Gå til innhold

- Ingen grunn til å oppgradere


Anbefalte innlegg

Vista ser jo utrolig bra ut når det har nok ressurser, og skal visstnok være mye sikrere enn XP. Når det er sagt så fungerer jo XP utrolig bra nå etter mange år med oppdateringer og utviklere som har fått god tid til å lage gode programmer. Det er nok ingen grunn til å løpe til butikken for en Vista lisens med mindre du føler XP er forferdelig utrygt eller rett og slett er lei av å se på GUI'en.

 

Personlig er jeg lei av utseendet til XP og har en Vista lisens på vei til meg i posten.. :)

 

EDIT: Gleder meg mer til Mac OS 10.5 forresten.. ;)

Endret av stormx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vista ser jo utrolig bra ut når det har nok ressurser, og skal visstnok være mye sikrere enn XP. (...)

8105550[/snapback]

At Vista skal være sikrere enn XP er noe microsoft gikk ut og påsto at TCP-brikken ville føre til for lenge siden da de begynnte å utvikle Vista. Men rett før lanseringen gikk de derimot ut å sa at dette ikke ville bli tilfelle. Det er nok derfor ikke så mye sikrere enn XP. Dessverre.

 

Hvis du velger OS på grunn av GUI'ens utseende, så burde du iallefall ha tatt en titt på linux med beryl før du brenner av flere tusen på noe du kanskje ikke trenger. (Angrerett)

Lenke til kommentar
Det er ikke bare driverne som er et stort problem med Vista. Selv om du installerer Vista på en bærbarpc som skulle vært Vista-ready, så kan du oppleve at Vista vil overopphete og i værste fall ødelegge hardwaren din.

Skjer virkelig dette, eller er det bare skremselspropaganda fra en Unix-fan? Må jo bli en del søksmål mot MS hvis dette skjer i hytt og pine.

Lenke til kommentar

Etter eg prøvde Ubuntu Hoary så har eg langsomt blitt fast Linuxbruker. Det er heilt slutt på å finne piratkopier av forskjellige programmer. Linux har ALT! Ofte er dei og betre.

 

Ein morsom sak som eg oppdaga på Linuxlabben på skulen igår var at det var nokon som skulle jobbe litt med ein av Linux PCane. Dei hadde med seg USB minnepinne med word dokumenter. Dei hadde litt problemer med å logge seg inn, men det fekk brukernamn og passord av meg. Etter det så greide dei seg heilt utmerka på sin første tur med Linux :)

 

Det putta inni minnepinnen også poppet det opp oversikt over innhaldet på den automatisk. Så var det bare dobbelklikke på dokumentet og jobbe normalt! Dei satt det i fleire timer utan å spør meg om hjelp. Linux er klart for vanlege PC brukerar idag, utan tvil! Og nå som Dell vil lage PCer som skal fungere utmerka i Linux så vil nok fleire hardware produsenter lage SKIKKELEGE drivere til Linux :)

 

Og argumentet for speling til Vista forsvinner nå heilt for min del når dei skal troleg annonsere Vista Live Gold og Silver membership for å få same funksjonalitet som på Xbox 360. Ja i framtida så må du betale månedsavgift for å kunne spele Unreal Tournament 2003, Halo 3 osv...på PC :(

Lenke til kommentar
Det er ikke bare driverne som er et stort problem med Vista. Selv om du installerer Vista på en bærbarpc som skulle vært Vista-ready, så kan du oppleve at Vista vil overopphete og i værste fall ødelegge hardwaren din.
Skjer virkelig dette, eller er det bare skremselspropaganda fra en Unix-fan? Må jo bli en del søksmål mot MS hvis dette skjer i hytt og pine.

8105596[/snapback]

Nå får du gi deg. Jeg farer ikke med skremselspropaganda. Jeg opplevde selv dette da jeg var betatester for Microsoft i 2 uker. Jeg måtte faktisk benytte meg av garrantien fra Dell for å få nytt skjermkort i min bærbare xps maskin. Dell har helt fantastisk kundesupport og reklamasjonstjenester da, så det gikk greit. Kom en fyr hjem til meg og installerte nytt skjermkort for meg dagen etter at jeg hadde snakket med Dells kundesupport. :)

 

Ellers:

http://www.itavisen.no/php/art.php?id=369092

 

Neste gang kan du bruke google å sjekke selv før du anklager folk for å fare med usannheter.

Lenke til kommentar

Til dere maser over farger og utseende i XP... skift til en annen farge da! bytt ikoner, vindukanter og knapper. I Gnome er det enkelt og greit System > Preferences > Theme Manager og der er det en stor liste, om Windows er så utrolig lett i forhold til alt annet bør dette være barnemat for Windws-brukere.

