Gå til innhold

Bruke samma OS på en annen maskin :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Jeg har kjøpt meg en XPS M1710, med vista..

Også har jeg en stasjonær data med XP.

Men funker det å bruke den XP-CD jeg fikk med stasjonære datan, på min bare M1710?

Alle spillene mine funker ikke på Vista :(

Men det det mulig/lovlig? :p

Takk for alle svar :]

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fult mulig å ha to systemer på samme maskin, og tilogmed flere..

Uansett, åpne Kontrollpanel> System og Vedlikehold > og under Administrative Verktøy skal du se noe som heter "Lag og formater harddisk partisjoner". Jeg har selv ikke noen erfaring med Window's egen diskbehandler, men jeg har brukt Partition Magic i alle år. Det er nemlig første gang et slikt verktøy er inkludet i Windows (foruten om gamle fdisk). Antar det bare er å redusere den største harddisken, og lage en ny på det upartisjonerte området. Dessverre har jeg ikke nok erfaring, så vi får vente å se om noen andre har det. Partition Magic kan dessverre ikke utføre en partisjonering i demoen. Du kan jo eventuelt prøve deg litt frem og du ikke har allverdens å tape.

Somsagt antar jeg at du kan redusere disken med et par gigabytes og lage en ny disk som du kaller Windows XP f.e.k.s hvor du bruker plassen du har fjernet fra den ordinære partisjonen.

Etterpå setter du inn Windows XP og starter innstalasjonen. Windows kommer til å spørre hvor det skal innstalares underveis. Da velger du den nylagte disken, og du har to operativsystemer samtidig.

Vet ikke hvor bra dette fungerer ettersom Vista er nyere, men det burde da gå greit.

Vær obs på at en "Recovery CD" ikke alltid er så lett å bruke. Er det en recovery du har, kan du konvertere denne til en vanlig Windows XP CD og brenne den ut helt enkelt.

Skrevet

Ja det vil jeg tro. Så lenge det er til privat bruk iallefall.

Uansett risikerer du ikke å få Microsoft på døren med det første. Det er mange som lever langt farligere enn deg på akkurat dette området :p

Lykke til med innstalasjonen, og husk å ta backup av viktige filer først. Det kan gå galt (filene forsvinner)..

Skrevet
Takk : )

Men det er det lovlig å bruke samme OS-CD to ganger?

8161993[/snapback]

Nei det er ikke lov i hht. lisensavtalen. (så fremt du mener å bruke samme produktnøkkel 2 ganger samtidig)

CDen er det ingen restriksjoner på, det er lisensen din det er restriksjoner på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...