Gå til innhold

Noen grunner FOR å være kristen


Anbefalte innlegg

Noen mener nok jeg driver en slags dobbeltmoral lek her inne, men det er ikke saken. Jeg leter etter svar, men gidder ikkje skrive nøytralt, så jeg skriver enten fra ateistisk ståsted eller kristent ståsted.

 

Det jeg vil begynne med er fenomenet med at kroppen blir noen gram lettere etter man har dødd. Hvordan kan dette skje? Er det sjelen som trekkes ut?

 

Dessuten, de som tror får faktisk styrke, enten det er Gud eller at man tror så sterkt at man kontrollerer sine egne energier (evt fra kosmos) til det positive er jo en grunn til å TRO. Man klarer ikke styre de energiene uten å tro. Eller, det er et fåtall. Man blir mindre redd for døden blant annet. Tenk så godt å få en total trygghet i døden.

 

Dessuten, hva har man å tape? Det koster så lite å tro! Alt Gud ber om er tro, det koster oss en halv kalori gjennom hele livet og tro og stå ved Guds side. Konsekvensene er jo mye større om det skulle vise seg at Gud og Satan finnes om man ikke er kristen. Tør vi ta sjansen? Dumdristig?

 

Gud hjelper oss også å få opp selvbilde og få kontroll på følelser. Utrolig nok hjelper det å be, men man bør jo tro da selvsagt. Det føles alltid godt etter en bønn. Og husk: Gud dømmer deg ikke om man stiller seg kritisk til kristendommen!

 

Og husk en ting til: Det står klart at det skal være vanskelig å være en kristen! Gud er ute etter ekte kjærlighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg vil begynne med er fenomenet med at kroppen blir noen gram lettere etter man har dødd. Hvordan kan dette skje? Er det sjelen som trekkes ut?

8207789[/snapback]

 

Når ble det slutt på skillet mellom ånd og materie?

 

Man blir mindre redd for døden blant annet. Tenk så godt å få en total trygghet i døden.

8207789[/snapback]

 

Når jeg hypotetisk tenker på livet etter døden gir dette ikke den effekten til meg. Kan det være en forutsetning å tro dersom evig liv skal gi trygghet? Og dersom man ikke tror kan man ha det like bra?

 

Dessuten, hva har man å tape?

8207789[/snapback]

 

Altså, det handler om å være ærlig med seg selv (og evt. det åndelige). Hadde jeg vært Gud hadde jeg heller nok foretrukket ateister som mente det de mener, enn agnostikere som tror "bare i tilfellet det skulle være sant". Dessuten, hva har man å vinne?

 

Gud hjelper oss også å få opp selvbilde og få kontroll på følelser.

8207789[/snapback]

Si det til de homofile.

 

Gud hjelper oss også å få opp selvbilde og få kontroll på følelser.

8207789[/snapback]

Jihad! :D

 

Utrolig nok hjelper det å be, men man bør jo tro da selvsagt. Det føles alltid godt etter en bønn.

8207789[/snapback]

Så dette er egentlig ikke et argument som i det hele tatt har funksjon til å appelere til ikke-troende?

 

Det står klart at det skal være vanskelig å være en kristen!

8207789[/snapback]

 

Dette med livet tror jeg egentlig er et problem for de fleste som er klar over at de lever det.

Lenke til kommentar
Det jeg vil begynne med er fenomenet med at kroppen blir noen gram lettere etter man har dødd. Hvordan kan dette skje? Er det sjelen som trekkes ut?

 

Tiss og luft.

 

Tenk så godt å få en total trygghet i døden.

 

Så lenge man har en idé om hva døden er, vil kan kunne være trygg på døden. Jeg er trygg på at døden er det siste jeg kommer til å oppleve, og det gjør at jeg setter svært stor pris på det livet jeg faktisk lever.

 

Alt Gud ber om er tro

 

Det er ingen vits i å leve på en løgn. Jeg har ingen grunn til å tro, derfor gjør jeg ikke det. Jeg er sikker på at gud, hvis han finnes, innser at det for min del (og de fleste andres) ikke handler om å være frekk mot skapern, men om det å være ærlig med seg selv.

 

Gud dømmer deg ikke om man stiller seg kritisk til kristendommen!

 

Da er jo saken grei, da. Tenke sjæl og mene...

 

Og husk en ting til: Det står klart at det skal være vanskelig å være en kristen! Gud er ute etter ekte kjærlighet.

