Gå til innhold

Fra skrivebord til bil


Anbefalte innlegg

WIFI vil jo fungere kun når bilen står stille og den har dekning. For hvert nytt aksesspunkt må du jo inn å knatte. Eller "oppfriske trådløs" osv.

8210644[/snapback]

Tull! ..

WIFI funker da i bevegelse også..

Eller tror du at du kjører raskere enn signalet?

 

Hele Trondheim f.eks. er dekket av et trådløsnett, tilgjengelig for alle studenter.

 

Edit: ..ikke "hele" Trondheim ^^

Endret av Steina
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er rart alle snacker om WiFi... Wifi er i min mening nesten ubrukelig.

Greit du kan kanske tatt over noen mp3er osv hvis du lar bilen stå på mens du er hjemme men mye mere får du ikke gjort med wifi.

 

modem for turbo3g eller edge kan vaere veldig brukbart!

Her i stockholm finnes det opp til 3,6mbit 3g og et abonnement får du til 199kr måneden, 1200kr om året. Ikke så vaerst dyrt med tanke på hvor mye en bil koster ellers. Hvis du ikke har tillgang til turbo3gb så finnes jo hvertfall 3g langs de fleste veiene i landet. Veit ikke hvordan det ser ut i norge men om det ikke finnes tar det nok ikke saerlig lang tid foer turbo3g dykker opp der også! Snart oppgraderer dem jo til 7,2mbit også...

Lenke til kommentar
Dette er jo fint for folk som ikke har peiling på HW. 28x23x7 cm?? Kan jo like gjerne legge bladservere i bagasjerommet. Heller bygge noe med wafer-luke hovedkortet (http://www.icpamerica.com/products/single_board_computers/3_5_WAFER/wafer_luke.html) som passer inn i cd-spiller sporet i dashbordet, og kjører selfølgelig linux fra USB stick. Da snakker vi bil-PC.

8210951[/snapback]

Wafer-Luke var spennende, men hvordan er lydkvaliteten?

Lenke til kommentar

Selv om harddisken skal tåle en del, så er jeg spent på levetiden.

 

hvorfor slöse plass til ps2, er det noen som forsatt bruker det?

ville også heller hatt noen standard lydutganger til bilforsterker i stedet for 3.5mm

8210228[/snapback]

PS/2 til mus og tastatur blir fortsatt mye brukt, blant annet fordi enkelte utgaver av Windows kan ha driverproblemer med dette over USB.
Lenke til kommentar

angående wifi i bil. driver dem ikke å roter med å bruke trådløse forbindelser slik at når en skrur på nødblink og lignende så kan en også skru på en sender som plukkes opp i andre biler og varsler fører av disse om potensiell fare?

 

eller for den del at en får enda mer info om hva bilene rundt seg driver på med en hva blinklys og annet kan tilby? som for eksempel at når bilen foran bremser så kan din bil også bremse automatisk ned?

 

greit nok, jeg vet ikke om jeg ville kjørt disse funksjonene på samme os som håndterer musikk og nettforbindelse ;)

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Selv om harddisken skal tåle en del, så er jeg spent på levetiden.

 

 

har hatt pc i bilen i snart 2 år med standar 3.5" Hd og den fungerer utmerket enda,så jeg tror ikke HDen skulle være noe problem.

 

Sjekk ut http://www.carputer.no

8212131[/snapback]

 

 

Så du har drevet på du også ;)

Jeg har nå drevet med carputer i snart 4 år.

har kommet så langt at med min lille hjemme pc (ombygget til å passe i hanskerommet) begynner eller er gaaanske ferdig utbygget til mitt formål.

Den starter på 10-15sec og bruker touchscreen 8" skjerm for å navigere i et Brukerinterface som er spesielt tilpasset og er stabilt til bruk i bil. istedenfor å forklare kan de som ønsker ta en titt på mitt prosjekt på www.tekniskmultimedia.no og/eller sjekke ut mitt forrige prosjekt på www.carputer.no

Kunne ikke vert mer fornøyd med Carputeren min :)

Har til og med spandert noen kroner på reklamelogo over mitt prosjekt til siden av bilen ;)

Lenke til kommentar

Flot folk med CarPuter har tatt ordet her.

