Gå til innhold

Problemer med æøå / skandinaviske tegn? Klikk her!


Gjest Slettet-rXRozPkg

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg har problmere med at newsfeedern fra ITpro på siden min ikke vill vise æøå, grunnen til dette er at jeg har UTF-8 menst newsfeedern til ITpro har iso-8859-1, newsfeederen er forøvrig et JavaScript.

 

Er de noen måte jeg kan løse dette på ?

 

www.startlinja.com

Lenke til kommentar

hmm.. har og et problem med dette. I mitt php skript så henter jeg informasjon fra en html side (innmeldings siden) og bruker dette i mitt php skript. Hensikten med dette er å vise på skjermen hva de har skrevet, og sende en mail til en spesifisert mail adresse. Mitt problem vel og merke er at når denne mailen er blitt sendt, og den opnes i en norsk outlook / web echange så blir æøå omgjort til "kryptiske" tegn

 

på web siden vises dette:

Vi har registrert f�lgende informasjon om ditt firma:

navn: åøæ

firma: åøæ

email: [email protected]

medlemskap: privat

info: æøå

 

i mailen vises dette(Exchange web):

 

Vi har registrert følgende informasjon om åøæ:

 

navn: åøæ

firma: åøæ

email: [email protected]

medlemskap: privat

info: æøå

 

Gmail:

Vi har registrert følgende informasjon om åøæ:

 

navn: åøæ

firma: åøæ

email: [email protected]

medlemskap: privat

info: æøå

 

Men det intresange er, sende man det til hotmail / gmail (eneste jeg har prøvd) så vises alt riktig.

 

Har noen en ide om en løsning på dette problemet?

 

(Det som vises på siden med et ?, jeg har en kode som lører dette, men det "kryptere" da dataen den henter fra html siden. echo "<meta http-equiv='Content-Type' content='text/html; charset=ISO-8859-1' />";

så om det er en løsning på dette og, hadde det vert en god sak).

Post om det er noe info jeg har glemt.

 

Takker på forhånd.

 

-Trancillion

Lenke til kommentar

// Dekodings prosessen

$decryptedbody = utf8_decode($body);

$decryptedto = utf8_decode($to);

$decryptedheaders = utf8_decode($headers);

 

// Send mail til oppført mail adresse

$send = mail($decryptedto, $subject, $decryptedbody, $decryptedheaders);

 

dette rettet problemet mitt med å sende mail, har ennå det "?" i teksten. Men intil videre har jeg bestemt meg for å bare skrive det litt om.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-rXRozPkg
Jeg har et Joomla nettsted (php) der jeg importerer en xml-feed der æøå ikke kommer opp i feeden. Kan noen fortelle meg hvilke av disse løsningene jeg skal bruke?

 

Mvh Stig K.

 

Hvis ÆØÅ mangler i selve feeden er det vel pent lite du kan gjøre med det.

Men er det plugin/whatever til Joomla som tar de bort så er det jo muligheter...

 

Kan ikke du poste en link til feeden først, så kan vi ta det derifra.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg har store problemer med min wordpress instalasjon. Se http://heavymetaljesus.net for eksempel.

 

Feks, hvor i denne sidebarkoden skal jeg legge inn utf-8encode?

<li><h2>Siste Tweets</h2>
<ul><?php aktt_latest_tweet(); ?></ul>
</li>

<li><h2><?php _e('Siste 5 Låter'); ?></h2>
<?php // Get RSS Feed(s)
include_once(ABSPATH . WPINC . '/rss.php');
$rss = fetch_rss('http://ws.audioscrobbler.com/1.0/user/Jigzaw/recenttracks.rss');
$maxitems = 5;
$items = array_slice($rss->items, 0, $maxitems);
?>

 

Problemet mitt er at alt av poster er i ISO-8859-15 format pg av bloggen har eksistert såpass lenge. Mens alt som gjøres nå er i UTF-8. Jeg har forsøkt å endre format, men da endre jeg bare opp med masse kråketær i postene mine. Jeg har liten lyst til å måtte begynne fra scratch...

Endret av Jigzaw
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg stanger hodet i veggen her.

 

HTML, PHP og XML-feed fungerer endelig med ÆØÅ.

