Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! :innocent:

 

Jeg har hatt en tråd før på denne mobilen, men det viser seg å enda ikke være slutt på problemene. :no:

 

Kort fortalt har jeg nå hatt min Motorola KRZR K1 på reperasjon 3 ganger og lurer på om jeg må levere den inn 4 ganger for å få hevet kjøpet? :hmm:

Sist igår fikk jeg tilbake telefonen, og da fikk jeg en ny telefon. Nå viser det seg, det er de samme feilene på denne. :nei:

 

Feil på tlf:

*INNVENDIG skjerm skrur seg ikke av når man lukker folden,

*LAV batteritid,

*TIL tider helt ekstremt treg, kan gå opp til 7 sekunder fra jeg har gjort et valg til den utfører kommando,

*9 tasten må trykkes hardt for å få opp tallet

*MISTER kontakt med den jeg snakker med, dekning forsvinner helt før den litt senere kommer tilbake for fult.

*ORDBOKEN er en bløff, når du skriver inn en bokstav så skal den liksom foreslå det mest sannsynlige ordet, det tar 2-4 sekunder! Slik tar det jo evigheter å skrive meldinger.

 

Det skal sies at det har vært litt forskjellige feil hver gang, men hovedsaklig har det hele tiden vært problemer med treghet med telefonen.

Såvidt jeg har skjønt må det være samme feil alle tre gangene?

Har jeg evt krav på å få hevet kjøpet? (vil bli kvitt denne møkka av en telefon).

 

Tusen takk for alle svar :dribble:

Endret av AmonRa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis det er samme feil, kanskje de pakket telefonen fint inn i en ny eske? ;)

Men fra spøk til alvor, om du har hatt samme feilen 3 (tre) ganger, så har du krav på ny. Det vil si, om loven ikke har endret seg siden jeg sist sjekket.

8166944[/snapback]

 

Forhandler har krav til å utføre avhjelp på telefonen 2 ganger for SAMME feil. Skulle telefonen ha samme feil 3. gang så kan du kreve omlevering/nytt produkt, men forhandler har da krav til å sende telefonen inn til service for å sjekke at det er samme feil.

 

Så til trådstarter... En del av de feilene du ramser opp her vil ikke jeg anse som fysiske feil på telefonen. At telefonen er treig betyr ikke at det er noe feil med den, det kan bety at den ikke er noe spesielt bra. Samme gjelder det med lav batteridtid (Er selvfølgelig feil hvis den slår seg av etter et par minutters bruk).

 

Er du foresten sikker på at det ikke er en innstilling du har glemt for å få skjermen til å slå seg av når du lukker dekselet?

 

Det at den mister dekning er en feil på telefonen, såfremt du ikke er i et område med dårlig dekning da =)

Lenke til kommentar
Hvis det er samme feil, kanskje de pakket telefonen fint inn i en ny eske? ;)

Men fra spøk til alvor, om du har hatt samme feilen 3 (tre) ganger, så har du krav på ny. Det vil si, om loven ikke har endret seg siden jeg sist sjekket.

8166944[/snapback]

 

Forhandler har krav til å utføre avhjelp på telefonen 2 ganger for SAMME feil. Skulle telefonen ha samme feil 3. gang så kan du kreve omlevering/nytt produkt, men forhandler har da krav til å sende telefonen inn til service for å sjekke at det er samme feil.

 

Så til trådstarter... En del av de feilene du ramser opp her vil ikke jeg anse som fysiske feil på telefonen. At telefonen er treig betyr ikke at det er noe feil med den, det kan bety at den ikke er noe spesielt bra. Samme gjelder det med lav batteridtid (Er selvfølgelig feil hvis den slår seg av etter et par minutters bruk).

 

Er du foresten sikker på at det ikke er en innstilling du har glemt for å få skjermen til å slå seg av når du lukker dekselet?

 

Det at den mister dekning er en feil på telefonen, såfremt du ikke er i et område med dårlig dekning da =)

8167827[/snapback]

 

kan ikke dy meg. Kunde kan også be om heving av kjøpet, og det er ikke gitt at kun fysiske feil går som mangel, software feil kan fint gå som mangel det og. Det du skriver ovenfor kan gi inntrykk av at dette ikke er tilfellet nemlig.