Lenke til kommentar
Vista ser jo utrolig bra ut når det har nok ressurser, og skal visstnok være mye sikrere enn XP. (...)

8105550[/snapback]

At Vista skal være sikrere enn XP er noe microsoft gikk ut og påsto at TCP-brikken ville føre til for lenge siden da de begynnte å utvikle Vista. Men rett før lanseringen gikk de derimot ut å sa at dette ikke ville bli tilfelle. Det er nok derfor ikke så mye sikrere enn XP. Dessverre.

 

Hvis du velger OS på grunn av GUI'ens utseende, så burde du iallefall ha tatt en titt på linux med beryl før du brenner av flere tusen på noe du kanskje ikke trenger. (Angrerett)

8105587[/snapback]

 

Jeg kjøper det ikke bare for GUI'en, men jeg trenger også en gyldig Windows lisens når jeg snart skal selge maskinen min for å kjøpe Mac Pro. Derfor gleder jeg meg også til OS 10.5 ;)

 

En OEM Vista lisens koster jo ikke mer enn 1500 ca, og jeg syns det er greit å prøve det å sette seg litt inn i det...

Lenke til kommentar

Microsoft har rett og slett tråkket på for mange tær samtidig ved utviklingen av Vista... Og så er det overpriset i tillegg.

 

Grunnen til at jeg unngår Vista?

 

DRM løsningen på systemet, med den totale brukerfiendligheten som den medfører.

 

Hva grunner har dere andre?

Lenke til kommentar
Jeg kjøper det ikke bare for GUI'en, men jeg trenger også en gyldig Windows lisens når jeg snart skal selge maskinen min for å kjøpe Mac Pro. Derfor gleder jeg meg også til OS 10.5 ;)

 

En OEM Vista lisens koster jo ikke mer enn 1500 ca, og jeg syns det er greit å prøve det å sette seg litt inn i det...

8105647[/snapback]

Du trenger vel ikke å selge maskinen med en windows-lisens?

 

Du kan ta meg på ordet. Den største forskjellen fra XP til Vista er at du må trykke på "Ja, jeg vil gjøre det jeg bad deg om å gjøre" utallige ganger for hver minste enkle ting og så har de skiftet startknappen med en windowslogo. Kan du å bruke XP så klarer du deg utmerket i Vista også.

Lenke til kommentar
Det er ikke bare driverne som er et stort problem med Vista. Selv om du installerer Vista på en bærbarpc som skulle vært Vista-ready, så kan du oppleve at Vista vil overopphete og i værste fall ødelegge hardwaren din.
Skjer virkelig dette, eller er det bare skremselspropaganda fra en Unix-fan? Må jo bli en del søksmål mot MS hvis dette skjer i hytt og pine.

8105596[/snapback]

Nå får du gi deg. Jeg farer ikke med skremselspropaganda. Jeg opplevde selv dette da jeg var betatester for Microsoft i 2 uker. Jeg måtte faktisk benytte meg av garrantien fra Dell for å få nytt skjermkort i min bærbare xps maskin. Dell har helt fantastisk kundesupport og reklamasjonstjenester da, så det gikk greit. Kom en fyr hjem til meg og installerte nytt skjermkort for meg dagen etter at jeg hadde snakket med Dells kundesupport. :)

 

Ellers:

http://www.itavisen.no/php/art.php?id=369092

 

Neste gang kan du bruke google å sjekke selv før du anklager folk for å fare med usannheter.

8105633[/snapback]

 

Er det Aero du tenker på? At produsentene ikke har bra nok kjøling på disse store grafikkprosessorene i dagens bærbare er vel ikke MS sin skyld?

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Det er nok dessverre mange som vil gå over til Vista fordi de kommende spillene krever DX10 hvis man ønsker alle bells and whistles. Dette er et litt sleipt triks fra MS for det er ingenting i veien for at en full DX10 implementasjon kunne vært gjort for WinXP også. Men det er jo logisk også at de ønsker å selge Vista nå og fase ut XP.

 

Dessverre betyr det ofte at hw produsenter også ikke vil gidde å legge så mye i XP drivere som de gjerne gjør på Vista drivere for deres nye produkter.

 

Uansett ville jeg ventet minst til SP1 er ute før man vurderer Vista. Det har i hvertfall jeg tenkt - evt blir det aktuelt hvis jeg bygger en ny PC i løpet av året. Men å oppgradere mine XP burker til Vista er ikke aktuelt nå - de funker bra nok slik det er.

