Gå til innhold

formatere win98 - "ingen tilgang til registeret"


Anbefalte innlegg

jeg tenkte å formatere min gamle pc så datteren min kan bruke den. trenger ikke beholde noe gammelt innhold der, så en fullstendig formatering er det jeg er ute etter.

 

har søkt i timesvis, men er dessverre ganske uvitende om emnet, så jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter og hva som kan fungere for meg. derfor forsøker jeg meg på en forespørsel her.

 

maskinen har windows98. jeg setter inn windows-cden og får igang installasjonsprogrammet. det går smertefritt helt til maskinen starter på nytt igjen. den melder om at den ikke får tilgang til registeret, så kræsjer explorer.exe og installasjonsprogrammet kommer seg ikke videre.

 

usikker på hvilken informasjon som trengs for å løse dette, men håper noen kan hjelpe allikevel :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk du formatert fra installasjonsprogrammet? Er lenge siden jeg reinstallerte Win98, husker ikke om det var et valg du fikk. Hvis ikke må du boote fra floppy for å formatere.

 

For ordens skyld: Formatere innebærer å slette hele disken, det ønsker man å gjøre før installasjonen begynner. Det er ikke alle som skiller mellom begrepene 'formatere' og 'installere'.

Lenke til kommentar
Fikk du formatert fra installasjonsprogrammet? Er lenge siden jeg reinstallerte Win98, husker ikke om det var et valg du fikk. Hvis ikke må du boote fra floppy for å formatere.

 

For ordens skyld: Formatere innebærer å slette hele disken, det ønsker man å gjøre før installasjonen begynner. Det er ikke alle som skiller mellom begrepene 'formatere' og 'installere'.

8129605[/snapback]

 

nei, det var vel ingenting som ble fullført, for å si det sånn.

 

der ser man jo hvor lite jeg vet om det... :blush: men jeg leste et sted at det gikk an å installere nytt os oppå det gamle, for så på denne måten å starte helt på nytt. har jeg misforstått jeg, kanskje? :whistle:

 

hvor begynner jeg da? :dontgetit:

Endret av fortborte
Lenke til kommentar

Det burde nok gå an å installere oppå det gamle, men det har mange muligheter for problemer. Det er kanskje derfor du har fått den feilen, så det er bedre å formatere først.

Hvis du ikke har en Win98 bootfloppy så kan du laste ned herfra: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Når du er kommet til kommandolinje (A:>) kan du skrive 'format c:'

Når det er ferdig kan du boote CD igjen og kjøre installasjon.

Lenke til kommentar
Det burde nok gå an å installere oppå det gamle, men det har mange muligheter for problemer. Det er kanskje derfor du har fått den feilen, så det er bedre å formatere først.

Hvis du ikke har en Win98 bootfloppy så kan du laste ned herfra: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Når du er kommet til kommandolinje (A:>) kan du skrive 'format c:'

Når det er ferdig kan du boote CD igjen og kjøre installasjon.

8129993[/snapback]

 

ok, det skal jeg forsøke! tusen takk for hjelp hittil :)

Lenke til kommentar

uhm, jeg har visst for vane å snakke før jeg tenker... beklager... :blush:

 

jeg har jo ingen diskettstasjon på denne maskinen :confused: , så jeg får ikke lagt denne boot-tingen over for å bruke på den gamle (den har ingen internettforbindelse). blir det det samme om jeg brenner det over på en cd?

Lenke til kommentar

ok, hm. ettersom jeg ikke får til å koble noenting hverken her eller der så la jeg filen over på en cd, tok med cden til den gamle maskinen, la inn filen der og startet programmet. det skjedde hvertfall et eller annet.

 

det stod bl.a. "preparing to start your computer" blabla og så kom kommandolinjen (a:>) opp. der skal jeg skrive "format c:", men maskinen vil ikke ta det! :dontgetit: får bare beskjed om "syntax error" og "parameter not correct". når jeg forsøker å skrive tegnet kolon : så kommer det bare opp > istedenfor. for å få tegnet kolon så må jeg trykke på "shft" og ">". hvis jeg bruker denne skrivemåten til å skrive "format c:" og trykker enter så får jeg bare "syntax error"

 

:dontgetit:

Lenke til kommentar

Start PC med Win98 CD´en i CDROM drevet, trykk en tast under oppstart, velg å starte fra CD, osv. Kort sagt, du kan formatere med Win 98 CD´en. Ingen behov for disketter eller andre boot CD´er.

