Gå til innhold

Tolltull: Melding om ankommet ufortollet sending


Anbefalte innlegg

Hei! Har fått brev fra Posten ang. en pakke jeg bestilte fra Futurlec.

 

Selve verdien på varene ligger under 200kronersgrensa, men med frakt (5$), kom hele forsendelsen på 34,5$. Altså ca. 215 kroner inklusiv frakt. Ekslusiv frakt, er varens verdi på 29$ (180kr)

 

Hva skal jeg gjøre for å slippe dette tullet?

 

 

Forrige gang jeg bestilte fra Futurlec, bestilte jeg for 25$ + 5$ shipping (30$ totalt) og slapp dette tullet. Ser ut til at Posten prøver seg..

 

MELDING OM ANKOMMET UFORTOLLET SENDING

 

Avsender: FUTURLEC

 

Vi har mottatt en sending fra utlandet til fortolling. For å tollklarere sendingen har du følgende alternativer:

 

Alternativ 1: Posten kan fortolle. Oppgi fødselsnummer og signer fullmakten.

Utfylt fullmakt (denne sendingen) sendes sammen med eventuelle papirer vi etterspør.

 

Pris (inkl.mva) fra 01.01.07: Fortolling: kr. 182. Om vareverdien er under 1000 kroner, og varen ikke er restriksjonsbelagt, er prisen kr 90 Mva og evt. avgifter kommer på varen i tillegg. Avgiftsfrie sendinger behandles gratis.

 

VED VALG AV ALT. 1: SKRIV INN FØDSELSNR. 11 SIFFER NEDERST PÅ SKJEMAET OG RETURNER ÅPNINGSTILLATELSE FOR Å KUNNE FORTOLLE SENDINGEN. UNDERSKRIFT: LEGG VED FAKTURA, KVITTERING ELLER KONTOUTSKRIFT ANGÅENDE KJØPET.

 

ALternativ 2: Du kan ta hånd om fortollingen selv.

A) Fortolle og hente sendingen ved Postens Godssenter.

 

B) Fortolle selv ved lokalt tollsted. Både TOllvesenets og Postens referansenummer må sendes til Postens Godssenter innen 10 dager. E-postadresse, faksnummer og postadresse er angitt nederst på denne meldingen.

 

Sendingen vil komme til ditt hentekontor med en faktura for Postens utførte arbeid i forbindelse med ankomstbehandling, ft. kr 90 (inkl.mva)

 

Med vennlig hilsen

Postens Godssenter Oslo

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pussig.. Jeg kan foreta fortolling av varen via TVINN (tollvesenets løsning for fortolling på internett), men da blir jeg bedt om å oppgi varens verdi INKL. FRAKT.. :-S

 

 

Så det bør vel egentlig holde å sende ordrebekreftelsen på mail?

 

 

Sub-Total 29.65

Postage 5.00

Total 34.65

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Jeg fikk akkurat det samme på en pakke jeg fikk her for litt siden. Det som er viktig å merke seg her er at det har kommet nye regler for fortolling av varer. Så du er nødt til å sende inn skjema ferdig utfylt med dokumentasjon på at den koster under 200NOK til posten. Du kan sende det inn som PDF i mal, fax, eller snail mail..

Lenke til kommentar
Mmm.. Ang. de nye reglene; Er det slik at jeg SKAL betale toll på forsendelsen min?

8212176[/snapback]

 

Det spørs vel hva du har bestillt. Få varer som har toll.

Moms derimot..

Men, så lenge varens verdi (uten frakt) er under 200 kr, så slipper du å betale moms.

Send en mail, med en faktura e.l. som viser dette. Evt en utskrift ifra nettbanken.

 

Edit: les her http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...&epslanguage=NO

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar
Hvis pakken overstiger kr 200 så må du betale moms. Du MÅ betale moms på frakt også. Pakken kommer deg på Kr 269,- + gebyr.

8212425[/snapback]

 

Bare for å klare opp litt.

Ja, hvis det du har kjøpt overstiger 200 kr UTEN frakt, må man betale moms. Også på frakten. Koster det du kjøper 210 kr, og frakten 50 kr, må du betale:

(210 + 50)*1,25 = 325 kr tilsammen (+ evt gebyr til posten på kr 90, altså tilsammen 415 kr.

 

Koster varen din 195 kr, og frakten 400 kr, må du ikke betale moms. Da betaler du kun 595 kr.

Lenke til kommentar

Når jeg får disse sender jeg en e-post til [email protected] med bilde av (skjermdump) bestillingen fra den nettsiden jeg har bestillt fra.

Der pleier porto og varens pris å stå hver for seg.

Husk postens referansenummer i mailen.

 

Koster varen under 200 skal du ikke betale moms og fortollingsgebyr.

Koster varen over 200kr skal du betale 25% moms på varens verdi og frakt + et fortollingsgebyr på 90kr :realmad::yucky::(

Lenke til kommentar

ok! takk for svar! :D det gikk helt glatt forrige gang jeg bestilte (brevet så åpnet ut, var stemplet med tollfri vare, etc), men da hadde jeg vel kanskje bare flaks forrige gang. :-) Så denne gangen var reaksjonen noe ála "FAEN! Jeg VISSTE de kom til å ta med frakten! De firkanta avgiftsgebyrparagrafrytterne"

 

 

 

Det som er litt teit, er at Futurlec ikke merker pakken med verdi, så da kommer den sannsynligvis til å stoppe opp på samme måte i fremtiden :p

 

Anbefaler forresten alle som er ivrige kjøpere fra utlandet å registrere seg på TVINN (toll.no). Ikke at jeg faktisk har gjennomført en fortolling selv, men man kan fortolle varer med verdi på opptil 1000 kroner selv. Slipper å betale det f*ings gebyret til Posten. For min del er moms null problem å betale. :)

Lenke til kommentar
Anbefaler forresten alle som er ivrige kjøpere fra utlandet å registrere seg på TVINN (toll.no). Ikke at jeg faktisk har gjennomført en fortolling selv, men man kan fortolle varer med verdi på opptil 1000 kroner selv. Slipper å betale det f*ings gebyret til Posten. For min del er moms null problem å betale.
For de aller fleste er det nok for mye styr å hente pakken på tollkontoret ved innførselsstedet selv. Hvis den går videre med Posten krever de gebyr uansett om man har foretatt egenfortolling, så da er det like greit å la dem jobbe for pengene.
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Arg.

Jeg fikk også brev om dette her en dag.

 

Hva i svarte skal jeg gjøre nå?

Må jeg skrive under på at jeg lar dem ta hånd om fortollingen, eller er det andre muligheter?

 

BTW, jeg har kjøpt en vare fra Hong-Kong.

Varen har en verdi på 10 USD, og frakten koster 33 USD.

Dette har jeg kvittering på, i form av mail.

 

What to do? Vil jo selvsagt ikke betale noe til den hersens Posten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...