Lenke til kommentar
Hvis det er samme feil, kanskje de pakket telefonen fint inn i en ny eske? ;)

Men fra spøk til alvor, om du har hatt samme feilen 3 (tre) ganger, så har du krav på ny. Det vil si, om loven ikke har endret seg siden jeg sist sjekket.

8166944[/snapback]

 

Forhandler har krav til å utføre avhjelp på telefonen 2 ganger for SAMME feil. Skulle telefonen ha samme feil 3. gang så kan du kreve omlevering/nytt produkt, men forhandler har da krav til å sende telefonen inn til service for å sjekke at det er samme feil.

 

Så til trådstarter... En del av de feilene du ramser opp her vil ikke jeg anse som fysiske feil på telefonen. At telefonen er treig betyr ikke at det er noe feil med den, det kan bety at den ikke er noe spesielt bra. Samme gjelder det med lav batteridtid (Er selvfølgelig feil hvis den slår seg av etter et par minutters bruk).

 

Er du foresten sikker på at det ikke er en innstilling du har glemt for å få skjermen til å slå seg av når du lukker dekselet?

 

Det at den mister dekning er en feil på telefonen, såfremt du ikke er i et område med dårlig dekning da =)

8167827[/snapback]

 

kan ikke dy meg. Kunde kan også be om heving av kjøpet, og det er ikke gitt at kun fysiske feil går som mangel, software feil kan fint gå som mangel det og. Det du skriver ovenfor kan gi inntrykk av at dette ikke er tilfellet nemlig.

8168042[/snapback]

 

Det stemmer det det du sier om software feil, men ene og alene at telefonen er treig vil ikke jeg si er en software feil. Da ville man kunne reklamere pga trege telefoner slik som N70/ 73 etc

Lenke til kommentar
*snipp*

8168628[/snapback]

 

spørsmålet blir jo da om den er verre enn han hadde grunn å forvente. feks om selger har sagt at den er rask og responsiv, så blir jo dette da en mangel når det viser seg at den ikke er. (spekulasjon til side)

 

men jeg må vedgå at minst en av feilene kan forklares av en annen feil, så om displayet er en bruker feil, så har en kanskje løst batteriproblemet.

uansett tror jeg han gjør best i å klage på produktet.

Lenke til kommentar

SVÆRT MANGE HAR HER FEIL!

 

Alle de som sier at kunde kan få ny mobil ved 3. gangs samme feil. Dere har feil alle sammen.

 

Kunde han HEVE kjøpet ved 3. gang samme feil. Ny mobil kan man kreve allereved ved første gangs feil - men bare dersom ny mobil ikke koster over dobbelt så mye som å reparere den telefonen kunde allerede har (ref dom i høyesterett for ca et år siden).

 

Er egentlig rart det er så mange som tar feil her, for loven er jo krystallklar på dette punktet - den sier kun prisavslag eller heving dersom mangelen er vesentlig.

 

EDIT: Om man opplever samme feil for 3. gang så må man levere inn telefonen for sjekk før man får godkjent hevingen, så man får ikke gjort opp ferdig der og da, men kanskje rundt 1-2 uker etterpå.

Lenke til kommentar

Tak for menge svar!

 

Jeg er naturligvis også klar over at batteriproblemet ganske sikkert har en sammenheng med lyset på hoveddisplayet når telefonen er lukket.. Jeg ble nemlig også fortalt at batteriet på denne telefonen skulle være svært bra.

Om jeg f, eks skal justere profil ved å trykke på sideknappene når telefonen er lukket, så aktiveres den innvendige skjermen også. Selv om telefonen er lukket altså, veldig rart...

Har heller ikke funnet noen innstilling på det som noen andre her foreslo.

Men jeg skal komponere en mail til Amentio nå, der jeg nevner de fortsatt tilstedeværende problemene og spør om å få hevet kjøpet.

Så får jeg se hva de sier.

Lenke til kommentar

1. Butikken har allerede gitt deg ny telefon. Mange vil da hevde at antall avhjelpsforsøk "nullstilles".

 

2. KRZR har jeg brukt selv. Den har meget, meget godt batteri (8 timers tale) og de feilene du ramser opp kjenner jeg ikke igjen i det hele tatt. Det er ingen tvil om at det er noe galt med eksemplaret du har fått.

 

-snubbel

Endret av snubbel
Lenke til kommentar
1. Butikken har allerede gitt deg ny telefon. Mange vil da hevde at antall avhjelpsforsøk "nullstilles".

