Gå til innhold

Norske priser for E6600 og Q6600 etter 22.april


Anbefalte innlegg

CS og BF2 kjører jo helt fint på eldre enkeltkjerne-prosessorer, så Core 2 Duo spiser dem jo til frokost, siden de forståelig nok er "gamle" spill. (de vil jo forsåvidt kun kjøre på en kjerne også).

 

Og regner med ET:QW vil utnytte dobbeltkjerneprosessorer så det er klart de vil være ypperlig til det. :)

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CS og BF2 kjører jo helt fint på eldre enkeltkjerne-prosessorer, så Core 2 Duo spiser dem jo til frokost, siden de forståelig nok er "gamle" spill. (de vil jo forsåvidt kun kjøre på en kjerne også).

Spill som kjører på 1 tråd kjører akkurat like bra på dobbeltkjerne som på enkeltkjerne, forutsatt at begge er likt klokket. F.eks vil en Athlon64 FX-57 (enkelkjerne 2,8GHz) kjøre spillet bedre enn en Athlon64 X2 5200+ (dobbelkjerne 2,6GHz).

 

Og regner med ET:QW vil utnytte dobbeltkjerneprosessorer så det er klart de vil være ypperlig til det.  :)

8465438[/snapback]

Hvorfor tror du det vil utnytte dobbeltkjerner (bra) ? Spill er særdeles vanskelig å dele opp i tråder med nogen lunde lik last uten å få dårligere ytelse på grunn av sync-problemer mellom kjernene. Dyrt og tidkrevende er det også for utviklerne, selv om utbyttet kan bli så lavt som 0-30% ytelseøkning på grunn av den andre kjernen som i teorien kunne gitt 100% ytelseøkning. Poenget er at teori og praksis er to forskjellige ting og at det skal veldig mye til for å utnytte den andre kjernen særlig effektivt.

Lenke til kommentar

Du glemmer ikke skjermkortet nå da Simen1? 30% ytelsesøkning er vel akkurat hva man burde forvente med dobbeltkjerne i spill. Sett ut hva folk er villige til å gjøre med kontoen for å oppnå 30% økning ved å kjøpe nytt skjermkort er det jo ikke akkurat bortkastet tid for utviklerne.

100% økning etter 1 ekstra kjerne vil kun skje om man på et eller annet viset klarte å kjøre "PC-SLI".

Lenke til kommentar
Spill som kjører på 1 tråd kjører akkurat like bra på dobbeltkjerne som på enkeltkjerne, forutsatt at begge er likt klokket. F.eks vil en Athlon64 FX-57 (enkelkjerne 2,8GHz) kjøre spillet bedre enn en Athlon64 X2 5200+ (dobbelkjerne 2,6GHz).

 

Jo, som jeg sa. (Står sist) Sammenlikningen var med tanke på eldre prosessorer som generelt sett er tregere enn Core 2 Duo selv om sistnevnte bare bruker en kjerne. :)

 

Når det gjelder ET:QW var det kun en gjetting, da jeg gikk ut i fra at den var basert på en grafikkmotor fra ID. (Doom3 og Quake4 har jo såvidt meg bekjent dobbeltkjerne-støtte?)

 

Men vi får se hva som skjer.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Jeg skal prøve å svare på spørsmålene dine så godt jeg kan.

 

Så vidt jeg har forstått er Xeon 3210 en quad-core som under lokket er det samme som C2Q - f eks Q6600. Xeon'en er jo billigere og skulle da være et bedre kjøp siden det er den samme prosessoren. Er dette riktig?

Under lokket er Xeon X3210 og Core 2 Quad like ja, men de to modellene du nevner har forskjellig klokkehastighet og er dermed ikke helt like. Q6600 er klokket til 2,4GHz, mens X3210 er klokket til 2,133GHz. Q6600 vil derfor være noe raskere. Q6600 er klokket 12,5% høyere, men koster for øyeblikket 21,9% mer. (4244 kr vs 3481 kr)

 

En annen ting er at 3XXX er LGA 775 slik som Q6600 og dermed kan disse kortene brukes om hverandre? (i hvert fall m p965 og 975X) Eller hur?

Ja, jeg tror det skal gå bra men er ikke 100% sikker. Sjekk hjemmesiden til produsenten av hovedkortet for å se etter offisiell støtte og evt sjekk om støtten har kommet i en biosoppdatering. Google også om det er andre som har samme kombinasjon av hovedkort og CPU. Jeg ser på det som meget sansynlig at det går helt fint, men det kan jo være lurt å undersøke først så man ikke ender med sjegget i postkassa og en CPU til mange tusen som man ikke kan bruke.

 

Om man kjøper en Xeon 5XXX er det LGA 771, og disse hovedkortene bruker vel FB DIMM og de er jo både dyrer og tregere pga ECC. Har jeg forstått dette riktig?

