Gå til innhold

Q-tec 550W i SLI?


Anbefalte innlegg

skal bygge meg mediacenter

 

Har kjøpt meg en billig Celeron 3.0ghz sokkel 775

 

og har da ett Geforce 6600 grafikk kort, men lurte på om jeg skulle kjøpe meg et till siden jeg får det for 350 kr, men orker ikke kjøpe en ny PSU, så jeg lurte på om da denne Q-tec 550w vill fungere til det?

 

 

Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er du sikker på at du vil ofre såpass ok hardware til en qtec, som du risikerer at ødlegger alt sammen.

 

Det jeg mener er at q-tec ikke har det beste ryktet på seg bland HW-entusiaster, og du må ikke bli overrasket om du får problemer med den.

 

mitt råd er at du heller offrer noen ekstra kroner for å være på den sikre siden.

Endret av larseman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Uklokket Celeron D, "vanlilla" 6600..(i SLI). og dette skal være "såpass ok hardware"? ;)

Q-Tec har ikke noe godt rykte, men den 550w'eren vil nok greit klare å drive dette.

(Vedlikeholdt nylig ett S478 *Prescott-system" med en Q-Tec 350w som kjørte på 3 året.. uten symptomer på problemer med PSU).

Trådstarter behøver ikke kjøpe ett "atomkraftverk" til samme pris som resten av systemet for "å være trygg".

Hadde det vært snakk om vesentlig overklokking/overvolting.. og krafigere skjermkort hadde saken stilt seg annerledes.

Det er ikke alle som har hatt dårlig erfaring med Q-Tec. Jeg har ikke hatt det, men vil normalt ikke benytte Q-Tec i system jeg bygger/oppgraderer.. Det finnes andre rimelige alternativer med bedre kvalitet og rykte.

 

PS:

Kjøpte en FS 400w'er fra Komplett (demovare) for en ukes tid siden.

Den startet med ett "pooff" og lagde vondt lukt over hele huset..

Q-Tec'en jeg hadde liggende funket helt fint.

Bare sånn til ettertanke... for noen her..

(Det er ikke slik at Q-Tec er ubrukelig.. eller at ikke andre PSU'er kan ha tildels alvorlige feil).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Er det egentlig noen som har klart å svi av HW i et *poff* når PSU var for svak? Jeg har montert et tosifret antall PC'er i mitt liv, og aldri har jeg sett at PSU dreper komponenter når den ikke klarer å levere. Det eneste jeg har sett, er rett og slett at PC'en ikke starter.

 

Hadde det vært meg, hadde jeg i det minste prøvd. De fleste her inne er ekstremt pessimistiske. Men det er bare meg.

Lenke til kommentar
Uklokket Celeron D, "vanlilla" 6600..(i SLI). og dette skal være "såpass ok hardware"? ;)

8108052[/snapback]

 

Hehe, ok hardware kan bety så mangt :) . Selv om det ikke kom fram i første post, så er min mening det at han heller bør bruke de 350 kronene som han hadde tenkt å bruke på skjermkort på en bedre(kvalitet) PSU. Vet ikke helt hva slags formål han har med den HTPC'en. Men etter min mening så er driftsikkerhet viktigere ett ekstra skjermkort som ikke yter videre bra etter det jeg vet.

 

Erfaringene med q-tec er som med det meste, rimelig varierende. Personlig har jeg satt sammen flere pc'er i laver prisklasse som har en slik 350W'er som du refererer til. Men det eksisterer dessverre så altfor mange dårlige erfaringer.

 

Et siste ankepunkt med q-tec er at de er langt fra stille, og i mine øyne er støy en viktig faktor i en HTPC...

