Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ditt snitt på skolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Belarnion: Er det ikke enklere å arbeide med matte, fysikk og kjemi på universitetsnivå når du ikke har så mye annet å fokusere på?

 

Jeg synes det er vanskelig å kombinere lekser i realfag og feks norsk. Blir ofte at jeg nedprioriterer begge, og får ikke gjort noe. Er på sisteåret allmenn.

 

Ontopic: Medregnet ekstrapoeng har jeg et snitt på +- 6,0. Får se hvordan det går på eksamene.

8285595[/snapback]

Jeg synes at universitet er mye mer deilig enn VGS, nettopp fordi du har noen få fag å konsentrere deg om. På VGS har du nesten full skoledag, og da venter lekser, innleveringer og prøver stort sett hele tiden. Jeg følte i alle fall at jeg hele tiden var under press.

 

Nå på universitetet har jeg i snitt et par timer med forelesning hver dag, og leser resten. Jeg prøver å være mest effektiv, så jeg får en arbeidsdag fra 7-8 til 15-16. Etter det har jeg fri. Skulle jeg være veldig trøtt en morgen, kan jeg kanskje sove til 10, og heller ta igjen de timene på lørdag. Skikkelig deilig å være herre over din egen arbeidsdag.

8288519[/snapback]

Antar det er noen forskjeller fra studium til studium og lærested til lærested. Jeg hadde jevnt arbeidsdag fra 08.00 til 20-22.00 hver eneste dag, inkludert helger og ferier de første par årene på universitetet. Og det var definitivt ikke unikt i klassen for å si det sånn... De som ikke fikset mengden skolearbeid sluttet eller søkte seg inn på NTNU.

Lenke til kommentar
Min første A kom ikke i matte, fysikk eller kjemi. Den kom i enkelte samfunnsviteres siste universelle bastion, Ex. Phil. ;)

8287737[/snapback]

Du vet at filosofi og vitenskapshistorie ikke er samfunnsvitenskap, og primært ligger under historisk-filosofiske (eventuelt humanistiske jf. UiO) fakultet, right?

Lenke til kommentar
Belarnion: Hvor studerer du?

8289211[/snapback]

MatNat UiO

 

Min første A kom ikke i matte, fysikk eller kjemi. Den kom i enkelte samfunnsviteres siste universelle bastion, Ex. Phil. ;)

8287737[/snapback]

Du vet at filosofi og vitenskapshistorie ikke er samfunnsvitenskap, og primært ligger under historisk-filosofiske (eventuelt humanistiske jf. UiO) fakultet, right?

8289581[/snapback]

Beklager. Jeg har det med å putte hele øvre Blindern i samme bås. :blush:

Lenke til kommentar
De som ikke fikset mengden skolearbeid sluttet eller søkte seg inn på NTNU.

8288956[/snapback]

 

Hehe, utdyp den litt mer please. Drømmer selv om å komme inn på et sivilingeniørstudiet på ntnu, så er interessert i hva som forgår der.

8308617[/snapback]

Mitt inntrykk er at man får mer oppfølgning som student på NTNU enn UiO. Det er flere "må-ting", dermed kan det være enklere for noen å følge med.

På UiO er du mer eller mindre totalt overlatt til deg selv. Det elsker jeg. :)

Lenke til kommentar

8. Klasse. 3.5 i snitt. Hadde seks 3'ere og seks 4'ere etter det eg husker

 

9. Klasse. Første termin: 3.6 i snitt

9. Klasse. Andre termin: 4.0 i snitt. Fekk berre 4'ere

 

10. Klasse. Første termin: 4.0 i snitt. Fekk en 3'er, en 5'er og resten 4'ere

10. Klasse. Andre termin: Får sjå korleis det går :p Håper på å komme inn på elektrolinja her eg bur...

I dag så fekk sikkert halve klassen eit sånt brev med heim, der det står om at det er muligheter å rykke ned i eit fag. Var så nervøs då læraren delte ut. Tenkte kvar gong ho snudde seg å såg seg rundt at no kom ho til å gi eit brev til meg. Då det var 2 brev igjen i handa, ga ho det eine til ein som sitter forran meg. Også snudde ho seg mot meg med eit brev igjen bare for å tulle med meg. Ho såg at eg såg skikklig nervøs ut. Også sa ho at det var visst ikkje noko brev til meg, og ga det til ein anna elev. Då blei eg glad :)

Lenke til kommentar

Til jul i år fikk jeg 4,25 (lærerne er generelt kipe til jul 10 klasse)

 

Fikk på konferansetime vite at jeg vippa mellom 4 og 5 i alle fag untatt natur og miljø og nynorsk(hat :whistle:)

 

Så det betyr egentlig at alt avhenger av det jeg har gjort de siste ukene og heldagsprøvene som begynner om en uke eller to...

