Gå til innhold

Alle Linux-brukere hackere?


Anbefalte innlegg

Tror at "piratkopiering", altså distribusjon av filmer, MP3'er og software faktisk kan være en bra ting. Det er mange ting (særlig musikk-CD'er) jeg ikke hadde kjøpt, om det ikke hadde vært pga. MP3'ene mine. (Da kunne jeg hatt en samling på cirka null CD'er nå. Mye verre.)

 

Så denne distribusjonen KAN potensielt være en slags reklame for produkt. Jeg kjøper det jeg liker, fordi det gir større eiefølelse å ha fullversjon med cover og hele pakka, enn å ha ei brent plate liggende.

(Og så bruker kvaliteten å være bedre.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-10 22:07, skrev the_ruthless:


Så denne distribusjonen KAN potensielt være en slags reklame for produkt. Jeg kjøper det jeg liker, fordi det gir større eiefølelse å ha fullversjon med cover og hele pakka, enn å ha ei brent plate liggende.

(Og så bruker kvaliteten å være bedre.)



 

 

Er ikke digital kopiering 1:1? altså den kopierte platen er likedan som originalplaten.. Hvordan kan det da gåan at kvaliteten blir bedre?

Lenke til kommentar

Sitater fra Linus Thorvalds legendariske post på comp.os.minix:

 

"It is currently meant for hackers interested in operating systems"

"This is a program for hackers by a hacker."

 

 

vel. Vår alles Linus mente at Linux var for hackere, så aktor har et poeng. Men dette var jo for 11 år siden, så dette stemmer vel ikke helt nå lenger.. men men..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-10 23:26, skrev JoaJoa:

Quote:


Den 2002-12-10 22:07, skrev the_ruthless:


Så denne distribusjonen KAN potensielt være en slags reklame for produkt. Jeg kjøper det jeg liker, fordi det gir større eiefølelse å ha fullversjon med cover og hele pakka, enn å ha ei brent plate liggende.

(Og så bruker kvaliteten å være bedre.)



 

 

Er ikke digital kopiering 1:1? altså den kopierte platen er likedan som originalplaten.. Hvordan kan det da gåan at kvaliteten blir bedre?

 

Trykte plater istedetfor brente. For eksempel. Og en RIP er sjelden HELT super. (Og ved piratkopiering misser man fine ting, sånn som booklets, dingser, hefter, små bøker osv... Noen av oss liker sånt.)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-10 22:57, skrev Azton:

se her:



 

God lesing..

Har ofte stusset på at en sjelden hører om folk som bryter med "æreskoden" (GPL) for å få ekstra credit eller få tak i det de er ute etter.

Tror dette er fullt mulig.

 

Nå er vel denne tekstfilen brukbar som bevismateriale i saken, men tipper aktoratet ville vært interessert i å få en uttalelse fra forfatteren..

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-10 22:57, skrev Azton:

se her:



 

har vært kjent en stund det da.. og det er ganske mange som oxo sier at det stemmer.. nå i det siste han selv.. "jeg laget bare gui" ..

 

men ho økokrim dama kan sikkert mere om linux enn det Jon kan, men saken med Norsk politi er at de gjør seg å domme som mulig for å finne ut hvem de har å gjøre med. eks. dersom Jon nå begynner å legge ut alt for mye og kanskje litt mere enn det som hun hadde forventet så kan de si at det er overlagt.. og at han viste hva han gjore. men dersom det ender opp med at hun hjelper han med å slå av maskinen "det er bare å skrive halt no, eller shoutdown -5 eller.no så er saken en anen..

 

 

veldig teit og domt av de løkene i itavisen å skrive å lite matnyttig og det, og det de skriver er som det skulle ha vert på bestilling ifra ms-Norge.no

Lenke til kommentar

pekle skriver:

 

Saka vart jo utsett (den skulle vel opp i sommar eigentleg), fordi det tok ei stund å finne kompetente dommere. Det har dei visstnok nå funne, og dersom dei er kompetente så ser dei glatt gjennom tvilsamme påstander og utsagn.

 

Quote:

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Synes denne var litt drøy, og det viser hvilken basis det Norske rettsvesen ligger på.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Kva har det norske rettsvesenet med utsagna til Sunde å gjere?

 

------------------------------------------------------------------

 

Det har veldig mye med det Norske rettsvesnet å gjøre.

Det at en person som er oppnevnt av det Norske rettssystemet sier slike ting, kan bli et problem hvis en slik påstand blir tatt med i domsgrunlag.

Jeg kan nevne flere ting.: Ikke undervurder uvitenhetens kraft, hvis den sitter hos personer i beslutningsposisjoner. Dem finnes det mange av rundt om i kongeriket. Jeg sier dermed at det vil komme til å lage problemer, men man skal ikke se bort fra at prosjekter som feks. Skolelinux kan komme til å få vanskeligheter i enkelte komuner der politkerne lar seg farge av sensasjonsjournalistikk. Bare se på navnet DVD-Jon. Da saken ble avslørt, ble han fremstilt som en hel/halvkriminell hacker som hadde knekket gigantene i USA. Det tok lang tid før det ble forklart at han faktisk bare hadde skrevet Gui'et til programmet. Pressen HAR stor makt, og hvermansen som ikke oppdaterer seg på IT-fronten, vet ikke engang hva Linux ER. De kan knapt slå av og på en M§-basert pc, hvis de har det. Og mange av dem sitter i beslutningsposisjoner. En ting til, det at en slik påstand får bli stående, tjener M§ sin hensikt også. Nå er ikke jeg noen Windows-hater, men valgfrihet mener jeg er viktig, samt at det finnes et hav av valgmuligheter/frihet i Linuxplatformen. Derfor mener jeg det er oppsiktsvekkende at en representant for Norske påtalemyndigheter omtaler en OS-klasse som linux er, for et noe som blir brukt av hackere. Det finnes mengder av "hackere" som bruker Windows-baserte maskiner til hobbyen sin, men det gjør ikke OS'ene til forbrytsrverktøy.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-12-11 00:34 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-10 20:37, skrev StudInc:


dessuten brukar vel dei fleste crackerene av program windows, sidan mesteparten av linux-programmene har


 

Ganske off-topic, men eg skjønar ikkje kva GPL skulle ha med om ein var hacker eller cracker.

