Gå til innhold

Commodore tilbake som spillmaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Commodore 64 var ingen PC, den følgte ikke x86-standarden, og hadde et helt annet instruksjonssett.

8169703[/snapback]

 

Stod det ikke "Personal Computer" på den? Eller husker jeg helt feil?

8170224[/snapback]

Personal Computer betyr at det er en personlig datamaskin, ikke at den følger x86 standarden.

 

En Mac basert på PPC er en PC. Alle datamaskiner er en PC.

Lenke til kommentar

Både Commodore 64 og Amiga var uslålige på spillgrafikk på 80-tallet og Amigan uslålig til godt ut på 90-tallet.

Husker godt at PC varianter av spill som var til begge plattformer, var tragisk lite engasjerende på PC for oss som var vant til flott grafik på Amiga.

 

Amig/Commodore har ikke noe å slå tilbake med i dag.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg fikk lyst til å gråte når jeg leste at et sleipt selskap skal bruke det gode, sære commodore navnet til å lure oss gamlinger til å kjøpe denne Dell`en med et C= symbol klistra på siden :( Tror faktisk mine kjæreste barndomsminner er forbundet med C64`n og Amigaen. :) Nei, la nå "commandoren" få lov til å dø med æren i behold.

Lenke til kommentar

Enig. Tilhører 25+ gutta selv og kan ikke si annet at jeg har stor avsmak fra hele dette konseptet. Alienware og Voodoo PC har bygget flotte gamer maskiner i mange år, så dette er rett å slett bare tåpelig. De kunne heller introdusert en "Limited Edition" Commodore som bygget på den gamle med de samme spillene men kanskje med litt oppdaterte kontrollere, bedre overføring av bilde samt nedlastning av klassiske spill. DET hadde vært en nyhet!

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Noen lanserer altså en pc med standard hardware og software, hvor det står Commodore på kassa. Hva har dette med Commodore 64, Commodore Amiga og nostalgi å gjøre? Man kan nok oppnå like stor nostalgi ved å gå i butikken å kjøpe seg en banan hvor man skriver Commodore med sprit-tusj på bananskallet.

Lenke til kommentar
Commodore 64 var ingen PC, den følgte ikke x86-standarden, og hadde et helt annet instruksjonssett.

8169703[/snapback]

 

Stod det ikke "Personal Computer" på den? Eller husker jeg helt feil?

8170224[/snapback]

Personal Computer betyr at det er en personlig datamaskin, ikke at den følger x86 standarden.

 

En Mac basert på PPC er en PC. Alle datamaskiner er en PC.

8170259[/snapback]

Nei det er helt feilt. PC er en standard. Det finnes mange ulike personlige datamaskiner, men bare de som oppfølger visse krav kan kalles en "PC". For eksempel "PowerMac" er ikke noen PC. Hele konseptet med PC var at programvaren skulle være kompatibel, og derfor forutsettes det at arkitekturen er kompatibel med (8086/8088), også kalt x86.

 

Om andre typer datamaskiner kalles personlige datamaskiner og er aldri så mye personlige, så er de like vel ikke noen PC så lenge de ikke oppfyller blant annet kravet til x86.

Lenke til kommentar

Får selnge meg på hylekoret til oss "gamle" c64 og amige brukere, dette er patetisk, vekker regelrett harme i meg.

 

C64 var grei, men Amigaen var år foran pc'e, lysår foran pc' helttil rundt 93-94, me det var jo bare stort sett spill og kreativ programvare til amigaen. Fikke aldrig gode kotorapplikasjoner :(, og fikk dermed rykte på seg som spillemaskin. manglet rett og slett profisjoell programvare..........

 

selv om blant annet regnearkene/tekstbehandling på amigaene var wysiwyg flere år før pc, på kotoret skulle en sitte å se grønt /sort og knote dos. (been there done that)

 

Vell min først amiga kosta 19300, året etter kjøpe jeg en commodere pc, top off the notch med sort hvit skjerm og 1mb minne , 4,72 mhz cp, utrulige 40 mb hd til den nette sum av 43000.

