Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ditt snitt på skolen


Anbefalte innlegg

Ja, i følge en lærer jeg kjenner hender det oftere at karakteren blir nedsatt enn satt opp. Det er jo tross alt helt nye sensorer som ser på teksten(e).

Merk også at generelt er karakterene lavere i år og sensorene er noe strengere. Faren min var på ett sensormøte på skolen der han diskuterte dette med flere sensorer. Karakterene gikk blant annet ned en hel karakter på skolen hans fra i fjor.

Endret av Navis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, i følge en lærer jeg kjenner hender det oftere at karakteren blir nedsatt enn satt opp. Det er jo tross alt helt nye sensorer som ser på teksten(e).

Tja, kommer an på hvor strenge skolen din er med karakterene (Burde egentlig ikke være så mye forskjell mellom eksamen og standpunkt, det er jo tross alt samme pensum dog litt mer krevende). Hos oss var det vanlig å få samme karakter på skriftlig eksamen og samme eller gå opp en karakter på muntlig eksamen.

Skulle ønske man kunne få velge vekk standpunkt karakteren og få eksamenskarakteren som gjeldende (Som man har tatt i VG1, VG2 og VG3). (Tenk om eksamenskarakteren ble gjeldende og standpunkt karakteren gikk bort, hadde ikke vert så dumt. Tror faktisk snittet mitt hadde økt)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Eksamen trakk ned, så det endte opp med 5,6(hvis det er meg du spør). Er fornøyd, men målet er jo selvfølgelig å forbedre meg så mye som mulig på vgs. :)

Hva var du oppe i til eksamen?

Norsk skriftlig, fikk 5 på begge. Kom opp i naturfag muntlig og der fikk jeg 6.

samme her, eller fikk 4 på bokmål.. Har sendt klage, så håper på 5❤️

Man kan vel gå ned karakter etter klaging? Var en situasjon i fjor på skolen min der flere elver gikk ned i karakter. Virker som veldig få tenker over risikoen ved klaging.

Både rektor og læreren min mente at jeg i hvertfall ikke kom til å gå ned❤️ Rektor har lest den, og hun er norsklærer også!!

Lenke til kommentar

 

 

På universitetet ligger jeg rundt bunnen av 60% (B).

 

 

Kan hende jeg missforstår her, men vil ikke 60% tilsvare skillet mellom D og C? 80% vil vel tilsvaret skillet mellom C og B?

 

 

0-40 F

40-49 E

50-54 D

55-59 C

60-69 B

70+ A

 

https://en.wikipedia.org/wiki/ECTS_grading_scale

 

Hva? Dette kan da ikke være riktig... Får en A ved å få 70% og oppover? Da må det vel være et skyhøyt tall som får A. På VGS til og med får man 4 hvis man har 70%. Hvorfor er det så lave grenser?

Lenke til kommentar

Er det slik at skalaen også her går til 100? Slik at man eksempelvis ved en multiple-choice eksamen ville fått karakteren A hvis man hadde 70 av 100 spørsmål korrekt? Ser bare for meg at det vil være enklere å oppnå gode karakterer i tekniske fag hvor det kanskje ikke er så mye rom for skjønn, men oppgavene har et absolutt svar? Spesielt med tanke på sammenligning med Norsk skala, hvor blant annet karakteren C strekker seg fra 60 til 80%.

Lenke til kommentar

 

3 i 1T + 3 på eksamen må ta skylda :)

Det skal sies at årets eksamen var vanskelig. Se ikke bort fra at du kan gå opp en karakter dersom du tar opp igjen faget neste år. Mitt tips er at vanskelighetsgraden blir justert litt ned, kanskje lavere enn normalen.

 

Ja, synes den var ganske vanskelig..

Tenker å ta opp 1P til høsten, siden jeg tar S1 videre ;)

Lenke til kommentar

Er det slik at skalaen også her går til 100? Slik at man eksempelvis ved en multiple-choice eksamen ville fått karakteren A hvis man hadde 70 av 100 spørsmål korrekt? Ser bare for meg at det vil være enklere å oppnå gode karakterer i tekniske fag hvor det kanskje ikke er så mye rom for skjønn, men oppgavene har et absolutt svar? Spesielt med tanke på sammenligning med Norsk skala, hvor blant annet karakteren C strekker seg fra 60 til 80%.

 

Dette vil trolig hjelpe på: http://www.uhr.no/documents/Lysfjord_26.10.12.pdf

 

Om 70+ er A i Storbritannia og 90+ er A i Norge så vil fortsatt karakterene modereres til å vise prestasjoner, ikke antallet riktig svar, så det er vanskeligere å nå 70 i Storbritannia enn det er å nå 90 i Norge. Det er verdt å notere at det ikke skal bety at 70 eller 90 av svarene dine er riktige, men at du har et prestasjonsnivå.

 

67 på en eksamen i Storbritannia betyr ikke at 67% av svarene var riktige. :)

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...