 

men for all del. du klarer nok å få systemet gående med 550W'eren

 

Edit: ordleifer

Endret av larseman
Lenke til kommentar

har hatt den PSUen i 2 år trur jeg, å broren min har brukt den hele tiden, virker ikke som den er noe problem :)

 

Dessuten så kjøpte jeg det andre 3dkortet :)

 

 

Så kommer til å teste uansett :)

 

Tviler på at det vil si pang ;)

 

 

Men takk for svara :)

Lenke til kommentar

En strømforsyning trenger ikke ta livet av maskinvare med et smell, så det er ikke sikkert du vet det om PSUen driver og tar livet av komponenter i maskinen. Jeg kjenner selv en som brukte en Q-Tec PSU og fikk trøbbel med innmat i maskinen i tur og rekkefølge pga. store spenningsfluktuasjoner. Problemene forsvant da han endelig tok meg på alvor og byttet strømforsyninga. IC-brikker er svært spesifikke på spenningen de mates med, og over tid kan de ødelegges av ustabil spenning.

 

For å ta et liknende eksempel: Når noen folk er på leting etter et stort stereoanlegg, så kjøper de gjerne de største og mest strømkrevende høyttalerne de får for pengene, disse har gjerne også lav impedans (4 ohm). Pengene som blir igjen bruker de på en billig og strømsvak forsterker, som kanskje tilogmed må dele den vesle strømforsyninga den har på fem-seks kanaler, fordi kjøperen kanskje vil bygge ut til surround etterhvert. Det som da skjer når forsterkeren tynes forbi kapasiteten, er at den forvrenger utgangssignalet, og spolene på diskanten svis av. Kjøperen tenker da "dritthøyttalere, tåler jo ikke å spille høyt", eller "produksjonsfeil". Nye høyttalere kjøpes inn, mens det svake leddet fortsatt sitter uoppdaget igjen.

Lenke til kommentar
skal bygge meg mediacenter

 

Har kjøpt meg en billig Celeron 3.0ghz sokkel 775

 

og har da ett Geforce 6600 grafikk kort, men lurte på om jeg skulle kjøpe meg et till siden jeg får det for 350 kr, men orker ikke kjøpe en ny PSU, så jeg lurte på om da denne Q-tec 550w vill fungere til det?

 

 

Takk for alle svar

8105962[/snapback]

 

Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at strømforsyningen klarer å drive et slikt oppsett, men spørsmålet er hvor lenge. Å slenge inn et ekstra 6600-kort ser jeg på som bortkastet hvis maskinen kun skal brukes som mediacenter.

 

En faktor som også har blitt nevnt tidligere i denne tråden er støynivå - og i en mediacenter-pc er dette mye viktigere enn 3D-ytelse (som selv med to 6600-kort ikke vil bli mye å skryte av).

Lenke til kommentar

Q-tec? Den vil nok fungere, spørsmålet er hvor lenge.

 

Jeg har mistet en halv PC til min Q-tec PSU før jeg fant ut hva som var problemet og byttet. 2x CPUer og 1x hovedkort DØDT p.g.a. q tec....for ikke å snakke om at den var ustabil som f...

 

legg ut de ~500kr for en skikkelig PSU først som sist, så sparer du garantert penger i lengden.

Lenke til kommentar

har ikke noe erfaring med q-tec men generellt burde en 550w holde fiint til det oppsettet der! og ja du børr gå for sli løsning med 6600 har selv en data med sli med 6600gt og grafikk ytelsen blir ca. 40-50% bedre med sli med 6600.. de kortene har jeg gode erfaringer med når det gjelder sli!! og 350 kr er det klart hvært spør du meg ;)

 

Edit: leste ikke de andre innleggene her før jeg skrev dette, så om jeg repiterte noe noen andre sa akuratt før meg så peace!

Endret av antilope118
Lenke til kommentar

Problemet med t-tec, i tillegg til den råtne kvaliteten, er at q-tec har for vane å oppgi PEAK effekt på PSUen, mens andre, mer seriøse produsenter oppgir det PSUen er bygd for å klare ved normalt bruk (PEAK effekt er da høyere enn oppgitt verdi på PSUen)

 

du må m.a.o. "overdimmensjonere" en 500w Q-tec PSU for at den skal takle hardware over lengre perioder i forhold til en ekte 500w PSU...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...