Gå til innhold

Spørsmål om Harry Potter bøkene!


Anbefalte innlegg

Jeg har da begynt å lese HP nr 5

 

Har alle filmene og sett de en del ganger

 

Merker jo allerede at det er en del ting som ikke er med i filmene som er i bøkene:)

 

 

 

Bare lurer på om jeg går glipp av VELDIG mye vist jeg ikke leser de 4 første bøkene?

 

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, spørs på om du er veldig pirkete. Det skjer veldig masse små detaljer i bøkene som blir helt meningsløst å ta med i filmene..

Og i filmen er det en annerledes vri på hendelsene som jeg ikke liker

 

 

Men jeg anbefaler å lese alle bøkene fordi det er en veldig bra serie. Og de små detaljene kan være veldig viktig å få med seg i de seinere bøkene.

 

Kom en leif eller to

Endret av Pingun
Lenke til kommentar

De har jo tatt med det mest vesentlige i filmene, og det er kanskje ikke noe stort problem å begynne rett på den femte boka.

 

Alikevel anbefaler jeg deg at du begynner med den første. Hvis du tror det blir kjedelig å lese bøkene, fordi du har sett filmene, skal jeg love deg at du tar alvorlig feil! Begynn med den første! Det er så utrolig gode bøker, og du kommer til å elske de!

 

Nå holder jeg på med min 6 runde, og det er først nå jeg merker det kanskje ikke er like underholdende lenger :p

Lenke til kommentar

Som folket sier er det mest givende å starte på ener´n og ta hele rekka. I filmene er bare actonen tatt med, mens mye av det som skaper den virkelige Harry Potter-stemningen, alle detaljene, raritetene, morsomhetene, spekulasjonene og forvirringen, utelatt. Selv synes jeg bøkene er veldig mye bedre enn filmen av akkurat denne grunnen.

Lenke til kommentar
Bare lurer på om jeg går glipp av VELDIG mye vist jeg ikke leser de 4 første bøkene?

8197610[/snapback]

JA! Du går glipp av veldig mykje ved å byrje rett på bok 5. Blir som å starte med å sjå LOTR - Return Of The King (tredje filmen). Dei to første bøkene er ganske korte, GoF er litt lengre, men du får MYKJE meir utbytte av å lese dei siste bøkene om du kjenner heile historien.

 

Filmane manglar ganske mykje i forhold til bøkene. Noko som er uunngåeleg når ei bok på fleire hundre sider skal komprimerast til 2 1/2 time. Du kan godt sjå filmane, men vil du ha mest utbytte av historien så les bøkene. Gjerne på engelsk om du føler deg komfortabel med det.

Vi har alerde en harry potter tråd. Rappoteres. :)

8230723[/snapback]

Kvifor opprette ein post for å informere om dette? I det minste ta med ein link til tråden.

 

Harry Potter - Bøkene, filmene og spillene

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg vil si at du går glipp av veldig mye fin literatur ved å gå rett på bok 5 samt at litt av "følelsen" kan falle mye bort siden du bygger et veldig godt forhold til personene i boken gjennom de 4 første.

 

Vil så aller mye anbefale å lese hele serien fra bok 1 til 6 (og snart 7). Veldig bra.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...