 

2. KRZR har jeg brukt selv. Den har meget, meget godt batteri (8 timers tale) og de feilene du ramser opp kjenner jeg ikke igjen i det hele tatt. Det er ingen tvil om at det er noe galt med eksemplaret du har fått.

 

-snubbel

8171608[/snapback]

 

Man kan hevde mye, men en omlevering til ny telefon er et avhjelpsforsøk, og det vet du og. (sorry, men den påstanden syntes jeg var drøy. lefda har selv prøvd den med meg og tapt.)

Lenke til kommentar

Omlevering er sidestillt med reparasjon, og teller som et avhjelpsforsøk. Dette er forbrukerkjøpsloven krystallklar på, selv om ikke alle forhandlere er like flinke til å følge dette.

 

Hadde kunde derimot fått annen vare/betalt mellomlegg til annen vare, så hadde man nullstillt. Dette etter en dom jeg har lest i forbrukertvistutvalget.

Lenke til kommentar
Kunde han HEVE kjøpet ved 3. gang samme feil. Ny mobil kan man kreve allereved ved første gangs feil - men bare dersom ny mobil ikke koster over dobbelt så mye som å reparere den telefonen kunde allerede har (ref dom i høyesterett for ca et år siden).

8170704[/snapback]

Om jeg skjønner deg rett henviser du til det at kunde kan kreve ny telefon, untatt i de tilfeller der det er dyrere for forhandler å gi ny telefon enn å reparere?

 

Når er det noen gang tilfelle? All den tid det koster forhandler tilnermet kroner NULL å reparere.

Lenke til kommentar
Kunde han HEVE kjøpet ved 3. gang samme feil. Ny mobil kan man kreve allereved ved første gangs feil - men bare dersom ny mobil ikke koster over dobbelt så mye som å reparere den telefonen kunde allerede har (ref dom i høyesterett for ca et år siden).

8170704[/snapback]

Om jeg skjønner deg rett henviser du til det at kunde kan kreve ny telefon, untatt i de tilfeller der det er dyrere for forhandler å gi ny telefon enn å reparere?

 

Når er det noen gang tilfelle? All den tid det koster forhandler tilnermet kroner NULL å reparere.

8173111[/snapback]

 

Her henvises det nok heller til kravet om omlevering allerde ved første gangs feil.

Lenke til kommentar
Kunde han HEVE kjøpet ved 3. gang samme feil. Ny mobil kan man kreve allereved ved første gangs feil - men bare dersom ny mobil ikke koster over dobbelt så mye som å reparere den telefonen kunde allerede har (ref dom i høyesterett for ca et år siden).

8170704[/snapback]

Om jeg skjønner deg rett henviser du til det at kunde kan kreve ny telefon, untatt i de tilfeller der det er dyrere for forhandler å gi ny telefon enn å reparere?

 

Når er det noen gang tilfelle? All den tid det koster forhandler tilnermet kroner NULL å reparere.

8173111[/snapback]

Høyesterett fastslo under sko-dommen for et år siden at dersom det koster under halvparten av kostnaden for ny sko å reparere denne, så kan ikke kunde kreve ny sko.

 

Og ja, det betyr at i så og si ALLE tilfeller ang mobiler og elektronikk generellt så blir varen alltid reparert.

 

Og ja, jeg snakker om hva kunde kan kreve som AVHJELP (litt lengre opp i forbrukerkjøpsloven), ikke ang antall avhjelpsforsøk. Omlevering og reparasjon er begge avhjelpsforsøk, og selger har maks 2 avhjelpsforsøk for samme feil.

 

Altså - Har kunde en nokia med defekt skjerm, og den blir reparert, og får defekt skjerm på ny, og kunde så får ny mobil (lite trolig, men vi snakker hypotetisk nå), og den nye mobilen OGSÅ har feil på skjermen - så har kunde krav på heving da det er 3. gang med samme feil.

Lenke til kommentar

Men uansett om man lurer på om disse problemene med treghet osv er reelt eller ikke, så er jo en ting sikkert. Butikken og reperatøren tok inn mobiltelfonen min hver gang jeg klagde på akkurat det.

Som sagt fikk jeg ny mobil nå sist. Altså har de vedgått problemet. :p

Ellers hadde de vel aldri gått så lang som de gjorde? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...