Gå til innhold

Nytt kort til 18'års dagen


Anbefalte innlegg

Blir 18 snart og har tenkt til å skaffe meg kort med VISA på så jeg kan handle/bette på nettet. Er det noen banker som skaper problemer med dette? Har prøvd å finne ut dette på hjemmesidene deres, men er ikke akkurat noe de reklamerer for.

 

Har i hovedsak tenkt til å skaffe meg ett VISA debetkort i Nordea, men er åpen for forslag ;)

 

Noen som vet om det er mulig å søke før man fyller 18 så man kan få kortet på dagen, eller må man vente til man er 18 før man kan "skaffe" seg det? Er viktig å vite pga at jeg reiser på ferie ett par dager etter dagen og skulle gjerne hatt kortet da :!:

 

Takker for alle innspill!

Endret av Mandelpotet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mandelpotet, regner med at det er greit at du får kortet noen dager før du er 18. Ring og forklar situasjonen. Men noe som kan hindre det er at du ikke kan skrive under noe når du er under 18(?), og da må foreldrene inn, og det aksepterer ikke Nordea tror jeg. Ta en tlf du :)

Lenke til kommentar

Pga at man med Visa ganske enkelt kan overtrekke kontoen, med andre ord sette seg i gjeld, (spesielt med tanke på bruk i utlandet) er det ikke så enkelt å skaffe seg Visa før man er 18, men det er ikke umulig dersom du får samtykke fra foreldre. Når det gjelder bruk av kortet i Nordea, så er det ingen sperrer på kortet med tanke på hvor det brukes. Ingen som henger seg opp i om du bruker det til poker på nett eller til å kjøpe tyggis på Rimi.

Endret av GEman
Lenke til kommentar
Hva skal du egentlig med VISA i utlandet, noe spesielt? Visa Electron funker nesten alle steder der VISA funker.

8119240[/snapback]

Skeptisk.

 

Jeg var i Latvia sommeren 2004, der fikk jeg store problemer med mitt VISA Electron kort. Jeg prøvde å betale i en butikk som tok i mot VISA Electron, men siden ungdomskort mangler komplette kortnummer (11 siffer) så gikk det ikke så bra. Det endte opp med at jeg ble stående å høre på at kassadama ringe en bank og snakket med sjefen. Men i minibanker har jeg ikke opplevd noen problemer, bortsett fra at enkelte minibanker i diverse land ikke har språk valg (noe som kan gjøre uttak til et potensielt sjangse spill).

Lenke til kommentar
Hva skal du egentlig med VISA i utlandet, noe spesielt? Visa Electron funker nesten alle steder der VISA funker.

8119240[/snapback]

Skeptisk.

 

Jeg var i Latvia sommeren 2004, der fikk jeg store problemer med mitt VISA Electron kort. Jeg prøvde å betale i en butikk som tok i mot VISA Electron, men siden ungdomskort mangler komplette kortnummer (11 siffer) så gikk det ikke så bra. Det endte opp med at jeg ble stående å høre på at kassadama ringe en bank og snakket med sjefen. Men i minibanker har jeg ikke opplevd noen problemer, bortsett fra at enkelte minibanker i diverse land ikke har språk valg (noe som kan gjøre uttak til et potensielt sjangse spill).

8119940[/snapback]

Jeg har vært i Kroatia og andre land og det har fungert smertefritt. Om du har nummer på forsiden har ingenting å si. Du trekker kortet og handler på "visa"-delen av kortet om jeg ikke tar feil, og signerer.

Lenke til kommentar

Om du får ordna deg kort så du får det til 18-årsdagen må du nok høre med banken om. Siden det er snakk om å få det til 18-års dagen kan jeg ikke skjønne at det skal være noe problem. Om det hadde vært leeenge før kunne jeg skjønt det om det ikke gikk.

 

En kommentar angående Nordea:

 

Jeg slo i bordet til Nordea her forleden angående kort. Jeg er 21, og har hatt Visa Personkort tilknytta kontoen sida jeg var 18. Før det hadde jeg et vanlig ungdomskort/personkort.

 

Jeg meldte meg inn i "Check-in" (som Nikkor nevner her) for noen mnd siden, og der er Visa Personkort gratis, altså ingen årsavgift. På nyåret fikk jeg plutselig et ordinært Personkort med Visa Electron, og vart trekt 125,- i årspris på dette.

 

Da sendte jeg mail og spurte hva dette skulle bety. Sida jeg allerede har Visa Personkort trenger jeg ikke det ordinære personkortet med Visa Electron, og ihvertfall ikke når det kosta penger!

