Gå til innhold

Høgtalere til Yamaha RX-V1300RDS Surround Forsterker.


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg forsterker, og lurer på kva høgtalere eg skal velge. Har sett litt på B&W DM604 S3 http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...oduct=bwdm604s3

Men eg veit ikkje heilt om dei er det beste valget.

Vil ha fin lyd, men er ikkje SÅ kresen... Skal f.eks bruke noken gamle høgtalere til bakhøgtalere, pga det går mest i divx og mp3 og da får man ikkje 4 point lyd alikevel (eller gjer ein det?)

 

Prisen eg vil betale er rundt 10.000 kr PARRET! (altså 2 stk høgtalere for den prisen.)

 

Tenkte på og starte uten subwoofer... Noken som sa at disse høgtalerene ga godt nok basstrykk...

 

Forsterkern eg skal hooke disse opp på er den som står opplista under her.

 

Ein ting til, er om eg kan bruke dei 2 gamle høgtalerene eg har, for dei... spraker litt når eg skrur opp... /me har vore ute med litt tnt og sprengt litt ja (gamle forsterkern det)

 

Forsterkern eg har er:

 

Yamaha RX-V1300RDS Sort

Hjemmekino Forsterker

 

Surroundlydfunksjoner:

 

Dolby Pro Logic dekoding

Dolby Pro Logic II dekoding

Dolby Digital dekoding

Dolby Digital Surround EX dekoding

DTS dekoding

DTS ES dekoding

DTS Neo:6

DSP Prosessor

DSP Moduser: 25 forskjellige

 

 

Audiofunksjoner:

 

DSP Prosessor: YSS-938

DAC: 192 kHz/24 bit

A/D Konverter: 96 kHz/24 bit

 

On screen meny

 

Tilkoblinger bak:

 

Kompositt monitorutgang: 1

S-Video monitorutgang: 1

Komponent-video monitorutgang: 1

AV innganger: 5

AV utganger: 2

AV innganger med S-Video: 5

AV utganger med S-Video: 2

AV innganger med komponent-Video: 2

Audio innganger: 3

Audio utganger: 2

Optisk digitalinnganger: 4

Optisk digitalutganger: 2

Koaksial digitalinnganger: 2

Flerkanalsinngang: 5.1 inngang

Forforsterkerutgang: 6.1 utgang

Phono inngang

 

Tilkoblinger front:

 

AV innganger: 1

AV innganger med S-Video: 1

Optisk digitalinnganger: 1

Hodetelefonutgang

 

Effekt forsterker

 

Forsterker kanaler: 6

Effekt stereo: 2x100W (8 ohm, 20-20.000 Hz)

Effekt front: 2x100W (8 ohm, 20-20.000 Hz)

Effekt senter: 1x100W (8 ohm, 20-20.000 Hz)

Effekt bak: 2x100W (8 ohm, 20-20.000 Hz)

Effekt surround bak: 1x100W (8 ohm, 20-20.000 Hz)

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Cornel på 2002-12-13 04:14 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var litt rask på labben med svaret, så jeg gjør dette i stedet for å redigere første posten. :wink:

 

Quote:


Den 2002-12-12 01:22, skrev Cornel:

pga det går mest i divx og mp3 og da får man ikkje 4 point lyd alikevel (eller gjer ein det?)


 

Ikke helt, men den forsterkeren har DSP-modi som kan transformere 2-kanals lyd til multikanal. DPLII er ypperlig til slikt.

 

 

Quote:


Tenkte på og starte uten subwoofer... Noken som sa at disse høgtalerene ga godt nok basstrykk...


 

Lurt. Ja, det vil jeg tro det gjør.

 

Quote:


Ein ting til, er om eg kan bruke dei 2 gamle høgtalerene eg har, for dei... spraker litt når eg skrur opp... /me har vore ute med litt tnt og sprengt litt ja (gamle forsterkern det)


 

Så lenge det ikke er plagsomt, går det sikkert greit. Men klangmessig er det ikke anbefalt.

