Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan vi ha bil bak når me lærekjøre med moped?


Snufi

Anbefalte innlegg

Ingen som har vært inne og tatt en titt på reglene da? Men i allefall, for å få slutt på spekulasjonene så får dere reglene her!

 

På veg kan øvingskjøring i klasse M 146 berre gå for seg dersom den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg via tovegs radiosamband eller liknande.

 

Den som er med deg, må sjølv kjøre motorsykkel, det er ikkje lov å for eksempel kjøre etter i bil eller på moped.

 

Refleksvest som bakover viser bokstaven L må både du og den som er med deg ha på når øvingskjøringa går for seg.

 

Øvingsområdet må veljast etter kor langt du er komen i opplæringa. Det må vera forsvarleg å kjøre moped der! Du har ikkje lov til å øvingskjøre i utlandet.

 

På avsperra område eller øvingsbane er det lov å øvingskjøre når den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg.

Hentet fra Vegvesen.no Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen som har vært inne og tatt en titt på reglene da? Men i allefall, for å få slutt på spekulasjonene så får dere reglene her!

 

På veg kan øvingskjøring i klasse M 146 berre gå for seg dersom den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg via tovegs radiosamband eller liknande.

 

På avsperra område eller øvingsbane er det lov å øvingskjøre når den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg.

Hentet fra Vegvesen.no

8268855[/snapback]

 

Er telefon godkjent som "tovegs radiosamband"?

 

Hvis jeg sperrer av gårdsplassen, går det som avsperret område?

Lenke til kommentar
Er telefon godkjent som "tovegs radiosamband"?

8275489[/snapback]

Hvor mye har du tenkt til å bruke på øvelseskjøre da? Ha en samtale i gang under hele kjøreturen? :p Kjøp walkie-tolkie med handsfree! Jeg kjøpte et par Twintalker 6000 (to i en pakke), inkludert handsfree til begge og de hadde stemmeaktivering, så man slipper å trykke på noen knapper for å prate. Betalte 600 for disse. Man får billigere også :)

 

Hvis jeg sperrer av gårdsplassen, går det som avsperret område?

8275489[/snapback]

Nei, dette er ikke godkjent! Dessuten må man ha løyve/lisens for å kjøre på avsperrede områder, som for eksempel cross løyper og slikt..

 

Hvordan er det med LettMC? Kan man ha en bakpå der? Må han som er med ha motorsykkel-lappen, eller funker det med bil?

 

Kan en bil kjøre etter på lett?

8275499[/snapback]

Er folk her veldig late eller? Jeg linket jo til sida der hvor alle reglene står.. Men her har dere det latsabber! :p

Øvingskjøring klasse A og A1 (motorsykkel)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Øvingskjøring må ikkje vere til fare eller unødig ulempe for annan trafikk!

 

Berre den som har gjennomført trinn 1 - trafikalt grunnkurs har lov å øvingskjøre . Dette kurset skal gje grunnleggjande forståing for trafikk og vere utgangspunkt for vidare opplæring. Aldersgrensa for å ta kurset er 15 år. Tek du kurset i den offentlege skulen, kan du ta det i 10. klasse, sjølv om du ikkje har fylt 15 år.

 

Har du alt førerett i ei anna klasse kan du øvingskjøre i klasse A eller A1 utan å ta trafikalt grunnkurs. NB! Har du førerett i klasse M 146, S eller T må du likevel ta mørkekjøring og førstehjelp før du kan gå opp til førarprøve!

 

Du som skal øvingskjøre i klasse A må vere 16 år, og for klasse A1 må du vere 15 år . Du har ikkje lov å øvingskjøre dersom politiet har gjeve deg sperrefrist for førarkort.

 

Når du øvingskjører må du alltid ha med deg bevis for fullført trinn 1 - trafikalt grunnkurs og legitimasjon med bilete, eventuelt førarkort eller mopedførarbevis. (Førerett i klasse M 145 gjev ikkje rett til øvingskjøring utan at du har trafikalt grunnkurs!)

 

Den som er med deg må vere fylt 25 år og ha hatt førerett for slik motorsykkel som du øvingskjører med utan avbrot minst dei siste 5 åra . Det er den som er med deg, som er ansvarleg for kjøringa, men du som øvingskjører har også ansvar. NB! Den som er med deg og øvingskjører privat, kan ikkje ta betaling, det er det berre trafikklæraren som kan gjera.