Jepp, helt riktig. :)

 

Jeg tenkte å ha PC'en stående på 24/7 pga ClimatePrediction.net, Rosetta o.l og da er vel en Xeon 32XX bedre enn Q6600, og siden prisen og er lavere.

8456892[/snapback]

Prisen er lavere og ytelsen er lavere, men Xeon er nok bedre testet enn Q6600 og har dermed lavere sannsynlighet for krasj, men nå høres ikke oppgavene dine virksomhetskritiske ut så det kan godt hende du kan leve med litt økt sannsynlighet for krasj. Siden du skal kjøre den 24/7 så regner jeg med at overklokking er utelukket.

 

Vet du forresten om ClimatePrediction.net og Rosetta utnytter mer enn 1 kjerne bra? Altså at f.eks en X3210 (4 kjerner a 2,133GHz) til 3500 kr yter bedre enn E6700 (2 kjerner a 2,667GHz) til 2600 kr?

8459159[/snapback]

Det er ikke så mye erfaring med quadcore og distributed computing foreløbig men det er litt som har blitt postet på diverse forum. Det er en som har hatt en Qc en stund (Q6600 tror jeg). Mener han forsøkte 3 klimamodeller samtidig pluss en spinhenge. Det som skjedde da var at det ble en trafikkinfarkt på nord-brua. Ikke uventet kanskje :)

Vet ikke hvor mye du har satt deg inn i sakene, men klimamodellene er veldig tunge å kjøre. Det krever en del ram og det er viktig med både rask prosessor og ram, og høy fsb. Med mye ram ble det til slutt fsb'en som ble flaskehalsen.

Spinhenge har liten datamengde og hele instruksjonssette (om det er riktig benevnelse) får plass i cachen til en E6600, og det er lite data over fsb.

Mener konklusjonen ble at 2 klimamodeller og 2 applikasjoner som spinhenge gikk fint sammen.

En E6600 hadde veldig lite forskjell om man kjørte en eller to klimamodeller. Det måles i sekunder/timestep. Min gamle 1,8 GHz Duron med 200 MHz ram og en treg fsb brukte 4,5 s/Ts, Athlon64 2,2GHz bruker 2,5 s/Ts, E6600 ca 1,9 s/Ts uklokket. En E6600 klokket i taket kom ned i 1,25 s/Ts med to modeller. Klokket på samme måte brukte E6600 1,21 s/Ts med en modell, så to modeller går fint.

En person hadde en Q-Xeon med LGA771 sokkel og han strei fælt med trege FB-DIMM brikker. Han hadde 2,5 s/Ts med fire modeller, men det hjalp visst med fire ram-brikker så han fikk benyttet dual/quad-channel på minnet. Hvor mye han kom ned i vet jeg ikke.

Om man kjører fire spinhenge-modeller vil det kanskje gå saktere enn med færre pga cachen. Vet ikke om to kjerner deler samme instruksjonssett som får plass i cachen. Når det gjelder Rosetta tror jeg den er for stor for at alt går i cachen, men der går det mer på 3d-lignende egenskaper enn numbercracking så en PS3 er mange ganger raskere enn enhver qc. Har lest 200 gigaflop og det er jo enormt. Det er visst utviklet en sciense-app til PS3 for Rosetta men ikke noen andre DB-prosjekter har det foreløpig.

Uansett var konklusjonen at "man gledet seg" til 1333 og 1600 MHz fsb og Penryn for det blir mye varme med fire kjerner, overklokking, mye 24/7-kjøring, strømforbruk og en nordside som ikke henger med, osv.

Ellers var det snakk om 64 bit applikasjoner med tiden, og skalerbare workunits. Nå er det bare en-modell-en-prosessor som gjelder. Det er snakk om en applikasjon som er mer tilpasset Core2-arkitekturen slik at man kommer under 1s/Ts på en klokket E6600 og det er en ny modell nå med 92% reduksjon i disk I/O men jeg vet ikke om det betyr generell trafikk over fsb eller om det er når maskinen skriver resultat til disk, noe som skjer etter hver checkpoint som er etter 432 timesteps

Dette ble mye men håper du fant det interessant :)

Steinar

Endret av ss1108
Lenke til kommentar

Ved nærmere ettertanke kommer jeg til å vente med å bestille prosessor. Vil se hvordan det går med prisen etter sommeren. Har uansett ikke tid til å sette sammen en ny maskin nå. Men jeg kommer til å fornye P4-systemet mitt, og da fant jeg enda et MSI 975X Platinum PowerUp Edition til den latterlige lave prisen av 625 kr, noe som er et kjempekjøp.

