Gå til innhold

Støvsuge inne i kabinettet, farlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, lurer egentlig på det som står i topic; er det farlig å støvsuge hardware for støv? :)

 

Slett tråden om det finnes lignende :)

8119056[/snapback]

Støvsuger er farlig hvis du kommer borti komponenter i maskinen. Statisk elektrisitet er døden for elektriske komponenter. Bruk heller luft på boks, evt. trykkluft fra en kompressor.

Lenke til kommentar

De to første som svarte har tydeligvis ikke peiling i det hele tatt... :no:

Å tørke støv med børste inni maskinen vil jeg i alle fall ikke anbefale! Det er som å be om statisk elektrisitet som skader maskinen. Det tryggeste er kanskje å kjøpe trykkluft på sprayboks. Og det er en god forhåndsregel å plugge ut kontaktene uansett hva man skal foreta seg inni kabinettet. Å virre rundt nære ømfintlige komponenter med en plasttut fra støvsuger trenger ikke være spesielt lurt. Det er ingen ting som tilsier at munnstykket på støvsugeren ikke er statisk ladet - særlig etter å ha dratt den rundt på gulv og tepper. Vis generell forsiktighet og ikke hold støvsugeren nærmere enn nødvendig :) Kjøp filter til viftene som suger inn luft, og hold det litt renere på rommet i stedet... :tease:

Lenke til kommentar
De to første som svarte har tydeligvis ikke peiling i det hele tatt...  :no:

Å tørke støv med børste inni maskinen vil jeg i alle fall ikke anbefale! Det er som å be om statisk elektrisitet som skader maskinen. Det tryggeste er kanskje å kjøpe trykkluft på sprayboks. Og det er en god forhåndsregel å plugge ut kontaktene uansett hva man skal foreta seg inni kabinettet. Å virre rundt nære ømfintlige komponenter med en plasttut fra støvsuger trenger ikke være spesielt lurt. Det er ingen ting som tilsier at munnstykket på støvsugeren ikke er statisk ladet - særlig etter å ha dratt den rundt på gulv og tepper. Vis generell forsiktighet og ikke hold støvsugeren nærmere enn nødvendig :) Kjøp filter til viftene som suger inn luft, og hold det litt renere på rommet i stedet...  :tease:

8119319[/snapback]

 

Jawohl... Hvis du sier det så... Mulig det KAN oppstå problemer ved bruk av børste, men jeg har da støvsugd komponentene inni datamaskinene mine med børste i 10 år. Aldri noe som gikk føyken :tease:

 

Edit: Men du har rett angående støvfilter.. Bruker det selv og det hjelper enormt.. Og for guds skyld ikke ha kabinettet på gulvet hvis du skulle ha det... ;)

Endret av Zopilote
Lenke til kommentar
De to første som svarte har tydeligvis ikke peiling i det hele tatt...  :no:

Å tørke støv med børste inni maskinen vil jeg i alle fall ikke anbefale! Det er som å be om statisk elektrisitet som skader maskinen. Det tryggeste er kanskje å kjøpe trykkluft på sprayboks. Og det er en god forhåndsregel å plugge ut kontaktene uansett hva man skal foreta seg inni kabinettet. Å virre rundt nære ømfintlige komponenter med en plasttut fra støvsuger trenger ikke være spesielt lurt. Det er ingen ting som tilsier at munnstykket på støvsugeren ikke er statisk ladet - særlig etter å ha dratt den rundt på gulv og tepper. Vis generell forsiktighet og ikke hold støvsugeren nærmere enn nødvendig :) Kjøp filter til viftene som suger inn luft, og hold det litt renere på rommet i stedet...  :tease:

8119319[/snapback]

 

Jawohl... Hvis du sier det så... Mulig det KAN oppstå problemer ved bruk av børste, men jeg har da støvsugd komponentene inni datamaskinene mine med børste i 10 år. Aldri noe som gikk føyken :tease:

 

8119375[/snapback]

 

Det er heller ingen absolutt sannhet at trykkluft er det beste. Med litt aggresivt miljø, f.eks med metallpartikler i støvet er trykkluft den sikre død for en PC. Det er f.eks noe man bare ikke gjør på et smelteverk. Der gjør man helst ingen ting, men må man bruker man støvsuger.