 

Er du under 19 år, må du bruke mellomtung motorsykkel når du øvingskjører for klasse A. Det er motorsykkel som ikkje har effekt over 25 kW eller ikkje meir enn 0,16 kW pr kg eigenvekt, jf førarkortforskrifta § 2-2. For øvingskjøring til klasse A1, må motorsykkelen du har lov å øve med vera registrert som lett motorsykkel, sjå i vognkortet.

 

Ved øvingskjøring med motorsykkel på veg eller andre område som ikkje er avsperra, skal den som er med deg sitja på motorsykkelen og kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr. Har motorsykkelen som du øvingskjører med sitjeplass berre for føraren, må den som er med deg kunne instruere gjennom tovegs radiosamband eller liknande, i tillegg til å ha visuell kontakt.

 

Øvingsområdet må veljast etter kor langt du er komen i opplæringa. Du har ikkje lov til å øvingskjøre i utlandet.

 

På avsperra område eller øvingsbane er det lov å øvingskjøre når den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Hvor mye har du tenkt til å bruke på øvelseskjøre da? Ha en samtale i gang under hele kjøreturen?  :p  Kjøp walkie-tolkie med handsfree! Jeg kjøpte et par Twintalker 6000 (to i en pakke), inkludert handsfree til begge og de hadde stemmeaktivering, så man slipper å trykke på noen knapper for å prate. Betalte 600 for disse. Man får billigere også :)

 

8276217[/snapback]

 

Hadde planer om og bruke frifamile eller hva det heter til det fulle ;)

Lenke til kommentar
Mopedlappen er alt for dyr etter min mening. Jeg betaler 5k nå og for noen år siden betalte man 500kr for den.

8289750[/snapback]

Man må huske på at det er det trafikale grunnkurset som trekker prisen så mye opp i forhold til før, og det må man ha uansett hva man skal ta. Så tar man mopedlappen så kan man jo trekke ifra 2500-3000 kr på billappen.

 

Men dyrt er det uansett :(

Lenke til kommentar

broderen betalte 300 kr når han tok moped lappen (2001 var det vel), og de kjørte i et kvarter og tok en prøve , og for de som ikke klarte prøven på første forsøk fikk prøve igjen med boken , og for de som heller ikke klarte det da fikk prøve igjen med boka og samarbeide sammen ( ja det var 2 stykk som måtte gjøre dette med)

Lenke til kommentar
Mopedlappen er alt for dyr etter min mening. Jeg betaler 5k nå og for noen år siden betalte man 500kr for den.

8289750[/snapback]

Man må huske på at det er det trafikale grunnkurset som trekker prisen så mye opp i forhold til før, og det må man ha uansett hva man skal ta. Så tar man mopedlappen så kan man jo trekke ifra 2500-3000 kr på billappen.

 

Men dyrt er det uansett :(

8290808[/snapback]

Jeg betaler 5k utenom traffikalt grunnkurs. Det tok jeg for lenge siden så rekner ikke med det i mopedlappen prisen. ;)

Lenke til kommentar
Mopedlappen er alt for dyr etter min mening. Jeg betaler 5k nå og for noen år siden betalte man 500kr for den.

8289750[/snapback]

Man må huske på at det er det trafikale grunnkurset som trekker prisen så mye opp i forhold til før, og det må man ha uansett hva man skal ta. Så tar man mopedlappen så kan man jo trekke ifra 2500-3000 kr på billappen.

 

Men dyrt er det uansett :(

8290808[/snapback]

Jeg betaler 5k utenom traffikalt grunnkurs. Det tok jeg for lenge siden så rekner ikke med det i mopedlappen prisen. ;)

8292279[/snapback]

Hvor i allverden er det du tok lappen hen da?! :ermm:

 

På ungdomsskolen der jeg gikk hvor jeg betalte 700,- betaler man nå 1100 kr, og det er inkludert det trafikale grunnkurset. Så må man legge til ca 720 kr på biltilsynet = 1820 kr for mopedlappen. Så de som har slike muligheter er grisheldige da :)

 

Da jeg tok lappen i 2004/2005 kostet det ca 3500 på kjøreskole (før grunnkurset kom).

 

broderen betalte 300 kr når han tok moped lappen (2001 var det vel), og de kjørte i et kvarter og tok en prøve , og for de som ikke klarte prøven på første forsøk fikk prøve igjen med boken , og for de som heller ikke klarte det da fikk prøve igjen med boka og samarbeide sammen ( ja det var 2 stykk som måtte gjøre dette med)

8291763[/snapback]

Ikke rart det ble så billig slik som dom juksa da :p Men 300 kroner? Det kan vel ikke stemme? Hvor tok han lappen da? Man skal jo igjennom en teoridel på x antall timer, kjøregård, landevei og bykjøring.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...