Jeg har ikke peiling på om det er farlig, dog.

 

[ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-12-12 01:40 ]

Lenke til kommentar

Plagsomt er det ikkje, bruker dei til dagen... berre når eg har på bånn hyling at eg høyrer plapre plapre plapre i den eine... men kor ofte har man på bånn hyling da?... nada... ikkje så ofte...

 

Trur eg går for B&W høgtalern.... og det virka som du hadde peil på det.

 

 

(men når folk snakker om lys og mørk tone, og forsinkelse og sentrufugert bass da flipper eg ut!)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 01:47, skrev Cornel:

(men når folk snakker om lys og mørk tone, og forsinkelse og sentrufugert bass da flipper eg ut!)


 

Forsinkelse og sentrufugert bass?

 

Poenget med å nevne klangfargen (altså: lys, mørk, nøytral) er at det ikke skal låte spisst eller veldig mørkt. Hvis du har en forsterker som er noenlunde "lys" og kobler til "lyse" høyttalere, tror du lyden blir særlig behagelig? :wink:

(Tro meg, den gjør ikke det.)

 

Pass bare på at du får returnert høyttalerene hvis du ikke er fornøyd, eller at du får hørt høyttalerene med din forsterker tilkoblet.

 

Audio Pro er heller ikke til å kimse av.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Til din forsterker ville jeg valgt PSB 6T.

Disse høytalerene har god trøkk og utrolig god klang til prisen.

 

De selges bland annet på http://www.avhifi.no/ til 8494,-

 

B&W 603 S3 har rimelig god lyd, men kan ikke måle seg med fylden og klangen fra PSB

Går du for B&W, velg heller ett par med 602 S3 og suppler med en god Subwoofer.

Ta iallefall en tur på Hifiklubben og lytt til de, PSB høytalerene kan du høre i aksjon på blandt annet Akersmic.

 

Lykke til med valget !

Lenke til kommentar

Cornel, du skriver at du har sett litt på B&W DM603 s3, men du poster linken til 604s3, så da har du sikkert sett litt på disse også. 603s3 er garantert ikke noe dårlig kjøp, men er du glad i bass (definert bass, ikke brumlebass) så vil du med 603s3 antageligvis komme til et punkt der du angrer litt på at du ikke gikk for 604s3.

 

For min egen del så kjøpte jeg likegodt 604s3 med en gang. Jeg bruker den sammen med en 12" sub, og føler nesten at jeg har ubegrenset med bass tilgjengelig hvis jeg bare vrir knottene litt mot høyre.

 

Men med den forsterkeren og 604s3 er du overhodet ikke avhengig av sub.

Lenke til kommentar

PSB er tøft! Har selv et sett med PSB alpha i stud. hybelen som spiller over forventning, de kosta 2.000kr for 5 år siden.

 

Du får bra fronthøyttalere til 10.000kr. Men du kan få like bra resultat med fronthøyttalere til 5-6.000kr og en sub til 4-5.000kr. Spørs hva du er ute etter. Er du ute etter bass, kanskje sammen med litt filmtitting, og har du planer om å bygge ut til surround etterhvert? Da ville jeg nok kjøpt noe billigere høyttalere og en aktiv sub.

 

Du vil kunne spille minst like høyt med en slik konfigurasjon som med kun 2 dyrere fronthøyttalere. Du har muligheten til å filtrere bort de dypeste frekvensene fra fronthøyttalere og kun la sub'en spille dem. Og den trives mye bedre med dyp bass enn med høyttalere i 10k klassen!

 

Hvis man derimot er opptatt av hifi så ville jeg valgt 2 høyttalere uten sub.

 

Knut

Lenke til kommentar

Quote:


Tenkte på og starte uten subwoofer... Noken som sa at disse høgtalerene ga godt nok basstrykk...