Lenke til kommentar

Med mindre støvsugeren du bruker har stålmunnstykke og en strømbryter på håndtaket er ikke statisk elektrisitet noe å bry seg om. Jeg støvsuger inni maskiner hele tiden. De står bestandig på. Har ikke noe å si. -Når det er sagt; det er myyyyye bedre med trykkluft!! du får egentlig ikke tak i støvet med en støvsuger. Børste ville jeg ha frarådet da en børste VIL SKAPE STATISK ELEKTRISITET....

 

Mr.R

Lenke til kommentar

Trykkluft på boks.

 

50-110,- Fåes ved de fleste jernvare/maling forhandlere og butikker som clas ohlson (ble det riktig?).

 

Spray luften rundt og ha støvsugeren klar i "nærheten" og fang opp det som skulle komme fykende i en hellvettes fart :D

 

God kveld (sitter på jobb og kjeder meg)

 

-Thelle-

Lenke til kommentar

Det å støvsuge inne i en datamaskin, er fy-fy. Støvsugeren lager statisk elektrisitet. Røret til støvsugeren blir kjempestatisk etter kort tid.

 

Jeg har jobbet ved en større IT- avdeling, og der hadde vi en spesialstøvsuger til mange tusen kroner som vi brukte til dette, i tillegg til trykkluft på boks.

Det at det kan gå bra, og at man har gjort det flere ganger, betyr ikke at det er ufarlig. Jeg har flere ganger hatt service på maskiner som har lsuttet å virke etter støvsuging. Skifting av døde komponenter har bestandig vært nødvendig.

Lenke til kommentar
Compressor. Litt skeptisk her, det er jo litt olje i luften den blåser ut ?

8137733[/snapback]

 

Man kan sette på et digs med et fancy navn som jeg ikke husker i farta som tilsetter litt olje i luften, og man bruker det foreksempel i pneumatiske anlegg. Så ingen fare med olje i luften fra kopressoeren.

Endret av Hellemyr
Lenke til kommentar

Statisk elekrisitet er alt for overvurdert, jeg har drivi med pc i snart 5 år.

Aldri skadet noe som helst komponent, hvis jeg skal skifte skjermkort eller noe sånt, så legger jeg det rett på senga eller hva det måtte være, så lenge du ikke driver på et teppegulv så er det da samme hvor eller ossen du gjør det.

Jeg har også støvsugd en del inni pc`r.

Men, har sluttet med dette, tar heller ut cpu kjøleren, skjermkortet eller noe annet, så blåser jeg det reint. (mye mer effektivt)

 

Spør du meg så fins ikke støvsuger farlig.

Men, hvis man skal være så fordømt nøye så kan du vær så god kjøpe en boks med lufttrykk. Bare for og bruke penger liksom :p

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
Statisk elekrisitet er alt for overvurdert, jeg har drivi med pc i snart 5 år.

Aldri skadet noe som helst komponent, hvis jeg skal skifte skjermkort eller noe sånt, så legger jeg det rett på senga eller hva det måtte være, så lenge du ikke driver på et teppegulv så er det da samme hvor eller ossen du gjør det.

Jeg har også støvsugd en del inni pc`r.

Men, har sluttet med dette, tar heller ut cpu kjøleren, skjermkortet eller noe annet, så blåser jeg det reint. (mye mer effektivt)

 

Spør du meg så fins ikke støvsuger farlig.

Men, hvis man skal være så fordømt nøye så kan du vær så god kjøpe en boks med lufttrykk. Bare for og bruke penger liksom :p

8155666[/snapback]

 

Vel, jeg har drevet med PC siden 1984, og har trolig vært inne i flere bokser enn du har, siden det har vært jobben min.

Jeg har mange eksempler på at det ikke går bra. Støvsuging av PC er risikosport. Det kan gå bra, men noen ganger gjør det ikke det.

 

Et ferskt eksempel finner du er: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=732594&hl=

 

Søker du i forumet, finner du flere eksempler på at maskiner tar kvelden på grunn av støvsuging.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...