 

Bare sørg for at hovedkortet ditt har riktig boot (oppstarts)-rekkefølge.

 

Boot:

 

1. CD

2. HD (harddisk)

3. None (ikke så viktig uansett)

Lenke til kommentar
Start PC med Win98 CD´en i CDROM drevet, trykk en tast under oppstart, velg å starte fra CD, osv. Kort sagt, du kan formatere med Win 98 CD´en. Ingen behov for disketter eller andre boot CD´er.

 

Bare sørg for at hovedkortet ditt har riktig boot (oppstarts)-rekkefølge.

 

Boot:

 

1. CD

2. HD (harddisk)

3. None (ikke så viktig uansett)

8135583[/snapback]

 

nå er jeg forvirret :ermm:

 

men ok. jeg endret boot-rekkefølgen, satte cden i og startet maskinen på nytt. trykket en tast, valgte start fra cd. så kommer kommandolinjen a:\> opp og jeg skriver format c:. da får jeg "ugyldig kommando eller filnavn"

 

:dontgetit:

 

jeg har èn fysisk hd på maskinen (c) og bare èn partisjon, hvis det er det det heter når den ikke er delt opp. :blush:

 

:hmm:

Lenke til kommentar

På den siste får du "ugyldig kommando" fordi det ikke finnes noen 'format.exe' på CD'en. Kanskje 'karasjok' kunne være så grei å fortelle nøyaktig hvordan man formaterer fra CD?

 

På den forrige får du "syntax error" fordi når du starter i DOS forventes engelsk tastaturlayout mens du har norsk, derfor får du '>' istedet for ':'.

Prøv bokstaven 'ø' den skal gi ':' på skjermen.

Lenke til kommentar

hårek: takk! det så ut til å fungere. nå skjer det saker og ting her :) lar høre fra meg om hvordan det går.

 

edit: formatering pågår... 13% fullført for øyeblikket...

dette er spennende! :D første gang jeg gjør noe sånt (nesten) på egenhånd :cool: tusen hjertelig for hjelp, hårek :)

 

edit 2: ok. der var det 100%. så kom det opp "enter volume label (11 characters. enter for none?". jeg visste ikke hva det var så jeg trykket bare "enter". så kom det opp noe statistikk, og serialnummeret.

 

og nå står det a:\> der igjen. hva nå? :dontgetit:

Endret av fortborte
Lenke til kommentar

Ingen spesielle tiltak, jeg har formatert flere ganger fra Win98 CD. Etter at jeg har startet med CD får jeg opp 2 valg:

 

1. starte fra harddisk

2. starte fra CDROM

 

Velger alternativ 2, maskinen laster inn CDROM driveren, velg formater,starte PC på nytt men fra HD denne gangen. Deretter er det bare å følge anvisningen.

Endret av karasjok
Lenke til kommentar

karasjok: jeg fikk aldri valget om å formatere ved oppstart fra cd-rom. det var tre valg; kjør installasjonsprogram (hvilket jeg jfr min første post forsøkte på, men ikke fikk til), starte med cd-rom og starte uten cd-rom.

 

nå er imidlertid formateringen fullført ser det ut som (ved hjelp av boot-disken jeg laget) og jeg står igjen ved a:\>.

 

edit: ok, jeg er litt ivrig og utålmodig :blush: , så jeg forsøkte meg bare på å boote igjen med cden og nå er installasjonsprogrammet igang... (spent)

Endret av fortborte
Lenke til kommentar
ja, har forsøkt det, men får bare beskjed om at den beste driveren allerede er installert...? den søkte på cd-rom'en da - jeg vet ikke hvor jeg skal lete og hvilken jeg evt skulle velge ellers...

8137132[/snapback]

Windows CD-en har ikke originale drivere til kortet, bare standart drivere som hjelper til at man får et bilde på skjermen.

 

Du må nok finne ut hvilket skjermkort vi snakker om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...