Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ditt snitt på skolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde

4,82 på ungdomsskolen

5,19 på VGS almenn (Gjorde bare de mest nødvendige leksene)

4,82 på UiO, "Materialer, Energi og Nanoteknologi".

Så langt ihvertfall... (Da later jeg som A er 6, B er 5 osv.) Fyyyy søren så mye hardere universitet er enn VGS. VGS er barnehage for store barn i forhold jo. :(

Lenke til kommentar

Fikk 3,3 til jul. Jeg ga rett og slett faen i skolen, leste ikke på prøver og tok en fridag eller fire en gang i blant. Jeg har tatt meg skikkelig i nakken i år, og jeg har stort sett kun fått 4-ere og 5-ere. Jeg har fortstått hvor lite lesing det faktisk skal til for å få 5 i stedet for 3 på en prøve; lese gjennom stoffet én gang eller to.

Lenke til kommentar
VGS er barnehage for store barn i forhold jo. :(

8268315[/snapback]

 

Seriøst?

8269011[/snapback]

Kort svar: ja. Men kommer an på hvilket studium.

 

Langt svar:

På VGS gjorde jeg ikke stort mer av lekser enn det som var innleveringer og "obligatorisk". Jeg leste til lekseprøver og slikt også men de var det langt imellom på den skolen jeg gikk på. Så klart leste jeg til eksamener også...

 

Jeg fikk glatt 6 i Matte og Kjemi og 5 i fysikk. Jeg fikk et karaktersnitt på 5,2 stort sett uten å slite for det. Tilsammen gjorde jeg kanskje lekser 15 minutter hver dag i snitt. Resten fikk jeg gjort på skolen i timene mens læreren plapra om et eller annet som jeg ikke gadd å høre på.

 

Dermed kom universitetet som et *massivt* sjokk for meg som ikke var vant med lekser. Etter 5 uker undervisning i Kalkulus (matte) lå jeg i stampe 4 uker bak det som ble forelest. I fysikken gjennomgikk vi hele 3FY pensum første uka. Deretter fortsatte det i noe som føltes ut som samme tempo...

Det første vi lærte i kjemi var at "alt" vi hadde lært på VGS var feil. Nå skulle vi lære hvordan det *virkelig* hang sammen.

 

Det var da det gikk opp for meg at jeg virkelig måtte ta meg sammen for å fikse dette. Jeg beit tenna sammen og knuste på med lekser og skolearbeid så hardt som jeg aldri hadde gjort før. Etter hvert følte jeg at det gikk sånn høvelig greit. Helt til eksamen kom.

 

Eksamen på universitetet var noe ganske annet enn VGS. Her skal du vise *alt* du har lært gjennom hele semesteret på rundt 3-4 timer. Det er stort sett bare denne eksamenen som setter karakteren din. Har du en dårlig dag eller er "uheldig" med oppgavene og stryker? Synd for deg da... prøv igjen neste år (og lånet blir ikke gjort om til stipend)! Alt under 40-45% riktig er *stryk* C (som kreves for å kunne ta mastergrad) krever rundt 70-75% riktig. Av alle som står på eksamen er snittet som regel rundt C. I de første mattefagene var det rundt 40%(!) stryk. Dette er folk som gjorde det ganske bra på VGS.

 

Jeg endte opp med et snitt på C etter det første året. Jeg hadde blant annet D i to mattefag. Det var mildt sagt sjokkerende for meg som jo uten å jobbe for det fikk 6 i 3MX på VGS uten å jobbe for det. Det virket som at virkeligheten endelig hadde fanget meg igjen. :)

 

Men jeg gav meg ikke. Jeg orket ikke tanken på å være gjennomsnittlig. :p

De neste 3 semesterene hadde jeg omtrent ikke noe liv utenom studiene. Jeg tok meg tid til å spille på PC kanskje én gang i måneden. Jeg leste lekser i juleferien, påskeferien, jeg avlyste alt av bursdagsfeiring osv. Et av semesterene hadde jeg 7 fag. Anbefalt er 3. Jeg tok 4 nye fag samtidig som jeg tok opp 3 fag jeg hadde fått "dårlig" karakter på før. Blant annet mattefagene. Etter det siste semesteret nå har jeg kravlet meg opp på noe som kan ligne på en B. Ergo har jeg for øyeblikket god nok score til å kunne søke om å ta en doktorgrad. (Spørs om det varer 2 år til da...).

 

 

Dette var fra et realfagsperspektiv. Andre studieprogrammer er gjerne lettere. En av kameratene mine tok engelsk bachelor på NTNU. Han hadde knapt skolearbeid. På den annen side kommer ikke han til å tjene på langt nær så mye penger, leke med mikroskoper til flerfoldige milllioner, dytte rundt på enkeltatomer og rett og slett forske på avanserte materialer til bruk i fremtiden.