 

Spørs litt på hvor mye bass man liker. Til film synes jeg B&W DM604 S3 blir kjedelig uten sub. Synes egentlig B&W DM60x serien har kjedelig tørr bass.

 

Hvis du skal kjøpe på hifiklubben, be om å få høre på Dali 8008 eller Dali Evidence 870. Veldig gode allroundere, synes begge er bedre enn B&W DM604 S3.

 

Unntaket er når det gjelder elektronika, B&W DM604 S3 har en "krystallklar" diskant som passer ypperlig til denne typen musikk. Synes også at B&W er bedre på klassik enn Dali 8008.

 

La øra/hjernen din bestemme hva som er best.

 

[ Denne Melding var redigert av: Whoppass Cheese på 2002-12-12 20:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 01:22, skrev Cornel:

Har kjøpt meg forsterker, og lurer på kva høgtalere eg skal velge. Har sett litt på B&W DM604 S3

Men eg veit ikkje heilt om dei er det beste valget.

Vil ha fin lyd, men er ikkje SÅ kresen... Skal f.eks bruke noken gamle høgtalere til bakhøgtalere, pga det går mest i divx og mp3 og da får man ikkje 4 point lyd alikevel (eller gjer ein det?)


Prisen eg vil betale er rundt 10.000 kr PARRET! (altså 2 stk høgtalere for den prisen.)


Tenkte på og starte uten subwoofer... Noken som sa at disse høgtalerene ga godt nok basstrykk...


Forsterkern eg skal hooke disse opp på er den som står opplista under her.


Ein ting til, er om eg kan bruke dei 2 gamle høgtalerene eg har, for dei... spraker litt når eg skrur opp... /me har vore ute med litt tnt og sprengt litt ja (gamle forsterkern det)






Yamaha RX-V1300RDS Sort

Hjemmekino Forsterker


kr 9.490,00

Kategori Hjemmekino Forsterker

Varetype Hjemmekino Forsterker


Kraftig hjemmekinoreceiver som passer utmerket som senter til hjemmekinoen. Veldig mye valuta for pengene her.


Nedenfor finner du detaljert tekniske data. For forklaring hva de forskjellige funksjonene betyr så se Hjemmekinoforsterker guiden


Surroundlydfunksjoner:


Dolby Pro Logic dekoding

Dolby Pro Logic II dekoding

Dolby Digital dekoding

Dolby Digital Surround EX dekoding

DTS dekoding

DTS ES dekoding

DTS Neo:6

DSP Prosessor

DSP Moduser: 25 forskjellige



Audiofunksjoner:


DSP Prosessor: YSS-938

DAC: 192 kHz/24 bit

A/D Konverter: 96 kHz/24 bit



Fjernkontroll:


Type fjernkontroll: Programmerbar med LCD



Komfort og justering:


On screen meny



Tuner:


Forhåndsinnstilte stasjoner 40 stk

RDS



Tilkoblinger bak:


Kompositt monitorutgang: 1

S-Video monitorutgang: 1

Komponent-video monitorutgang: 1

AV innganger: 5

AV utganger: 2

AV innganger med S-Video: 5

AV utganger med S-Video: 2

AV innganger med komponent-Video: 2

Audio innganger: 3

Audio utganger: 2

Optisk digitalinnganger: 4

Optisk digitalutganger: 2

Koaksial digitalinnganger: 2

Flerkanalsinngang: 5.1 inngang

Forforsterkerutgang: 6.1 utgang

Phono inngang



Tilkoblinger front:


AV innganger: 1

AV innganger med S-Video: 1

Optisk digitalinnganger: 1

Hodetelefonutgang



Effekt forsterker


Forsterker kanaler: 6

Effekt stereo: 2x100W (8 ohm, 20-20.000 Hz)

Effekt front: 2x100W (8 ohm, 20-20.000 Hz)

Effekt senter: 1x100W (8 ohm, 20-20.000 Hz)

Effekt bak: 2x100W (8 ohm, 20-20.000 Hz)

Effekt surround bak: 1x100W (8 ohm, 20-20.000 Hz)


Generelt


Vekt: 15 kg

(B x H x D): 435x171x434mm

Utførelse: sort og sølv


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Cornel på 2002-12-12 03:48 ]</font>


 

hva i all verden skal du med en så bra forsterker til å spille av DivX og MP3. B&W er bra høytalere, Yamaha selv har jo noen veldig brae høytalere, og som garantert vil spille bra med den forsterkeren, skal du bruke 5.1 eller 6.1?

