Gå til innhold

Grei desktop erstatter til 13000


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å ta steget til å kun bruke bærbar pc og ettersom Vista er kommet nå så ønsker jeg Vista Home Premium. Når jeg bruker Windows XP så bruker jeg ca 1,5GB ram så derfor antar jeg at Vista krever 2GB. Jeg spiller egentlig ikke noe annet enn Civ4 og lignende, håper det virker på Vista.

 

Det fine med HP er at den har fullt tastatur på 17" modellene, mens dell kan leveres med 1920x1200 oppløsning. Jeg tenkte å bruke ca 13000. Jeg synes Dell er ganske forvirrende butikk, ettersom prisen blir forskjellig for hver gang jeg er innom der.

 

Det jeg lurer på er om det finnes noen andre pcer enn de jeg har tenkt på som oppfyller dette - helst noen som noen har brukt til noe lignende formål. Ville vært kjekt å innstallere Linux på den også, men ettersom det jeg har lest så virker det komplisert.

 

Etter å ha klikket rundt i over en måned så har jeg funnet disse alternativene:

 

HP dv9266ea

https://prisguiden.no/product.php?productId=61955

 

kr 13000

 

 

Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T7200 (2,0 GHz, 4 MB L2-buffer, 667 MHz systembuss)

17" UltraSharp Wide Screen WUXGA (1920 x 1200)

2048 MB 533 MHz tokanals DDR2 SDRAM (2x1024)

160 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

256MB DDR ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 graphics card

Primært 9-celle 80 WHr batteri

 

kr 13363

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Den ser jo bra ut den da - får numerisk tastatur i motsetning til Dell og bedre grafikkkort.

 

Jeg hadde egentlig avskrevet Fujitsu Siemens fordi jeg har en C-Series Lifebook og der støyer høytalerene like mye som viften (hvis jeg trykker mute så slåes de heldigvis av).

 

Kan du høre om det er mye forskjell når du slår av lyden (mute) og ikke?

 

Hvor mye bråker den generellt under sånn vanlig websurfing belastning?

 

Kanskje jeg kan klare meg uten Vista?

Lenke til kommentar

Etter tidligere erfaringer med notebooks fra FSC er jeg forsiktig å anbefale de til andre. Du får likevel mye for pengene og tilbudet som var i helga er utvilsomt godt.

 

Dell kjører også et godt tilbud for tiden på i9400.

 

Intel Core2Duo 2ghx T7200 prosessor,

2Gb ram

Nvidia 7900 gs skjermkort

160 GB HD

 

Til kr. 13.200,- synes jeg er mye for pengene. Når det ikke skiller mere mellom i9400 og Fujitsuen, ville jeg ha gått for Dell'en. Ser på Notebookreview at FSC fremdeles sliter med svake chassis og det betyr mye for meg.

Lenke til kommentar

Er det verdt 1700 kr å gå fra x1400 til go7900gs? Har egentlig bare tenkt å spille Civ4 - så jeg vet ikke om det er verdt det, men jeg har ikke så mye erfaring med Vista. Ingen av kortene støtter så vidt jeg ser dx10 så sånn sett så er de vel like foreldet om 1-2 år.

 

Taper et par timer batterilevetid også på byttet tror jeg (fordi x1400 trekker mindre strøm).

 

Så på den tråden med grafikkytelse, men den var jo veldig lite konkret - x1400 var midrange og go7900gs var veldig high-end.

 

Kommer jeg til å oppdage forskjell på t5500+go7600 (hp) og t7200+x1400 (1500 billigere enn hp - dell ikke go7900gs)?

 

Jeg begynner å tenke slik at jeg sikkert blir fornøyd uansett hva jeg kjøper. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Du trenger nok ikke 7900gs for å spille CIV4. Så om det er alt du tenker å spille, trenger du ikke den oppgraderingen. Husk bare at til forskjell fra stasjonære kan man ikke uten videre bytte grafikkort i bærbare. Nvidia har lansert mxm standarden som til en viss grad gjør det mulig å bytte innenfor samme klasse, altså high-end med hig-end (grovt skissert). Når du skal kjøpe bærbar er det derfor viktig å tenke fremover i forhold til hva den skal brukes til. Da er det mindre sjanse for at maskinen vil bli utdatert fort.

