Gå til innhold

Problemer med æøå / skandinaviske tegn? Klikk her!


Gjest Slettet-rXRozPkg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har prøvd det du har vist over, men har fortsatt problemer med Æ, Ø, Å. Men det soma også skjer er at disse tegnene kommer i venstre hjørnet av siden  .

 

 

Edit: dette skjedde da jeg hostet den på frac.dk

8652003[/snapback]

 

Jeg tror det kommer av at du har mellomrom for den forste <?php taggen din helt overst i scriptet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Nei det er det ikkje, men du kan konvertere dataen frå xml fila til ISO-8859-1 ved å bruke utf8_decode()

8826043[/snapback]

Aha. Takk takk :)

Hvor skal jeg legge til den her da?

<?php
$url = 'http://ws.audioscrobbler.com/1.0/user/hrisebro/recenttracks.xml';

$rss_file = file_get_contents($url);

$xml = new SimpleXMLElement($rss_file);

echo $xml->track[2]->artist." - ".$xml->track[2]->name;
?>

 

Jeg prøvde slik, men det gikk ikke:

<?php
$url = 'http://ws.audioscrobbler.com/1.0/user/hrisebro/recenttracks.xml';

$rss_file = file_get_contents($url);

$xml = new SimpleXMLElement($rss_file);

echo utf8_decode("$xml->track[3]->artist." - ".$xml->track[3]->name;")
?>

Endret av Hrisebro
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå skjønner jeg ingen ting.

 

Har lest igjennom denne tråden og gjort det som står, men får ikke æøå til å fungere.

Jeg har satt ISO-8859-1 som default i apache2.conf og php5.ini.

Jeg har satt ISO-8859-1 som charset i header på selve nettsiden.

Nettleseren min har Western (ISO-8859-1) som default.

Live HTTP headers viser at webserveren sender til meg med ISO-8859-1.

 

Men det fungerer fortsatt ikke. Har også prøvd å kjøre dette:

 

$test = htmlentities("æøå");
echo $test;

 

Så trykker jeg "View Page Source" i FF, og da ser jeg at den har gjort om æøå til

 

æøå

 

Noe som etter min erfaring med HTML er feil.

 

Det eneste jeg ikke har fått sjekket er om teksteditoren min lagrer med UTF-8 eller ISO-8859-1, noe jeg er litt usikker på hvordan jeg gjør siden jeg scripter rett på serveren, via ssh, i jed. Har forresten også prøvd å lage ei ny fil med nano, men samme feil da også.

 

Noen forslag? Går på vegen snart! :wallbash:

Endret av scharpy
Lenke til kommentar

Det fungerte litt sånn halvveis. Noen plasser kom æ ø å fram som vanlig, men noen plasser kom det bare fram et rart spørsmålstegn.

 

EDIT:

Kom på at jeg henter jo fra en mysql database som kjører latin1. Derav de rare spørsmålstegnene :p

 

EDIT2:

Hmm, har skifta til utf8_unicode_ci på databasen nå, men det hjalp ikke :s Huff, tror jeg gir opp snart :hmm:

Endret av scharpy
Lenke til kommentar

når du skifter tegnsett på databasen, betyr at neste gang du skriver inn åøæ så vil det bli vist riktig ved bruk av samme tegnsett. den dataen som allerede ligger lagret med det gamle tegnsettet, vil fortsatt ikke vises riktig i det nye.

 

data må lagres i samme tegnsett som det skal vises.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Vel, en ting som virkelig bør nevnes er at SET NAMES tydligvis ikke er nok for å få MySQL til å samarbeide ordentlig. For at ting skal bli helt perfekt må

SET NAMES 'utf8' COLLATE='utf8_danish_ci';
SET character_set_server='utf8';

kjøres. Hvis noen har merket at dataene ser veldig «fucked up» i phpMyAdmin så er problemet at man har glemt siste linja.

 

En liten advarsel er riktignok på sin plass: Har man glemt å sette character_set_server vil dataene plutselig se veldig «fucked up» i applikasjonen når du legger det til.

 

Red.: Et lite tips for de som bruker Opera og vil sjekke hvilket tegnsett Opera mener siden er i: Det finnes et panel (dvs. favoritter, overføringer osv.) som heter info. Denne vil vise en hel del info om nåværende side, deriblant tegnsettet Opera bruker på siden.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er litt tard og trenger litt ekstra hjelp for å få fikse mitt æøå problem.

 

Har et php skript som tar inputs fra et html form og lagrer det til en fil. æøå blir helt mongo. når jeg setter på UTF-8 i nettleseren blir det riktig, men da blir æøå i poster som ikke er laget med skriptet feil. (bruker Blosxom. laster opp de leste av innleggene, men holder på med et skript så jeg ikke trenger det.)

 

Hva må jeg gjøre for å at det skal bli riktig output fra php skriptet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Har lest og lest på denne tråden og selv om den er kjempebra så har den ikke løst problemet mitt..

Er egentlig mest min feil men trenger likevel hjelp :) Måtte rense serveren min helt og reinstallere alt og tok da en sql dump, problemet er at jeg ikke husker hvilket tegnsett den ble gjort i og det står heller ikke i dumpen.

 

Hjemmesiden min klarer fint å vise æøå, men alt jeg henter ned fra databasen er bare med ? og firkanter... Jeg har prøvd følgende:

 

Hatt databasen i både UTF og iso samt å samtidig endre standard tegnsett i apache til det riktige i forhold til databasen. Når jeg setter tegnsettet til latin1 i databasen får jeg i det minste opp æøå i phpmyadmin, men fortsatt ikke på hjemmesiden.

 

Så hvordan kan jeg få data ut fra den gamle databasen min i riktig format?? Tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Tusen takk for denne guiden i første post. Jeg har slitt mye med koding av æøå.

Problemet mitt er både i forhold til en blog fra wordpress med et tema som jeg oversetter til norsk. Her får jeg spørsmålstegn i diagonaler istedenfor æøå.

Men i tillegg har jeg enda større problem med en nyhetsinnsamler. Her henter jeg linker fra ulike kilder og nå har jeg fått problemet med at ulike norske kilder bruker ulik enkoding. Jeg forsøker å endre enkoding i browseren som sagt i første innlegg her. Da fikses den ene som hadde 2 snåle tegn istedenfor æøå og blir korrekt. Men da bli andre feil og får disse spørsmålstegnene inne i diagonaler. Så nå må jeg prøve å se om det er mulig å endre header for å tilfredstille begge typer.

Se problemer her:

 

http://check4news.com/vif/

 

ÆØÅ under "Offisiell VIF > Nyheter" blir til spørsmålstegn om jeg endrer enkoding til UTF-8

ÆØÅ under "Klanen > Nyheter" blir til "æ","ø","Ã¥" om jeg endrer enkoding til ISO-8859-1

 

Så da får vi se om jeg klarer å finne en løsning på dette. Ser det greit ut når dere ser dette så har jeg fått det til ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...