Lenke til kommentar

Jepp, dette var interessant. :) Jeg er forsåvidt imponert over overklokkinga av E6600 som jeg anslår må være til ca 3,65GHz (under antagelsen av lineær ytelseskalering med frekvensen). Resultatene du nevner er forsåvidt ikke noen overraskelse. FSB-problemet er velkjent, men slår som regel ikke ut før man belaster 2 eller flere kjerner på en gang med tunge oppgaver. FBDIMM har jeg slitt med selv også.

 

Smirnoff, bucketofcack: Ok, jeg må ha tolket det litt feil. Jeg trodde han med dette:

Og regner med ET:QW vil utnytte dobbeltkjerneprosessorer så det er klart de vil være ypperlig til det.
Mente god utnyttelse som i "bortimot dobling av ytelsen". Men ja, folk bør være fornøyde med 30% bedre ytelse pga doblingen av kjerner, så fremt det ikke finnes en billigere tokjerne med 30% høyere klokkefrekvens som gir like bra ytelseøkning. F.eks en E6700 til 2600kr i stedet for en X3210 til 3500 kr.
Lenke til kommentar
CS og BF2 kjører jo helt fint på eldre enkeltkjerne-prosessorer, så Core 2 Duo spiser dem jo til frokost, siden de forståelig nok er "gamle" spill. (de vil jo forsåvidt kun kjøre på en kjerne også).

Spill som kjører på 1 tråd kjører akkurat like bra på dobbeltkjerne som på enkeltkjerne, forutsatt at begge er likt klokket. F.eks vil en Athlon64 FX-57 (enkelkjerne 2,8GHz) kjøre spillet bedre enn en Athlon64 X2 5200+ (dobbelkjerne 2,6GHz).

 

Og regner med ET:QW vil utnytte dobbeltkjerneprosessorer så det er klart de vil være ypperlig til det.  :)

8465438[/snapback]

Hvorfor tror du det vil utnytte dobbeltkjerner (bra) ? Spill er særdeles vanskelig å dele opp i tråder med nogen lunde lik last uten å få dårligere ytelse på grunn av sync-problemer mellom kjernene. Dyrt og tidkrevende er det også for utviklerne, selv om utbyttet kan bli så lavt som 0-30% ytelseøkning på grunn av den andre kjernen som i teorien kunne gitt 100% ytelseøkning. Poenget er at teori og praksis er to forskjellige ting og at det skal veldig mye til for å utnytte den andre kjernen særlig effektivt.

8465605[/snapback]

 

Men bør jo nevne at den andre kjernen kan hjelpe til med ting som kan få spillytelsen til å droppe. F.eks hvis man kjører Anti Virus scan etc. Ellers er jeg enig i alt du sier.

Lenke til kommentar

Gadd ikke lese hele tråden men regner med dere har fått med dere:

 

Supreme Commander & Quad-Core på [H]ardOCP.

Det var ganske stor forskjell på 4 og 2 kjerner. 1 kjerne blir betegnet som ubrukelig.

 

I am glad that a new high-end game doesn’t require that I spend obscene amounts of money on my video card or SLI rig, but I am disappointed that the game is so ferociously hungry for CPU horsepower and doesn’t seem to be as interested in GPU power.
Endret av Karamell
Lenke til kommentar

Okay, da har jeg bestilt også, hehe

 

Blei ikke 4 kjerner på meg enda så jeg tok en E6600 også... sammen med Geil minne på ps data(ukens tilbud). Kjøpte også Asus Commando hovedkortet og det digere Thermaltake Tx kabinettet + masse anna stash! Skal bli deilig å få brukt arbeidshesten min igjen... ATI v7350 :)

 

Er veldig spent på hovedkortet...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Likte denne artikkelen på itavisen da :)

 

Samtidig som selskapet lanserer en nye versjoner av sine Core 2 Duo-CPU 22 juli, kutter CPU-giganten prisen på 2.4GHz Q6600.

 

50 prosent billigere

Prosessoren Q6600 er klokket til 2.4GHz og kuttes fra 3200 kroner til ca. 1600 kroner i følge kilder hos de store hovedkort produsentene.

 

Intels nye E6750 på 2.66GHz kommer til å koste ca. 1100 kroner, mens 2.33GHz CPUen E6550 kommer på ca. 980 kroner. Alt omregnet fra dollar.

 

Trusted Execution Technology

E6750 og E6550 får begge den nye Trusted Execution Technology (TXT)-teknologien fra Intel.

 

TXT er et maskinvarebasert sikkerhetssystem som i følge Intel skal sikre kundene mot programvareangrep. Kritikerne peker også på at systemet også kan brukes som en DRM-beskyttelse.

 

E6550 får også en modell uten TXT-teknologien med en pris på ca. 980 kroner. Denne får navnet E6540.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...