Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvor lenge varer en gjenomsnitlig moped


Anbefalte innlegg

Om du får en moped som har gått 15.000 km til 2000 (og den virker), så er det jo et røverkjøp. Må sammenligne stand med prisen skal du få et oversiktelig bilde. Men innenfor samme prisklasse kan det lønne seg å velge den med minst km, ja. Så lenge det er snakk om 10.000 vs. 3.000 f.eks.

8140709[/snapback]

 

 

Så du mener at det er best å kjøpe en som har gått lite da? ellr? Avhengi av prisen da...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jepp. Såklart kjøper du den som har gått minst, men får du en Peugot xr6 som har gått 10.000 til en gunsitg pris er ikke det noe å si på. En moped klarer fint å kjøre oppimot 20.000 om den er blitt behandlet noen lunde bra.

8141066[/snapback]

 

 

Det var XPS :tease: Men visst jeg bruker den til den har gått 14 000 f.eks... hvor mye trur du jeg får igjen for den da?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kunne du linket til hvilken du vurderer? Blir litt vanskelig når vi ikke vet helt hva vi snakker om her. :tease:

8216099[/snapback]

 

 

Haha... Den ligger på autodb under møre og romsdal..så finner du den..så masse styr å finne link på autodb... må ha salgsoppgave osv.:p

Lenke til kommentar
*Ja, men jeg lurer også på d han lurte på!  Er det smart å kjøpe en moped som har gått 9-10 000  km??  hmm.gif*

 

 

 

vist du er flink å skru kan det være lurt vist du får den kjempebillig da

8128651[/snapback]

hva er det som ryker da?

8128979[/snapback]

 

 

Stempel, veiv etc. Slitedeler generelt.

8129020[/snapback]

 

Det er vel bare å skifte disse slitedelene da? Skulle jo ikke være noe stort problem... :hmm:

Lenke til kommentar

Derbi-scooteren min starter og går like bra som ny etter 24.600 kilometer. Jeg prøvde å starte den i vinter i 15 kuldegrader og med ca. 5% diesel på tanken, likevel startet den etter mindre enn 5 sekunders kjøring på starteren. Da hadde den stått i nesten en måned. Det skal sies at det har vært mye langkjøring (som å kjøre et par hundre kilometer sammenhengende på full fart), men jeg er egentlig ikke sikker på om det har så forferdelig mye å si på en scooter som det har på f. eks en bil. De eneste delene jeg har byttet på den er et sett med bremseklosser, ett bakdekk, to tennplugger og en speedometerwire. Siden den var ny, altså.

Lenke til kommentar
Derbi-scooteren min starter og går like bra som ny etter 24.600 kilometer. Jeg prøvde å starte den i vinter i 15 kuldegrader og med ca. 5% diesel på tanken, likevel startet den etter mindre enn 5 sekunders kjøring på starteren. Da hadde den stått i nesten en måned. Det skal sies at det har vært mye langkjøring (som å kjøre et par hundre kilometer sammenhengende på full fart), men jeg er egentlig ikke sikker på om det har så forferdelig mye å si på en scooter som det har på f. eks en bil. De eneste delene jeg har byttet på den er et sett med bremseklosser, ett bakdekk, to tennplugger og en speedometerwire. Siden den var ny, altså.

8235904[/snapback]

 

 

Oi, 24 000 er jo ganske langt det da. Men du får sikkert ikke så mye igjen da..:p

Lenke til kommentar
  • 11 år senere...

Jeg er litt eldre enn alle andre her og har vel erfaring fra en annen tids epoke, men jeg mener at en god driftsikker scooter/moped må klare minst 60 000km. Da har den virkelig fått kjørt seg. Min første scooter Peugeot Speedfight 2 klarte jeg 57200km på. Det eneste som ble ødelagt på den var reim som røyk 1gang og speedovaier som var ødelagt i 2 perioder. Jeg er sikker på at jeg kjørte nærmere 70 000km på den. På siste service fikk jeg beskjed om å tenke på ny moped fordi motor var så kjørt den ville snart gå til helvete =D Itillegg til en god del rust. 

 

Nå nylig måtte jeg levere inn min VGA Firefox (kjøpt i 2016) etter 17300km fordi jeg ble drittlei av å bruke Falcken for å frakte den til verksted. På firefoxen fikk jeg problemer med å starte scooter ved kaldmotor. El-knapp funket ikke, kun ved varm motor funka den. Måtte bruke kickpedal siste månedene og holde gass inne for å få start. Tipper det var noe med elchoke som skapte problemer. Mopeden funka perfekt når motor først kom igang  så det er litt trist.

Nå på 21/3-19 gikk ikke kick tilbake til utgangstilling og da ødela jeg mye. Kjørte til jobb med kick i nedeposisjon. Reperasjon ville koste rundt 4000kr. Men butikken synes jeg hadde så mye tull at det ble latterlig. Jeg fikk en splitter ny kjøretøy til 8000kr istedenfor 17000kr. 

 

Det er urimelig at alle scootere/mopeder skal klare 60 000km så derfor kommer jeg til konklusjonen at alle bør klare minst 30 000km før det blir aktuelt å vrake kjøretøyet. Jeg er ikke en ungdom som blodtrimmer kjøretøyet. Ok, jeg setter i en CDI boks uten sperre slik at jeg kan ligge rundt 55/60kmt, men det er det eneste. Like så greit for den klarte faktisk 54 med orginal CDI.

Fikk beskjed om at nå tildags er 17000km på samme kjøretøy imponerende. Jeg tenker meg det er også en stor fordel vis du har kunnskaper og mulighet til å reparere mopeden din selv i disse tider. Gjerne ha en moped i reserve så du ikke stresser når du må kjøre til og fra jobb. Jeg synes det er latterlig vis en moped ikke klarer 30 000. 
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...