Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, leser flere steder at mengden luft motoren får er viktig ref k&n lav motsandsfilter. Jeg satt å tenkte på dette og lurte på om det ville ha noen virkning å montere en vifte inne i luftfilterboksen som suger/blåser luften videre? Tenkte først og fremst på en 12 V vifte av samme type som brukes i PC'er. Hva tror dere ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Japp, sånn for å illustrere problemet.

 

Den mest bråkete 80mm papst-vifta de selger på komplett (32db) ligger på ca 3100rpm.

 

En standard turbo (er jo ei vifte det og) ligger på ca 150.000rpm.

Skrevet

heh mange som har tenkt tanken din før, til og med noe japse greier som har laget "elektrisk turbo", som du setter på innsugsrøret. husker ikke hvem, men var noen som testa dette på rulle, og som sagt her, det endte med at de tapte effekt på det. tenk deg selv, la oss si 2liter motorvolum, 5.000 rpm, litt kjapp matte nå, så finner du ut hvor stor luftmengde som egentlig går igjennom motoren.

 

har har du "vifta mi", sammenlignet med orginal 940 turbo

 

Bilde034.jpg

 

kommer snart til salgs, så skrik ut om du fremdeles vil ha pustehjelp:p

Skrevet

Tok nettop det regnestykket.

2 liter på 5500 rpm blir da 5500 liter i minuttet.

Nå går det 1000 liter på en cm3 så vi ender opp med 5,5m3 pr. minutt som igjen blir 330m3 i timen.

En 120mm delta klarer i hvertfall og følge etter på 14V.

Skrevet (endret)

Et problem med PC-vifter at de klarer ikke å lage trykk. Så snart det blir noe trykkøkning på utblåsningssiden, eller undertrykk på innsug, begrenses luftstrømmen veldig. Disse egner seg derfor svært dårlig til det formåled da.

Endret av jonepet
Skrevet (endret)
Tok nettop det regnestykket.

2 liter på 5500 rpm blir da 5500 liter i minuttet.

Nå går det 1000 liter på en cm3 så vi ender opp med 5,5m3 pr. minutt som igjen blir 330m3 i timen.

En 120mm delta klarer i hvertfall og følge etter på 14V.

8109353[/snapback]

Det var da en grusomt effektiv motor... Ikke alle stemplene fylles med luft/bensin for hver runde. Dessuten klarer du aldri å fylle motoren/sylindrene 100%. I tillegg skal jo en liten del av dette være bensin

 

*edit: greit at en slik pcvifte klarer å holde følge ved 14V, men problemet er at man har målt hvor mye luft en slik vifte klarer å flytte dersom den står i et åpent rom uten noen hinder for luftstrømmen. I en trang innsugskanal blir det helt annerledes

Endret av Erik Braseth
Skrevet
Hei, leser flere steder at mengden luft motoren får er viktig ref k&n lav motsandsfilter. Jeg satt å tenkte på dette og lurte på om det ville ha noen virkning å montere en vifte inne i luftfilterboksen som suger/blåser luften videre? Tenkte først og fremst på en 12 V vifte av samme type som brukes i PC'er. Hva tror dere ?

8105970[/snapback]

 

Her har du skikkelig bra turbo mooohaahahahah

 

 

http://www.streetdesign.no/?go=produkt&id=5973

 

 

Men vært moro å prøve da :)

Skrevet

Ny problemstilling. Har kikket på K&N luftfilter. De har erstatningsfilter til 700 og kit til 1500. Orginalt så henter motoren luft fra foran i grillen, altså kald luft. Kit'et henter luft inne i motor rommet altså varm luft. Riktignok skal kit'et gi en lavere motstand, men vil dette være verd de ekstra 800 kronene når luften som hentes er varm? Eller er det like greit å bare kjøpe erstatningsfilteret ?

Skrevet (endret)

De selger kit som fungerer utmerket på ebay for 300kr inkl frakt. Da får du et k&n filter, et todelt rør og koblinger/slanger som du trenger. Dette er da om du ikke forventer noen effektøkning men bare vil ha bedre lyd.

 

Avhenger jo selvfølgelig av bilen, men sia du ikke har en turbomaskin så blir det vel heller lite du kan hente ut av bytte av filter uansett, sånn sett bort fra lyd da :)

Endret av JimL
Skrevet
Tok nettop det regnestykket.

2 liter på 5500 rpm blir da 5500 liter i minuttet.

Nå går det 1000 liter på en cm3 så vi ender opp med 5,5m3 pr. minutt som igjen blir 330m3 i timen.

En 120mm delta klarer i hvertfall og følge etter på 14V.

8109353[/snapback]

 

Hjelper lite når vifta ikke lager noe som helst trykk, vifta vil ikke klare å presse mer luft inn i motoren.

Skrevet

Jeg hevdet vel heller ikke at den ville hjelpe så mye men noe bremsekloss blir den heller ikke.

Den flytter jo faktisk mere luft en den elektriske turboen det ble linket til tidligere i tråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...