8207789[/snapback]

 

Dette synes jeg er det rareste argumentet. Gud har skapt superstrenger, kvarker, nøytroner, protoner og elektroner, setter dette sammen på en helt avsindig storslått og intrikat måte, også gidder han å bry seg med hva vi små mennesker her borte i vår ubetydelige krok i universet skulle tro på. Hva er så spesielt med mennesket? Jorda er jo ikke engang i midten av vårt eget solsystem (da hadde det kanskje hett jordsystem?), langt mindre galaksen, og ikke i det hele tatt i universet. Fred Hoyle, den kjente kristne astronomen som også mener han kan noe om biologi, mener jo i tillegg at livet på jorden kom utenfra - panspermia-teorien. Da er jo mennesket ennå mer fjernet fra den jødiske/kristne oppfatningen.

Lenke til kommentar

Faktisk, så vil jeg tro det at hvis en glemmer at gud kanskje ikke finnes, så vil en være styrket når en har "noe" å klamre seg til.

 

For litt siden var jeg i barnedåp, og der stod moren (min brors kone) og sa hun har fått mye hjelp fra gud, og kunne ikke klart seg uten.

 

Hvis flere kunne "fått hjelp" eller å ha "noen" å støtte seg til i vanskelge tider, så ser jeg ikke noe i veien med det.

Lenke til kommentar
Det jeg vil begynne med er fenomenet med at kroppen blir noen gram lettere etter man har dødd. Hvordan kan dette skje? Er det sjelen som trekkes ut?

8207789[/snapback]

 

Når ble det slutt på skillet mellom ånd og materie?

 

Man blir mindre redd for døden blant annet. Tenk så godt å få en total trygghet i døden.

8207789[/snapback]

 

Når jeg hypotetisk tenker på livet etter døden gir dette ikke den effekten til meg. Kan det være en forutsetning å tro dersom evig liv skal gi trygghet? Og dersom man ikke tror kan man ha det like bra?

 

Dessuten, hva har man å tape?

8207789[/snapback]

 

Altså, det handler om å være ærlig med seg selv (og evt. det åndelige). Hadde jeg vært Gud hadde jeg heller nok foretrukket ateister som mente det de mener, enn agnostikere som tror "bare i tilfellet det skulle være sant". Dessuten, hva har man å vinne?

 

Gud hjelper oss også å få opp selvbilde og få kontroll på følelser.

8207789[/snapback]

Si det til de homofile.

 

Gud hjelper oss også å få opp selvbilde og få kontroll på følelser.

8207789[/snapback]

Jihad! :D

 

Utrolig nok hjelper det å be, men man bør jo tro da selvsagt. Det føles alltid godt etter en bønn.

8207789[/snapback]

Så dette er egentlig ikke et argument som i det hele tatt har funksjon til å appelere til ikke-troende?

 

Det står klart at det skal være vanskelig å være en kristen!

8207789[/snapback]

 

Dette med livet tror jeg egentlig er et problem for de fleste som er klar over at de lever det.

8207907[/snapback]

 

Alt du spør om her er så opplagt at jeg gidder ikke svare en gang.

 

"Hva har man å vinne?" - Vel, evigheten hos Gud og unngå et evig helvete. Tenk deg å for ALL TID gå tørst etter en dråpe vann for eksempel. I helvete samles alt det verste du kan tenke deg og du vil ha det over deg for all tid.

 

Velger heller og bo hos Herren min Gud. Har ingenting å tape på å tro. Dessuten lever man trygt og godt som kristen.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner liksom ikke hva som er negativt med å være kristen. Du får ( forhåpentligvis ) en god moral, du har noe å tro på i godt og ondt. Du har noen du kan bekjenne deg til, noen du kan trøste deg hos. Du vet at noen passer på.Og så er du medlem av verdens største felleskap.

 

Jeg som kristen har aldri opplevd noe negativt med å være det. Jeg er en veldig åpen person, jeg tenker kritisk, jeg er ikke noen kristen fanatiker som mange her på forumet tror man blir når man er kristen. Jeg har bare fått goder via kristendommen, jeg er glad for at jeg er kristen og jeg kommer alltid til å være det.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner liksom ikke hva som er negativt med å være kristen. Du får ( forhåpentligvis ) en god moral, du har noe å tro på i godt og ondt. Du har noen du kan bekjenne deg til, noen du kan trøste deg hos. Du vet at noen passer på.Og så er du medlem av verdens største felleskap.

 

Jeg som kristen har aldri opplevd noe negativt med å være det. Jeg er en veldig åpen person, jeg tenker kritisk, jeg er ikke noen kristen fanatiker som mange her på forumet tror man blir når man er kristen. Jeg har bare fått goder via kristendommen, jeg er glad for at jeg er kristen og jeg kommer alltid til å være det.

8208002[/snapback]

 

Ville du trodd på spagettimonsteret ?

Du får med en bok som omhandler historien til spagettimonsteret og dets reiser gjennom universet, samt de 5 spagettilover som man må følge for å komme til "Eden".

 

Get it ?