Men jeg all info fra mysql-databasen blir flotte spørsmålstegn.

 

Jeg har stilt databasen, alle tabellene og alle feltene i alle tabellene til utf8_danish_ci, men likevel kommer de fordømte spørsmålstegnene.

 

Jeg har også prøvd SET names utf8-tingen, og jeg har i tillegg laget ene tabellen helt på nytt for å være sikker på at jeg fikk en scrach-start med utf8.

 

Men like forbanna vel kommer de spørsmålstegnene.

 

Jeg vet det går an å bruke utf8_encode();, men det vil jeg ikke av ren prinsippsak. Det blir hacking, for dette skal jo fungere utmerket uten.

 

http://foniks.bluescape.org for de som lurer. (Nyhetsfeeden i høyre kolonne og enkelte deler av "maininnholdet" er det som hentes fra datasbasen som er enklest å finne)

 

 

edit: LØST:

"Set names utf8" har jo vært nevnt en del ganger, men jeg har kun utført den kommandoen direkte i PHPMySQL-Admin, og da fungerte ingenting. Fant ved en tilfeldigvis ut at man skal ha det i selve scriptet, slik at dataen som sendes fra databasen til PHP er utf8 (Selv om det i utgangspunktet er lagret som utf8). Dette må skrives hver gang du connecter, så etter connect-linja i scriptet, lag en ny linje:

 

mysql_query("SET NAMES 'utf8'" );

 

 

 

Når det kommer til mailer, så vil charset-encodingen i header løse ÆØÅ i selve mailen, men ikke i subject og from-felt.

Derfor brukte jeg utf8_decode(); til de to feltene.

En liten hack, men nå fungerer det iallefall.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg stanger hodet i veggen her.

 

HTML, PHP og XML-feed fungerer endelig med ÆØÅ.

Men jeg all info fra mysql-databasen blir flotte spørsmålstegn.

 

Jeg har stilt databasen, alle tabellene og alle feltene i alle tabellene til utf8_danish_ci, men likevel kommer de fordømte spørsmålstegnene.

 

Jeg har også prøvd SET names utf8-tingen, og jeg har i tillegg laget ene tabellen helt på nytt for å være sikker på at jeg fikk en scrach-start med utf8.

 

Men like forbanna vel kommer de spørsmålstegnene.

 

Jeg vet det går an å bruke utf8_encode();, men det vil jeg ikke av ren prinsippsak. Det blir hacking, for dette skal jo fungere utmerket uten.

 

http://foniks.bluescape.org for de som lurer. (Nyhetsfeeden i høyre kolonne og enkelte deler av "maininnholdet" er det som hentes fra datasbasen som er enklest å finne)

 

 

edit: LØST:

"Set names utf8" har jo vært nevnt en del ganger, men jeg har kun utført den kommandoen direkte i PHPMySQL-Admin, og da fungerte ingenting. Fant ved en tilfeldigvis ut at man skal ha det i selve scriptet, slik at dataen som sendes fra databasen til PHP er utf8 (Selv om det i utgangspunktet er lagret som utf8). Dette må skrives hver gang du connecter, så etter connect-linja i scriptet, lag en ny linje:

 

mysql_query("SET NAMES 'utf8'" );

 

 

 

Når det kommer til mailer, så vil charset-encodingen i header løse ÆØÅ i selve mailen, men ikke i subject og from-felt.

Derfor brukte jeg utf8_decode(); til de to feltene.

En liten hack, men nå fungerer det iallefall.

 

Takk, Twinflower.:)

Det løste det samme problemet jeg hadde. Googla masse rart og las igjennom første posten i denne tråden, men det løste ikke problemet. Så så jeg tilfeldigvis i slutten av tråden og dette hjalp meg.

Takker igjen :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg
Når det kommer til mailer, så vil charset-encodingen i header løse ÆØÅ i selve mailen, men ikke i subject og from-felt.

Derfor brukte jeg utf8_decode(); til de to feltene.

En liten hack, men nå fungerer det iallefall.

Dette har jeg selv lagt merke til, og det er som regel Outlook som er kjip på utf8, mens f.eks. Thunderbird viser det som det skal være.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...