 

Har selv drevet med CarPuter helt siden 2001 og dette er den beste gadgeten jeg hadde i bilen.

 

Men 7" LCD skjerm som jeg selv bygde inn i dashbordet ved hjelp av glassfiber.

 

For de som lurer på om 3,5" harddisk tåler. Ja den gjør det!

Mitt gamle IBM 80GB disk har mange år i bilen nå uten problemer. Dere må huske at harddisk er følsom på direkte stått først og fremst, og i bilen hver hul og ugjenv vei blir mye dempet av fjøringer osv slik at kreftene på disken blir så å si aldri som direkte støtt krefter.

Lenke til kommentar

Jeg bygde min første i 2004.

 

Vanlig HD takler det. Har opplevd når jeg kjører på veldig ristende vei (type snø/is med for mange kjetting-/beltekjøretøy) så stoper aksessen til HD etter 10-15 sek, men tar seg inn igjen når veien blir bedre (altså musikken stopper, men tar seg inn igjen nå det ikke rister så mye lenger).

 

Jeg kan forstå hvorfor det ikke er WiFi. Siden det finnes så mange måter å kople seg til nett trådløst på har de valgt å la brukeren velge hva man skal bruke ved å kjøpe det som passer en best. Tenk heller på å kople til 3G telefonen, bruk maskinen som en handsfree, meldinger opp på skjermen, og man har nett.

 

Kablet nettverk er greit når man skal overføre alle GB (eller TB som noen nevner) til maskinen. Så går ting litt raskere. Hvis man ikke gidder å legge kabel til garasjen, kan man ta maskinen med seg inn da alle disse GB/TB ikke er nødvendig å overføre hver dag.

 

Oppstartstid er ikke noe problerm, bare ikke installer altslags møl i OS og det starter opp raskt nok. Min P3 1000MHz med WinXP har starter musikken når jeg er 100m nedi veien (rygget ut fra garasje først).

 

Jeg mener det er dumt å sette den opp slik at den slår seg av når man stopper bilen. Så lenge man ikke har problemer med kapasiteten på batteriet i bilen så er det ingen problem å la den gå minst 1 time uten motoren i gang. Jeg har selv hatt maskinen på i over 1,5 time (fergekø) uten problem. Jeg har koplet "ignition" signalet til en bryter i dashbordet slik at jeg selv bestemmer når den skal være av eller på. Bakdele er selvfølgelig når kona glemmer å slå den av og skal rekke 6 ferga neste morgen. Fordelen er at når man skal innom en butikk så lar man den gå så slipper man å vente 10-15 sek på oppstarten igjen.

 

Størrelsen, tenk heller på at den er relativt flat og kan festes inn under dashbordet eller bak sideveggene i bagasjerommet (krever kabler frem, men hva med en USB hub fremme under dashbordet). Selvfølgelig kan den gjøres mindre, benytte mini ITX eller hv de nå heter (12x12cm).

 

Lydutgang, nå vet ikke jeg hva som menes med "standard lydutganger til bilforsterker", men min Blåbunkt har via en adabter RCA inngang og det finnes det overganger til. Hvis det er noe annet man trenger er det vel bare å klyppe kabelen og lodde/skjøte på den pluggen man trenger.

 

Når det gjelder skjerm vil jeg frarådet Xenarc, har hatt mye trøbbel med den. Måtte krangle meg til å få reparert den første gangen den røk. Når jeg fikk den tilbake så jeg de samme symptomene som første gangen, jeg tok kontakt og spurte om hva som skjedde hvis akkurat samme feilen oppstod nå etter at de hadde fikset den. Fikk som svar at garantitiden nå var ute og de kom ikke til å fikse skjermen mer.