Lenke til kommentar
Det er ikke bare driverne som er et stort problem med Vista. Selv om du installerer Vista på en bærbarpc som skulle vært Vista-ready, så kan du oppleve at Vista vil overopphete og i værste fall ødelegge hardwaren din.
Skjer virkelig dette, eller er det bare skremselspropaganda fra en Unix-fan? Må jo bli en del søksmål mot MS hvis dette skjer i hytt og pine.

8105596[/snapback]

Nå får du gi deg. Jeg farer ikke med skremselspropaganda. Jeg opplevde selv dette da jeg var betatester for Microsoft i 2 uker. Jeg måtte faktisk benytte meg av garrantien fra Dell for å få nytt skjermkort i min bærbare xps maskin. Dell har helt fantastisk kundesupport og reklamasjonstjenester da, så det gikk greit. Kom en fyr hjem til meg og installerte nytt skjermkort for meg dagen etter at jeg hadde snakket med Dells kundesupport. :)

 

Ellers:

http://www.itavisen.no/php/art.php?id=369092

 

Neste gang kan du bruke google å sjekke selv før du anklager folk for å fare med usannheter.

8105633[/snapback]

Synes det er litt rart, for selv om Vista skulle bruke 100% CPU og GPU konstant skal jo en bærbar takle det?

Lenke til kommentar
Er det Aero du tenker på? At produsentene ikke har bra nok kjøling på disse store fragikkprosessorene i dagens bærbare er vel ikke MS sin skyld?

8105696[/snapback]

Jeg aner ikke om dette har noe med aero eller noe annet å gjøre.

 

Hvis maskinen fungerte utmerket med XP og alle andre operativsystemer og hard spilling med maksimale grafikkeffekter og høy oppløsning så er det vel opplagt at det ikke er maskinen det er noe feil med...

Lenke til kommentar
Til dere maser over farger og utseende i XP... skift til en annen farge da! bytt ikoner, vindukanter og knapper. I Gnome er det enkelt og greit System > Preferences > Theme Manager og der er det en stor liste, om Windows er så utrolig lett i forhold til alt annet bør dette være barnemat for Windws-brukere.

8105634[/snapback]

Jepp, det finnes så mye man kan gjøre med utseende til XP.

Og hvis folk kjøper Vista bare for utseende, kjøp heller WindowsBlinds 5, de har nemlig laget et aero-skin som ser helt prikk lik ut.

Lenke til kommentar
Videre må de innføre Vista/IE7 før eller siden, da det ikke finnes et reelt alternativ(og nei, linux er ikke et alternativ for de som ikke kan noe).

8105359[/snapback]

 

Her har departementet selv sagt at Linux er et reelt alternativ. Tviler på at din vurdering er bedre enn dems. Det er mange bedrifter som fint kan klare seg med Linux på sine PC'er, så lenge det ikke er noen spesialprogrammer som krever Windows. De ansatte trenger uansett ikke avanserte Linux-kunnskaper når det er systemadministratorer som tar på seg jobben å sette opp systemet.

 

Systemadministratorer med kun Windows-kunnskaper ligger tynt an nå. :p

 

Dersom et stort antall bedrifter starter med Linux på PC'ene sine, vil en vesentlig mengde personer bli kjent og komfortabel med Linux. Dersom nå Dell lar kunder velge Linux forhåndsinnstallert på PC'en sin til en billigere penge enn Windows, vil jo dette føre til en massiv kundeflukt til Linux. :)

Lenke til kommentar
Jeg kjøper det ikke bare for GUI'en, men jeg trenger også en gyldig Windows lisens når jeg snart skal selge maskinen min for å kjøpe Mac Pro. Derfor gleder jeg meg også til OS 10.5 ;)

 

En OEM Vista lisens koster jo ikke mer enn 1500 ca, og jeg syns det er greit å prøve det å sette seg litt inn i det...

8105647[/snapback]

Du trenger vel ikke å selge maskinen med en windows-lisens?

 

Du kan ta meg på ordet. Den største forskjellen fra XP til Vista er at du må trykke på "Ja, jeg vil gjøre det jeg bad deg om å gjøre" utallige ganger for hver minste enkle ting og så har de skiftet startknappen med en windowslogo. Kan du å bruke XP så klarer du deg utmerket i Vista også.

8105690[/snapback]

 

Så deaktiver UAC

Lenke til kommentar

Nei ingen trenger Vista fordi det er ikke noe grunnleggende nytt der som en må ha i forhold til XP.

så jeg forstår godt at bedrifter eller offentlige etater ikke oppgraderer,det koster tross alt penger.

At det så ses på alternativer er også hyggelig å høre,så får en håpe noen tar i bruk disse alternativene fordi det gir en reell sjans for at vi får en konkuranse i fremtiden som kan være til nytte for alle.

Jeg kjører selv Vista og det har fungert 100% fra dag 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...