 

For å gjøre det vanskligere legger jeg inn en lenke til en HP maskin som jeg vurderer å kjøpe selv. HP nc8430.

 

Ser at du har vurdert HP selv. Den jeg har lenket til er en business modell med ATI x1600. Den har kun 1GB ram, men det koster ikke mere enn 729 å kjøpe en brikke til her. Den skal gi inntil 4t 45m på batteri (opptil 9t 45m med extended life batteri kr. 1.000,-) Selv med extended life batteriet vil du ikke være oppe i mer enn ca. 13.100,-. Maskinen veier ca. 2,7 kilo og har innebygd fingeravtrykksleser og har et godt chassis ettersom den er bygget for å være mobil.

 

Valgets kval :D

Lenke til kommentar

Det store fordelen med dellen er jo skjermen på 1920x1200 og da kanskje det er lurt å ha en 7900gs også. Jeg tror ikke jeg greier å velge så da ender jeg opp på ca 15000 for i9400 (T7200+2GB+WUXGA+go7900).

 

Hmm - jaja det blir jo bare 15% budsjettbom (penger er så mye mindre i prosent).

 

Får ta en titt i morgen hva jeg kan få for 15000 hos hp (og så er runden i gang igjen).

Lenke til kommentar

Ah...Du skulle ha 1900*1200. Jo, da blir det nok riktig :)

 

Før du bestiller den, ville jeg ha ringt Dell. Si at du er på jakt etter en maskin med spesfikke specs. Du har funnet et altenativ hos HP (eller annet merke) som koster i nabolaget 13.000 til 14.000,-. (Du bør helst forsøke å finne en konkret maskin slik at du kan gi selgeren en link). Deretter spør du selgeren om han kan matche det med i9400. Min erfaring er at du fort sparer deg noen kroner på den måten. Selv sparte jeg nesten 3000 da jeg kjøpte min XPS M1710. Det viktige er å ikke være for ivrig og unngå i gi inntrykk av at du har bestemt deg for Dell allerede.

Lenke til kommentar

Meget bra poeng. Du kan fort spare mange kroner ved å ringe, men stå på ditt. Sjekk om det for eksempel er dobbelt ram tilbud, og om det ikke er det så spør om å feks bytte gratis printer med dobbelt ram. Og du får garantert bedre pris på telefon enn ved å kjøpe direkte.

Lenke til kommentar

 

Den ser jo bra ut den da - får numerisk tastatur i motsetning til Dell og bedre grafikkkort.

 

Jeg hadde egentlig avskrevet Fujitsu Siemens fordi jeg har en C-Series Lifebook og der støyer høytalerene like mye som viften (hvis jeg trykker mute så slåes de heldigvis av).

 

Kan du høre om det er mye forskjell når du slår av lyden (mute) og ikke?

 

Hvor mye bråker den generellt under sånn vanlig websurfing belastning?

 

Kanskje jeg kan klare meg uten Vista?

8172046[/snapback]

 

når jeg fikk maskinen så suste det i høyttaleren når mute var på og når volumet stod på 0. Etter at jeg oppdaterte driverene så er de helt stille :-)

Lenke til kommentar

Haha - nå gikk jammen prisen på Dell i9400 med wuxga opp 600 kroner helt vilkårlig. Må jo bare elske Dell og deres prising.

 

Takk for tips i hvert fall - tror jeg gir opp kjøp av pc helt :) Jeg har fryktelig lyst på 1920x1200 - da trenger jeg ikke ekstra skjerm og kan sitte i sofaen og kose meg. 2GB må jeg ha og Vista ville vært kjekt.

 

Jeg kan jo muligens gå ned til en t5500 - er vel bare 20% forskjell i ytelse egentlig + litt pga Mhz og litt pga cache.

 

Tror ikke noe bedre grafikkkort enn x1400 er noe vits for meg ettersom jeg egentig bare spiller på nintendo dsen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...