Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"20år" gammel hub virker, men ikke noe nytt!


Anbefalte innlegg

Postet denne i et anent forum, men tar den i dette også, bare for å spre det glade budskap, og for å finne flest potensielle hjelpere ;)

 

 

 

Jupp.

 

Her er en liten netverksnøtt til å knekke.

 

Jeg har i lengre tid brukt min eldgamle TP link,10mbit hub i mitt netverk.

Ikke at jeg er utpreget nostalgisk av meg, men jeg får ikke noe annet å virke.

 

Jeg har i utgangspunktet 3 pc'er tilkoblet denne hub'en, som igjen er koblet til mitt gamle ADSL modem fra Bluecom.(også kalt Ventelo)

 

For en 2-3 år siden kjøpte jeg meg en Dynalink DI-604 router, for å øke sikkerheten. jeg koblet på denne istedet for gammelhuben, og endret så XP skulle motta ipadresse fra den nye routeren. MEN nei,..

Ikke noe nettverk, ikke noe ping...ingenting.

ga maskinene egene ipadresser, og prøvde å pinge imellom, og fikk bare timeout....

Men koblet jeg på den gamle huben,så var netverket der med en gang.

En bekjent av meg jobber i Ementor, og burde kunne sakene sine,

men han klødde seg i hodet, prøvde selvsagt alt fra IPrelease, iprenew, osv.+++++ fremdeles ikke noe netverk.

En anen bekjent, som etterhvert begynte å jobbe for Dynalink, fikk også prøvd seg, og vi prøvde ALT boka sa,....og litt til men nei...

fikk også tilsent en ekstra DI-604, for å sjekke..men også nei...

 

Stuepc'en en Asus Digimatrix, kom seg på nett via Dlinken, men ikke de to andre pc'ene. Eneste muligheten for å få alle PC'ene var via "gode gamle hub'en"

 

Nå har jeg fått ADSL 2+, og pakken ble levert med en spiltter,

og en ZyXel router....

Gjett hva folkens?? Shocked Angry Embarrassed

koblet til morroa.....og nei...ikke noe nett.,.,.

 

Og som en reklame sier...

Ingen fart..ingen morro......

 

Heldigvis virker gamlegreiene til Ventelo Bluecom, så jeg bruker deres ADSL modem og min gode gamle hub.... FOR noe nytt vil ikke netverket mitt ha....

 

Jeg har "brukbare" kabler kjøpt hos Nexans, som skal klare strekket.

Trur det er 25-30 meter mellom Hub og kontoret hvor kjærringa og jeg har PC'ene. Og ja..jeg prøvde tilogmed å strekke kabel nr3, så jeg brukte en av langstrekkene som kobling, mellom splitter, og hadde da ADSL modemet på kontoret, da var disse to på nett, men ikke stuepc'en.

jeg har også "patchet" om, så forskjellige kabler har vore netverk, og "modemkabel" og ting fungerte på samme måte.

 

Nå har jeg også byttet pc'er underveis, og samme symptomer....

(prøvd en del forskjellige netverkskort også)

 

Dersom noen har en god ide, er jeg takknemlig.

 

Jeg har vel "noe" kunnskap om hjemmenetverk i Windows95,98,2000, og XP.... absolutt ingenting i Linux, men jeg trur ikke det er der problemet ligger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde ca samme problem hjemme når jeg skulle sette opp tråløs

modem fra telenor og ruter fra D-link

 

det du må gjøre er å opprette en bro mellom de to og sette oppsette slik at kun modemet fra Telenor lager ipadresse mens den andre ikke gjør det

 

det var ivertfall slik jeg løste mitt problem

Lenke til kommentar

Har du prøvd å låse(opp) nettverkskortene til/fra 100mbit eller 10mbit? Er ganske sikker på at feilen ligger der. Siden du har brukt hubben så er det vel 10mbit/s half duplex du bruker. Det kan hende at routeren har problemer med å kjøre i en "så" lav hastiget. Prøv å sett det til auto eller 100 for så å koble til routeren. Kan nesten garantere at det helt sikkert vil fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...