Lenke til kommentar

Denne har Wifi eller du kan velge tv kort for analog ,tvkort er og for digtal bakenett men om den støtter den norske standarden vet jeg ikke.

Fås i flere modeller de nyeste har og Hdmi og optisk ut.

http://www.psdata.no/ps.asp?it=129068&mlevel=

Edit.. følger mediacneter fjernkotroll med

Størrelse 16.5 cm x 16.5 cm x 5 cm litt større en et cd cover :)

 

Ang Skjerm i bil.

7" Touchscreen

Denne er jo genial. Smokk den rett i der spiller din står normalt.

http://www.psdata.no/ps.asp?it=130891&mlevel=

 

Og så trengs jo litt størm, tviler Shuttlen kommer med dette.

Vanlig bærebar overgang til strøm for bil.

http://www.psdata.no/ps.asp?it=113100&mlevel=

 

Vist en litt glemsk som jeg... En meir sikker måte og slå av tenning uten at pc' bare slår seg av..

http://linitx.com/product_info.php?products_id=728

Endret av FomleGutt
Lenke til kommentar
Ang Skjerm i bil.

7" Touchscreen

Denne er jo genial. Smokk den rett i der spiller din står normalt.

http://www.psdata.no/ps.asp?it=130891&mlevel=

Hvor skal du gjøre av spilleren? Tenker da på radioen?

Greit at man kan ha forsterker bak i bilen, men hva om man vil høre på radio?

Hva om man vil høre på en CD en gang?

Hva skal du gjøre den gangen PC eller skjerm ikke vil starte (forskjellige grunner)?

Jeg kjører lyden gjennom min Blåpunkt radio/CD på aux inngangen, slik har jeg full kontroll over lyden i bilen via en tradisjonell radio. Hvis jeg vil høre radio eller CD er det bare å velge med SRC. Kommer det en sang som plutselig er for høy eller telefonen ringer, har jeg volum kontrollen rett der. Det å trykke på touch screen er ikke så veldig lett i fart (kanskje på flotte motorveier i Oslo, men ikke på det normale veinettet). Det er å annbefale å ha knapper, jeg bruker selv et Logitech PS2 tastatur. Dette er lite og med opphengsfester bak (det er ikke oppgitt å fungere på PC, men vet om flere som får det til). Har også hørt at man kan få tak i et kort som man kan plugge på PS/2 og som har innganger for 8 (muligens andre modeller med mer) trykknapper. Man programmerer kontrolleren til å simulere enkelte tastetrykk med hver av inngangene. Dette kan være en mulighet, å lage noen knapper for de viktigste funksjonene. I tillegg kan man kople et PS/2 tastatur til denne kontrolleren slik at man bypasser gjennom kontrolleren. Vet ikke hvor man får tak i men han jeg har sette det hos kjøpte det i sammenheng med å lage spilleautomat (slik som står i spillehaller) av en PC, så sjekk på slike sider.

 

Og så trengs jo litt størm, tviler Shuttlen kommer med dette.

Vanlig bærebar overgang til strøm for bil.

http://www.psdata.no/ps.asp?it=113100&mlevel=

Glemte å nevne i min lange post at det å bruke 12V - 230V må en ikke tenke på. Disse har stort effekttap. Få tak i en 12V strømforsyning, enten en slik til Laptop eller en som nedenfor.

 

Vist en litt glemsk som jeg... En meir sikker måte og slå av tenning uten at pc' bare slår seg av..

http://linitx.com/product_info.php?products_id=728

Ikke stol blindt på denne "Low battery monitor prevents drained battery, even during Standy/Sleep" dette har min strømforsyning også, men kona har klart det.

Jeg har også hatt problem med at noe av utstyret har en hvilestrøm som tapper batteriet sakte men sikkert mens bilen står. Derfor har jeg koplet inn en hovedbryter som kutter strømen til alle komponenter som har med PC'en å gjøre. Slår denne av når jeg går fra bilen.

 

GPS er veldig kjekt å ha i bil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hvorfor blande inn 220 volt? Er jo ingen bærbare som bruker den spenningen, eller stasjonære for den saks skyld.