:w00t:

 

 

På grunnlag av alt dette mener jeg at fagnivået og mengden pensum bør økes på VGS for å kunne bedre forberede de stakkars elevene på en universitetsutdannelse. Realfag på VGS er i dag en spøk. Professorer på universiteter rundt omkring er fortvilte. Politikere ser ikke ut til å skjønne spranget det er å gå fra å være en europataper i realfag (VGS) til å være en av de beste på realfag i Europa (Universitetet) ikke er så altfor lett. Skal tro hvor mange av de som har realfagsutdannelse selv?

 

Det sier kanskje litt når en norsk svak B på universitetet tilsvarer en amerikansk A. :p

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar

Jeg husker jeg hadde 3 i snitt i niende og tiende klasse.

Det var tider det.

 

Nå har jeg 5 i snitt stadig vekk.

Regner med å holde femmern til sommeren også.

Går VK1 allmennfag.

 

OT: Det er utrolig lett å få gode karakterer.

Jeg føler at jeg har enormt forbedringspotensiale når jeg bare bruker omkring 10minutter på lekser om dagen i gjennomsnitt. Øver litt før prøver da såklart, men ellers veldig lite lekser.

Lenke til kommentar
Ey, jeg lover dere at alle med 4.7++++  smisker med lærerne eller har god kontakt med lærerne, blir kvalm av og se på..

8237433[/snapback]

 

Så du har mye i mot at enkelte liker å ha kontakt med kunnskapsrike personer? Eller rett og slett mer voksne personer enn klassekameratene?

(Sier ikke at alle lærerne er kunnskapsrike!)

 

Jeg hadde et snitt på 4,9 til jul, VG1 elektro. Det kan tenkes at jeg kanskje "smisker" litt med lærerne i form av at jeg spør mye, er aktiv i timene og gjør leksa mi. Men grunnen til at jeg har snittet jeg har(som kunne vært bedre :whistle: ) er fordi jeg liker det jeg holder på med.

 

Det jeg synes er kvalmt er alle som har et snitt på mindre enn 3.

 

- Hvis man har et snitt på mindre enn 3, så er det noe galt ... Hvis man ikke liker det man holder på med(yrkesfag) så burde man slutte. Jeg synes det går ut over meg at andre ikke gidder å gjøre en innsats på skolen.

 

Og hvis du tror jeg mener at folk som bare gir faen og stryker bare burde bli kastet ut, så ... Tror jeg det var omtrent noe slikt jeg mener. :hmm:

Lenke til kommentar

5,3 på ungdomsskolen.

5,1 på VGS. Med 2-3MX, 2-3FY og 2-3 KJ.

På universitetet ligger jeg vel kanskje nærme B i snitt.

 

Hvordan universitetet er, varierer på person til person. Men er man vant til å jobbe for å få gode karakterer, fremfor å surfe igjennom, så får man gjerne det på universitetet også. Men jeg ser heller ikke på C som en dårlig karakter heller, det tilsvarer i alle fall ikke en 3`er.

Endret av AndrusMaximus
Lenke til kommentar

Belarnion: Er det ikke enklere å arbeide med matte, fysikk og kjemi på universitetsnivå når du ikke har så mye annet å fokusere på?

 

Jeg synes det er vanskelig å kombinere lekser i realfag og feks norsk. Blir ofte at jeg nedprioriterer begge, og får ikke gjort noe. Er på sisteåret allmenn.

 

Ontopic: Medregnet ekstrapoeng har jeg et snitt på +- 6,0. Får se hvordan det går på eksamene.

Lenke til kommentar
Belarnion: Er det ikke enklere å arbeide med matte, fysikk og kjemi på universitetsnivå når du ikke har så mye annet å fokusere på?

 

Jeg synes det er vanskelig å kombinere lekser i realfag og feks norsk. Blir ofte at jeg nedprioriterer begge, og får ikke gjort noe. Er på sisteåret allmenn.

 

Ontopic: Medregnet ekstrapoeng har jeg et snitt på +- 6,0. Får se hvordan det går på eksamene.

8285595[/snapback]

Vel... Det kommer vel litt an på personen. Jeg trodde selv jeg var skikkelig god i matte og elsket matte på VGS. Nå hater jeg matte...