Lenke til kommentar
Det jeg vil begynne med er fenomenet med at kroppen blir noen gram lettere etter man har dødd. Hvordan kan dette skje? Er det sjelen som trekkes ut?

 

Tiss og luft.

 

Tenk så godt å få en total trygghet i døden.

 

Så lenge man har en idé om hva døden er, vil kan kunne være trygg på døden. Jeg er trygg på at døden er det siste jeg kommer til å oppleve, og det gjør at jeg setter svært stor pris på det livet jeg faktisk lever.

 

Alt Gud ber om er tro

 

Det er ingen vits i å leve på en løgn. Jeg har ingen grunn til å tro, derfor gjør jeg ikke det. Jeg er sikker på at gud, hvis han finnes, innser at det for min del (og de fleste andres) ikke handler om å være frekk mot skapern, men om det å være ærlig med seg selv.

 

Gud dømmer deg ikke om man stiller seg kritisk til kristendommen!

 

Da er jo saken grei, da. Tenke sjæl og mene...

 

Og husk en ting til: Det står klart at det skal være vanskelig å være en kristen! Gud er ute etter ekte kjærlighet.

8207789[/snapback]

 

Dette synes jeg er det rareste argumentet. Gud har skapt superstrenger, kvarker, nøytroner, protoner og elektroner, setter dette sammen på en helt avsindig storslått og intrikat måte, også gidder han å bry seg med hva vi små mennesker her borte i vår ubetydelige krok i universet skulle tro på. Hva er så spesielt med mennesket? Jorda er jo ikke engang i midten av vårt eget solsystem (da hadde det kanskje hett jordsystem?), langt mindre galaksen, og ikke i det hele tatt i universet. Fred Hoyle, den kjente kristne astronomen som også mener han kan noe om biologi, mener jo i tillegg at livet på jorden kom utenfra - panspermia-teorien. Da er jo mennesket ennå mer fjernet fra den jødiske/kristne oppfatningen.

8207911[/snapback]

 

Elektroner, protoner, nøytroner, kvarker og alt mulig du kan tenke på er da ikke noe i seg selv. Det er først når de er satt sammen til noe utrolig vakkert det er " spesielt ". Mennesket er den ultimate sammensetningen av alt dette her, skapt i hans bilde. Derfor er han glad i oss.

Lenke til kommentar
Alt du spør om her er så opplagt at jeg gidder ikke svare en gang.

 

"Hva har man å vinne?"  -  Vel, evigheten hos Gud og unngå et evig helvete. Tenk deg å for ALL TID gå tørst etter en dråpe vann for eksempel. I helvete samles alt det verste du kan tenke deg og du vil ha det over deg for all tid.

8207968[/snapback]

 

Det at du ser på mine retoriske spørsmål som opplagte betyr, tro det eller ei, at du er enig i det jeg skriver. Uansett, dette er faktisk så opplagt, at jeg har lyst til å mate det inn for deg.

 

1. Jeg tror ikke på Gud.

2. Du mener at jeg kan tro på Gud for å slippe helvette/komme til himmelen.

 

Dersom jeg ikke tror på Gud, tror jeg heller ikke på helvette. Dersom jeg ikke tror på Gud, finnes heller ikke himmelen. Så for meg, med tanke på hva jeg tror, burde jeg virkelig tro, bare for å komme til et sted jeg ikke tror eksisterer?

 

Velger heller og bo hos Herren min Gud. Har ingenting å tape på å tro. Dessuten lever man trygt og godt som kristen.

8207968[/snapback]

 

Vi kan være uenige i hva man vinner/taper på å tro - jeg for min del mener jeg hadde levd et fattigere liv om jeg hadde trodd. Det er dog uinteressant og totalt subjektivt preget av det faktiske livssynet hver person har. Jeg føler at jeg har det nokså trygt selv.

Lenke til kommentar
Alt du spør om her er så opplagt at jeg gidder ikke svare en gang.

 

"Hva har man å vinne?"  -  Vel, evigheten hos Gud og unngå et evig helvete. Tenk deg å for ALL TID gå tørst etter en dråpe vann for eksempel. I helvete samles alt det verste du kan tenke deg og du vil ha det over deg for all tid.

8207968[/snapback]

 

Det at du ser på mine retoriske spørsmål som opplagte betyr, tro det eller ei, at du er enig i det jeg skriver. Uansett, dette er faktisk så opplagt, at jeg har lyst til å mate det inn for deg.

 

1. Jeg tror ikke på Gud.

2. Du mener at jeg kan tro på Gud for å slippe helvette/komme til himmelen.

 

Dersom jeg ikke tror på Gud, tror jeg heller ikke på helvette. Dersom jeg ikke tror på Gud, finnes heller ikke himmelen. Så for meg, med tanke på hva jeg tror, burde jeg virkelig tro, bare for å komme til et sted jeg ikke tror eksisterer?