Lenke til kommentar

YUK!

 

Aldri vore så i tvil over kva eg skal kjøpe noken gang.

Men... No.... noo har eg funne noken som eg trur eg vil like... Må jo ha litt bass lyd også!

 

DALI Evidence 870 Høyttaler

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...ct=dalievi870bk

 

DALI Evidence 470 høyttaler

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...ct=dalievi470bk

 

DALI AXS10K høyttaler

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...duct=daliaxs10k

 

DALI 8008 høyttaler

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...roduct=dali8008

 

Det eg er ute etter er høgtalere som brummer (bassen) litt når man skrur opp.

 

DALI SWA-12 aktiv subwoofer

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...oduct=daliswa12

 

Vil denne småkaren her sørge for bass'n blir bra?

 

Tenkte og kombinere dei billigaste høgtalaranee som eg har funne fram her med denne subben, eller tek dei dyraste høgtalarane og kjøper sub seinare.

Trur eg velge og kjøpe subben seinare, men ingenting er sikkert.

 

Trur foresten eg tek meg ein tur til bergen og shoppe høgtalere... Burde eg kanskje ta med forsterkern min da? til HIFI sjappa og få testa den med min forsterker?

Lenke til kommentar

God ide!

Ta med deg forsterkern innom både HiFi klubben og

Hi-Fi Centeret, så burdte du ha nok å velge mellom.

 

Ta med deg etpar CD'er du bruker å høre på og sett øra på stilk.

 

Du vurderer vel for Guds skyld en skikkelig DVD - spiller med tid & stunder også...? :smile:

 

Dali sub'en du nevner her synes jeg har en pinglete forsterker. Selv synes jeg min 300W forsterker er såvidt nok for en 12" sub. Legg i ca etpar tusinger til og få litt ekstra kraft og kvalitet i suben er nå mitt råd.

Fjernkontroll av delefilter og volum er også utrolig kjekt å ha.

 

Lykke til med kjøpet.

 

 

Edit: synspunkt på sub.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Jalla på 2002-12-13 08:24 ]

Lenke til kommentar

Til den prisen ville jeg uten tvil gått for Audio Pro Blue Diamond. Disse har 10" innebygd aktiv sub i hver høyttaler og skule gi nok bass/trøkk for de fleste. I tillegg spiller de meget bra på hifi også. Glem Dali, det er stort sett bare rumlebass som fjortiser liker (Evidence serien er likevel ganske bra).

 

Selv har jeg et par JM Lab Electra 915.1 som fronthøyttalere. Disse er noe dyrere (22k), men det burde være mulig å få kjøpt dem brukt for 10-12k. Jeg er storfornøyd med mine :smile:

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville gått for Dali 8008 eller B&W DM604.

Jeg har selv Dali 808(forgjengeren) til denne forsterkeren og er strålende fornøyd.

 

8008 er like spilleglade som 808, men har fått en forbedret kassekonstruksjon og litt andre delefiltre.

Elementene er muligens også modifisert litt.

Gir utvilsomt mye for pengene.

 

AXS10K er arvtakeren etter DALI 9009, og leverer virkelig kraftig lyd i tillegg til ren og klar definisjon. Men spørsmålet er vel om du trenger så mye kraft.

 

B&W's alternativ spiller godt og pent til det meste. Låter kanskje ikke like "glade" som Dali høytalerne, men heller litt mørkt. Men en fremragende høytaler.

 

mvh

Thor-Egil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...