Jeg trodde så klart at alt ville bli så mye enklere på universitetet. Tenk det... bare tre fag å fokusere på hele tiden. På enkelte området ble det jo så klart enklere, av den grunn at det ble et snevrere fagområde å fokusere på. På den annen side så ligner ikke matte, fysikk og kjemi på den du kjenner fra VGS. Dessuten kan det faktisk føles litt vel ensidig etterhvert også. Nå er jeg svært takknemlig for at jeg skrev en del i norsken på VGS. Dessuten er jeg veldig glad for engelsken. Alle pensumbøkene er jo så klart på engelsk nå. :)

Samfunnsfag og etikk kreves for å virkelig forstå nanoteknologien og dens begrensninger. Noe av pensumet vårt var på tysk. Fargelære fra kunst og håndtverk kan være kjekk å ha. osv osv. Man får uansett bruk for mange fag selv om man "bare" har matte, fysikk og kjemi.

 

Eksempel på hvor fjernt 3KJ (VGS) pensum er fra KJM3100 (UiO):

- 3KJ eksamensoppgave:

Store mengder nikkel brukes til å lage forskjellige legeringer. Som eksempel på en slik legering kan nevnes 18-8-stål (18 % krom, 8% nikkel og resten jern). Hvilke grunner finnes for å legere jern med andre metaller, som nikkel?

 

- KJM3100-Materialkjemi. Eksempel på pensumtekst (to enkle setninger):

"The accessible framework compositions of the mesostructure depends on finding inorganic precursors that co-assemble with micelle or liquid crystal templates and remain intact throughout the nucleation and growth process leading to the mesoporous product material."

"In the context of colloid chemistry, the micelle can be viewed as a colloidal particle and the lyotropic liquid crystal as a colloidal crystal."

 

Se nå for deg 300 sider i samme kaliber med tekst i punktstørrelse liten, sort/hvitt bilder (om du er så heldig å ha bilder) og en del ubehagelige grafer. Det var et fag. 3 fag gir tilsammen rundt 1000 sider pensum av den typen. 1000 sider fordelt på rett over 4 mnd. Nå skal det nevnes at noen av de første introduserende fagene er noe lettere.

 

Jeg prøver ikke å skremme, jeg prøver mer å bare informere hvor tafatt og slapt VGS-systemet er og gi en viss idé om hvordan realfags-studier fortoner seg. Om du skal gjøre det passe bra, har du ikke altfor mye fritid. Samfunnsvitere, språkvitere og slikt pakk :tease: har det noen hakk lettere selv om de har mer pensum. Men så skal de ikke redde verden heller da. :whistle:

 

Min første A kom ikke i matte, fysikk eller kjemi. Den kom i enkelte samfunnsviteres siste universelle bastion, Ex. Phil. ;)

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar

Herregud jeg er glad at jeg slipper karakter kjøret når jeg kommer på universitetet. Er det noe jeg hater så er det kjøret etter karakterer. Fører bare til stress. Da er det bedre å få bestått eller ikke-bestått.

 

Tenkte selv at jeg skulle sivilingenør av et slag. Men det gidder jeg ikke når jeg "bare" har femmer i 3MX. Som du sier er det tyngre på universitet. Akademisk er vel sivilingenør studiene de tøffeste studiene i Norge.

Lenke til kommentar
Ey, jeg lover dere at alle med 4.7++++  smisker med lærerne eller har god kontakt med lærerne, blir kvalm av og se på..

 

Det er slike holdninger som gjør at færre og færre elever tør å være aktive i timene, stille spørsmål og gjøre en innsats for å oppnå en god karakter. Men back to topic:

 

På vitnemålet mitt fra ungdomsskolen hadde jeg et snitt på 5,8.

VG1 Toppidrett 1. termin: 5,1

Lenke til kommentar
Belarnion: Er det ikke enklere å arbeide med matte, fysikk og kjemi på universitetsnivå når du ikke har så mye annet å fokusere på?

 

Jeg synes det er vanskelig å kombinere lekser i realfag og feks norsk. Blir ofte at jeg nedprioriterer begge, og får ikke gjort noe. Er på sisteåret allmenn.

 

Ontopic: Medregnet ekstrapoeng har jeg et snitt på +- 6,0. Får se hvordan det går på eksamene.

8285595[/snapback]

Jeg synes at universitet er mye mer deilig enn VGS, nettopp fordi du har noen få fag å konsentrere deg om. På VGS har du nesten full skoledag, og da venter lekser, innleveringer og prøver stort sett hele tiden. Jeg følte i alle fall at jeg hele tiden var under press.

 

Nå på universitetet har jeg i snitt et par timer med forelesning hver dag, og leser resten. Jeg prøver å være mest effektiv, så jeg får en arbeidsdag fra 7-8 til 15-16. Etter det har jeg fri. Skulle jeg være veldig trøtt en morgen, kan jeg kanskje sove til 10, og heller ta igjen de timene på lørdag. Skikkelig deilig å være herre over din egen arbeidsdag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...