

Kanskje du kan hjelpe meg et par spørsmål til !

Jeg tenkte litt på disse 2 PSU'ene. Har alltid vært noe skeptisk til kabinetter med medfølgende PSU (jeg tenker skrekkhistorier om bla. Q-tech kasser med PSU'er ...), ikke kjenner jeg til Antec sin PSU'er heller.

Jeg regner vel dog med at Antec har levert rimelig stabile og gode PSU'er her ? (selvom størrelsen på de vel er noe skjevt fordelt, det kommer vel kanskje modulære PCI-E kabler til 550W'en etterhvert for de som trenger det)

 

Når det gjelder vifter, så forstår jeg det slik at kabinettet leveres komplett med alt av vifter foruten 2x 120mm i front ? (som da skal kjøle de 2 harddiskrammene)

Får disse to 120mm viftene plass bak støvfilterne når hardiskrammene er montert oppe og nede ?

 

Jeg leser i testen på bit-tech.net at max høyde på cpu kjølingen kan være 10cm. Big Typhoon VX burde vel kanskje akkurat gå med sine 10,3cm ? Eller finnes det et annet godt alternativ som garantert passer og kjøler en Q6600 godt ?

 

Flott med både mål og bilder hvis du får tid ! (hvor høyt i cm er forresten P190 fra bunn til topp ?)

Lenke til kommentar

bare lurer på en liten ting jeg, og så gidder jeg ikke lage en helt ny tråd bare for det, så spør her.

Jeg drev å oveklokka stasjonær pcen min litt i går, og stabilitetstestet med orthos. Med det samme fant jeg ut at jeg skulle ta en test på bærbaren min med orthos også, og fikk da kun etter 6 min. skremmende høye temperaturer.

Så det jeg lurer på er: er det farlig for cpuen med disse temperaturene? pcen kommer ofte over 75grader ved litt hard bruk.

post-65292-1196694425_thumb.jpg

Endret av marius883
Lenke til kommentar

LasseGL, mulig det er jeg som er litt tett men skjønner ikke helt hva du mener. Vet du helt sikkert at Noctua U-12 passer i P190? (syns det høres rart ut da flere tester slår fast at det ikke er mer enn 12cm plass over cpu og noctua-kjøleren er over 15cm) Hvilken cpu-kjøler bruker du nå? Er veldig interessert i å få bekreftet hvilke kjølere som passer og hvilke som kræsjer i "big-boy". Skal undersøke selv akkurat hvor mye plass det er over CPU når jeg kommer hjem i kveld. Kan det være sånn at CPU-plassering varierer litt mellom hovedkort og at kjølere kanskje ikke kræsjer i vifta på alle hovedkort? Husker ikke i farten hvor og hvor stor vifta faktisk er.

 

Jeg skal ta litt bilder og mål i løpet av uka.

Lenke til kommentar

Her kommer litt bilder:

 

Esken (med intel e6750-eske til sammenligning):

 

post-139301-1196722917_thumb.jpg

 

 

Kassa sett bakfra:

 

post-139301-1196722906_thumb.jpg

 

 

Pus er nysgjerrig:

 

post-139301-1196722953_thumb.jpg

 

 

Front med støvfilter på plass:

 

post-139301-1196722912_thumb.jpg

 

 

Front uten støvfilter:

 

post-139301-1196722924_thumb.jpg

 

 

Inni kassa (rotete):

 

post-139301-1196722934_thumb.jpg

 

 

Plass til frontvifter (ikke montert):

 

post-139301-1196722941_thumb.jpg

 

 

Pus oppå kassa:

 

post-139301-1196722957_thumb.jpg

 

 

Jeg har også tatt noen mål.

 

Indre mål:

-Fra hovekortet opp til kanten av kassa: <17cm

-Fra sidedøra ut til "toppen" av big-boy-vifta: >4cm

-Teoretisk plass til CPU-kjøler: ca 12cm

 

Ytre mål:

-Høyde: 51cm

-Lengde: 59cm

-Bredde: 21cm

 

Hvis det er spessielle bilde/måle-ønsker eller noe annet er det bare å mase :D

 

Tilslutt, bare så det er helt klart, jeg er kjempe fornøyd med kabinettet og nøler ikke med å anbefale det til alle som ikke skremmes av tyngden, størrelsen (stort utenpå, litt trangt i bredden inni) eller prisen.

Lenke til kommentar
Her kommer litt bilder:

 

Esken (med intel e6750-eske til sammenligning):

 

post-139301-1196722917_thumb.jpg

 

 

Kassa sett bakfra:

 

post-139301-1196722906_thumb.jpg

 

 

Pus er nysgjerrig:

 

post-139301-1196722953_thumb.jpg

 

 

Front med støvfilter på plass:

 

post-139301-1196722912_thumb.jpg

 

 

Front uten støvfilter:

 

post-139301-1196722924_thumb.jpg

 

 

Inni kassa (rotete):

 

post-139301-1196722934_thumb.jpg

 

 

Plass til frontvifter (ikke montert):

 

post-139301-1196722941_thumb.jpg

 

 

Pus oppå kassa:

 

post-139301-1196722957_thumb.jpg

 

 

Jeg har også tatt noen mål.

 

Indre mål:

-Fra hovekortet opp til kanten av kassa: <17cm

-Fra sidedøra ut til "toppen" av big-boy-vifta: >4cm

-Teoretisk plass til CPU-kjøler: ca 12cm

 

Ytre mål:

-Høyde: 51cm

-Lengde: 59cm

-Bredde: 21cm

 

Hvis det er spessielle bilde/måle-ønsker eller noe annet er det bare å mase :D

 

Tilslutt, bare så det er helt klart, jeg er kjempe fornøyd med kabinettet og nøler ikke med å anbefale det til alle som ikke skremmes av tyngden, størrelsen (stort utenpå, litt trangt i bredden inni) eller prisen.

 

Takk for flotte bilder og gode mål!

 

Da er det ingen tvil for meg, bestiller meg denne fra Amentio ved førstkommende lønning! Nå mangler jeg kun å bestemme meg om en passende kjøler til Q6600, som passer innenfor målene /m big-boy-vifta!

Lenke til kommentar

Jeg innstallerte mine to nye 8800GT i P182 i dag. Og dæven, måtte virkelig krangle for å få de kortene på plass når MIST viften står på baksiden av HDD ramma.. :p

 

Btw, noen som vet om det er mulig å få mer enn 12V ut av en maskin? Trengte å voltmodde MIST'n litt. 14-15V kanskje .. :p Mulig å pare 12V og 5V kanskje? :)

Lenke til kommentar

Da var mitt flunkende nye P190 på plass. Jeg har aldri sett et mere massivt og solid kabinett, det er jo bygget som en tanks ! (og veier omtrent like mye også virker det som)

 

Imens jeg bestemmer meg for en passende CPU-vifte til Q6600'en (tips?), hadde jeg tenkt å montere litt vifter og disker i P190'en.

 

I den forbindelse lurer jeg på hvordan i huleste jeg kan montere den 120mm viften som skal være nederst i fronten ? (foran kassa med 4 disker)

Det ser ikke ut til at det er noe slags skruefester der, kun et lite rom hvor viften skal smettes inn i. Må jeg fjerne fronten på kassa og ta den inn den veien mon tro ? Og er det ikke nødvendig å skru den fast ?

 

Mulig jeg spør dumt, men men .... :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...