Lenke til kommentar
Belarnion: Er det ikke enklere å arbeide med matte, fysikk og kjemi på universitetsnivå når du ikke har så mye annet å fokusere på?

 

Jeg synes det er vanskelig å kombinere lekser i realfag og feks norsk. Blir ofte at jeg nedprioriterer begge, og får ikke gjort noe. Er på sisteåret allmenn.

 

Ontopic: Medregnet ekstrapoeng har jeg et snitt på +- 6,0. Får se hvordan det går på eksamene.

8285595[/snapback]

Jeg synes at universitet er mye mer deilig enn VGS, nettopp fordi du har noen få fag å konsentrere deg om. På VGS har du nesten full skoledag, og da venter lekser, innleveringer og prøver stort sett hele tiden. Jeg følte i alle fall at jeg hele tiden var under press.

 

Nå på universitetet har jeg i snitt et par timer med forelesning hver dag, og leser resten. Jeg prøver å være mest effektiv, så jeg får en arbeidsdag fra 7-8 til 15-16. Etter det har jeg fri. Skulle jeg være veldig trøtt en morgen, kan jeg kanskje sove til 10, og heller ta igjen de timene på lørdag. Skikkelig deilig å være herre over din egen arbeidsdag.

8288519[/snapback]

Antar det er noen forskjeller fra studium til studium og lærested til lærested. Jeg hadde jevnt arbeidsdag fra 08.00 til 20-22.00 hver eneste dag, inkludert helger og ferier de første par årene på universitetet. Og det var definitivt ikke unikt i klassen for å si det sånn... De som ikke fikset mengden skolearbeid sluttet eller søkte seg inn på NTNU.

8288956[/snapback]

 

NTNU er ikke rett sted viss man prøver å unngå mye skolearbeid :S

De som i stor grad lyktes best på NTNU da jeg gikk der var enten de som "bodde" på lesesalen, eller de som kunne tingene fra før. Nå kan det være forskjellig arbeidspress på forskjellige studium, men går du siv.ing får du nok å gjøre...

 

Og den fordelen man har ved at det er få fag å fokusere på, spises kjapt opp ved at farten øker. Matte på universitetsnivå er noe ganske annet enn matte på VGS, og der man på VGS brukte uker på å "drille" på f.eks. integrasjon, fyker man, desverre, gjennom temaer med mye høyere kompleksitet på bare noen få forelesninger.

Lenke til kommentar
NTNU er ikke rett sted viss man prøver å unngå mye skolearbeid :S

De som i stor grad lyktes best på NTNU da jeg gikk der var enten de som "bodde" på lesesalen, eller de som kunne tingene fra før. Nå kan det være forskjellig arbeidspress på forskjellige studium, men går du siv.ing får du nok å gjøre...

 

Og den fordelen man har ved at det er få fag å fokusere på, spises kjapt opp ved at farten øker. Matte på universitetsnivå er noe ganske annet enn matte på VGS, og der man på VGS brukte uker på å "drille" på f.eks. integrasjon, fyker man, desverre, gjennom temaer med mye høyere kompleksitet på bare noen få forelesninger.

8387475[/snapback]

Japp. Årsaken til at NTNU ble valgt var at de ikke fikk helt dreisen på at all læring var på eget ansvar. På UiO kan du, som jeg også har gjort, møte opp på første forelesning i et fag, gjøre én midtveiseksamen og likevel ha lov til å gå opp til hovedeksamen. For meg virker det som (arrester meg om jeg tar feil) at det på NTNU er flere obligatoriske oppgaver som må gjøres. Gjerne hver eneste uke. Jeg liker når jeg får bestemme alt av tempo selv. Andre liker å ha et fast opplegg å følge. De som liker fast opplegg vil sannsynligvis gjøre det en god del bedre på NTNU enn UiO.

 

Når det gjelder sammenligningen du tar på matte så er jeg helt enig. Tempoet på universitetsnivå i forhold til VGS er som en Core2Duo i forhold til en 486...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...