 

Da fikk jeg til svar at for å være medlem i Check-in måtte jeg ha en brukskonto og et debettkort tilknytta kontoen. Og om jeg ville ha Visa Personkort måtte jeg søke om det.

(Nei, den som svarte kan umulig ha sjekka hvilke kort jeg hadde og ikke!!)

 

Jeg svarte igjen at jeg allerede har et Visa Personkort som var knytte til kontoen (altså et debettkort), og at jeg ikke hadde brukt for det andre kortet. Jeg spurte så om de ikke bare kunne sperre kortet og tilbakeføre pengene, og det gjorde de.

 

Men har ingen dårlige erfaringer med bruken av Visa Personkort fra Nordea, har t.o.m. brukt det i minibanker i Kina, og det gikk fint. Om det er mulig, bare pass på å velge minibanker med språk du forstår, engelsk f.eks. (særlig i Kina!). Siden du er/blir 18 kan du melde deg inn i check-in også, så koster det ikke noe! Men pass på så du ikke får tilsendt et vanlig personkort, for det skal de ha betalt for! Uansett er det sikkert flere banker med lignende tilbud.

Lenke til kommentar
Electron funker dårlig i utlandet, i hvert fall når du kommer utenfor Europa. F.eks. fikk jeg ikke ut penger verken i minbank eller butikk da jeg var i nord-Afrika, og hadde store problemer i Romania og Polen.

 

Electron funker heller ikke på toget, eller i taxi.

8157282[/snapback]

Electron funker ikke i taxi? Jeg har da betalt med electron på taxi før.

Lenke til kommentar
Electron funker dårlig i utlandet, i hvert fall når du kommer utenfor Europa. F.eks. fikk jeg ikke ut penger verken i minbank eller butikk da jeg var i nord-Afrika, og hadde store problemer i Romania og Polen.

 

Electron funker heller ikke på toget, eller i taxi.

8157282[/snapback]

Electron funker ikke i taxi? Jeg har da betalt med electron på taxi før.

8157328[/snapback]

Det har aldri funket hos meg, siden electron ikke har noen VISA-del. :hmm:

Lenke til kommentar

Takk for alle innspill :)

 

Var i banken idag og fikk beskjed om at jeg ikke kunne søke før jeg ble atten pga at hvis de tok den inn før jeg ble atten kunne jeg teoretisk sett ha lagd pes for dem da de innvilga en søknad da jeg enda ikke var rettsliga ansvarlig...

 

Virker litt firkanta, men forstår det jo ;)

 

Er 99% sikker på at jeg går for Nordea og "Check-in" :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Er 99% sikker på at jeg går for Nordea og "Check-in" :thumbup:

8157499[/snapback]

 

Fint du har funnet en løsning som passer for deg :)

Hva gjorde at du valgte dette produktet?

Lenke til kommentar

Jeg veit at DnB hadde et student tilbud gående i fjor, men husker ikke hva de kalte det. Det inkluderte brukskonto, visa og mastercard, og noe reiseforsikrings-greier, men husker ikke hva de kalte det og heller ikke alle detaljene rundt det. Husker ikke om det kosta noe eller ikke heller...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Er jo helt klart det beste tilbudet da... er vel ingen andre banker som tilbyr de samme vilkårene, eller?

8157599[/snapback]

 

Jeg kjenner til aktører som tilbyr deg gratis VISA-kort i den forstand at du kun betaler forbruket. Disse tjener penger på de som feilberegner og handler mer enn de kan betale når regningen kommer i posten.

 

Ellers er slike sammenligninger av banker på nett ganske oversiktlige - lurer på om ikke det var Dinside.no som pleide å ha slike.

Lenke til kommentar
Det har aldri funket hos meg, siden electron ikke har noen VISA-del.  :hmm:

8157369[/snapback]

Greia med Visa Electron er at bruken av dette krever dekningskontroll ved bruk. Hvis brukerstedet ikke oppnår kontakt med banken, så skal du IKKE kunne få gjennomført betalingen, uavhenging av disponibelt beløp på konto.

Det samme gjelder forsåvidt i minibanker i offline-situasjoner. Electron-kort skal ikke kunne brukes, men fullverdige VISA-kort skal kunne brukes inntil beløpsgrensa i kortet (også kjent som Spor3-beløp).

 

En taxi har, slik som jeg har forstått det, ikke terminaler i online-situasjon, så du skal i grunn ikke kunne bruke Electron-kort der, men det er dessverre mulig å kjøre det som reserveløsning, til stor ergrelse for bankene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...