 

Velger heller og bo hos Herren min Gud. Har ingenting å tape på å tro. Dessuten lever man trygt og godt som kristen.

8207968[/snapback]

 

Vi kan være uenige i hva man vinner/taper på å tro - jeg for min del mener jeg hadde levd et fattigere liv om jeg hadde trodd. Det er dog uinteressant og totalt subjektivt preget av det faktiske livssynet hver person har. Jeg føler at jeg har det nokså trygt selv.

8208030[/snapback]

Vi får se hvem har rett. Men som sagt, hva har du å tape?

 

We'll see some day, mate. And the day might be now. Right now. It might just be a little too late...

Lenke til kommentar
Ville du trodd på spagettimonsteret ?

Du får med en bok som omhandler historien til spagettimonsteret og dets reiser gjennom universet, samt de 5 spagettilover som man må følge for å komme til "Eden".

 

Get it ?

8208022[/snapback]

 

:!: Me get it. :p

 

Sant nok, er jo egentlig like "logisk" å tro på spagetthimonsteret som å tro på gud.

Men jeg tviler på noen ville "trodd" på et monster. :innocent:

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Vi får se hvem har rett. Men som sagt, hva har du å tape?

8208046[/snapback]

 

Jeg mener vi aldri kommer til å finne ut hvem som har rett (hvilket impliserer at jeg har rett). Men ærlig talt, det er bare noe jeg tror, og jeg har egentlig ingen grunn til å tro noe annet.

 

We'll see some day, mate. And the day might be now. Right now. It might just be a little too late...

8208046[/snapback]

 

Er det typisk kristen-musikk, eller er det noe du skrev selv?

Lenke til kommentar
Mennesket er den ultimate sammensetningen av alt dette her, skapt i hans bilde. Derfor er han glad i oss.

8208028[/snapback]

 

Hvordan kan du vite dette?

8208064[/snapback]

 

Se på deg selv. Se på kroppen. Ser det tilfeldig sammensatt ut? Klar over hvor kompliserte vi er?

 

Akkurat nå har du TENKT. Tanken, følelsene. Er de oppstått spontant av protoner, elektroner, nøytroner osv? Tror du virkelig det?

Lenke til kommentar

Sånn før vi løper helt avgårde, så vil jeg påpeke at irritumstarbreeze poster både for og imot kristendom.

 

Ta derfor argumentene hans som de de er, og ikke tillegg at han skal være kristen eller ateist. Debatter sak, seriøst, høflig og skikkelig.

 

Og rapporter overtramp.

Lenke til kommentar

Hvorfor kristendommen? spør jeg...

Det er jo egentli ikke noe Prakteksemplar til god moral.

Såvidt jeg vet så masseslaktet Gud egyptere. Trodde alle var guds barn jeg?

 

En har ingenting å tape på å tro. Kjekt å ha et standpunkt. En skal bare være forsikti på hva en tror på.

 

Foretrekker buddhismen selv... :)

Lenke til kommentar
Sånn før vi løper helt avgårde, så vil jeg påpeke at irritumstarbreeze poster både for og imot kristendom.

 

Ta derfor argumentene hans som de de er, og ikke tillegg at han skal være kristen eller ateist. Debatter sak, seriøst, høflig og skikkelig.

 

Og rapporter overtramp.

8208080[/snapback]

 

Jeg er en god mann nå. Jeg setter meg selv som kristen. Jeg ser på meg selv som kristen.

 

Her er det foreløpig ingenting å ta meg på :)

Lenke til kommentar
Se på deg selv. Se på kroppen. Ser det tilfeldig sammensatt ut? Klar over hvor kompliserte vi er?

 

Ah, ye olde argumentiam ad ignorantum.

 

Akkurat nå har du TENKT. Tanken, følelsene. Er de oppstått spontant av protoner, elektroner, nøytroner osv? Tror du virkelig det?

8208072[/snapback]

 

Neh. Lest evolusjonsteori?

Lenke til kommentar
Ville du trodd på spagettimonsteret ?

Du får med en bok som omhandler historien til spagettimonsteret og dets reiser gjennom universet, samt de 5 spagettilover som man må følge for å komme til "Eden".

 

Get it ?

8208022[/snapback]

 

:!: Me get it. :p

8208062[/snapback]

 

Omdet fantes historiske bevis for makaronimonsteret ville jeg måttet vurdere sannhetsgehalten. Om dette mopnsteret hadde preget hele verdenshistorien ville jeg nok gransket saken ja. Men det er det som skiller kristne og evolusjonister, vi kristne innrømmer ydmykt at andre kan ha rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...