 

Og der satt jeg og knota regnskap på dos programmer, for så presentere i det ved hjelp av amigaens regneark.....

 

datt vel ut her og mista hele poenget. skit i det, dette er som å sette ferrari merket på en gammel lada.

 

hrmf.

 

PS - årsaken til at vi i over 16 år har slitt med x 86, dos og windows finner du hos strategen hos Mac og Comandore.

 

mens x-86 var en da fri plattform med mange tilbydere forsøkte mac og commondre seg uten å lisensiere bort teknologien. så selv et meget meget dårliger produkt vant "PC" da kampen om markedet. pga større programvare utvalg for kontormarkede og mange flere tilbydere av hw.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

har du mer eller mindre en nylig oppdatert maskin så kan du male,lakke kabisset ditt svart..lag\klin på et c64 logo og voila

så har du en "ny commodore" :)

 

hvorfor kan de ikke bare lage en ny amiga 500 maskin med nyere teknologi.

Det hadde gått unna som flammer i tørt gress..

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Nei det er helt feilt. PC er en standard. Det finnes mange ulike personlige datamaskiner, men bare de som oppfølger visse krav kan kalles en "PC". For eksempel "PowerMac" er ikke noen PC. Hele konseptet med PC var at programvaren skulle være kompatibel, og derfor forutsettes det at arkitekturen er kompatibel med (8086/8088), også kalt x86.

8172256[/snapback]

 

Feil igjen. PC er ingen standard. PC er en forkortelse for Personal Computer som gjerne blir brukt på IBM Compatible maskiner. x86 er navnet vi idag bruker for å beskrive en IBM Compatible maskin.

 

PC er, som navnet antyder, kun en forkortelse for å beskrive en datamaskin for énbrukere. Du kan gjerne kalle kalkulatoren din for en PC om du vil, men siden 'PC' gjennom årene har blitt så tett knyttet til x86/IBM Compatible ville nok folk sett litt rart på deg om du gjorde det.

Endret av espentan
Lenke til kommentar
Commodore 64 var ingen PC, den følgte ikke x86-standarden, og hadde et helt annet instruksjonssett.

8169703[/snapback]

PC står for Personal Computer, altså personlig datamaskin. En datamaskin er en maskin som behandler data (informasjon), og det er ingen tvil om at C64 var personlig. Altså en personlig datamaskin, eller PC om du vil. Om den følger x86-standarden eller har et annet instruksjonssett har ingenting med saken å gjøre.

 

Edit: Ser nå at det allerede er kommentert.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Alle datamaskiner er en PC.

8170259[/snapback]

Feil. En server er en datamaskin, men er ikke nødvendigvis en PC.

8172756[/snapback]

En server er et dataprogram som tilbyr tjenester til et annet dataprogram. Vi bruker også, som du skriver, betegnelsen server om maskinvaren disse kjører på.

 

Men du har helt rett i at en server neppe kan kalles en personlig datamaskin.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker så var Commodore64 en svært god maskin den gang :)

Den eneste maskinen som kunne multitaske skikkelig (på datidens nivå).. bedre enn vanlige pc`r..

 

Var og er fremdeles verdens mest solgte datamaskin... Ingen andre maskiner har vært i salg i over 11 år i strekk.. i dag er vell en pc "gammel" etter 6 mnd.. (?)

 

Har min ennå.. har også 2stk floppy drives, joystick mm :) greier liksom ikke å kvitte meg med den.. he he

(gammel CBM fan)

Lenke til kommentar
14 år gamle gutter synes de kabinettene er kule å ha. Vi som er litt eldre liker et mere "rent" design (vil jeg tro), som Antec P180 og Lian Li serien.

8168734[/snapback]

 

Jeg er "litt eldre", og jeg synes faktisk kabinettene er det som er kult med disse maskinene, en spillmaskin kan jeg bygge selv. Men om man skal ha en mer eller mindre dedikert spillmaskin synes jeg faktisk det er på sin plass med litt glor :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...