Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er badstu bra?


Mrpusten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at forbreningen øker i badstu er som nevt over grunnet kroppens behov for å holde tilstanden mest mulig stabil (homøostase), ergo holde 37 grader. Rent kjemisk sett brukes energien til å få svettedråpene på hudens overflate til å fordampe. Denne energien er varmeenergi som kroppen frakter til hudens underlag.

 

Det er forøvrig det samme prinsippet som om man legger en flaske med lunken væske i solen med et vått håndkledde rundt. Da blir væsken kald fordi energi tas fra væsken for å få vannet i håndkleddet til å fordampe.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig med gamle menn og sitte naken i offentlige badstuer? liker de å vise tissefanten? snakke med andre nakne menn? eller bare generelt følelsen av at anusen er i direkte kontakt med varme treplanker?

Blir liksom til at når en sitter der inne må en holde armene innabords og ikke støtte deg på benken, for der har det kanskje sittet en mann og gnikket rompesvette tidligere :sick:

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest badstubader

Badstue er, ut fra egen erfaring, bra

 

Kan jeg bevise det? Nei, det kan jeg ikke. Jeg har tatt badstue fra jeg var 10 år gammel, og hyppighet har nok økt med årene. De siste 12 - 13 årene har jeg vel i snitt tatt badstue 4 ganger i uka. Riktignok tar jeg ikke badstue i juni og juli.

 

Jeg er i dag 37 år. Jeg er aldri sjuk. Har så langt en dag sjukefravær på jobb. Selvfølgelig blir jeg forkjøla av og til, men det er sjeldent og det går fort over.

 

Er det badstue som gjør det? Jeg vet ikke. Tar en svelg tran hver morgen og, så det kan jo være det som gjør det!

 

Men at det er avslappende er det ikke tvil om. Hiv litt vann med noen eucalyptusdråper i på ovnen, så blir det enda bedre. For min del forsvinner stresshodepine umiddelbart om jeg setter meg i badstua.

 

Jeg kan ikke annet enn å anbefale badstue for alle andre.

 

PS! Noen tror en bli slank av å ta badstue. Det har jeg i allefall motbevist, med mindre jeg hadde vært enda tjukkere om jeg ikke tok badstue da. He He - det vet jeg jo ikke. :innocent:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Guest_sigurd_*
Hvilken del av "det sies at" er det dere ikke skjønner? Når jeg skriver eller sier noe på den måten betyr det at jeg ikke er helt sikker på, eller i hvilken grad, det stemmer. Du kan altså velge selv om du vil tro det eller ikke, og jeg sitter ikke igjen med noe som helst forklaringsproblem.

 

Når det er sagt sier det nesten seg selv. En god badstu-økt er en påkjenning for kroppen; hjertet jobber hardt, og hvis du supplerer med kalde dusjer eller dupper, skal jeg love deg at systemet har en stri tørn med å holde tempen stabil. Man merker at man er skikkelig sliten. Ergo har man forbrent noe, mye mer enn om man hadde sittet i ro et annet sted. Det jeg har hørt snakk om, er at det øker forbrenningen kraftig på sikt også, men jeg har altså ingen kilder å vise til.

 

 

badstue øker ikke forbrenningen, og man mister ikke mye fett av å ta badstue. Hvis man går ned i vekt etter en badstue økt er det sannsynligvis vann fra kroppen. badstue og kald dusj i sammen er en fin kombinasjon det øker blodomlopet og bedrer kroppens helse

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...