Forenkla kan ein seie at hacker er whitehat og cracker er blackhat.

Det har ikkje noko med "cracken" du downloadar til windowsprogramma dine.

Lenke til kommentar

Makan til duste greier skal man lete lenge etter!

 

"DVD Jon" knakk ikke koden, gruppa han var med i knakk den. han laget et GUI, slik at det er mulig for folk å bruke DeCSS spilleren uten å knote så mye.

Jon er også gruppas "pressemann", derfor er det vel han som kom mmer mest i media. Denne hacke gruppen kaller seg M.O.R.E synes jeg å huske.

 

Men uansett, her ser vi at dommere, rettsvesen, økokrim, film/media bransjen overhode ikke har peil på stort mye.

De har liksom bestemt seg for at; DeCSS brukes til å KOPIERE, Basta..!

Gang på gang har Både Jon, faren til Jon, venner rundt, bedrifter, venner og bekjente på internett prøvd å forklare at DeCSS ble brukt som DVD spiller.

 

Og jeg ble veldig provosert når en sånn der dommerdust sier at "Linux er for hackere" og; "DeCSS blir brukt til å kopiere filmer i Linux". Her ser vi altså at man prøver å dytte "skylda" over på Linux, og få Linux til å se

useriøst ut. Til glede for Microsoft det sikkert.....

 

Man regner med at 15-20% av alle dagens nye servere i bedrifter kjører Linux, kanskje 50% i 2007.

Sun Microsystems, som kjører og selger sine SPARC servere med Solaris, skal gå mye over på Linux nå. ( Sun Linux ).

Jeg må bare nevne at SUN er et av verdens største IT konsern, det konkurrerer med HP, Oracle, MS, Compaq osv...

 

Men nå kan man ta seg f.. på at noen folk som vurderte å kjøre Linux på sine servere ikke gjør det likevel, på grunn av at "Linux er for hackere"..sukk....

 

Og så var det selve saken da...dette med kopibeskyttelse og åndsrett. En person som f.eks kjøper en DVD film

til 300 nok, har lovfestet rett til å kopiere den til eget bruk. Man bryter loven hvis man distriburerer/selger filmen videre. Så enkelt er det bare.

 

Økokrim, rettvesenet og disse dommerne gjør bare det

som den amerikanske film/media bransjen sier til enhver tid. Slik virker det iallfall på meg.

Hvis noe hadde hengt på greip her, så ville en høyere instanse her i Norge sagt til bransjen et her i Norge så er det lov å kopiere en film til eget bruk.

Men nei, alle setter i gang å logre med halen så fort noe amerikansk setter sine ben på norsk jord og interesser.

 

Jeg kunne fortsatt, men nå er jeg lei her....jeg håper ikke Jon blir dømt til noe som helst, jeg håper han går ustraffet fra det hele, og etterpå kan kreve erstaning og oppreisning fra norsk rettvesen og økokrim.

Det fortjener Jon og familien hans.

Hvis han blir dømt, så ser vi at loven om frihet og rettigheter blir trampet på. Og da er det fare på ferde

med både privatliv og interesser.

 

My 0.2 cents...

 

Mvh

-LioKaiser.

Lenke til kommentar

Det som skremmer meg er den manipuleringen Sunde bruker og at uvitende tar mye av det for "god fisk" siden det kommer fra "Oooo selveste økokrim"..

 

Sunde prøver jo å koble alle stygge ord med alt som har med Jon, DVD, linux osv å gjøre. Hittil har hun brukt ordene "gjengkriminell", "hacker", "cracker", "warez", og sikkert en rekke nedlatende ord til.

 

Klart fleste uvitende folk rundt i landet som ser på dagsrevyen eller leser avisa tenker at jon har gjort noe skikkelig slemt. Det eneste han har gjort galt er jo å "åpne sitt eget brev i gal ende" som det blir forklart på en folkelig måte.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-11 15:14, skrev Simen1:

Det eneste han har gjort galt er jo å "åpne sitt eget brev i gal ende" som det blir forklart på en folkelig måte.


I følge Michael Holzt (http://people.debian.org/~kju/decsstruth.txt) har han også brutt GPL.

Om en har brukt GPL'ed kode i et program skal jo resten av koden også lisenseres under GPL.

(Koden som nå er tilgjengelig på nettet er nå under GPL.)

 

Den såkalte DVD-Jon er en PRkåt svindler. Jeg tror han også lyver når han sier at han ikke (var med på å) lagde programmet for å piratkopiere dvder.

 

Han bør ikke bli dømt i den pågående rettsaken. Men han bør bli tvunget til å fortelle sannheten!

Lenke til kommentar

DeCSS 2.0, som fremdeles ikke er utgitt (håper Jon gir det ut på pur skitt), såg vist ut som om det skulle lisensieres under GPL. Det hadde forklaringer til koden etc. ifølge itavisen that is.

 

Og så vidt jeg husker så ble koden publisert sammen med DeCSS 1.0, men ble fjernet når han ble tiltalt, ikke når han oppdaget at han hadde publisert kildekoden ved en "feiltagelse".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...