Er vel enklere å transformere fra 12v til f.eks 19v (som min bærebare bruker) Istedenfor fra 12v til 220v også til 19v.

 

Det er mer praktisk med 220v uttak;

- Slipper garantert å mekke ny PSU ved bytte av LapTop.

- Kan brukes til andre ting, f.eks mobtlf ladere.

Lenke til kommentar
Hvorfor blande inn 220 volt? Er jo ingen bærbare som bruker den spenningen, eller stasjonære for den saks skyld.

Er vel enklere å transformere fra 12v til f.eks 19v (som min bærebare bruker) Istedenfor fra 12v til 220v også til 19v.

 

Det er mer praktisk med 220v uttak;

- Slipper garantert å mekke ny PSU ved bytte av LapTop.

- Kan brukes til andre ting, f.eks mobtlf ladere.

8218800[/snapback]

- De er lite effektive (bruker mye strøm)

- De er relativt store

- Blir veldig varme

 

Det finnes ferdige 12V forsyninger til de fleste Laptopper, med sigarett tenner plugg. Så man slipper å mekke.

Endret av Drittsekken
Lenke til kommentar

Drittseken: det med varmetrur du skal teste først før du bannlyser alle omformere på vame fronten. Jeg hadde selv en 300W bak i bilen og tempen var veldig fin, aldri varm.

 

Når det gjelder tastatur så er det bare tull med PS2. Hva har man usb til?

Jeg hadde et usb tastatur i midt konsolen i bilen, men brukte det aldri. 7" LCD var bra nok til å kunne trykke på den når jeg skulle bestemme ny gate i farta.

 

Lyd. Nå virker det som om bilen din har kun en CD-spiller slot. De fleste biler i dag har 2 så det er liten problem å kontere indash skjerm og cdspiller samtidig, eller så gjør som jeg gjorde. Bygge om dashen.

Nå hadde jeg litt enkel bil som var perfekt til ombyging, men det er alltid mulighet.

I tilleg så finnes det indash LCD med tuchscreen og radio om du vil det.

Ellers så hører du på radio via PC.

Lenke til kommentar

De 12V til 230V trafoene jeg har vært borti har blitt varme. Det krever mer å transformere spenneingen lenger. Jeg regner ikke med at du faktisk brukte 300W fra den trafoen og da blir den jo ikke så varm som kjøleren er dimensjonert for. Så konklusjonen må være at man da bør kjøpe en overdimensjonert trafo.

 

Jeg har ikke sagt at man trenger tastatur (vet ikke om dette var rettet mot meg, men jeg sier litt om det for det om), men det kan være greit å ha noen taster som alltid er tilgjengelige (global hotkeys) (jeg bruker mest "next" og "pause") eks. hvis man har oppe et annet program eks. kart e.l. Derfor nevte jeg at det finnes kontrollere for å simulere noen av tastene på tastaturet gjennom PS/2, dette finnes helt sikkert for USB også. Ellers får jeg si som de sier en annen plass om nettverksporten "Hvis du ikke liker den eller trenger den, så trenger du ikke kople noe til der". PS/2 kontrolleren er allerede i chipsettet og derfor har de lagt den ut slik at de som har utstyr de vil kople til der kan det.

 

Hvis det i nyere biler er plass til to enheter så er det ikke noe problem, bøyer meg i støvet.

Men...sett at man tar maskinen med seg inn for å gjøre oppdateringer, skjermen ryker, virus (for de som på død og liv skal ha internett i bilen), andre kjente og ukjente ting som kan skje med en PC så er det greit å kunne spille en CD eller høre på radio mens man kjører.

 

Montering av en skjerm er ikke så vanskelig hvis man er oppfinsom og nevenyttig. Min er montert på en selvlaget alluminiumsbrakett som passer akkurat mellom luftuttaket, der står det bom fast uten en skrue. Det blir ingen varige endringer på dasbordet når jeg fjerner denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...